Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorreiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sensorreiniging

    Mijn camera is pas 3 maanden oud en ik heb een kanjer van een vlek op de sensor van mijn Canon 400 D.
    Ik heb nochtans de grootste zorg besteed bij het wisselen van de lenzen en begrijp niet hoe die er is kunnen komen.
    De fotograaf krijgt de vlek niet weg en de camera is verzonden voor reiniging.
    Graag kreeg ik hier tips om dit in de toekomst te vermijden.
    Heeft iemand tips ?

  • #2
    Re: sensorreiniging

    Tja meer dan zo snel mogelijk van lens wisselen, regelmatig met een blaasbalgje blazen en opletten waar je wisselt kun je niet doen lijkt me.

    Comment


    • #3
      Re: sensorreiniging

      Het is niet te vermijden, zelfs al wissel je nooit een lens, dan kan er nog steeds stof in de camera geraken.

      Bijvoorbeeld met een zoomlens, als je aan de zoomring draait dan krijg je een luchtverplaatsing (dat is minder bij bijvoorbeeld een 70-200 die niet langer of korter wordt aan de buitenkant tijdens het zoomen), en dan moet er ergens lucht binnen of buiten kunnen. Met die luchtstroom kan er altijd wel een stofje mee in de camera geraken.

      Maar zelfs als er een vaste lens op de camera blijft zitten heb je nog geen garantie op een stofvrije sensor.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: sensorreiniging

        al bedankt voor de tips.
        Een van de redenen waarom ik koos voor deze camera was trouwens dat zowel bij het aan- als afzetten sensorreiniging gebeurt...

        Comment


        • #5
          Re: sensorreiniging

          De techniek is nog niet perfect.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: sensorreiniging

            Als je je toestel gaat afhalen doe dan ter plaatse ook maar ineens de test eens op f22 ,focus manueel op oneindig , tegen een bleke muur (en bewegen hé).
            Bekijk dan de foto op je schermpje. Het kan zijn dat die knoert weg is maar dat er enkele zijn bijgekomen . Indien dit het geval is krijg je koude rillingen over je lijf omdat je het toestel weeral enkele weken kwijt bent
            Stof op de sensor ga je nog tegenkomen en daar is alleen zelf kuisen de snelse en beste oplossing voor.
            Zoek BD-ers van uit jouw buurt die het eens willen voordoen en dan kan je later zelf aan de slag.
            Onderussen ga je misschien al horrorverhalen hebben gelezen over die sensorreiniging met scotch tapen en andere spullen. De ene methode is de andere niet en het zal altijd iets zijn maar zelf doen blijft het snelste methode.En de sensor gaat ook niet breken van daar met een plastieke pecpad of dergelijke op te zitten, je moet al een rund zijn om daar in te slagen .
            Hoe je het ook doet , de eerste keer zweet je wel als een rund
            Na enkele keren vraag je je af waarom je dat toestel de eerste keer hebt opgestuurd.
            Mijn ervaring is ook dat mijn oudere toestellen (een D30 en 300D bvb ) veel minder stof aantrokken dan mijn 20D. De nog nieuwere toestellen lijken wel in een houtzagerij in mekaar gestoken te zijn , die komen MET stof naar de nieuwe eigenaar.

            Allez, veel plezier nog met foto's nemen en sensorreinigen is piesofkeek.

            Dixie
            ooit ... .

            Comment


            • #7
              Re: sensorreiniging

              Sensorreinigen is soms de grootste miserie dat er is, je kuist hem, een foto later staat er terug een vlek waar het niet moet.
              Als het wat tegen zit kunt ge wel 12 keer na elkaar opnieuw moeten beginnen.
              Die dat beweren dat het altijd van de eerste keer goed is, die ziet eerder niet nauw naar een klein vlekje.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: sensorreiniging

                sensorreiniging
                Voor alle duidelijkheid : het is niet de sensor die gereinigd moet worden maar wel de "low-pass filter" in kwartz-glas, die de sensor hermetisch afdekt.

                Meestal heeft de low-pass filter een antistatische coating.
                Als de losse stofdeeltjes niet weggeblazen kunnen worden, kan er gereinigd worden met antistatisch borsteltjes of swaps.
                Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                Comment


                • #9
                  Re: sensorreiniging

                  Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                  Voor alle duidelijkheid : het is niet de sensor die gereinigd moet worden maar wel de "low-pass filter" in kwartz-glas, die de sensor hermetisch afdekt.
                  Juist ... ik kuis ook nooit mijn wagen maar wel de lak op de carrosserie en de ruiten.
                  Als de losse stofdeeltjes niet weggeblazen kunnen worden, kan er gereinigd worden met antistatisch borsteltjes of swaps.
                  Blazen is eigenlijk nooit een goede oplossing, je verplaatst het stof enkel binnen je camera. Ofwel keert het zeer snel naar je sensor terug ofwel komt het op nog vervelendere plaatsen terecht zoals het prisma.
                  Het beste is het stof verwijderen maar dat is niet altijd de snelste of simpelste oplossing.
                  Wie heeft er een stofvrij lokaal om dit onder ideale omstandigheden te doen?
                  Last edited by VerSeg; 13 januari 2008, 02:36.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: sensorreiniging

                    ik kuis ook nooit mijn wagen
                    ik laat hem regelmatig trillen.

                    automatische, ingebouwde "sensor-reinigings-systemen" verplaatsen ook enkel los stof, en ik vermoed niet dat er een "as-lade" is ingebouwd.

                    Zou er niemand aan gedacht hebben om een soort objectief-vormige, met bajonetvatting, stofzuiger te bouwen waarbij de "zuigslurf" automatisch en precies wordt gepositioneerd en de lowpass filter aftast en los stof wegzuigt.
                    Waarschijnlijk niet voor iedere body-type dezelfde, maar verticale en horizontale bewegingen zouden met een soort firmware kunnen aangepast worden.

                    De TS echter heeft het over een vlek die OOK de geroutineerde fotograaf niet wegkrijgt. Wat zou hier een reden van kunnen zijn ?
                    Minuscule druppels van smeermiddelen van sommige bewegende delen van een objectief, of body, of ??? ?
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: sensorreiniging

                      The page you requested can't be found, please visit www.micro-tools.com instead



                      The page you requested can't be found, please visit www.micro-tools.com instead
                      Greets Carsten
                      It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                      (Duke Ellington)

                      Comment


                      • #12
                        Re: sensorreiniging

                        Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                        automatische, ingebouwde "sensor-reinigings-systemen" verplaatsen ook enkel los stof, en ik vermoed niet dat er een "as-lade" is ingebouwd.
                        U bedoelt waarschijnlijk de automatische low-pass filter reiniging.
                        Dat stof valt inderdaad in een bakje. Je moet bij de reiniging je toestel altijd horizontaal houden omdat het stof naar beneden op een kleefstrip moet vallen.
                        Last edited by VerSeg; 14 januari 2008, 00:19.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X