Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kwaliteit van een afdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kwaliteit van een afdruk

    Ik heb nu een aantal keer een foto af laten drukken en meestal is het resultaat ronduit slecht Laatst ook weer: een mooie foto van onze zoon gemaakt, door photoshop gehaald, nog speciaal de jongen bij de fotozaak laten meekijken of hij dacht dat ie net zo afgedrukt ging worden als hij er op het beeldscherm uitzag en wéér een foto die wat mij betreft in de prullenbak had gemogen Ben ik nou verplicht zo'n foto af te nemen of kan ik ook zeggen: dit ziet er niet uit, die hoef ik niet? Deze fotozaak bied de mogelijkhied de foto daar door photoshop te halen á 8 euro per kwartier maar eigenlijk vind ik dat van de zotte

  • #2
    Re: kwaliteit van een afdruk

    Vooreerst de vraag: is uw monitor gecallibreerd...?

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: kwaliteit van een afdruk

      Nee, tenminste niet met een spyder ofzo.

      Comment


      • #4
        Re: kwaliteit van een afdruk

        Misschien moet je daar eerst eens mee beginnen aleer de schuld op de afdrukcentrale door te schuiven
        Jouw scherm kan zo slecht ingesteld staan dat jij zo hard aan de schuiven moet trekken zodat je denkt dat de foto goed is, terwijl hij enkel op jouw scherm er goed uit ziet...

        Mvg,
        Frederic

        Comment


        • #5
          Re: kwaliteit van een afdruk

          Mogen wij de foto misschien eens zien op onze monitors ???
          M.a.w. plaats de foto hier eens even als je wil, dan kunnen we er eens naar kijken.
          David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

          Comment


          • #6
            Re: kwaliteit van een afdruk

            Mijn mening, als uw scherm niet callibreerd is kan je de afdrukcentrale niets verwijten. Een mogelijkheid bij somige labo's is vragen of je de foto nog even kan zien op hun gecallibreerd scherm alvorens hij afgedrukt wordt.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: kwaliteit van een afdruk

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              Mijn mening, als uw scherm niet callibreerd is kan je de afdrukcentrale niets verwijten. Een mogelijkheid bij somige labo's is vragen of je de foto nog even kan zien op hun gecallibreerd scherm alvorens hij afgedrukt wordt.
              Dat had ik dus gedaan de laatste keer en nog was de foto veel te donker en dof van kleur. Toen kreeg ik een heel verhaal over dat de foto's ook nooit zo werden als op hun gecalibreerde scherm..

              Comment


              • #8
                Re: kwaliteit van een afdruk

                Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                Dat had ik dus gedaan de laatste keer en nog was de foto veel te donker en dof van kleur. Toen kreeg ik een heel verhaal over dat de foto's ook nooit zo werden als op hun gecalibreerde scherm..
                Dan zou ik een andere afdrukcentrale of labo kiezen.
                Ik weet dat wat ik op mijn (gecallibreerd)scherm zie hetzelfde is als op het (gecallibreerd)scherm in het labo en dat de lambda print die zij maken daaraan identiek is.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: kwaliteit van een afdruk

                  monitor callibreren, en een icc profiel van je printservice gebruiken om je foot te proofen op scherm helpt veel .. tneminste als je printservice constante kwaliteit levert. Met Photobox.ie en Bert verlinden gaat dat perfect, maar met foto.com al bedrogen uitgekomen. Er zijn meer centrales waar kleurbeheer onbestaande is dan waar het correct kan toegepast worden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: kwaliteit van een afdruk

                    Nou dan gaan we eerst maar eens zo'n colorspyder aanschaffen, m'n vriend heeft er een beetje z'n bedenkingen over of dat zin heeft. Hij denkt dat we gewoon aan de grenzen van de mogelijkheden van ons (nog vrij nieuwe) scherm zitten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: kwaliteit van een afdruk

                      Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                      Nou dan gaan we eerst maar eens zo'n colorspyder aanschaffen, m'n vriend heeft er een beetje z'n bedenkingen over of dat zin heeft. Hij denkt dat we gewoon aan de grenzen van de mogelijkheden van ons (nog vrij nieuwe) scherm zitten.
                      Nooit de instelknoppen voor helderheid, contrast en kleurverzadiging, de waarden voor R-G-B en kleurtemperatuur gezien op je scherm...? Of dacht je dat die altijd goed ingesteld stonden...?

                      Zelf heb ik de eye-one van Gretagmacbeth waar ik uitermate tevreden over ben!

                      Mvg,
                      Frederic

                      Comment


                      • #12
                        Re: kwaliteit van een afdruk

                        Jawel en we hebben mbv het programma: "monitor configurationwizzard" het scherm afgesteld tot het daarin goed leek. Maar blijkbaar is dat niet afdoende

                        Die eye-one is me wat te prijzig Frederic

                        Comment


                        • #13
                          Re: kwaliteit van een afdruk

                          Een gecalibreerde monitor is altijd aan te raden, maar in dit geval zou ik eerst naar een andere afdrukservice zoeken.

                          Let ook een op of je mogelijk in een afwijkend kleurprofiel zit te werken in PS. Zo ja, verzeker je ervan dat je je foto als sRGB opslaat alvorens door te sturen naar de drukservice.

                          Comment


                          • #14
                            Re: kwaliteit van een afdruk

                            je kan natuurlijk ook investeren in een goede kleuren printer in plaats van in een afdrukcentrale... Dan heb je alles zelf onder controle.

                            dat heb ik zelf gedaan toen ik de zelfde foto bij drie labs aanbood en drie maal iets anders kreeg...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment

                            Working...
                            X