Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar kan je zo'n prentje maken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar kan je zo'n prentje maken ?

    Ik ben op zoek nr plaatsen waar ik zo'n prentjes kan maken :



    500 second exposure. a rather funny (or annoying, depending on one's mood, i happened to be in a good one, so i found it funny) thing happened prior to taking this photo.. Got up at 2 am, drove for an hour, and then clambered over a wide stretch of large boulders to reach the spot i had in mind for the picture. The water level was at least 2 if not 3 meters below the rocky outcrop i was standing on, and it was pretty much calm. Just as im thinking "hmm. i wonder why the rocks are so wet right here?" a big wave crashes against the cliff and im doused with seawater from head to toe.. literally. Um. very refreshing. (just glad i hadnt set up the camera right there.. that would've been disastrous) First time i've had to complete a photoshoot dripping wet.. well, the sea breeze dried me off by the time i was done 40 minutes later, but warm and cozy it wasnt. too bad no one was around to document the moment i was splashed.. would have been a fine addition to this set right here


    taken 15 minutes or so after i took the previous photo ( i was wearing real clothes by then) decided to make a photoset of all the pictures i've created of this lake or near it.. i seem to be rather inspired by this place. prints available


    Ik zoek dus specifiek een meer of een of andere plas met een lange steiger en zo open mogelijk zicht op de horizon.
    Ook graag een meer/plas/kustlijn/... met open horizon met keien van voldoende grootte op de voorgrond.

    Ik woon in Belgie in Gent.
    Dus bij voorkeur plaatsen die zo dicht mogelijk liggen.
    Cap Blanc Nez en cap Griz Nez bij Calais weet ik al. Dit is een Franse kustlijn met grote keien, waar een aantal BD-ers wel eens gaan.

    Maar ik hoop in de eerste plaats iets te vinden dat dichter is (vb aan onze eigen Belgische kust of ergens een voldoende grote plas met een steiger).

    De horizon hoeft ook niet zo open als op de voorbeeldfoto's (daarvoor moet je eigenlijk aan een kustlijn zitten) ;
    als het maar wat in de buurt komt van de algemene sfeer van de foto's.
    Onze eigen Blaarmeersen in Gent is vb al helemaal niet slecht, een mooie plas, maar heeft geen steiger.

  • #2
    Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

    't Schulensmeer nabij Diest (laatste foto).

    Of het Schulensbroek.

    De andere foto's doen mij aan de platen van Rupselkopke denken en aan "Cap gris nez". Er is trouwens een Shooting day naar die "kaap" in voorbereiding.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

      De foto van de ijslandse Rebekka zullen we wel jaloers op moeten blijven vrees ik. Ik zou niet weten waar je dichter dan in Schotland zulke landschappen kan vinden.
      Het is hier geen pretje als landschapsliefhebber in ons landje.
      Website http://www.kristofpattyn.be

      a lotta canonstuff

      Comment


      • #4
        Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

        Bof, 'k weet niet. Je hebt vooral een aantal basiselementen nodig.
        Ik vind de info van Jos al super goed! Bedankt hoor Jos.

        Deze foto op het strand van Hargen vind ik ook super.
        Maar ik vermoed dat we aan onze eigen Belgische kust ook nog leuke plekjes hebben...

        Als iemand nog ideëen heeft, laat maar komen hoor.

        Comment


        • #5
          Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          Bof, 'k weet niet. Je hebt vooral een aantal basiselementen nodig.
          Ik vind de info van Jos al super goed! Bedankt hoor Jos.

          Deze foto op het strand van Hargen vind ik ook super.
          Maar ik vermoed dat we aan onze eigen Belgische kust ook nog leuke plekjes hebben...

          Als iemand nog ideëen heeft, laat maar komen hoor.
          De noordelijke Franse kust is interessant, 't is niet voor niks dat Rupselkopke naar daar trekt. Zie maar naar zijn beelden van Escalles, Wissant, de Caps, . . .
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

            Ik ben er nog niet geweest, maar volgens mij heeft de Westerschelde ook een aantel leuke plekjes. Wie kan dit bevestigen?

            Deze foto van marc is denk ik daar geschoten (staat toch bovenaan in zijn topic). En ik denk de andere foto die PSG daar aanhaalde ook? Ik kan verkeerd zijn hoor...

            We zouden best marc zelf eens laten vertellen waar deze twee prachtige foto's zijn gemaakt!


            Grtzzz
            Nikon D50

            Comment


            • #7
              Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

              Bijna alle foto's van Rebekka zijn in Ijsland genomen.
              Zie ook haar blog & website.

