PDA

Volledige versie bekijken : Hoe belangrijk vind jij een reactie?

MadMax
17 december 2007, 21:45
Sjah.

Misschien een rare vraag, maar ik denk zo dat je op een forum post om ook zoveel mogelijk reacties te krijgen toch?

Los van het feit dat het een oe of ah moet zijn uiteraard. En opbouwend commentaar is bij mij altijd welkom zolang het maar niet het oefenloze gezeur over dingen is die totaal niet aan de orde zijn bij sommige platen. Maar goed. Daar gaat deze topic niet over.

Wat mij opvalt is dat hier een boel mensen zitten die op veel fora actief zijn, veel posten, maar weinig reageren op anderen. En dat vind ik jammer want dit zijn vaak de betere fotografen.

Enfin.
Ikzelf vind het heerlijk om reacties te krijgen. Hoe meer hoe beter :D

mm
17 december 2007, 21:53
awel, jorg, hier alvast een reactie van mij.
mijn antwoord: ja!

m;)m

Ticor
17 december 2007, 21:56
Ik vind reacties ook wel leuk.
Zowel de negatieve als de positieve...
Soms zijn het er veel meer dan ik had verwacht en soms valt het al eens tegen :D

summit
17 december 2007, 21:57
Bij deze heb je een reactie!
Tuurlijk vind ik het ook leuk om respons te krijgen op een beeld. In eerste instantie maak je foto's omdat je dat zelf leuk vindt, maar het resultaat delen hoort er nu eenmaal bij. Van het album om samen te bekijken tot de klik-klik-klik diavoorstelling en hoera... dit forum.
Ik vind reacties motiverend om verder te gaan, en af en toe leer je nog uit de tips...

Ik reageer zeker niet op alle foto's op alle fora, onbegonnen werk. Maar de fora waar ik zelf post volg ik toch van naderbij.

Smt.

tomclaessens
17 december 2007, 22:00
Goh reacties zijn altijd leuk natuurlijk maar ik zet een beeld pas online als ik er zelf tevreden over ben. Kunst / fotografie is nog altijd iets persoonlijks. Zolang jij je beeld maar goed vind, dat is het vertrekpunt en wat telt. Uiteraard is het leuk om positieve reacties te krijgen op je werk, het is een extra waardering en nodig om bv. in een gallerij te kunnen exposeren (bekende).

Dus commentaar is leuk maar ik zal er niet van wakker liggen als ik geen reacties krijg omdat ik de foto's toch voor mijzelf neem.

Zoals hierboven al aangegeven vind ik wel dat als je wil reageren, je de moeite mag doen om te zeggen wat je goed / slecht vindt en waarom ook. Vaak lees je "is niet goed" maar waarom vind je dat beeld niet goed? Compositie, belichting? Een collega van heeft niks met vogels - los daarvan kan hij toch een vogel-foto appreciëren als deze goed (technisch) werd uitgevoerd. Dus bij het bekritiseren vind ik dat je de techniek eerst moet bekijken en achteraf pas je persoonlijke invulling / ervaring van het beeld.

MadMax
17 december 2007, 22:16
Goh reacties zijn altijd leuk natuurlijk maar ik zet een beeld pas online als ik er zelf tevreden over ben. Kunst / fotografie is nog altijd iets persoonlijks. Zolang jij je beeld maar goed vind, dat is het vertrekpunt en wat telt. Uiteraard is het leuk om positieve reacties te krijgen op je werk, het is een extra waardering en nodig om bv. in een gallerij te kunnen exposeren (bekende).

Dus commentaar is leuk maar ik zal er niet van wakker liggen als ik geen reacties krijg omdat ik de foto's toch voor mijzelf neem.

Zoals hierboven al aangegeven vind ik wel dat als je wil reageren, je de moeite mag doen om te zeggen wat je goed / slecht vindt en waarom ook. Vaak lees je "is niet goed" maar waarom vind je dat beeld niet goed? Compositie, belichting? Een collega van heeft niks met vogels - los daarvan kan hij toch een vogel-foto appreciëren als deze goed (technisch) werd uitgevoerd. Dus bij het bekritiseren vind ik dat je de techniek eerst moet bekijken en achteraf pas je persoonlijke invulling / ervaring van het beeld.

uhuh.. zo denk ik er ook over.
Ik ben blij met elke reactie maar soms krijg je reacties die werkelijk nergens op slaan. Dan denk ik.. kun je nou zelf fotograferen en waar haal je je kennis vandaan? Lees je de bladen, waar zijn je eigen platen? enz.
Maar dit staat ff los van het feit of je een plaat persoonlijk mooi of niet vindt natuurlijk. Smaak is iets waar niet over te twisten valt.
Soms krijg je ook heel goede reacties van mensen die dingen zien die mij niet opgevallen waren enz. Das ook heel leuk :)

Leonidas
17 december 2007, 22:20
Hoe belangrijk vind jij een reactie?

Ik vind het zo vreselijk belangrijk dat ik een 1 jaar oude foto weer omhoog heb moeten schoppen om maar wat extra reacties te krijgen.

MadMax
17 december 2007, 22:22
Hoe belangrijk vind jij een reactie?

Ik vind het zo vreselijk belangrijk dat ik een 1 jaar oude foto weer omhoog heb moeten schoppen om maar wat extra reacties te krijgen.

whahahahahaha jah.
Ik zag em.
Maar op die heb ik gereageerd hoor ;)

hendrika
17 december 2007, 22:48
Krijg ook graag reactie's, maar durf er zelf nog niet veel geven :o

Ben nog niet zo lang bezig en van de technische kant weet ik nog niet zo veel af. Dit is dan ook moeilijk om bv in fotodiscussie commentaar te geven.
In showcase gaat dat beter omdat je daar gewoon kan zeggen als je het goed vindt en het waarom moet er niet bij. Een foto kan soms niet helemaal scherp zijn maar toch mooi zijn. De beoordeling heeft voor mij veel te maken met gevoel.

Maar ik probeer toch af en toe te reageren:)

Steco
17 december 2007, 22:52
Krijg ook graag reactie's, maar durf er zelf nog niet veel geven :o

Ben nog niet zo lang bezig en van de technische kant weet ik nog niet zo veel af. Dit is dan ook moeilijk om bv in fotodiscussie commentaar te geven.
In showcase gaat dat beter omdat je daar gewoon kan zeggen als je het goed vindt en het waarom moet er niet bij. Een foto kan soms niet helemaal scherp zijn maar toch mooi zijn. De beoordeling heeft voor mij veel te maken met gevoel.

Maar ik probeer toch af en toe te reageren:)

Idem hier.

pendragon
17 december 2007, 23:02
Ik vind reacties krijgen en geven zeer belangrijk. Net deze reacties op BD hebben mij geholpen om mijn fotowerk een paar niveau's hoger te krijgen.

Zelf geef ik er niet zoveel meer als vroeger. Enerzijds omdat ik momenteel echt te weinig tijd heb voor het forum.
Maar vooral o.w.v. een pak minder aangename ervaringen van de laatste 2 jaar.
Je doet de moeite om een foto inhoudelijk en technisch te analyseren, opbouwende kritiek te formuleren, kennis over te dragen, .... en in ruil krijg je PM's waarin je gevraagd wordt van waar je de pretentie haalt om hun masterpiece te bekritiseren.

Altijd jammer voor die goedmenende, reactie zoekende mede BD-ers. Voorlopig houd ik me op de vlakte.
Ik hoop echter snel weer dat gevoel te hebben dat onderbouwde kritiek geven weer mag en kan en dat de tenen wat minder lang zijn.
Waarheden kwetsen, dat is geweten. Net door er mee geconfronteerd te worden en er iets mee te doen kan je stappen vooruit zetten. Als er geen ego in de weg staat natuurlijk.

