Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inlijsten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inlijsten

    Ik wens een bestaande lijst te recupereren voor het inframen van een nieuwe foto (60 op 40).
    De foto die er in stak was gelijmd op een stevige kunststof achtergrond, waarvan ik nu de keerzijde ga gebruiken.

    Mijn vraag is : welke lijm gebruik ik het best om de foto op deze achtergrond te bevestigen?
    Waar kan ik deze vinden?

    erwin

  • #2
    Re: Inlijsten

    3M heeft goede lijmen... spuitbus... je hebt er zelfs die "post-it" lijm hebben waardoor je je foto er ook weer af kan halen en een ander ophangen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Inlijsten

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      3M heeft goede lijmen... spuitbus... je hebt er zelfs die "post-it" lijm hebben waardoor je je foto er ook weer af kan halen en een ander ophangen...
      Thanks !
      prachtige foto's heb je !

      erwin

      Comment


      • #4
        Re: Inlijsten

        Ik heb net dubbelzijdige plakband gekocht om foto's op te kleven.
        De vellen plakband zijn 70 cm op 100 cm en kosten 7€

        Ik heb ze nog niet kunnen testen ...
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Inlijsten

          Als je lijm in een spuitbus gebruikt, spuit die lijm dan héél lichtjes over de achterkant van de foto. Met teveel lijm krijg je blazen in de foto, en ook matte vlekken.

          Teken vooraf de juiste positie van de foto af op het karton (met potlood, wat er achteraf zichtbaar is gom je weg, en niet overdrijven, twee hoekjes is voldoende om de foto juist te positioneren).
          Spuit de achterkant van de foto héél lichtjes in (wat nevel is eigenlijk al voldoende), en kleef de foto dan op het karton zonder eerst de lijm te laten drogen. Op een niet-poreuze achtergrond kan je best beide oppervlakken lichtjes inspuiten en dan moet je die wel eerst minstens 10 minuten laten drogen, anders krijg je blazen omdat het oplosmiddel niet meer weg kan bij het verdampen. Dan moet je wel een papieren (stevig papier, of karton) mal snijden om de lijm alleen op de juiste plaats aan te brengen (de mal ogenblikkelijk weer wegnemen na het spuiten, zodat het niet vast blijft hangen).

          Een heel belangrijke tip, doe eerst een paar tests met kleinere foto's zodat je weet hoeveel lijm je juist nodig hebt. Teveel lijm zorgt altijd voor problemen.

          Ik heb hier zelf al heel wat foto's opgekleefd met spuitlijm van "Bison", en die werkt prima zolang je er maar heel weinig van gebruikt (die hebben ze in de meeste doe-het-zelf zaken, ik haal die bij Hubo).
          Let op, spuit de foto in op een goed verluchte plaats (garage bijvoorbeeld), en als je de vloer wil beschermen, neem dan bijvoorbeeld een groot laken (een laken dat je niet meer nodig hebt natuurlijk) en leg de foto er helemaal in het midden op, want de nevel gaat heel wat verder dan het fotopapier.
          Ik leg de foto's gewoonlijk op een kartonnen doos, die net iets kleiner is dan de foto. Op die manier heb je (als je meer foto's moet opkleven) telkens weer een droge ondergrond om de foto op te leggen zodat die niet blijft kleven aan de lijm van de vorige foto.

          Nadien hou je de spuitbus ondersteboven, en druk op de spuitknop tot er alleen maar gas uitkomt. Op die manier zit de spuitkop niet dicht tegen de volgende keer dat je de lijm nodig hebt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Inlijsten

            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
            Ik heb net dubbelzijdige plakband gekocht om foto's op te kleven.
            De vellen plakband zijn 70 cm op 100 cm en kosten 7€

            Ik heb ze nog niet kunnen testen ...
            Dat kan ook handig zijn, in onze fotoclub heb ik er al zien werken met zo'n grote vellen dubbelzijdige plakband.

            Dan snij je een stuk uit dat iets groter is dan de foto, dat stuk kleef je op de onderkant van de foto, je snijdt de overstekende randjes weg, en daarna kleef je de foto op de gewenste ondergrond.
            Je kan dan best de beschermlaag van de tape over een klein deel van de foto losmaken (de zijde waar je de hoekjes kan positioneren), en je vouwt die laag dubbel onder de foto.
            Dan kleef je de foto vast op de juiste plaats, en je trekt voorzichtig de rest van de afschermlaag van de tape onder de foto uit. Ondertussen zorg je ervoor dat er geen luchtbellen onder de foto komen. Om de foto goed aan te drukken leg je er dan een vel papier op, zodat je de oppervlakte niet beschadigt. Je kan ook een nieuwe verfroller gebruiken om de foto aan te drukken (zo'n roller voor lakverf, 8-10cm breed, werkt prima, neem gewoon de goedkoopste die je kan vinden).

            Wil je en wit randje rond de foto, dan kleef je die eerst op een groter wit blad, en snij je de randjes bij tot ze de juiste maat hebben. Je hebt dan wel twee lagen tape nodig. Bij de meeste afdrukcentrales kan je ook kiezen voor een wit randje, meestal is dat wat te breed, maar daar snij je de rest gewoon af.
            Een degelijke snijmat, lineaal (ik gebruik een aluminium lineaal met rubber strip dat niet gemakkelijk verschuift) en breekmes is dan wel aan te raden.

            (De snijmat en het lineaal heb ik gekocht bij de Makro.)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Inlijsten

              Ik werk als volgt...

              print m'n foto's uit op A3+
              laat bij de plaatselijke tekengerei winkel (velpia in leuven) carton snijden op maat van A3+ 22mm dik...
              bespuit de carton met 3M remount lijm (post-it effect), daardoor kan ik m'n foto er terug afhalen indien slecht geplaatst of indien ik iets anders wil...

              op de achterzijde kleef ik vervolgens houten latjes waar ik een gleuf in frees zodat het makkelijk op te hangen is en te positoneren.

              beter nog dan carton is aluminium, maar daar moet ik eens gaan zoeken naar een leverancier...

              de foto's hangen op deze manier van de muur weg, zonder kader, zoals je dikwijls ziet op grote fototentoonstellingen...





              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment

              Working...
              X