Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Freelance fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Freelance fotograaf

    Ik weet dat dit al verschillende malen aan bod kwam, maar ik vind geen antwoorden....

    Moet je zowiese al 'fotograaf' zijn voor je freelance kan werken?
    (ik bedoel daarmee qua studierichting of diploma)
    Als dit niet zo zou zijn, kan iemand me dan op weg helpen met een site waar ik info hieromtrent vind......


    Alvast bedankt
    Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: Freelance fotograaf

    Het beste is dan je naar een ondernemersbureau gaat bv unizo..Op hun site vind je er ook alles voor ...starters. Je kan telefonisch ook info krijgen daar. Het enige wat er zeker van je verlangd word is dat jij een geldig diploma hebt waar ook bedrijfsbeheer is in goedgekeurd. Als je geen geldig bebrijfsbeheer hebt gedaan dan kan je dat versneld gaan volgen in vele van de Syntra vestegingen www.syntra.be

    Indien je start als freelance dan mag jij je steeds ook bij mij aanbieden voor opdrachten.

    Comment


    • #3
      Re: Freelance fotograaf

      Volgens mij is het beroep niet beschermd op dit ogenblik.
      (Daar is wel sprake van.)

      Bedrijfsbeheer:
      Heb je een dilpoma van hoger onderwijs (A1/professionele master of een academische bachelor of een universitair diploma is er geen probleem. Heb je enkel secundair onderwijs achter de rug moet je een economische richting gedaan hebben. Dan krijg je ook dat getuigschrift. Heb je leercontract of gelijkgesteld achter de rug, heb je bedrijfsbeheer gehad.
      In het uiterste geval moet je bedrijfsbeheer volgen bij een erkende organisatie zoals SYNTRA.

      Maar freelancer is ook inschrijven voor een ondernemingsnummer: +/- 71 euro via een ondernemingsloket, inschrijven bij een sociale verzekeringskas en eventueel BTW. Voor die 2 laatste zijn er uitzonderingsmaatregelen als je inkomen per jaar uit het zelfstandig bijberoep erg laag ligt.
      Een boekhouding voeren (eenvoudige) en als je het wenst te doen om je hobby af te schrijven (body, lenzen, ...) zal je toch heelwat inkomsten moeten aangeven of anders zal je van een kale kermis thuiskomen.
      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

      Comment


      • #4
        Re: Freelance fotograaf

        Oorspronkelijk geplaatst door Ronny Bekijk bericht
        Het beste is dan je naar een ondernemersbureau gaat bv unizo..Op hun site vind je er ook alles voor ...starters. Je kan telefonisch ook info krijgen daar. Het enige wat er zeker van je verlangd word is dat jij een geldig diploma hebt waar ook bedrijfsbeheer is in goedgekeurd. Als je geen geldig bebrijfsbeheer hebt gedaan dan kan je dat versneld gaan volgen in vele van de Syntra vestegingen www.syntra.be

        Indien je start als freelance dan mag jij je steeds ook bij mij aanbieden voor opdrachten.
        Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
        Volgens mij is het beroep niet beschermd op dit ogenblik.
        (Daar is wel sprake van.)

        Bedrijfsbeheer:
        Heb je een dilpoma van hoger onderwijs (A1/professionele master of een academische bachelor of een universitair diploma is er geen probleem. Heb je enkel secundair onderwijs achter de rug moet je een economische richting gedaan hebben. Dan krijg je ook dat getuigschrift. Heb je leercontract of gelijkgesteld achter de rug, heb je bedrijfsbeheer gehad.
        In het uiterste geval moet je bedrijfsbeheer volgen bij een erkende organisatie zoals SYNTRA.