              Als ik aan de zee en mooie rotsformaties denk, moet ik onmiddellijk aan Etretat (franse kust) denken. Het is natuurlijk te ver om even te gaan voor een foto, maar als je ooit in de buurt bent lijkt me dit wel de moeite.

              Laat je echter niet ontmoedigen, ik heb hier al mooie kiekjes gezien langs onze belgische kustlijn. Bijvoorbeeld deze van Marc die Jochen_Christaens al aanhaalde.

              Misschien eens op reis gaan naar schotland?
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

              Comment


              • #8
                Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                Je zou de steiger eventueel ook kunnen vervangen door een golfbreker.
                Tussen Blankenberge en Zeebrugge zijn er heel wat golfbrekers die op hun uiteinde uit losse blokken en rotstukken bestaan.Je moet dan wel bekijken wanneer het juist eb is als je deze grillige blokken mee op de foto wil hebben.

                Voor het gladde wateroppervlak heb je een heel lange sluitertijd nodig.....dus foto's maken bij erg weinig licht(voor zonsopgang of na zonsondergang)......of een heel sterk nd filter op je lens plaatsen en op de laagste isowaardes fotograferen. Hoe woeliger het water des te langer de belichtingstijd moet zijn.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 5 januari 2008, 20:30.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Je zou de steiger eventueel ook kunnen vervangen door een golfbreker.
                  Tussen Blankenberge en Zeebrugge zijn er heel wat golfbrekers die op hun uiteinde uit losse blokken en rotstukken bestaan.Je moet dan wel bekijken wanneer het juist eb is als je deze grillige blokken mee op de foto wil hebben.
                  Voila zi, dat noemt ik nu eens creatief nadenken!
                  Het is niet omdat je niet precies dezelfde elementen kunt vinden, dat je die niet kunt vervangen door andere.

                  Ik denk dan ook niet dat je persé nr schotland moet gaan om foto's in die sfeer te kunnen brengen. Maar ik heb al zowat beslist om toch eens langs de cap gris nez & co te gaan.

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Voor het gladde wateroppervlak heb je een heel lange sluitertijd nodig.....dus foto's maken bij erg weinig licht(voor zonsopgang of na zonsondergang)......of een heel sterk nd filter op je lens plaatsen en op de laagste isowaardes fotograferen. Hoe woeliger het water des te langer de belichtingstijd moet zijn.
                  De hoya ND400 die niet minder dan 9 stops tegenhoudt, staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Kan je mee schieten op klaarlichte dag. Nu ga ik deze eindelijk eens kopen zodat ik dergelijke foto's kan maken. Daarnaast heb ik ook een polarizer (houdt ongeveer 2 stops tegen) die ik kan gebruiken als het licht begint te verminderen.

                  Welke filters gebruik jij, Peter?
                  Last edited by PSG; 5 januari 2008, 20:51.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Voila zi, dat noemt ik nu eens creatief nadenken!
                    Het is niet omdat je niet precies dezelfde elementen kunt vinden, dat je die niet kunt vervangen door andere.

                    Ik denk dan ook niet dat je persé nr schotland moet gaan om foto's in die sfeer te kunnen brengen. Maar ik heb al zowat beslist om toch eens langs de cap gris nez & co te gaan.



                    De hoya ND400 die niet minder dan 9 stops tegenhoudt, staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Kan je mee schieten op klaarlichte dag. Nu ga ik deze eindelijk eens kopen zodat ik dergelijke foto's kan maken. Daarnaast heb ik ook een polarizer (houdt ongeveer 2 stops tegen) die ik kan gebruiken als het licht begint te verminderen.

                    Welke filters gebruik jij, Peter?
                    Ik heb eens een sandwich gemaakt van een 3stops gradueel filter en een hoya polarisator om het maximum aan licht te dempen en vignettering te voorkomen (ongeveer 5stops totaal).Ik had al het glas samen in één filter gemonteerd. Twee filters boven elkaar gebruiken geeft te veel problemen op een breedhoek. Zoals jij zou ik mij ook graag nog een nd 400 of B+W 110 (1000X) bijkopen. Ik gebruik soms de 50 iso van de 1D II N om nog te vertragen....maar dat gaat dan weer ten koste van het dynamische bereik.Daarnaast gebruik ik soms een paar ND grads van cokin (niet de beste.. maar betaalbaar) en een warming filter.
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 6 januari 2008, 03:59.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                      En al die fotografen die maar dromen van sneller glas .
                      Ik heb enkel UV filters met als enige doel mijn voorste deel van lens te beschermen.
                      Moet dringend eens meer te weten te komen over filters...
                      Canon R | Leica Q
                      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                      [/COLOR]

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                        Gebruik Google Earth om de kust af te speuren voor interssante plekjes. Op Google Earth vind je ook foto`s die ter plekke zijn gemaakt en die enig idee geven wat je kan aantreffen.

