Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voor de eerste maal

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voor de eerste maal

    hoi iedereen
    Heb een vraagje, morgen ga ik voor de eerste keer met men dimage 7 op stap. Wat is een goede resolutie op foto's te schieten en op wat moet ik letten.
    mvg Baloeke

    canon 450D Sigma 18-200 OS

  • #2
    Wel baloeke, dat hangt er misschien ook een beetje van je met je foto's
    wil doen en hoe groot je kaarten zijn (en hoeveel je er hebt), volgens mij
    allemaal dingen die meespelen...
    Ikzelf gebruikte tot aan de BD-dag een size van 1600 en quality super fine.
    Van Erik heb ik echter gehoord dat de quality gerust op fine mag staan zodat
    je nog goede foto's hebt, maar je wel véél meer foto's op je kaartje kan
    zetten...

    mvg,
    Jempi.
    Jempi
    CANON Ixus 800 IS
    BD0978BE

    Comment


    • #3
      <font size=5></font id=size5>Ik zelf gebruik altijd de hoogste resolutie met fine, dit geeft bestanden van ongeveer 2mb en houd praktisch alle mogelijkheden open. Ik brand ook steeds alle beelden op cd alvorens iets te wijzigen.

      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Inderdaad Baloeke zoals Jempi schrijft mag je gerust kwaliteit fijn kiezen
        Dat zijn drie blokjes op uw display en voor de size ook drie blokjes u kan daarmee gerust A4 prints maken.zondag heb ik nog 2 foto's in een wedstrijd van de vlaamse federatie van fotokringen aanvaard, met dergelijke instellingen,die foto's werden tussen analoge foto's gejureerd,blijkbaar is er niet veel verschil met analoge foto's op A4 formaat.
        Nog veel mooie foto's met u D7.
        Erik.D

        Comment


        • #5

          Van Erik heb ik echter gehoord dat de quality gerust op fine mag staan zodat
          je nog goede foto's hebt, maar je wel véél meer foto's op je kaartje kan
          zetten...
          Geldt dit in het algemeen, dus ook voor andere digicams?

          Jan

          You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Jamonadap, voor de meeste camera's wel (maar ik ken ze natuurlijk niet allemaal vanuit de praktijk). Ik neem echter aan dat als er meerdere compressies/standen zijn, dat de fabrikant er in elk geval voor heeft gezorgd dat er een hele goede stand is (met lage compressie dus, vaak Fine, Best oid genaamd) en één of twee lagere standen met hogere compressie.

            Bij een aantal camera's is zelfs de medium stand (Standaard, Basic oid) nog prima om mee te werken. Ik heb al heel vaak mensen afdrukken op A4-formaat laten zien (vanuit bv de CP995) die waren resp niet-gecomprimeerd (althans niet lossy) TIF-formaat, JPG Best/High en JPG Medium/Normal waren en ze konden de verschillen niet ontdekken. Op beeldscherm ook niet overigens. Alleen de laagste stand (JPG Basic) was te herkennen, maar ook daar was het niet zo dat je bv enorme blokken, artefacts oid in de foto kon aanwijzen, de afdruk was gewoon minder scherp zeg maar.

            Het lijkt me echter eenvoudig te testen: Maak 2 of 3 keer dezelfde foto met verschillende standen en oordeel op welke wijze de JPG-compressie in jouw camera functioneert. Neem dan overigens een 'drukke foto' met veel en scherpe objecten (bladeren in bos, takken in bomen, spijlen in een hek etc) en een met egale vlakken, bv wit bord op een zwarte placemat oid. Zoals je wellicht weet is de werking van JPG namelijk afhankelijk van de foto zelf...

            Erik

            Comment


            • #7
              Erik,

              Bedankt voor je reactie, adequat als immer! Ik realiseer me wat dit betreft dat ik al aardig een "gewoontedier" aan het worden was: hoogste resolutie en minimale compressie! Zonder dat ik inderdaad zelf heb nagegaan wat voor mij afdoende is. Zal eens wat inkt en papier spanderen.
              Ben overigens benieuwd hoeveel geheugenkaarten er binnenkort te koop worden aangeboden!?

              Jan

              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

              Comment


              • #8

                Ben overigens benieuwd hoeveel geheugenkaarten er binnenkort te koop worden aangeboden!?
                Zal wel meevallen . Het is natuurlijk niet zo dat de hoogste stand of ongecomprimeerd TIF (of RAW, maar die heeft eigenlijk weer een andere functie) geen nut hebben. Maar vaak kun je zelfs met de gemiddelde stand nog heel goed werken. Ik heb bv alle foto's in Brussel in de Normal-stand gemaakt en daarna zelfs nog een heel stuk gecomprimeerd. Ik heb even gecontroleerd en het zijn 32 foto's, totaal 2,24 MB. Dat is gemiddeld ca 71 kB per foto. Voor een doel als dit is de kwaliteit van de foto's prima en zijn ze dus ook nog eens relatief erg klein. Test het dus gewoon eens uit met je eigen camera,

                Erik

                Comment

                Working...
                X