Ikzelf vind het heerlijk om reacties te krijgen. Hoe meer hoe beter :D

En eeuh MadMax ... ik vind al je platen schitterend. Waauw :love::green::D

FestinaLente
17 december 2007, 23:13
Het is altijd leuk, dat als je een foto post, er een aantal reacties op komen.
In showcase is het misschien een soort waardemeter. Als ik af en toe eens meen een leuk plaatje geschoten te hebben (veel te weinig naar mijn zin), dan durf ik er al eens één plaatsen, en veel reactie, vooral positief, geeft toch wel een zekere voldoening (aan een amateurke als ik). Alhoewel ik toch meen dat heel veel reacties in showcase gewoon "subjectief" zijn en eigenlijk niet als waardemeter kunnen doorgaan.

In fotodiscussie en fotodiscussie-extra vind ik reacties veel belangrijker. Niet zozeer op mijn eigen foto's, maar op alle foto's. Daar is niet het aantal reacties belangrijk, maar wel de aard van de reactie, en het al dan niet gemotiveerd zijn ervan. De hoeveelheid reacties wordt daar pas belangrijk, als er ook variatie in zit, dus verschillende verdedigbare reacties.
Een kleine tip her en der, helpt soms mensen op weg naar een betere foto, en dat zou de hoofdbedoeling van een forum als dit moeten zijn. Jammer genoeg vindt men daar niet zo veel "gevorderde" fotografen die effectief efficiënte tips kunnen geven.
OK, da's een andere discussie...

In antwoord op de vraag...

Misschien een rare vraag, maar ik denk zo dat je op een forum post om ook zoveel mogelijk reacties te krijgen toch?

Het is geen rare vraag... het lijkt me gewoon logisch. Ik denk er toch ook zo over.

hendrika
17 december 2007, 23:18
Ik vind reacties krijgen en geven zeer belangrijk. Net deze reacties op BD hebben mij geholpen om mijn fotowerk een paar niveau's hoger te krijgen.

Zelf geef ik er niet zoveel meer als vroeger. Enerzijds omdat ik momenteel echt te weinig tijd heb voor het forum.
Maar vooral o.w.v. een pak minder aangename ervaringen van de laatste 2 jaar.
Je doet de moeite om een foto inhoudelijk en technisch te analyseren, opbouwende kritiek te formuleren, kennis over te dragen, .... en in ruil krijg je PM's waarin je gevraagd wordt van waar je de pretentie haalt om hun masterpiece te bekritiseren.

Altijd jammer voor die goedmenende, reactie zoekende mede BD-ers. Voorlopig houd ik me op de vlakte.
Ik hoop echter snel weer dat gevoel te hebben dat onderbouwde kritiek geven weer mag en kan en dat de tenen wat minder lang zijn.
Waarheden kwetsen, dat is geweten. Net door er mee geconfronteerd te worden en er iets mee te doen kan je stappen vooruit zetten. Als er geen ego in de weg staat natuurlijk.

En eeuh MadMax ... ik vind al je platen schitterend. Waauw :love::green::D

Dat zal wel zo zijn en dat is jammer, maar er zijn ook anderen. Zelf heb ik van enkele mensen (op het forum hier) tips gekregen en ben ze daar zeer dankbaar voor :G

MadMax
17 december 2007, 23:55
Dat er van die zombies zijn die dat via PM durven te doen is mij compleet vreemd. Shame on them.

Heb ik nog nooit gehad. Alleen positieve dingen en vragen hoe of wat. Das wel leuk.

Maar idd. Het krijgen vind ik net zo leuk als het geven van reacties, hoewel ik me het laatste jaar wel beperkt heb tot mensen en modellen omdat dit mijn grote hobby is geworden.

Toch heb ik de laatste weken zoiets van .. hmm.. wat doe ik hier eigenlijk?
Wil ik me kietelen of zo?

Dan lees ik weer reacties op andere platen en dan denk ik.. waar GAAT dit over???

Ik zie hier juwelen van platen voorbij komen en terechte HOF winnaars. Maar ik zie ook platen waar ik van denk.. mijn God.
Toch probeer ik ook die te honoreren met een eerlijk comment en als het kan een eerlijk advies.
Dit wil niet zeggen dat ik het allemaal weet of zo.. want dat is dus echt niet zo.
Ik doe dit nu pas een jaartje of zo en heb van de reacties hier zoooooo veel geleerd.
En ik hoop ook nog vele te mogen ontvangen.

d_oracle
17 december 2007, 23:58
denk dat reacties krijgen de enige reden van posten is...

en inderdaad heb je verschillende soorten reacties, gaande van de stuurman die aan wal staat (lees die nooit iets post), tot de zeeman die alleen naar z'n eigen verhaal luistert (lees die nooit comments bij een ander geeft maar wel geregeld iets post)

kodachrome
18 december 2007, 00:03
Het wordt de laatste tijd steeds moeilijker om nog reacties te geven omdat het aantal postings uit de hand aan 't lopen is. Niet iedereen kan daar zoveel tijd insteken als Bouk. Daarenboven lijkt het mij alsof er een trend opgetreden is en je nog enkel reacties krijgt als de foto speciaal opvalt en dikwijls door haar lelijkheid en/of lak aan alle klassieke voorschriften van de fotografie.
In vergelijking met enkele jaren geleden valt het op dat het aantal postings enorm is toegenomen maar de kwaliteit enorm teruggelopen is.
Ook zijn het steeds dezelfden die zich laten opmerken met hun postings. Zij hebben hier een naam gevestigd en worden blindelings bijgetreden door een schare aanbidders. Het lijkt wel alsof er clanvorming ontstaat. De optie van toevoegen aan vriendenlijst of negeren ervan, die hier op het forum een instelmogelijkheid is, werkt dit zeker in de hand.
De drang om in HOF te komen is een ware hetze geworden waarvan sommigen graag (mis)bruik weten te maken. Leuke snoetjes trekken zeker meer aandacht dan andere fotografische onderwerpen en krijgen aldus een grotere HOF kans. Ik stel voor van naast de "ModsHOF" een andere op te richten gebaseerd op doorsnee BDbezoekers, mss een "BDkijkersHof"
Vele bekende namen van enkele jaren geleden zijn hier stil geworden of zelfs totaal verdwenen. Ikzelf geef toe dat ik veel minder reacties geef als vroeger en steeds meer me van het forum verwijderd voel. Ik vind dat het vroeger forum meer "schwung" bood. Mss is veel nu stilaan "trop" geworden.
Velen zullen deze reactie mss betwisten, en dat is hun volste recht. Maar ikzelf heb evenzo het recht mijn visie te laten kennen.
Aan allen mijn beste groeten.

Henri

JLP
18 december 2007, 00:11
Het wordt de laatste tijd steeds moeilijker om nog reacties te geven omdat het aantal postings uit de hand aan 't lopen is. Niet iedereen kan daar zoveel tijd insteken als Bouk. Daarenboven lijkt het mij alsof er een trend opgetreden is en je nog enkel reacties krijgt als de foto speciaal opvalt en dikwijls door haar lelijkheid en/of lak aan alle klassieke voorschriften van de fotografie.
In vergelijking met enkele jaren geleden valt het op dat het aantal postings enorm is toegenomen maar de kwaliteit enorm teruggelopen is.
Ook zijn het steeds dezelfden die zich laten opmerken met hun postings. Zij hebben hier een naam gevestigd en worden blindelings bijgetreden door een schare aanbidders. Het lijkt wel alsof er clanvorming ontstaat. De optie van toevoegen aan vriendenlijst of negeren ervan, die hier op het forum een instelmogelijkheid is, werkt dit zeker in de hand.
De drang om in HOF te komen is een ware hetze geworden waarvan sommigen graag (mis)bruik weten te maken. Leuke snoetjes trekken zeker meer aandacht dan andere fotografische onderwerpen en krijgen aldus een grotere HOF kans. Ik stel voor van naast de "ModsHOF" een andere op te richten gebaseerd op doorsnee BDbezoekers, mss een "BDkijkersHof"
Vele bekende namen van enkele jaren geleden zijn hier stil geworden of zelfs totaal verdwenen. Ikzelf geef toe dat ik veel minder reacties geef als vroeger en steeds meer me van het forum verwijderd voel. Ik vind dat het vroeger forum meer "schwung" bood. Mss is veel nu stilaan "trop" geworden.
Velen zullen deze reactie mss betwisten, en dat is hun volste recht. Maar ikzelf heb evenzo het recht mijn visie te laten kennen.

