Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dansfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dansfotografie

    Al heel wat uren rondgesnuffeld op honderdduzend websites, maar ik kan maar niet vinden wat ik zoek.

    Ik zou me qua fotografie graag meer op bepaalde niches willen toeleggen. Een daarvan is dansfotografie. Zijn hier mensen bekend met opleidingen, cursussen of workshops in die richting? Zo ja: hoe, wat en waar? Daarnaast zou ik graag in contact komen met fotografen die zich professioneel met deze niche bezighouden.

  • #2
    Re: Dansfotografie

    dans= jumpen, breakdance, ballet, fuiven, salsa, optredens...?
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Dansfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
      Zijn hier mensen bekend met opleidingen, cursussen of workshops in die richting? Zo ja: hoe, wat en waar?
      een tijdje geleden (één? twee jaar?) was er ergens in't gentse zo'n workshop.
      maar doordat de belangstelling toen bedroevend laag was, is die afgelast.
      zelf ben ik ook zeer geïnteresseerd om me te verdiepen in dans-fotografie
      (jazz-ballet-klassiek) dus hou ik het hier even in de gaten.

      misschien organiseer ik wel (naar analogie van m'n ConcertShoot SD's)
      zelf een JazzDanceShoot SD wie weet ...

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Dansfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        dans= jumpen, breakdance, ballet, fuiven, salsa, optredens...?
        In principe gaat het me niet specifiek over de precieze stijl van dansen. Maar ik heb het duidelijk niet over jump en breakdance. En fuiven fotograferen is al helemaal iets anders. Kan gaan van ballet tot moderne en post-moderne dans.
        Maar vanwaar je vraag? Ik als ik je goed begrijp insinueer je dat dat wel degelijk een verschil uitmaakt, ofwel dat je denk dat ik dansfotografie met iets anders verwar?

        Buitenlandse voorbeelden zijn Jeanloup Sieff, Lois Green of op websites van bijvoorbeeld Ultima Vez om een idee te krijgen van het soort beelden waarover ik het heb.

        @mm: Misschien ook een goed idee (c:

        Comment


        • #5
          Re: Dansfotografie

          Als ik het goed begrijp wil je eerst ervaring opbouwen wat dansfotografie betreft?
          In dat geval zou ik gewoon naar dansscholen stappen - die zullen het misschien zelf ook wel leuk vinden als iemand foto's wilt maken. (en met dansscholen bedoel ik dan niet meteen P.A.R.T.S om te beginnen...)

          Op een workshop zou ik niet meteen zitten wachten - de 'markt' daarvoor is sowieso al piepklein, dus ik denk niet dat je er veel zult vinden.
          Gewoon al doende leren dus.

          Misschien ook even aangeven wat je achtergrond is en waar je uiteindelijk naartoe wilt? Wil je uiteindelijk (professioneel?) dansvoorstellingen fotograferen?

          Het moeilijke is daarbij dat het aantal dansgezelschappen in België zeer beperkt is, en dat er veel foto's door buitenlandse fotografen gemaakt worden merk ik. Anderzijds heeft België dans wel weer één van de meest wereldvermaarde gezelschappen met ROSAS - daarbij worden de foto's gemaakt door Herman Sorgeloos.
          In elk geval een zéér kleine niche dus. Meestal wordt dans- en theaterfotografie dan ook gecombineerd. Zie bv Phile Deprez
          Dansfotografie heeft natuurlijk zeer specifieke eigen aspecten, maar met theaterfotografie zal je zeker ook heel wat bijleren.
          Om andere fotografen en mogelijkheden te vinden zou ik mijn licht 's opsteken bij kunstencentra (hun websites om te beginnen althans)
          En gewoon ook naar voorstellingen gaan kijken natuurlijk...

          Misschien nog wat meer info over jezelf + wat uiteindelijk precies je bedoeling is om betere tips te kunnen krijgen?

          Comment


          • #6
            Re: Dansfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
            Als ik het goed begrijp wil je eerst ervaring opbouwen wat dansfotografie betreft? (1)
            In dat geval zou ik gewoon naar dansscholen stappen - die zullen het misschien zelf ook wel leuk vinden als iemand foto's wilt maken. (en met dansscholen bedoel ik dan niet meteen P.A.R.T.S om te beginnen...) (2)

            Op een workshop zou ik niet meteen zitten wachten - de 'markt' daarvoor is sowieso al piepklein, dus ik denk niet dat je er veel zult vinden.
            Gewoon al doende leren dus. (3)

            Misschien ook even aangeven wat je achtergrond is en waar je uiteindelijk naartoe wilt? (4)Wil je uiteindelijk (professioneel?) dansvoorstellingen fotograferen? (5)

            Het moeilijke is daarbij dat het aantal dansgezelschappen in België zeer beperkt is, en dat er veel foto's door buitenlandse fotografen gemaakt worden merk ik. Anderzijds heeft België dans wel weer één van de meest wereldvermaarde gezelschappen met ROSAS - daarbij worden de foto's gemaakt door Herman Sorgeloos.
            In elk geval een zéér kleine niche dus. Meestal wordt dans- en theaterfotografie dan ook gecombineerd. Zie bv Phile Deprez
            Dansfotografie heeft natuurlijk zeer specifieke eigen aspecten, maar met theaterfotografie zal je zeker ook heel wat bijleren. (6)
            Om andere fotografen en mogelijkheden te vinden zou ik mijn licht 's opsteken bij kunstencentra (hun websites om te beginnen althans)
            En gewoon ook naar voorstellingen gaan kijken natuurlijk... (7)

            Misschien nog wat meer info over jezelf + wat uiteindelijk precies je bedoeling is om betere tips te kunnen krijgen?
            (1) Inderdaad. Grootste probleem is dat ik er nog niet van overtuigd ben dat ik dat op mezelf kan leren, puur met vallen en opstaan. Ik heb het gevoel dat het meer dan andere sectoren een metier is waarbij je een fotografische taal moet leren, naast een perfecte technische beheersing van je fototoestel. Concreet bedoel ik dat je bijvoorbeeld technieken van portretfotografie wel kan toepassen op bijvoorbeeld louter straatfotografie, een persfotograaf zal zich met zijn kunde ook best goed kunnen redden om een prachtige trouwreportage te maken. Maar wat moet je kunnen om door het hoofd van een choreograaf te kunnen kijken, en dat dan ook nog eens op foto te krijgen?