        Maar freelancer is ook inschrijven voor een ondernemingsnummer: +/- 71 euro via een ondernemingsloket, inschrijven bij een sociale verzekeringskas en eventueel BTW. Voor die 2 laatste zijn er uitzonderingsmaatregelen als je inkomen per jaar uit het zelfstandig bijberoep erg laag ligt.
        Een boekhouding voeren (eenvoudige) en als je het wenst te doen om je hobby af te schrijven (body, lenzen, ...) zal je toch heelwat inkomsten moeten aangeven of anders zal je van een kale kermis thuiskomen.
        Thx dudes
        Bedrijfsbeheer is geen probleem.
        Ik zou het enkel doen om geen 'zwartwerk' te moeten doen als ik eens een portretje ga schieten ofzo op aanvraag.
        Dan kan ik ook iets 'rekenen' hoeft niet veel te zijn, maar dan heb ik dat ocmw gevoel toch niet
        Afschrijven enzo is niet echt een doel ofzo.
        Ik zoek enkel een wettelijke makkelijke vorm om het legaal te doen zonder veel poespas.

        Ik ga dit al direct verder onderzoeken Ze



        Glenn
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #5
          Re: Freelance fotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
          Volgens mij is het beroep niet beschermd op dit ogenblik.
          (Daar is wel sprake van.)
          Bron?
          Portfolio: http://yvw.deviantart.com/

          Comment


          • #6
            Re: Freelance fotograaf

            Startersloket. Heb een persoon gesproken die op/bij het startersloket werkt en 25 jaar ervaring heeft in het opstarten van jonge of beginnende zelfstandigen.
            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

            Comment


            • #7
              Re: Freelance fotograaf

              Het beroep van fotograaf is sinds 2005 niet meer beschermd. Dat daar nu plots verandering in zou komen lijkt me sterk...
              Portfolio: http://yvw.deviantart.com/

              Comment


              • #8
                Re: Freelance fotograaf

                Klopt met wat je zegt.

                Daarom zeg ik uitdrukkelijk "daar is sprake van".
                Maar als je in de wetgeving zit, zoals mijn collega en mezelf (iets ander vakgebied), weet je dat er veel wordt 'gedacht' en gespeeld met ideeën in Brussel.
                Tussen idee en werkelijkheid ligt dikwijls een zee.

                ps
                Het zou niet de eerste wetgeving zijn die op korte termijn wordt heraangepast.

                Patrick
                [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                Comment


                • #9
                  Re: Freelance fotograaf

                  Ik vroeg onlangs(een 3tal maanden geleden) aan mijn boekhouder wat ik moest doen om als fotograaf aan de slag te gaan. Niet om er het groffe geld mee te pakken, maar toch om de mogelijkheid te hebben om een "solleke" te vragen voor je geleverde werk....
                  Hij zei me toen ook dat het beroep van fotograaf sinds enkele jaren NIET MEER geregistreerd is.....
                  Ik weet wel dat het enorm snel kan gaan met die vestiginswetten.....
                  Zo zijn ze momenteel zinnens om de volledige bouw, en ook horeca reglementering te veranderen.....
                  Dus, al wie wil beginnen, ik zou niet te lang wachten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Freelance fotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door yvw Bekijk bericht
                    Bron?
                    t zou lang nie zo gek zijn.... de titel "fotograaf" is immers al terug beschermd


                    http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=252084
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      Re: Freelance fotograaf

                      Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                      t zou lang nie zo gek zijn.... de titel "fotograaf" is immers al terug beschermd


                      http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=252084

                      Volgens mij is er enkel een algemeen "kader" gemaakt waar dat mogelijk zou zijn, uiteraard zijn er altijd beroepsverenigingen vragende partij, niet alleen van de fotografen trouwens.

                      Ik dacht dat je dan lid van een beroepsvereniging (lees €€€€ betalen) moest worden om de titel te mogen voeren. Volgens mij afzetterij en wat met Europa (vrij verkeer)?

