Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

    Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

    Hoi hoi,

    Ik heb me net gevestigd als fotograaf/journalist in bijberoep. (Voor de journalistiek is dat overigens niet nodig, want het is geen handel of dienst volgens het ondernemingsloket)

    Gezien de beperkte omzet is het momenteel een beperkte onderneming. Beperkte boekhouding, en geen BTW plicht,maar dus ook geen BTW aftrek.


    Ik heb echter nog een vraag aangaande de inbreng van kosten en investeringen (Het ondernemingsloket kon geen antwoord bieden).

    Kan iemand me vertellen over hoeveel jaar je een investering in fotomateriaal minimum moet spreiden?
    Geld dat voor alle fotomateriaal? Of kan je een fototas, statief etc… volledig inbrengen voor het jaar van aankoop?


    Thanks!
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

    Informatie en portaalsite voor ondernemers en kmo.

    Comment


    • #3
      Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

      je boekhouder kan je helpen. Een eerste gesprek voor algemene info is altijd gratis

      normaliter moet je investeringen over 5 jaar afschrijven. je kan sommige zaken versneld afschrijven als het goederen betreft die snel verouderen zoals bv. computers. toen ik nog softwareontwikkeling in de zaak had, mocht ik computers op 2 jaar afschrijven, maar normaal mag je zelf computers niet sneller dan 3 jaar afschrijven, en hebben ze liever 5 jaar.

      zelf schrijf ik objectieven, flitsers etc. op 5 jaar af en bodies op 3 jaar

      Comment


      • #4
        Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

        je moet je investeringen afschrijven in functie van de tijd dat je schat dat ze zullen meegaan

        indien je om de 2 jaar een nieuwe PC koopt, dan is het niet logisch om deze op 5 jaar af te schrijven (zou dom zijn hé )
        je moet dan kiezen voor 2 jaar

        als je dus je fototoestel 5 jaar zal gebruiken, dan kan je eventueel voor 5 jaar kiezen, maar dat lijkt mij lang gezien er binnen de 5 jaar toch weer nieuwe zaken op de markt komen, ik zou voor 2 tot max 3 jaar kiezen voor alles
        www.designed4u.be

        Comment


        • #5
          Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

          Afschrijven doe je naargelang de economische levensduur. Kans is groot dat er na 2 à 3 jaar een nieuw type camera of lens op de markt komt.

          Ik zou afschrijven op 3 jaar, eventueel degressief.

          mvg
          Pascal
          BMW_Pilot
          . . : Nikkon D80 17-135mm / 50mm 1.8 / 105mm 2.8 VR / SB800 : : . .
          Manfrotto 190XB + 322RC2

          Comment


          • #6
            Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

            Normaal is het idd vijf jaar maar aangezien elektronica heel snel in waarde daalt, lijkt drie jaar me gemakkelijk te rechtvaardigen.

            Ik schrijf mijn PC's ook af op drie jaar. Voor PC's zou gewone activering zelfs beter zijn. Zelfs na zes maanden raak je een PC maar aan de helft van de prijs kwijt.

            Comment


            • #7
              Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

              mijn boekhouder schrijft alles af op 3 jaar
              en soms is dat nog te lang
              maar veel hangt ook af van je materiaal zoals al vermeld
              mijn pc op 2 jaar
              mijn wagen op 3 (maar doe dan ook 100.000Km per jaar)
              fotomateriaal voorlopig 3 jaar

              Comment


              • #8
                Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

                Hangt ook een beetje van je controleur af. Sommige controleurs zullen aanvaarden dat je lenzen/bodies afschrijft op 3 jaar, anderen zullen er misschien moeite mee hebben en stellen 5 jaar voor ... hoewel ik persoonlijk 5 jaar voor bodies wel lang vind.
                Ik wil maar zeggen dat in België de ene regio vaak niet hetzelfde wordt behandeld als een andere regio, juist vanwege een andere mening van de controleur.
                Ik moet er wel onmiddellijk aan toe voegen dat er met de meeste controleurs wel te praten valt en dat het niet die "boemannen" zijn zoals men ze vaak op tv voorstelt. Beroepshalve heb ik er meestal positieve ervaringen mee.

                Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                Geld dat voor alle fotomateriaal? Of kan je een fototas, statief etc… volledig inbrengen voor het jaar van aankoop?
                Dergelijk materiaal, toch zeker fototassen, zou ik zeker in één keer in kosten durven steken. Een fototas is trouwens sterk aan slijtage onderhevig en het is daarom volgens mij wel te verantwoorden dergelijk materiaal direct in kosten te steken.
                Last edited by kdm; 4 januari 2008, 19:14.

                Comment


                • #9
                  Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

                  Voor zover ik weet mag je maar dingen afschrijven welke een waarde hebben van >250€ excl. btw

                  Wat ik iedereen kan aanraden is het gezegde van mijn boekhouder:
                  "Eerst inkomsten, daarna kan je rustig kijken voor een uitgave"

                  Persoonlijk laat ik mijn boekhouding doen en eerlijk gezegd, als ik zie wat deze persoon kan, ben ik blij met die keuze. Uiteraard is iedereen vrij in die keuze.

                  Sven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

                    Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
                    Voor zover ik weet mag je maar dingen afschrijven welke een waarde hebben van >250€ excl. btw
                    Dat is niet van mogen, maar dat is heel aanvaardbaar voor de controleur. Een stuk van 1000 euro direct in kosten steken is voor jou voordeliger (inderdaad op voorwaarde dat je inkomsten genoeg hebt enzo) dan erop af te schrijven. Maar het is ook moeilijker te verdedigen hé om aan te tonen dat de levensduur van bv. een lens van 1000 euro maar 1 jaar is ... ook een beetje onrealistisch trouwens.
                    Uiteindelijk gaat het er dikwijls om om de gulden middenweg te vinden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

                      Stel: een body van 1800 euro en lenzen van in totaal 4000 euro.
                      Je inkomsten zijn jaarlijks bv. 1200 euro want topicstarter wil onder de plafonds van BTW en sociale verzekeringskas blijven.
                      Ik denk niet dat een controleur de volledige afschrijving laat doen.
                      Die zal misschien maar 50% van de kost aannemen om te mogen afschrijven.
                      En dat dan over minstens 3 jaar. Want de rest is hobby volgens een controleur. Dus je "hobby" fiscaal voor een stuk inbrengen mag je vergeten.
                      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boekhoud vraagje aan de Profs en de bijberoepers

                        Aan de hand wat de TS wil valt er niets af te trekken, hij kan zelfs niets kopen zonder b.t.w.
                        Voor jou is het het beste dat je de nul operatie toepast = inkomsten & uitgaven in balans.

                        Comment

                        Working...
                        X