                        Deze foto heb ik gemaakt op het strand iets ten zuiden van Domburg. Om enig idee te geven wat voor golfbrekers je daar kan aantreffen.

                        Verder wil ik in Mei afzakken naar de kust van Bretange om daar foto`s te maken met lange sluitertijden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door marc Bekijk bericht
                          Gebruik Google Earth om de kust af te speuren voor interssante plekjes. Op Google Earth vind je ook foto`s die ter plekke zijn gemaakt en die enig idee geven wat je kan aantreffen.

                          Deze foto heb ik gemaakt op het strand iets ten zuiden van Domburg. Om enig idee te geven wat voor golfbrekers je daar kan aantreffen.

                          Verder wil ik in Mei afzakken naar de kust van Bretange om daar foto`s te maken met lange sluitertijden.
                          Wow, superplaatje! En bedankt vr de info.

                          Ik heb nog een bijvraagje.
                          Tot nu toe ben ik terughoudend geweest om mijn DSLR aan de kust te gebruiken. Zand, stof, zout, ... in de lucht. Overal zand, dat in uw camera kan geraken.
                          Ondertussen is mijn camera zijn geld waard geweest (eens tijd vr een upgrade) dus ik kan al wat meer avontuurlijk zijn.

                          Wat doen jullie om uw camera daartegen te beschermen (mijn camera is niet weathersealed)?

                          Gebruiken jullie ook pinnen op jullie tripod (vb op een golfbreker) om die stabieler te maken. Zo'n golfbreker is vaak heel glad.
                          Last edited by PSG; 6 januari 2008, 14:07.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Wow, superplaatje! En bedankt vr de info.

                            Ik heb nog een bijvraagje.
                            Tot nu toe ben ik terughoudend geweest om mijn DSLR aan de kust te gebruiken. Zand, stof, zout, ... in de lucht. Overal zand, dat in uw camera kan geraken.
                            Ondertussen is mijn camera zijn geld waard geweest (eens tijd vr een upgrade) dus ik kan al wat meer avontuurlijk zijn.

                            Wat doen jullie om uw camera daartegen te beschermen (mijn camera is niet weathersealed)?

                            Gebruiken jullie ook pinnen op jullie tripod (vb op een golfbreker) om die stabieler te maken. Zo'n golfbreker is vaak heel glad.
                            Om de camera grotendeels te beschermen tegen opspattend water en zand gebruik ik soms een grote doorzichtige plastieken zak..Langs één zijde een gat waar je lens een klein stukje doorsteekt. Daar maak je de zak vast met een elastiekje.De zak moet voldoende groot zijn om met je hand er erin te geraken en te zoomen of camerainstellingen te wijzigen. Ik gebruik geen beschermfilters.....maar ik controleer wel regelmatig dat er geen fijne zoutwaterdruppels op de lens hangen. Ik heb ook altijd een grote microvezeldoek in mijn zak zitten om direct deze druppels te verwijderen.

                            Ik gebruik op mijn statief 10 cm lange spikes . De spikes zijn best zo lang omdat je ze dan ook door een dikke laag gras, mos oid kan duwen zodat je in de vaste grond geraakt. Ook voorkom je zo grotendeels dat de statiefpoten zelf vol modder geraken.

                            Nog een link naar een fotograaf die veel gebruik maakt van minuten lange belichtingstijden.....er zitten heel wat mooie foto's bij http://ewert.smugmug.com/gallery/2910910#235415953
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 6 januari 2008, 14:35.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waar kan je zo'n prentje maken ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Ik gebruik op mijn statief 10 cm lange spikes . De spikes zijn best zo lang omdat je ze dan ook door een dikke laag gras, mos oid kan duwen zodat je in de vaste grond geraakt. Ook voorkom je zo grotendeels dat de statiefpoten zelf vol modder geraken.
                              Gaat het dan om deze?
                              Vistek is Canada's Camera store - shop for the top brands of mirrorless cameras, camera lenses, digital cameras, 4k video camcorders, and camera accessories

                              Dit waren de enige die ik kon vinden voor manfrotto.
                              PS : ik heb ook een 055mf4 statief.

                              Comment

                              Working...
                              X