Henri

Mee eens, op een detail na. ;)
De Hof wordt samengesteld door alle medewerkers (iedere medewerker kan foto's voordragen) en uit de voorgedragen foto's wordt de Hof samengesteld.

Lennert
18 december 2007, 00:44
denk dat reacties krijgen de enige reden van posten is...

en inderdaad heb je verschillende soorten reacties, gaande van de stuurman die aan wal staat (lees die nooit iets post), tot de zeeman die alleen naar z'n eigen verhaal luistert (lees die nooit comments bij een ander geeft maar wel geregeld iets post)

Denk ik ook..

elsan
18 december 2007, 07:09
In fotodiscussie en fotodiscussie-extra vind ik reacties veel belangrijker. Niet zozeer op mijn eigen foto's, maar op alle foto's. Daar is niet het aantal reacties belangrijk, maar wel de aard van de reactie, en het al dan niet gemotiveerd zijn ervan. De hoeveelheid reacties wordt daar pas belangrijk, als er ook variatie in zit, dus verschillende verdedigbare reacties.
Een kleine tip her en der, helpt soms mensen op weg naar een betere foto, en dat zou de hoofdbedoeling van een forum als dit moeten zijn. Jammer genoeg vindt men daar niet zo veel "gevorderde" fotografen die effectief efficiënte tips kunnen geven.
OK, da's een andere discussie...

Ik begrijp wat je bedoelt en ik doe sinds enige tijd weer mijn best om daar wat actief te zijn, zonder de pretentie te hebben dat ik de wijsheid in pacht heb.
MAAR : wat een onzin krijg je daar soms te verwerken, je houdt het niet voor mogelijk:confused::rolleyes:
De vreemdste hersenspinsels en de gekste theoriën worden daar ontvouwd en het lijkt me dan allang niet meer over de foto te gaan maar over het verdedigen van het grote eigen gelijk. Tja, dan pas ik maar weer.
Een voorbeeldje (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=192508) ? Er zijn er zo nog meer hoor, jammer genoeg.

Werkt zo ontmoedigend dat ik me maar weer ga richten op dat wat me het nauwst aan het hart ligt, natuurfoto's.

kris_vdm
18 december 2007, 07:42
Ik vind reacties krijgen en geven zeer belangrijk.

Absoluut mee eens. Dat is waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom de meeste van ons hier zijn niet?

Net deze reacties op BD hebben mij geholpen om mijn fotowerk een paar niveau's hoger te krijgen.

Ja en nee, ik heb hier al reacties gelezen van "Kan beter.", maar soms is het ook nuttig wat er beter kan en vooral hoe men tot verbetering kan komen.

Ik wist niet dat dit ook al common practice was... Waar ik mij aan erger is aan commentaren van mensen die er zelf niet in slagen om een fatsoenlijke foto online te zetten, maar wel "oehs" en "aahs" verwachten op hun foto's.

Ik hoop niet dat de "anciens" (excuses voor de terminologie) allemaal zo denken. Als mensen zoals MadMax, Pendragon, Lieve Lens, MM, Festina, etc er dezelfde filosofie op na houden, dan zal de kwaliteit van de reacties die we krijgen er zielenderogen op achteruit gaan.

Ik ga mij ook niet verhemelen door te zeggen dat ik op alle postings reageer. Dat is niet mogelijk (en hoe doet Bouk dat eigenlijk?!) en vooral niet nuttig: soms zijn de belangrijkste dingen al gezegd in een post. Als ik een reactie post, dan zal ik proberen te helpen. Ik ben wel nog een noob, dus voel ik mijn niet altijd op m'n gemak om commentaren te geven. Logisch toch, niet?

mandello
18 december 2007, 08:05
daarvoor plaatsen we toch iets , in de hoop een reactie te krijgen ....
Ik durf wel nog geen foto's te laten beoordelen en stel enkel vragen ivm techniek of materiaal ; als ik vind dat ik ergens een antwoord kan geven dat kan bijdragen tot de vraagstelling doe ik dat ook ....men moet er ook in groeien , en misschien durven ( er is toch al één maal , met hulp :D, een foto geplaatst ...)

Ardesign
18 december 2007, 11:29
Vindt een reactie krijgen op een foto heel fijn, zolang ze me maar vertellen wat ik fout gedaan heb of zou moeten verbeteren,en buiten de afbrekende kritiek van sommige hier die alleen denken dat zij Mister Perfect zijn ,en de beginnelingen eigelijk meteen de grond inboren ,is dit geen leuke ervaring meer op het forum .

Ook daarom dat er hier mensen zijn die dan ook geen foto's meer plaatsen ,en alleen nog foto's hier geplaatst worden van mensen die altijd als ze een foto zetten reacties krijgen ,met een :love: of :G:G dit is een pronkstuk .

Ik lees de laatste weken hier veel ,en plaats zelf daarom ook geen foto's meer ,en uit de reacties kan je dus wel lezen ,dat er veel nieuwe beginnelingen veel schrik hebben om hun eerste foto op het forum te zetten .

M.v.g.

Ardesign

Soeki Wan
18 december 2007, 11:42
Zeker krijg ik graag kommentaar op de weinige foto's die ik hier post.
Zelf zal ik kommentaar geven als ik 100% begrijp hoe iets beter kan.
Zelf moet ik nog veel leren, en dat kan hier zeker door veel comments te lezen.
Als ik de commenst lees die voor mij gepost zijn en alles is al gezegd heeft het weinig nut dat een leek als ik het nog eens beaam

Zo denk ik er althans over.....

zinno01
18 december 2007, 11:58
Absoluut mee eens. Dat is waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom de meeste van ons hier zijn niet?

Ja en nee, ik heb hier al reacties gelezen van "Kan beter.", maar soms is het ook nuttig wat er beter kan en vooral hoe men tot verbetering kan komen.

Ik wist niet dat dit ook al common practice was... Waar ik mij aan erger is aan commentaren van mensen die er zelf niet in slagen om een fatsoenlijke foto online te zetten, maar wel "oehs" en "aahs" verwachten op hun foto's.

Ik hoop niet dat de "anciens" (excuses voor de terminologie) allemaal zo denken. Als mensen zoals MadMax, Pendragon, Lieve Lens, MM, Festina, etc er dezelfde filosofie op na houden, dan zal de kwaliteit van de reacties die we krijgen er zielenderogen op achteruit gaan.

Ik ga mij ook niet verhemelen door te zeggen dat ik op alle postings reageer. Dat is niet mogelijk (en hoe doet Bouk dat eigenlijk?!) en vooral niet nuttig: soms zijn de belangrijkste dingen al gezegd in een post. Als ik een reactie post, dan zal ik proberen te helpen. Ik ben wel nog een noob, dus voel ik mijn niet altijd op m'n gemak om commentaren te geven. Logisch toch, niet?

