Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's zonder flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's zonder flits

    Hallo, ik weet niet of dit al op het forum staat. Het is ook zo'n groot forum. En ik kan niet searchen, want dan krijg ik een time out of zoiets.

    Ik heb een Pentax Optio 330GS. Is in nederland volgens mij anders dan in Belgie. Maar goed. ls ik foto's maak in een ruimte met kunstmatig licht dan heb ik 2 keuzes maken: 1. foto;s met flits maken of 2. foto's zonder flits maken. Als ik de flits gebruik zijn de foto's vaak onderbelicht. Gebruik ik geen flits (wat in principe mogelijk moet zijn omdat er genoeg licht is) dan zijn de foto's onscherp. Wat moet ik in dat geval doen??? Ik ben een leek op dit gebied?

    Heeft het met sluitertijd te maken? Kan ik dat beinvloeden?

    Alvast bedankt voor de hulp

    Groeten,
    Robert


  • #2
    Negen kansen op tien heeft U bewegingsonscherpte.
    Een simpele test: plaats Uw camera op een statief (als U dat heeft)en neem terug een foto via de zelfontspanner.
    indien scherp was Uw probleem bewegingsonscherpte
    indien terug onscherp heeft Uw toestel focusproblemen

    Christiaan
    Fuji Digitaal fototoestel

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de reactie, maar ik neem niet altijd een statief mee. En natuurlijk heeft beweging invloed op de scherpte van de foto, maar ik beweeg toch bijna niet. Maar het is een tesjte waard. Buitenfoto's zijn trouwens haarscherp. Foto's met flits ook, alleen te donker of met witte cirkels (zie topic over witte cirkels )

      Gr
      Robert

      Comment


      • #4
        Hey DroiD (goed gevonden naam),

        De search werkt wel, maar je moet één forum aanduiden om in te zoeken, en niet allemaal in één keer. Anders heb je inderdaad een timeout.

        Maar deze keer ga ik je de moeite besparen ...

        -Wat betreft de onderbelichte foto's bij flits: je moet weten dat een flits op een consumer toestel maar maximaal 3 à 4 meter ver reikt. Dus als je in een slechtverlichte omgeving flitst (bvb. binnenshuis s'nachts tijdens een feestje of zo), dan is alles wat verder af zit dan 4 meter niet of moeilijk te zien. En wat dichter dan één meter staat kan wel eens overbelicht zijn (wegens té dicht bij de flits). Zoals je ziet: flitsen is een compromis; de camera kiest een VOLGENS HEM perfecte belichtingstijd. In theorie: hij zorgt ervoor dat voorwerpen/personen op ong. 2 meter van de lens/flits perfect belicht zijn. Maar wat verder af zit of dichterbij staat zal dus afwijken van "de perfecte omstandigheden". Dat zijn de beperkingen van een consumer-toestel, en je moet al naar een prosumer-toestel (tussen pro en consumer in) om meer controle te hebben over de gebruikte parameter bij fotograferen met flits (ik denk bvb. aan een andere shutter speed kiezen, een andere ISO, een andere aperture, maar ook: het aansluiten van een krachtiger, externe flits). Mocht je mensen/voorwerpen die op 2 meter afstand staan fotograferen met flits en je krijgt TOCH NOG onderbelichte foto's, dan zit er wat fout met de synchronistatie tussen het afgaan van de flits en de opname. Dan moet je camera terug naar de fabrikant denk ik.

        -Wat betreft bewogen foto's in het donker: je camera heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodig om een goeie foto te kunnen nemen. Hoe minder licht er aanwezig is, hoe groter zijn belichtingstijd (ook wel sluitertijd genaamd). Een sluitertijd van 0,5 of 1 seconde is geen uitzondering. Ter vergelijking: bij vol daglicht heeft je camera genoeg aan 1/500e seconde! Nu, gedurende een sluitertijd van 1 seconde is er natuurlijk een grote kans dat je beweegt (door afdrukkken zelf al bvb.), of dat je subject beweegt (ook niet onbelangrijk!). Het gevolg is: bewogen foto's. Je moet ook weten: hoe kleiner je consumer camera, hoe kleiner je optiek (je lenzen). En hoe kleiner je optiek, hoe minder licht er binnenvalt in de camera. M.a.w. met een consumer toestel is het nóg moeilijker dan met een prosumer of pro-toestel om scherpe foto's te bekomen. En er is nog méér: een digitale camera is gevoeliger voor beweging dan een gewone film-camera. Dat komt omdat het belichtingsvlak kleiner is. Bvb. een chip van 1 op 1,5 cm vergeleken met 2 op 3 cm belichtingsvlak bij een film, dat wil zeggen dat het belichtingsvlak van een chip 4 maal zo klein is (deze waarden zijn niet exact maar vereenvoudigd om de vergelijking te vergemakkelijken). Stel nu dat je 0,01mm beweegt; op het film-vlak is dat niet veel, maar op het chip vlak is die beweging al veel duidelijker. Als je daar nog bij neemt dat je vroeger je foto bekeek "afgeprint op 5x7cm", en dat je nu je foto's bekijkt "op volle grote" op je scherm (waar beweging dus nog duidelijker wordt)... tja.

        Conclusies: zorg dat je met al deze factoren rekening houdt als je foto's wil nemen in een donkere omgeving:
        -Oefen je afdruk-techniek
        -Gebruik een statief
        -"Beveel" je subjecten om onbeweeglijk stil te staan
        -Ga niet te ver of te dicht staan
        enz...

        En indien het echt niet lukt, dan voldoet je camera waarschijnlijk niet in jouw noden. Als je overweegt om een andere te kopen, hou dan rekening met volgende zaken:
        -kies voor een zo groot mogelijke chip
        -kies voor een zo groot mogelijke en zo lichtgevoelig mogelijke optiek
        -kies voor een prosumer toestel als je meer "inspraak" wil in de gebruikte camera-parameters.
        -als je een groter flitsbereik wil, kies voor de mogelijkheid om een externe flits aan te sluiten
        -kies voor een zo recent mogelijk toestel. Veel mensen vergeten dit, maar hoe recenter het model is geproduceert, hoe recenter de gebruikte materialen (ic. chip). En hoe recenter de chip, hoe minder ruis (hier worden chips steeds beter in).

        Hopelijk helpt dit je een beetje vooruit...

        Ciao,

        J.

        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Als dat geen goede uitleg is weet ik het ook niet meer.
          mvg,
          Geronimo
          www.geronimosite.net

          Comment


          • #6
            Jochem,

            bedankt voor deze uitleg. Er is me een hele hoop duidelijk geworden. Ik denk dat mijn wensen hoger liggen dan dat het toestel me kan bieden. Ik ben echter niet van plan om snel een nieuwe te kopen. Mijn huidige camera is nog geen half jaar oud en ik heb er toch 430 euro voor betaald. Ik denk dat ik toch meer moet gaan proberen, meer oefenen om het uiterste uit het toestel te halen.

            Ik kan wel de ISO-waardes veranderen.100, 200 en automatish. Kan ik daar nog de scherpte me beinvloeden?

            Bedankt
            Robert

            Ps Jochem waarom vind je mijn naam goed verzonnen. Snap jij dan waarom ik DroiD heet?

            Comment

            Working...
            X