Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is fotografisch talent aangeboren of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is fotografisch talent aangeboren of niet?

    Wat denken jullie!? Zit fotografie in de genen, in de kleinste deeltjes van onze grijze cellen bij de geboorte, zoja, is het dan mogelijk door jaren ervaring, leren en experimenteren talent te 'kweken' en dezelfde mooie vruchten af te werpen?!?
    Last edited by Pantissimo; 14 januari 2008, 12:43.

  • #2
    Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

    gevoel voor compositie, durf om te experimenteren en interesse in techniek misschien wel
    het beschikbare budget misschien niet
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

      Ik denk dat talent dat kleine, maar belangrijke verschil maakt tussen een goede en een uitzonderlijke fotograaf.
      Zoals in alles kan je door studeren, hard werk en ervaring je kunnen tot op
      grote hoogte brengen. Dan ben je een goede vakman, maar de inspiratie, de
      goddelijke vonk is volgens mij aangeboren.
      Je mag dan alle regels van de compositie volgen en perfect belichten en scherpstellen en wat weet ik al niet meer. Toch zal je foto, als hij die goddelijke uitzonderlijke vonk mist, nooit zo veel losmaken bij de kijker als een
      foto die door een perfecte timing, een zeer ongewoon standpunt, een onge-
      bruikelijke keuze van kleuren enz. van de platgetreden paden afwijkt.
      Dat is toch wat ik ervan denk. Wat natuurlijk niemand moet beletten om de basisregels te leren beheersen en te leren perfectioneren.
      Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

      Comment


      • #4
        Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        het beschikbare budget misschien niet
        leuk dat iemand dit eens ter sprake brengt, hoewel een groot budget geen talent met zich meebrengt. Het is alleszins wel makkelijk fraaie, originele prenten te showen als je om de haverklap op het vliegtuig kan stappen.

        Mijn zoontje is echter begiftigd met dat zeldzame talent om met een prutscamera prachtige plaatjes te maken.

        Comment


        • #5
          Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

          persoonlijk geloof ik niet in talent.

          volgens mij zijn passie, tijd en het allerbelangrijkste verbeelding de enige dingen die je nodig hebt.

          als je dan nog in jezelf geloofd zal je prachtige platen kunnen maken !!

          g
          As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
          like.no.other

          Comment


          • #6
            Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

            Is ooit al eens aan bod gekomen :
            http://forum.belgiumdigital.com/show...ghlight=talent
            Mvg, Tin_tin
            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

            Comment


            • #7
              Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

              volgens mij zijn passie, tijd en het allerbelangrijkste verbeelding de enige dingen die je nodig hebt.
              wel passie en verbeelding , is dat geen talent misschien ? ik ken mensen die hun toestel goed kennen en daar wel gepassioneerd mee omgaan , maar zonder al te veel verbeelding een beeld opbouwen ,
              daar begint talent volgens mij
              groeten, Sebastiaan

              Comment


              • #8
                Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                Je kunt een hoop leren, maar er zullen altijd mensen zijn met HEEL veel talent die er niet veel voor hoeven doen om prachtige platen te maken, zeker ook op dit vlak.
                En hoewel geld makkelijk is om goed gereedschap te kopen.... een foto zelf kun je niet kopen... die moet je toch echt maken
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                  . een foto zelf kun je niet kopen...
                  Jawel hoor, bijvoorbeeld bij Shutterstock.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pantissimo Bekijk bericht
                    Wat denken jullie!? Zit fotografie in de genen, in de kleinste deeltjes van onze grijze cellen bij de geboorte, zoja, is het dan mogelijk door jaren ervaring, leren en experimenteren talent te 'kweken' en dezelfde mooie vruchten af te werpen?!?
                    Talent is aangeboren.
                    Talent zonder hard werken zal weinig resultaat opleveren.

                    Talent "kweken" zal wellicht kunnen in de verre toekomst.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

                      Talent "kweken" zal wellicht kunnen in de verre toekomst.
                      Bedoel je dan naarmate een individueel mensenleven vordert of betreden we het domein van de genetica? Ik bedoelde eigenlijk het eerste met "kweken" in de figurlijke zin van het woord, maar jouw opvatting geeft natuurlijk een nieuwe dimensie aan de vraag..
                      Last edited by Pantissimo; 15 januari 2008, 08:22.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                        Mijn moeder zei altijd: "jij bent toch wel het grootste talent".
                        Ik denk nu dat ik weet wat ze bedoelde en ik heb daar eigenlijk heel weinig moeten voor doen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                          Mijn moeder zei altijd: "jij bent toch wel het grootste talent". ...
                          Moeders hebben meestal gelijk.
                          Maar alles hangt er natuurlijk vanaf, in welke context en op welke (al dan niet sarcastische) toon zij dit zei.
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                            Is fotografisch talent aangeboren... misschien. Wel aangeboren is het oog voor dingen. Wel aangeboren lijkt mij ook een zin voor compositie en kleur, maar daarom kan je ze nog niet juist vastleggen. Het juist vastleggen, hoe je toestel instellen, dat is niet aangeboren.
                            Kan je mooie foto's maken zonder talent... ja, als je open staat voor het leerproces, rekening houdt met bepaalde dingen en heel veel oefent.

                            Een voorbeeldje... Twee jonge pianisten. De ene heeft een enorme dynamiek in zijn spel, maar is technisch niet zo goed. De ander is technisch heel goed, maar het ontbreekt hem aan dynamiek. Beide dingen kan je leren, als je er voor open staat, alleen is m.i. techniek beter te leren dan dynamiek. Het één heeft met handelingen te maken, het ander met gevoel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                              Ik heb zo het gevoel dat als ik teveel naar moeders luister elk kind overbegaafd is(de kleintjes nog het meest)!

                              Comment

                              Working...
                              X