Hier kan ik mij helemaal in vinden. Ikzelf geef voorlopig weinig (technich) commentaar omdat ik nu eenmaal nog maar een beginnerke ben dat ochottekes 6 maanden met fotografie bezig is. Dat neemt niet weg dat ik ook wel graag reacties krijg en wat dat betreft moet ik zeggen dat het de laatste tijd helaas een beetje wachten op Godot is. Ik begrijp natuurlijk dat niet iedereen voor Bouk kan spelen ;)
Laat het hoe dan ook duidelijk zijn dat er hier nog beginnelingen zijn (waaronder mezelve) die het echt goed menen en die alle tips, informatie, positieve en negatieve kritiek koesteren en al vallend en opstaand proberen er iets mee te doen zodat wij misschien, heel misschien eens op een dag de 'anciens' hun mond doen openvallen van verbazing ;)

Darth_Stijn
18 december 2007, 11:58
Henri
Wel dat denk ik dus ook.
Het "Mensen en modellen" gedeelte, dat draait op volle toeren. De vaste waarden posten daar vaak, maar niet enkel zij. Net als Henri denk ik dat er veel mensen daar posten en zich daar eens mee gaan bezig houden om ook eens een foto in de HOF te krijgen. Ook weer deze editie van de HOF: 4 van de 10 fotos komen uit "Mensen en modellen" ok, 1 ervan uit zwart wit, maar het heeft het onderdeel van "Mensen en Modellen"! Wat natuurlijk niet weg neemt dat het weer stuk voor stuk prachtige werkjes zijn en ze het stuk voor stuk verdienen er te staan. Als je een beetje je best doet en een mooie modellen foto neemt staat dat garant voor veel reacties. Maar om dat in de andere onderdelen klaar te krijgen is heel wat moeilijker. Mij zegt mensen en modellen echt niets, vooral dat modellen gedoe dan, maar dat is persoonlijk. Ik begin wel meer de echte portretten te waarderen. Ik post zelf wel af en toe iets, maar voel me niet op mijn plaats om reacties te geven, enkele als het echt voor de hand liggend is. Misschien als de hof telkens uit iedere categorie de mooiste beelden zou selecteren, dat er in de andere onderdelen ook wat meer "swung" komt?

PDH65
18 december 2007, 12:03
natuurlijk zijn reacties op je werk fijn om te lezen of horen.
Als muzikant heb ik al lang geleerd dat er kunst is en critici. Zonder de één kan de ander niet overleven, dit is zo met muziek, schilderen,toneel, film en zeker ook met fotografie. Maar als muzikant weet ik ook dat je nooit goed kan doen voor elke criticus en in de eerste plaats kunst beoefent voor jezelf en niet voor anderen. Bij een live-evenement zoals muziek kan je dan nog je enthousiasme overbrengen aan het publiek, met fotografie is zoiets moeilijker en moet het plaatje dat je maakt een ander aanspreken. Ook dat is een kunst op zich maar in de eerste plaats moet het plaatje jouw zelf aanspreken. Dikwijls is het ook zo dat de maker van het plaatje het plaatje mooi vind omdat hij alle achterliggende redenen kent en daardoor het plaatje voor de maker interessanter wordt.
Dus een reactie, tuurlijk maar ga ik elke reactie "au serieus" nemen? Tuurlijk niet. In de korte tijd dat ik hier vertoef weet ik zoal van wie ik reacties goed kan aannemen en van wie ik het , excuseer m'n uitspraak, bull**** vind.
Er is nog altijd een spreekwoord dat zegt " de beste stuurlui staan aan wal", dat is in de muziek zo en zal in andere takken ook wel van toepassing zijn.

Greetz,
El Grande

Anita HSt-T
18 december 2007, 12:04
Ik had hier zonet een heel epistel neergetypt toen we een stroompanne kregen en alles was weg. :B
Ik ga het nu wat korter houden!:p
Ook ik vind een reactie krijgen belangrijk, meerdere reacties zijn nog leuker, en van sommige "in mijn ogen erg goede fotografen" een reactie krijgen vind ik dubbel zo leuk! Dat hoeft dan zelfs niet eens positief te zijn,want meestal zijn dat mensen die u op een aanvaardbare manier wijzen wat er beter kan en soms zelfs met tips hoe dat te verbeteren. Daarvoor bij deze dan ook dank!:G
Zelf vind ik het principe geven en nemen op dit forum wel van belang, daarom zal ik zelf nogal eens reageren in de forums waar ik ook mijn foto's post. Moest iedereen alleen foto's plaatsen en zelf eens nooit reageren zou het hier wel eens heel stil kunnen worden!:rolleyes:
Soms ga ik in fotodiscussie lezen en neem ik me voor om te proberen iets te zeggen over foto's die maar 1 of 2 reacties kregen: maar als ik dan lees dat eigenlijk alles reeds prima verwoord werd in die enkele reacties denk ik dat het geen meerwaarde heeft om nog eens 5x hetzelfde te zeggen tegen de TS.
Alhoewel ook daar sommige hardleers zijn en het niet willen aannemen, daarom bij deze ook een dikke pluim aan die enkelingen die het steeds weer kunnen opbrengen om daar gefundeerde comments te plaatsen, en dit ondanks de reacties die ze dan soms naar hun kop gesmeten krijgen!:G
Nu wou ik nog verder gaan maar dan gaan we off-topic en ik had beloofd het kort te houden!:D

digiluc
18 december 2007, 12:21
Ik vind het krijgen van reacties als beginnelig enorm belangrijk en probeer daar dan ook zoveel mogelijk rekening mee te houden in verdere postings. Het spijtige is dat de reacties op enkele van mijn postings min of meer uit de hand liepen. Het lijkt wel alsof bepaalde mensen zitten te wachten tot zich een (vaak zinloze) discussie/scheldpartij ontspint om zich dan plots te gaan mengen in een oeverloos debat. Als deze mensen hun energie positief zouden aanwenden zou dit forum nog mooier kunnen worden en zouden toch al zeker de beginners beter gediend zijn.
Zelf heb ik nog niet veel gereageerd op foto's gezien mijn beginnelingenstatus. Wel probeer ik af en toe wat raad te geven bij de zaken waar ik wel wat meer verstand van heb.
Ik heb trouwens niets dan respect voor de mensen die opbouwende reacties geven op welke foto, discussie of vraag dan ook. Doe zo voort, je maakt er veel mensen gelukkig mee.:G:G:G

mvg,

Luc

FestinaLente
18 december 2007, 12:28
Als mensen zoals MadMax, Pendragon, Lieve Lens, MM, Festina, etc er dezelfde filosofie op na houden, dan zal de kwaliteit van de reacties die we krijgen er zienderogen op achteruit gaan.

Eeuuhh... Blij dat je me bij "de anciens" rekent, maar ik ben ongeveer sinds september vorig jaar, wanneer ik lid werd van dit forum, met digitale fotografie bezig. Daarvoor had ik een FZ30 die ik gebruikte op de stand automatisch (of één van de programmastanden). Sinds 4 maanden heb ik een dslr die ik "ongeveer" begin te kennen.
Ik heb heel veel gelezen, heel veel gekeken, en heb geprobeerd van er zoveel mogelijk van op te steken. Wat vooral mijn interessesfeer is, zijn foto's van mensen (het hoeven geen modellen te zijn). Meestal reageer ik ook enkel op die foto's.
Inmiddels heb ik de fotografiemicrobe degelijk te pakken, en ga ik mijn horizonten fotografisch verbreden. Gisterenavond voor de eerste keer bij de lokale fotoclub binnengestapt en nu ben ik helemaal gebeten.
Mijn bijdrage op dit forum is beperkt, gezien ik ook nog een gezin heb, waarbij iedereen (incluis ik) zijn hobby's heeft, nog avondschool volg (voorlopig enkel photoshop, maar in 't voorjaar zat er nog een EHBO-cursus bij) en minstens 38 uur per week op mijn werk toef.
Als ik commentaar geef, in showcase, is het vaak gevoelsmatig. In fotodiscussie probeer ik het zinnig te houden...
"Just my 2 cents"

kris_vdm
18 december 2007, 13:52
@festina: ik reken(de) je bij de anciens (p.e.) omdat ik gemerkt heb dat jij desondanks alles een bepaald forumlid (ik zal geen namen noemen ;)) toch probeerde te helpen. Dat is ook een eigenschap dat ik apprecieer. Er zijn genoeg mensen die het goed voorhebben met het forum, spijtig genoeg zijn er andere die er inderdaad een potje modder-gooien van maken. Volgens mij is het belangrijk om in FD en FD Extra commentaren te krijgen, maar dan wel gefundeerde commentaren met échte pointers naar verbetering... Another 2 cents ;)

