Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlaming (Belg) of Hollander ??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vlaming (Belg) of Hollander ??

    Ho,

    Ja lekker out of topic, maar dat mag hier toch.

    Tijdens de BD-dag in Meisse was een van de Vlaamse deelnemers zijn ongerustheid aan het ventileren, dat hij misschien wel van Nederlandse bodem stamde en geen 'echte Belg' zou zijn, omdat in zijn familie de naam 'van Eersel' voorkwam.

    De URL gevolgd, die Jaja poste over de EOS en Belgium Digital, en zag een link naar het Meertens Instituut, wel die kan je als Meertens natuurlijk niet negeren.

    Blijkt op die site een familienamenregister te staan, waarin is te lezen, dat mijn voorvader Jasper Maertens geb. 1617 in Oost-Vlaanderen, zich in 1644 vestigde in Middelburg.

    Ik zal me in het vervolg duidelijk nog beter in Vlaanderen thuisvoelen, dan ik al deed.

    jacques







  • #2
    <font size=5></font id=size5>Als je een beetje je vaderlandse geschiedenis kent dan weet je dat Holland groot geworden is dankzij de uitgeweken Antwerpenaren tijdens de godsdienstoorlogen. Ja en wij zijn natuurlijk een beetje verweesd achter gebleven.
    Maar nu zijn we allemaal Europeanen en ook Wereldburgers



    Edited by - lazy charles on 29 March 2002 21:15:25
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Hi Charles,


      Leuk, dat je hebt gereageerd en nog wel in de lijn van de historie.


      Het jaar, dat hier genoemd wordt ligt volgens mij voor de 'protestanten'-uittocht, ja ook in de 17de eeuw was men niet zo honkvast.

      Ik voel me door deze nieuwe kennis niet echt anders, voel me zoals jij schrijft europeaan, nee nog liever een vlekje op onze wereld.


      Des al niet te min in het kader van de opmerking tijdens de BD-dag, denk ik toch me een beetje meer deel van de club te mogen voelen.

      En alles natuurlijk met een ;-)

      jacques


      Comment


      • #4
        Erger nog: Ik was die "ventilerende" belg wiens halve familie met de naam "eersels" rondloopt.
        Waarschijnlijk zijn mijn voorouders afgezakt naar zuidelijker regionen toen het broodje kroket met melk zijn intrede deed.
        Al mochten ze voor mijn part nog enkele honderden kilometers meer naar het zuiden getrokken zijn (ach ja, misschien tijd voor een nieuwe stamsverhuizing )

        Comment


        • #5
          Heb trouwens eens op mijn familienaam gezocht op dat Meertens Instituut ding en vond een Thomas Castermans, geb. 1385 ... Wow!!

          Comment


          • #6

            En alles natuurlijk met een ;-)

            jacques



            <font size=5></font id=size5>Uiteraard

            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment

            Working...
            X