Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

    Hallo iedereen,

    Ik heb een nieuw Nikkor AF-S 17-55mm F 2.8 G DX IF-ED gekocht maar weet niet welk filter er best op past ?

    Misschien een B+W type ............

    Kan er mij iemand raad geven ?

    Mvg johan9096
    Nikon D200 + Mb-D200+SB 600, AF-S VR zoom-Nikkor 70-200 F 2.8G IF,Nikkor AF-S 17-55mm 2.8G DX IF-ED, Nikkor AF-D 60mm F 2.8 Micro, Nikkor AF-S 18-70mm 1:3.5-4.5G ED.

  • #2
    Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

    In principe alle filters, als je maar 77mm gebruikt.

    Gr kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

      Oorspronkelijk geplaatst door johan9096 Bekijk bericht
      Hallo iedereen,

      Ik heb een nieuw Nikkor AF-S 17-55mm F 2.8 G DX IF-ED gekocht maar weet niet welk filter er best op past ?

      Misschien een B+W type ............

      Kan er mij iemand raad geven ?

      Mvg johan9096

      Als je hem in de buurt kunt kopen zou ik zeker voor de filter van Nikon gaan.
      B+W is een zeer goed alternatief.
      mvgr
      antoine200

      Comment


      • #4
        Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

        Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
        Als je hem in de buurt kunt kopen zou ik zeker voor de filter van Nikon gaan.
        B+W is een zeer goed alternatief.
        mvgr
        antoine200
        Ik denk persoonlijk niet dat de Nikon filters beter zijn dan de B&W.
        Ik gebruik zelf de B&W Circulair Polarisatie filter Kasemann, gewoonweg een top filter.
        Ik betaalde er dan ook €170 voor bij Corne v ieperen
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

          Nikon filters zijn nog iets dunner dan de regular B+W en hebben dus geen last van vignettering bij groethoeklenzen. Indien je gaat voor de B+W 'slim' filters , kan je problemen hebben omdat de lensdoppen niet meer passen.

          Ik vind de kleur- en contrastweergave van de Nikon-filters gewoon nog iets beter dan B+W.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan9096 Bekijk bericht
            Kan er mij iemand raad geven ?
            Geen filter is altijd beter dan eender welk merk of type UV-filter.

            Zonder filter heb je de scherpste, meest contrastrijke foto's, en veel minder kans op flarevlekken.

            Op een digitale camera heb je geen UV-filter nodig, gebruik de zonnekap, dan zit het voorste lenselement ook vrij goed beschermd. Alleen in extreme omstandigheden (zand en opspattende steentjes bij rallycross bijvoorbeeld) kan het interessant zijn om de lens te beschermen met een filter.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

              idd.

              Wel nooit zonder zonnekap. Die mag eventuele ongelukjes opvangen. (en natuurlijk en voornamelijk flare voorkomen.)

              Jo.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Geen filter is altijd beter dan eender welk merk of type UV-filter.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

                Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                Wel nooit zonder zonnekap. Die mag eventuele ongelukjes opvangen. (en natuurlijk en voornamelijk flare voorkomen.)
                Bij gebruik van een pola gaat die er bij mij toch af, zeker bij een 17-55. Bij bv een Sigma 10-20 kan die met een pola gewoon er weerop.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

                  Ik maakte al mijn winterse fotos......

                  http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=194293 en http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=193296

                  ....... met de 17-55 mét polarisatiefilter.

                  Ik vond het de moeite waard.

                  Gr Kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Ik maakte al mijn winterse fotos......

                    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=194293 en http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=193296

                    ....... met de 17-55 mét polarisatiefilter.

                    Ik vond het de moeite waard.

                    Gr Kees
                    Vergelijken doe je met 2 zaken.
                    Dus, om goed te kunnen vergelijken had je telkens een foto mét en zónder polafilter moeten maken, beiden straight uit de cam en naast elkaar zetten.

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk filter op AF-S 17-55 mm ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                      Ik maakte al mijn winterse fotos......
                      ....... met de 17-55 mét polarisatiefilter.

                      Ik vond het de moeite waard.

                      Gr Kees
                      Ik heb winterlandschappen gefotografeerd met de Powershot G9, zonder filter:



                      Een polarisatiefilter kan wel degelijk nuttig zijn, maar een uv-filter heb je niet nodig op een digitale camera.
                      Een polarisatiefilter heeft ook een compleet andere werking dan een uv-filter, een polarisatiefilter zal je zeker niet altijd willen gebruiken, want daarmee verlies je heel wat licht.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X