Galamus
18 december 2007, 13:54
Ik vind dit helemaal geen rare vraag integendeel ; meermaals heb ik gepleit (om jullie cracks )in discussie jullie kennis te delen met de beginners waaronder ikzelf ;voor mezelf heb ik de bijl begraven ;voor de anderen dank ik oa elsan, renzowoef ,antoine 200,dyafani ,en deze die ik vergeten ben,die terug een inspanning doen om de beginners op het goede spoor te zetten .
En wat mezelf betreft ik heb hier veel geleerd (ondanks alles)maar het niveau ligt hier voor mij te hoog ,dus tot later mss!
Toch voor iedereen een fijne kerst & een voorspoedig 2008 gewenst.
Galamus

jacketgreen
18 december 2007, 14:25
Een reactie is in mijn ogen alleen maar belangrijk als ze gefundeerd is en dat mag zowel in positieve als in negatieve zin zijn.

Gelukkig niet altijd maar wel héél dikwijls, lees ik hier reacties als : 'voor mij de tweede' of 'mijn voorkeur is 3-1-2'. Aan zo'n reactie heeft niemand iets als je er niet bij zegt waarom je deze voorkeur hebt.

antoine200
18 december 2007, 14:57
Ik vind dit helemaal geen rare vraag integendeel ; meermaals heb ik gepleit (om jullie cracks )in discussie jullie kennis te delen met de beginners waaronder ikzelf ;voor mezelf heb ik de bijl begraven ;voor de anderen dank ik oa elsan, renzowoef ,antoine 200,dyafani ,en deze die ik vergeten ben,die terug een inspanning doen om de beginners op het goede spoor te zetten .
En wat mezelf betreft ik heb hier veel geleerd (ondanks alles)maar het niveau ligt hier voor mij te hoog ,dus tot later mss!
Galamus

Dit vind ik echt jammer.
Ik zou toch ook even de nieuwe structuur van BD afwachten. Ik denk dat je als beginner daar veel meer mogelijkheden en aandacht gaat krijgen dan nu het geval is.
Ik hoop dan ook dat ik je daar snel mag terug zien.

mvgr
antoine200

MadMax
18 december 2007, 15:11
Een reactie is in mijn ogen alleen maar belangrijk als ze gefundeerd is en dat mag zowel in positieve als in negatieve zin zijn.

Gelukkig niet altijd maar wel héél dikwijls, lees ik hier reacties als : 'voor mij de tweede' of 'mijn voorkeur is 3-1-2'. Aan zo'n reactie heeft niemand iets als je er niet bij zegt waarom je deze voorkeur hebt.

wow.. leuke reacties allemaal :)
't speelt toch wel hier en daar hoor ik al.

Maar 1 2 of 3 is logisch als je in showcase plaatst.
Daar hoef je niet echt commentaar te wachten. Echter gebeurt het daar meer dan in discussie en vandaar dat ik liever in showcase vertoef.

Ook ik heb zat platen die eigenlijk in discussie thuis horen, maar dat clubje daar is redelijk klein (hulde voor diegenen die daar getrouw mensen helpen)
Ik doe het ook wel eens als ik een paar dagen zin heb, maar het kost erg veel tijd om op div. fora je zegje te doen en ook je hobby te beoefenen en ook nog eens een huishouden te runnen.

En ik besteed dan nog veel tijd aan het forum maar heb me beperkt tot BD en dutchheaven. Ik snap niet dat mensen 6 op veel fora actief zijn. Dat is niet bij te houden. Ik doe het liever hier goed, dan op 6 slecht.

Galamus
18 december 2007, 15:16
@Antoine 200 ,dank u ;ik wacht inderdaad af maar zonder commentaar op je posts ( goed of slecht) is het gewoon onzin nog de moeite te doen iets te zetten ,zoals ik eerder al zei brengt de nieuwe struktuur soelaas ? we zullen zien ,jou en nog enkele andere die wel de moeite namen blijf ik wel voor altijd dankbaar Groetjes Galamus.

PDH65
18 december 2007, 15:54
Galamus

Ik denk ook zo'n beetje Galamus maar ik ben al heel m'n leven gekend als iemand die regelmatig eens tegen schenen schopt en dus laat ik me niet snel wegwerken. Zoals ik al zei in mijn post hier, de beste stuurlui staan meestal aan wal. Zij die het meestal beter weten posten zelden zelf en als ze al posten is de exif uit de foto gehaald. Waarom eigelijk?
Rome is niet op één dag gebouwd en ik zal nog een hele weg af te leggen hebben om half zo goed te worden als sommigen hier. Maar het is en blijft mijn 2de hobby.

FestinaLente
18 december 2007, 16:52
Zoals ik al zei in mijn post hier, de beste stuurlui staan meestal aan wal.

Dit gezegde ben ik zo stilaan beu gehoord... Ik hoop dat je beseft met zulk een gezegdes veelvuldig aan te halen, er nog minder reacties op je foto's zullen komen. Ik kom graag op dit forum, maar niet om gemekker over stuurlui te aanhoren.
Er zijn weinig reacties op foto's die niet goed gemeend zijn, ook al komen ze soms misschien ietwat cru over, of zijn ze ietwat onjuist. Dus of ze nu van een stuurman die aan wal staat komt, of van ééntje die de zeven wereldzeeën bevaren heeft, maakt in wezen weinig uit, ze zijn goed bedoeld. Als je daar niet mee kan leven, dan zij het zo, maar mekker er a.u.b. niet constant over.
We zitten hier allemaal in onze vrije tijd. Niemand heeft verplichtingen.

renzowoef
18 december 2007, 16:57
Er zouden meer anciens reackties moeten geven in fotodiscussie (extra), het zijn altijd dezelfden die je daar tegenkomt, en dat is jammer :B
Oohs en aaahs zetten in showcase kan iedereen...maar het is verdomd moeilijk om als beginneling (zoals ik) gefundamenteerd commentaar te geven op andere beginnelingen :clown:

MadMax
18 december 2007, 17:42
Dit gezegde ben ik zo stilaan beu gehoord... Ik hoop dat je beseft met zulk een gezegdes veelvuldig aan te halen, er nog minder reacties op je foto's zullen komen. Ik kom graag op dit forum, maar niet om gemekker over stuurlui te aanhoren.
Er zijn weinig reacties op foto's die niet goed gemeend zijn, ook al komen ze soms misschien ietwat cru over, of zijn ze ietwat onjuist. Dus of ze nu van een stuurman die aan wal staat komt, of van ééntje die de zeven wereldzeeën bevaren heeft, maakt in wezen weinig uit, ze zijn goed bedoeld. Als je daar niet mee kan leven, dan zij het zo, maar mekker er a.u.b. niet constant over.
We zitten hier allemaal in onze vrije tijd. Niemand heeft verplichtingen.

Ik denk dat het een kwestie is van: 'wie de schoen past trekke hem aan.'

Ik krijg dat gevoel als ik die suffe reacties lees van: 'weer eens wat anders dan die gladgestreken barbiepoppen'
Daar kan ik me mateloos aan ergeren. Laat dan de leiding het woord 'modellen' uit het forumonderdeel weghalen als je alleen maar babies en karakterkoppen wilt zien.
Ik kan je verzekeren dat een modelshoot soms heel complex is en soms ook HEEL veel werk. Ben 's avonds altijd compleet uitgewoond als ik van een shoot thuis kom.