                      Alain

                      Comment


                      • #12
                        Re: Freelance fotograaf

                        Als freelance fotograaf dien je het volgende te doen:
                        1) BTW-nummer aanvragen
                        2) aangesloten zijn bij een sociale kas

                        Omdat je "handelt" moet je wel een btw-nummer hebben, maar moet je, als beginnende zelfstandige in bijberoep, nog geen btw aanrekenen, als je inkomsten onder een bepaald bedrag blijven. Je wordt dan beschouwd als een kleine onderneming die van de vrijstellingsregeling geniet. Aangezien je dus geen driemaandelijkse btw-aangifte moet doen, heb je een eenvoudige boekhouding en kan je dus besparen op een boekhouder. Als je geen btw aanrekent, kan je ook geen btw aftrekken. Wel kan je het volledige bedrag (inclusief btw) van je onkosten inbrengen, maar overdrijf niet. Als je maar weining facturen kan voorleggen, maar wel al je reizen, fotomateriaal, computer, deel van je telefoon- en internetrekening, deel van je wagenonkosten, e.d. inbrengt, zal men dit moeilijk accepteren en het terecht beschouwen als een hobby waar je geld wilt uit slaan, in plaats van het serieus opbouwen van een bijberoep. Anderzijds is het heel normaal dat je de eerste jaren met verlies werkt. Hou er rekening mee dat je op een bepaald moment wel méér zal moeten verdienen dan wat je uitgeeft .

                        Een kleine opmerking:
                        Heb je geen btw-nummer en ben je niet aangesloten bij een sociale kas .... dan werk je in het "zwart". Veel mensen denken verkeerdelijk dat ze niets moeten aanvragen (btw-nummer, sociale kas) als hun inkomsten onder een bepaald bedrag blijven. Dat is inderdaad zo voor EENMALIGE verkopen. Onder "eenmalige verkoop" verstaat men bvb je oude wagen tweedehands verkopen of je koelkast te koop aanbieden op ebay, e.d. Opdrachten uitvoeren als freelance fotograaf, beeldmateriaal verkopen via beeldbanken, en dergelijke, is echter "handel drijven" en dus moet je daarvoor in orde zijn met bovenstaande.

                        Groetjes,
                        Philippe

                        Last edited by Photophil (De); 25 december 2007, 13:22.
                        beeldbank www.arterra.be
                        persoonlijke site www.wildeyes.be
                        Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Freelance fotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                          t zou lang nie zo gek zijn.... de titel "fotograaf" is immers al terug beschermd


                          http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=252084
                          Ik heb mij laten vertellen (door Unizo trouwens) dat fotograaf tot op heden nog altijd niet terug beschermd is, maar je mag niet 'beroepsfotograaf' op je kaartje of fakturen zetten, maar wel fotograaf.

                          Tegenwoordig is iedereen fotograaf overal zie je wel iemand met een dslr rondlopen, met de duurste lenzen erop, vraag me af hoe sommige mensen dit allemaal betalen, en dan alleen voor hun hobby ? 3000 Euro rond hun nek om familie snapshots te maken ... 't is toch makkelijk veel geld hebben denk ik dan altijd.

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Freelance fotograaf

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Ik heb mij laten vertellen (door Unizo trouwens) dat fotograaf tot op heden nog altijd niet terug beschermd is, maar je mag niet 'beroepsfotograaf' op je kaartje of fakturen zetten, maar wel fotograaf.

                            Tegenwoordig is iedereen fotograaf overal zie je wel iemand met een dslr rondlopen, met de duurste lenzen erop, vraag me af hoe sommige mensen dit allemaal betalen, en dan alleen voor hun hobby ? 3000 Euro rond hun nek om familie snapshots te maken ... 't is toch makkelijk veel geld hebben denk ik dan altijd.

                            Mark
                            tja...lees het KB ne keer na hè
                            some toys 4 big boys
                            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Freelance fotograaf

                              je kan nooit aan iemand zien; of hij of zij niet keihard gewerkt heeft om dure apparatuur aan te schaffen hè.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X