            (2) Eigenlijk een prima tip, waar ik nog niet bij had stilgestaan. En dat terwijl ik vanuit mijn keukenraam recht in zo'n dansschool binnen kan kijken.

            (3) Zonder je raad in de wind te willen slaan, en hou gerust rekening met mijn achtergrond die ik sebiet wel begin uit te typen, stel dat ik na veel vijven en zessen uitkom bij zo'n niche-gerichte cursus van pakweg een week, voor waarschijnlijk veel geld en misschien op wel 500 km van Brussel, zou dat de in principe de moeite waard zijn?

            (4) Nooit fotografie gestudeerd, per toeval ontdekt dat ik me er zeer graag mee bezig hou, en gaandeweg erachter gekomen dat ik er waarschijnlijk voldoende talent voor heb om iets te kunnen verwezelijken. Puur op techniek kom ik nog te kort, maar op dit moment houdt weinig me tegen het beeld op foto te krijgen dat ik ook echt wil maken, zoals het in mijn hoofd zit.
            Dat allemaal tot nu toe dus een jaar of vijf, naast mijn gewone job, met vooral portret-, straat- en concertfotografie. Vooral qua concertfotografie vind ik dat het de juiste richting uit gaat. Op portretten krijg ik misschien nog iets meer positieve feedback maar vind ik dat ik nog kilometers te kort kom ten opzichte van de echt betere portretfotografen.

            (5) Ik zou er inderdaad graag ooit professioneel mee weg willen zijn, maar ik besef ook wel dat zowel dit als concertfotografie dingen zijn waarmee je niet gemakkelijk van grond komt, laat staan dat je er goed je brood mee kan verdienen.

            (6) Ik zou geen reden willen of kunnen bedenken waarom theaterfotografie me niet zou interesseren... + prachtige foto's via die link.

            (7) Dat doe ik al jaren (c: Behalve met mijn ogen en met mijn pen ben ik absoluut niet creatief, gaat in mij geen zanger, muzikant, acteur of danser verloren, maar het is een milieu waarin ik me (zowel voor als achter de schermen, maar vooral als observator) enorm kan vinden, en denk dat ik er ook wel aan kan bijdragen. Waarschijnlijk is dat mijn grootste motivatie om me als fotograaf hoe langer hoe meer in die richting te bewegen.

            Comment


            • #7
              Re: Dansfotografie

              (1) Ik denk dat het zelf leren door te doen echt wel het belangrijkste is. Zelfs al vind je een opleiding of workshop - ook daarna moet je zelf nog je weg zoeken. Er is in elk geval geen reden om te wachten om ermee te beginnen: tegen dat je misschien een workshop vindt heb je al een voorsprong, en gaandeweg zal je sowieso steeds nieuwe vragen tegenkomen - als je dan weet op welke vragen je antwoorden moet vinden zal je aan een evt WS ook meer hebben..

              (2) Duh... En ik die dacht dat je zou antwoorden 'daar heb ik natuurlijk al lang aan gedacht'
              Je keukenraam dan nog - tsss...
              In elk geval: een dansschool lijkt mij ideaal om rustig ervaring op te doen, te leren omgaan met beweging, etc.

              (3) Goh... Geen idee - hangt ervan af welke natuurlijk. Maar het meeste moet je volgens mij toch zelf doen - een workshop kan een aanvulling of verfijning zijn.
              Waar ik intussen ook nog aan dacht: neem 's contact op met een fotoschool (St lukas, Academie, ...) of evt misschien zelfs het Fotomuseum om te weten te komen waar er interessante opleidingen zouden kunnen zijn.

              (5) Yup, rijk ga je er niet van worden, maar daar doe je het ook nt voor natuurlijk. En inderdaad: net zoals op vele andere vlakken is het een wereld(je) op zich waar je je in moet wurmen. Veel buitenkomen dus, met veel mensen praten, en hopen dat je de juiste tegenkomt..

              (6) Blij dat je ze mooi vindt - vind ik nl ook..
              Je zegt trouwens 'maar op dit moment houdt weinig me tegen het beeld op foto te krijgen dat ik ook echt wil maken, zoals het in mijn hoofd zit.' - wel, bij theater en dans valt dat (voor een stuk) weg: je bent overgeleverd aan wat er gebeurt. Dat is misschien even wennen, maar het is ook een fantastisch gevoel: je krijgt prachtige dingen zomaar cadeau, voor je neus.

              Comment


              • #8
                Re: Dansfotografie

                Ik maak regelmatig foto's van het dansen op een dansschool.
                Ik kan je dan ook aanbevelen daar maar eens te beginnen. Je leert dan snel alle problemen/mogelijkheden kennen. Ik kan je zeggen dat het fotograferen van dansen niet eenvoudig is. Vaak is er weinig licht en veel spiegels. Tevens staan de dansparen niet stil, dus weinig licht en veel beweging.
                Ik zou zeggen ga eens kijken bij een dansschool en overleg daar wat mogelijk is.
                mvgr
                antoine200

                Comment

                Working...
                X