Ieder heeft hier zijn/haar eigen stijl.
Ik ken mensen die liever mannen schieten, en mensen die alleen bruiloften doen, of het merendeel kinderen.
Ik heb zelf een hekel aan statieportretten van familie schieten (en doe ik ook zelden of nooit) maar ben verslingerd aan barbies :D
Dus laat ieder in zijn/haar waarde met wat ze doen, maar loop daar niet over te mekkeren.

Maar goed.
We hadden het niet over welk forum onderdeel wie, wat of waar, maar of je een reactie belangrijk vindt :D :D :D

Ik dus wel en als ik hier de reacties lees, u ook ;)

@Renzowoef: Ik heb een harde leerschool hier doorgemaakt met mijn eerste platen, en die stonden gewoon in showcase. Binnen een paar weken wist ik ongeveer wat ik verkeerd deed, en paste elke shoot de adviezen toe die ik kreeg.

De grootste fout die ik hier vaak zie (ook van mij zelf nog af en toe) is het compleet verkrachten van een foto door fotoshop.
Het is een perfect middel, maar indien slecht toegepast, kun je net zo goed een loodgieter aan een operatietafel zeten.

FestinaLente
18 december 2007, 17:55
Ik krijg dat gevoel als ik die suffe reacties lees van: 'weer eens wat anders dan die gladgestreken barbiepoppen'
Daar kan ik me mateloos aan ergeren.

Wel, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar je geeft het zelf in je vorige post al aan, dat photoshop een foto kan verknallen, net zo zeer als dat het een foto kan maken.
Een model mag (moet zelfs) barbiepopgehalte hebben, en meestal maakt het de presentatie veel beter, maar sommigen zijn echt "plastiekerig" en doen me echt aan "barbie" denken, en dan is het er voor mij "over".

Dit terzijde... Ik denk dat iedereen zo zijn ergernissen wel heeft. Zoals ik eerder al aangaf, reageer ik in showcase "gevoelsmatig" en... op sommige posters, helemaal niet meer. Dit omdat ze het toch niet appreciëren dat een binnenvaartschipper een wereldzeebevaarder beoordeelt, althans zo komt het bij mij over.
Waarom gevoelsmatig... simpel eigenlijk : Technisch ken ik er de ballen van, van studiofotografie. Zo probeer ik, om in de sfeer van de gezegdes te blijven, bij mijn leest te blijven :cool:.

MadMax
18 december 2007, 18:09
Denk dat je als binnenvaartschipper toch heel aardig presteert met je comments hoor.

Bouk schiet ook liever wolken maar weet (en ziet) verdomd veel bij mensen en modellen. Dus waarom moet je je als 'outsider' dan afwezig houden?
Echter zijn er uitzonderingen van mensen die alleen maar lopen te zeuren en zeiken over elk klein detail wat ze tegenkomen. Het is juist goed om ook eens een pluim te geven, vaak rekening houdend met het feit dat de fotograaf wel eens een beginner kan zijn (of een prof, maar ook die kunnen niet altijd topwerk leveren.)
Ik ben redelijk ervaren mag ik zeggen ( hoewel ik dit ook pas een jaar doe) maar experimenteer elke shoot wel eens, en ga dan ook vaak flink de mist in. Maar met vallen en opstaan leer je nog altijd lopen.. toch? :)

kris_vdm
18 december 2007, 18:34
Volgens mij is dit een populaire thread aan het worden :D. Me dunkt dat er de laatste tijd veel beweegt op BD, grotendeels te wijten aan de populariteit van het forum. Desalnietemin blijf ik blij met de reacties die ik krijg op mijn stuntelwerk, hoewel ik sommigen wel begrijp als hun foto veel te snel op de achtergrond verdwijnt en aldusdanig niet "voldoende" (naja, wat is voldoende?) commentaren krijgt. In Showcase zou ik tevreden zijn moet "ooh" en "aah", en als er iets aan is, laat het dan weten... Fotodiscussie (Extra) is er voor gemaakt om gefundeerde opmerkingen te krijgen (en daar zijn er soms te weinig lezers... ja ok ok, ik ook :o)

Langs de andere kant moet je gewoon blijven proberen...

PDH65
18 december 2007, 18:34
Denk dat je als binnenvaartschipper toch heel aardig presteert met je comments hoor.

Bouk schiet ook liever wolken maar weet (en ziet) verdomd veel bij mensen en modellen. Dus waarom moet je je als 'outsider' dan afwezig houden?
Echter zijn er uitzonderingen van mensen die alleen maar lopen te zeuren en zeiken over elk klein detail wat ze tegenkomen. Het is juist goed om ook eens een pluim te geven, vaak rekening houdend met het feit dat de fotograaf wel eens een beginner kan zijn (of een prof, maar ook die kunnen niet altijd topwerk leveren.)
Ik ben redelijk ervaren mag ik zeggen ( hoewel ik dit ook pas een jaar doe) maar experimenteer elke shoot wel eens, en ga dan ook vaak flink de mist in. Maar met vallen en opstaan leer je nog altijd lopen.. toch? :)

Wijs gesproken.

@ FestinaLente, ik ben blij dat mijn gezegde eindelijk eens gelezen wordt en niet telkens 2 min na plaatsen wordt verwijderd. Als ik ergens wat verkeerd zeg, zoals onlangs bij een post van mietoe123 http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=192452 dan had ik ook graag geweten wat alvorens die post wordt verwijderd. snap niet wat er mis is aan te zeggen dat de foto wetten breekt maar dat zoiets mag en dat ik de foto wel zeer geslaagd vind.

JLP
18 december 2007, 19:14
Off-topic voor El Grande

In de forumregels bij Fotodiscussie en Fotodiscussie Extra staat dat je je commentaar altijd moet onderbouwen. Commentaar dat niet onderbouwd is kan verwijderd worden. Als iemand per ongeluk of voor het eerst hier de mist mee ingaat vraagt de mod altijd of de reply onderbouwd kan worden. Indien dit regelmatig voorkomt en het aanspreken hierop helpt niet, dan worden dit soort replies gewoon verwijderd. Lees de forumregels er maar eens op na. ;)

Mriya
18 december 2007, 20:08
Hey juppekes

Als ik een fotoke plaats hoop ik altijd zoveel mogelijk reactie te krijgen, wie niet eigenlijk :rolleyes::rolleyes:

Ik heb ook al goed bedoelde opbouwende commentaar gekregen die ik gewoon negeer omdat ik mijn eigen manier van plaatjes maken heb ;):p

Ik heb ook de indruk dat er veel zijn die een beetje zijn eigen manier van fotograferen hebben, die ik dan ten volle respecteer :G:G

Ik weet ook dat ik geen perfecte fotokes maak en ik zal ze blijven in showcase posten :p

Ik zal mijn manier van fotograferen niet veranderen omdat er soms negatieve commentaar gegeven wordt .

Zelden zal ik commentaar geven op een ander zijn foto omdat ik er de ballen van ken :rolleyes::rolleyes:

En ik kijk al uit naar de volgende lente om weer insectjes en beestjes te klikken, en wees gerust er zullen weer krappe plaatjes tussen zitten met afgesneden poten :p:p

Ps : mijn smileys zullen er ook niet op verminderen, en mijn taalfouten ook niet :D:p:rolleyes:;)

PDH65
18 december 2007, 20:58
Off-topic voor El Grande

In de forumregels bij Fotodiscussie en Fotodiscussie Extra staat dat je je commentaar altijd moet onderbouwen. Commentaar dat niet onderbouwd is kan verwijderd worden. Als iemand per ongeluk of voor het eerst hier de mist mee ingaat vraagt de mod altijd of de reply onderbouwd kan worden. Indien dit regelmatig voorkomt en het aanspreken hierop helpt niet, dan worden dit soort replies gewoon verwijderd. Lees de forumregels er maar eens op na. ;)

JLP, ok daar kan ik mee leven. Maar als ik op de foto van mietoe 123 zeg dat ik de foto geslaagd vind ook al klopt de witbalans niet en zijn hierbij de wetten overtreden dan is dit toch een commentaar die zeer onderbouwend kan en mag wezen voor de fotograaf. Of telt onderbouw alleen als het volgens de wetten van de fotografie is? Dan blijven we allemaal met hetzelfde soort plaatjes zitten en zal er nooit een nieuwe picasso of een Andy Warholl geboren worden. En soms heeft een poster meer aan zo'n commentaar dan aan commentaar die zegt, pffffff uwe witbalans zit niet goed joh. En nog eens 5 andere die dan antwoorden, idd, ga akoord met voorgaande ( is dat onderbouwend? ).
sorry, geen persoonlijke aanval maar alleen mijn bescheiden persoonlijke mening.

elsan
18 december 2007, 21:28
JLP, ok daar kan ik mee leven. Maar als ik op de foto van mietoe 123 zeg dat ik de foto geslaagd vind ook al klopt de witbalans niet en zijn hierbij de wetten overtreden dan is dit toch een commentaar die zeer onderbouwend kan en mag wezen voor de fotograaf. Of telt onderbouw alleen als het volgens de wetten van de fotografie is? Dan blijven we allemaal met hetzelfde soort plaatjes zitten en zal er nooit een nieuwe picasso of een Andy Warholl geboren worden. En soms heeft een poster meer aan zo'n commentaar dan aan commentaar die zegt, pffffff uwe witbalans zit niet goed joh. En nog eens 5 andere die dan antwoorden, idd, ga akoord met voorgaande ( is dat onderbouwend? ).
sorry, geen persoonlijke aanval maar alleen mijn bescheiden persoonlijke mening.

Om de zoveel tijd wordt Picasso eens aangehaald om aan te tonen dat vernieuwing een goede zaak is, maar gemakshalve wordt er voorbij gegaan aan het feit dat Picasso in zijn vroege jaren een uitmuntend realistisch schilder was die met nagenoeg fotografische precisie een portret kon schilderen.
Om maar te zeggen dat je om met succes van de regels af te wijken, die regels beter eerst leert beheersen.

MadMax
18 december 2007, 21:54
Zullen we deze discussie over een ouder topic (en het weghalen van een reactie) via een andere weg voortzetten? ;)

jan.brouwers
19 december 2007, 05:31
Ik denk dat het een kwestie is van: 'wie de schoen past trekke hem aan.'
OK,OK, begrepen en een goed voornemen voor het komende jaar om daar wat verbetering in te brengen. ;)

Consiglieri
19 december 2007, 08:28
Natuurlijk krijg ik graag reacties op mijn foto's.
Alleen heb ik de indruk dat er bepaalde onderdelen populairder zijn dan anderen.

In fotodiscussie is het dan weer moeilijk om reacties te krijgen door het grote aantal foto's dat daar dagelijks gepost wordt.

ThierryM
19 december 2007, 08:44
Ik heb liever eerlijke kritiek dan helemaal geen reactie. Lovende woorden zijn natuurlijk ook superfijn om te lezen, als je zo'n positieve reactie krijgt van een aantal mensen die je zelf bewondert (ik ga geen namen noemen :p), maakt dat wel je dag hoor :G

Zelf probeer ik toch geregeld reacties te plaatsen op foto's die me aanspreken, afhankelijk van hoe actief ik op dat moment ben op het forum.

Rockey
19 december 2007, 08:55
hier heb je al je 52ste reactie :D

Ik vind het altijd leuk om een reactie te krijgen.
Mor ik heb liever als ik een foto post een reactie met onderbouw dan enkel wow of niet goed of ...
enkel indien men met tips reageert (indien het mogelijk is é) leer je er iets uit.

Mor kben zeker niet treurig als er geen reactie komt op een foto, enige dag krijg je er massa's andere keer nauwlijks. Wat mij wel opgevallen is, is dat (als je veel reactie wil) je beetje je moment van de dag moet kiezen om te posten -> avond (niet late avond) meer mensen aanwezig dan s'morgen of loop van dag (logisch ook denk ik)

Grtz

mutse
19 december 2007, 11:19
is een reactie belangrijk ja (voila hier heb je nog enen :-p)

maar dan vind ik reacties op echte vragen bv dit topic veel belangrijjker dan reacties in bv showcase

antoine200
19 december 2007, 11:28
Ik denk dat een ieder graag een reactie ontvangt.
Zo probeer ik ook zelf zoveel mogelijk reacties in fotodiscussie te plaatsen.
Soms is dat gewoon, door de hoeveelheid, onmogelijk.
Toch zal ik mijn best blijven doen. ;)
mvgr
antoine200

theokus
19 december 2007, 12:45
Reacties zijn en blijven belangrijk.
De kwaliteit van de reactie is nog belangrijker.

Eigen inbreng om een technisch, goede foto te produceren: ken uw camera.

MadMax
19 december 2007, 13:00
Wat mij eigenlijk opvalt aan de reacties is dat veel mensen hier hun plaatjes showen (uiteraard ook voor reacties, vermoed ik) maar zelf zelden (of helemaal) geen reacties geven. En dat vind ik zo jammer want er zitten er een paar tussen die supergoed zijn.
(Dit is absoluut geen aanval hoor, dat moet echt ieder voor zich weten)

FestinaLente
19 december 2007, 13:53
Wat mij eigenlijk opvalt aan de reacties is dat veel mensen hier hun plaatjes showen (uiteraard ook voor reacties, vermoed ik) maar zelf zelden (of helemaal) geen reacties geven. En dat vind ik zo jammer want er zitten er een paar tussen die supergoed zijn.

De interactie op een forum is eigenlijk belangrijk voor het goed draaien er van. Twee zaken maken m.i. dat er op sommige punten te weinig interactie is op dit forum...

1. Er zijn inderdaad redelijk veel mensen, die enkel posten wanneer ze een "showplaatje" gemaakt hebben. Je ziet die dan nog twee dagen, om te kijken hoeveel reacties ze hebben (af en toe plaatsen ze er zelf één), en dan zijn ze terug weg tot hun volgende "showplaatje". (Eigenlijk hebben ze een beetje gelijk... ze spenderen het merendeel van hun tijd aan foto's maken i.p.v. aan een internetforum.) Nu ga ik eerlijk toegeven, en mijn D80 heeft inmiddels op 4 maanden tijd, ongeveer 4.000 clicks, dat hoe meer tijd je spendeert aan foto's maken en bewerken, hoe minder tijd je hebt om op een forum te spenderen.

2. En... Er is weinig interactie tussen de fotografen in "showcase" en "fotodiscussie". Slechts weinigen posten in beiden, en hoewel sommigen beweren dat het niveau van showcase omlaag gaat, durf ik te beweren (en ik spreek niet voor mezelf), dat er nogal wat mensen zijn die het niet aandurven hun foto's in showcase te zetten. Het criterium... "als je tevreden bent van je eigen foto", is eigenlijk een goed criterium, maar anderzijds is het misschien net niet genoeg omschreven.
Omdat ik nogal wat tijd (van die die ik vrij heb) in fotodiscussie besteedt, en nogal eens "to the point" en welomschreven mijn mening durf zeggen, zijn er al sommigen die de misvatting hebben dat ik een "ancien" ben (zie eerdere posts). Je krijgt dan dat mensen die een (wel heel actief) jaar bezig zijn met fotografie anderen moeten gaan helpen. Ik ga er niet mee stoppen, omdat sommigen toch te kennen gegeven hebben, aan de hand van enkele kleine tips geholpen geweest te zijn, net zoals antoine200 en enkele anderen, mij enkele maanden geleden geholpen hebben, maar eigenlijk schort er daar iets.
Ik koester de hoop dat de nieuwe forumstructuur hier verandering in zal brengen, maar heb een beetje de verwachting dat dit zou kunnen tegenvallen. In alle geval zullen, visueel gezien, op het scherm, showcase en discussie niet meer zover uit elkaar staan en zou dat doorslaggevend kunnen zijn, althans, dat hoop ik.

;)

Ticor
19 december 2007, 14:03
Het krijgen van eerlijke reacties is gewoon belangrijk.
Ik ben nog maar een goed half jaar foto's aan het maken en vaak helpen reacties van zowel ervaren als niet ervaren fotografen om meer uit mijn foto's te halen.
Gisteren plaatste ik hier een bv. een foto bij landschappen. Een foto waar ik zelf tevreden van was, maar die door de reacties uiteindelijk een betere plaat is geworden (in mijn ogen dan).

MadMax
19 december 2007, 15:52
1. ] Nu ga ik eerlijk toegeven, en mijn D80 heeft inmiddels op 4 maanden tijd, ongeveer 4.000 clicks, dat hoe meer tijd je spendeert aan foto's maken en bewerken, hoe minder tijd je hebt om op een forum te spenderen.

;)

muuwaaaaaaaa.. niet helemaal waar ;) Mijn cam is nu 6 x de klok rond (kijk naar mijn nummering. Ik zet er 001 - 002 - 006 voor. Telkens als ie weer bij 9999 is :D
En ik besteed ook tijd aan het forum ;) Echter wordt het elke dag weer later dan ik zelf will zzzzzzzzzzz

antoine200
19 december 2007, 15:57
muuwaaaaaaaa.. niet helemaal waar ;) Mijn cam is nu 6 x de klok rond (kijk naar mijn nummering. Ik zet er 001 - 002 - 006 voor. Telkens als ie weer bij 9999 is :D

Dit kan ik best begrijpen met al die mooie dames in de studio.:love::love:
Bij mij doet de camera klik en bij jou klak, klak ,klak, klak:D

Maar ga gerust door, als ik tijd over heb kijk ik ook altijd even bij jou.:G

mvgr
antoine200

Hellcat
19 december 2007, 16:28
Ik denk dat iedereen wel belang aan hecht aan de reacties die hij/zij hier krijgt.
Door de reacties die ik hier kreeg heb ik eigenlijk leren fotograferen, want ik kon en wist niets van fotografie voor ik hier kwam.

De laatste tijd reageer en post ik minder en minder omdat het ten eerste moeilijk allemaal bij te houden is en omdat ik nu in mijn laatste jaar zit waar toch ook een pak werk bij komt kijken.

Ik moet ook tot mijn grote schaamte toegeven dat ik eigenlijk eerst naar de naam van de fotograaf kijk of het aantal posts voor ik het topic open.:o:o:o
Vroeger deed ik dat niet, maar ik heb nu ook veel minder tijd...

Hopelijk betert dat binnenkort...

pendragon
19 december 2007, 20:29
Ik wil toch nog een ander aspect aanhalen.

Alhoewel ik minder ten gronde reageer op foto's wegens eerder in deze draad opgegeven redenen, wil dat absoluut niet zeggen dat ik bijdragen aan het forum minder belangrijk zou vinden. Integendeel.

Ik krijg toch wel heel regelmatig vragen naar het " hoe? " van mijn opnames, zowel via pm als in de resp. draadjes. En daar heb ik steeds met plezier uiteengezet hoe ik bepaalde foto's realiseer. De reacties op deze uitleg zijn meestal van die aard dat ik veronderstel dat ik er andere BD-ers mee vooruithelp.

Ticor
19 december 2007, 20:36
Ik krijg toch wel heel regelmatig vragen naar het " hoe? " van mijn opnames, zowel via pm als in de resp. draadjes. En daar heb ik steeds met plezier uiteengezet hoe ik bepaalde foto's realiseer. De reacties op deze uitleg zijn meestal van die aard dat ik veronderstel dat ik er andere BD-ers mee vooruithelp.

Dat is inderdaad een niet te onderschatten deel van het forumverkeer. Op deze manier heb ik al veel hulp gekregen van verschillende BD'ers:G

jo99841
19 december 2007, 22:40
..... en hoewel sommigen beweren dat het niveau van showcase omlaag gaat....
;)

Ik denk het niet hoor.:)

Het niveau ligt hier hoog, heel hoog.:G

En reacties krijgen:) .....ja, het is mooi, maar is niet de hoofdzaak.

Ik post foto's pas als ik ze een weekje op de pc heb staan.

Iedere dag kijk ik ernaar en verbeter er iets aan of begin ik volledig opnieuw.

Ik stuur ze soms naar vrienden/kameraden en vraag dan wat ze ervan vinden.

Dus zoals het in de sticky staat ...."Als je een foto hebt gemaakt waar je zelf tevreden over bent"... die heb ik veel hoor, maar daarom zijn ze niet showcasewaardig.:D:green:

Ik wil maar zeggen dat er ook een beetje zelfbeheersing moet zijn.

Er hangt voor de fotograaf bijna altijd wel een anekdote aan vast.

Hoe de foto tot stand is gekomen, onder welke omstandigheden etc..speelt ook mee.....Voor de fotograaf uiteraard , maar niet voor de kijker.

Soms post je een foto waarvan je denkt "dat is hem" dat is ne topper.

Maar aan de reacties blijkt het niet zo te zijn. En soms post je een foto om een triootje te hebben en dan is de bijkomende foto "bingo". Het is soms niet te volgen.

Ik hecht eigenlijk meer belang aan het aantal hits/kliks die ik heb op photobucket.

Mijn foto's staan alleen op BD, dus weet ik hoeveel keer ze bekeken worden door leden en door "gasten" samen..:cool: Soms is dat toch wel indrukwekkend hoor.

Het doet mij plezier als jullie mijn foto's mooi vinden, maar ik zal mijn stijl nooit aanpassen om meer reacties te krijgen.

Vanaf het begin dat ik op BD vertoefde ben ik bepaalde mensen gaan volgen, mensen waarnaar ik opkeek omwille van hun fotografie. Mensen waarvan ik leerde door hun uitleg maar ook door hun werk dat ze toonden.

MadMax heb ik leren kennen door zijn toenmalige natuurfotografie.:p

Jongens toch, toen die zijn eerste grote bonte specht kon verschalken....:D:green::green: Zo blij als een kind van 10 jaar.:p:p:G

Ik volg hem nog met zijn modellen maar reactie geven kan ik niet en doe ik ook niet omdat dit niet mijn terrein is. Ik zou afgaan als een gieter.:rolleyes::D

Zo ook met "nieuwelingen". Ik bekijk wel zoveel mogelijk foto's maar geef pas een reactie als ik ook zie dat er potentieel inzit, dat men wil luisteren, dat men iets wil aanvaarden.

Als ik vroeger bij mijn eerste posten geen of weinig reacties kreeg wist ik hoe laat het was.:rolleyes:...Inderdaad.... nog niet goed genoeg voor BD.:green:

Een tijdje wachten met posten... en leren, ervaring opdoen etc...:p en dan nog eens proberen. Ik zocht zelf uit wat er scheelde aan mijn foto's door kommentaar te lezen van de anciens op andere foto's.

Soms moet men ook gewoon kunnen zeggen ...."prachtige foto"...:G:G:G zondermeer. Jouw persoonlijke smaak willen overbrengen op iemand anders zijn /haar plaatjes gaat toch niet.

Dus voor mij zijn reacties leuk/leerrijk maar overheersen ze niet mijn dagelijkse doen. ;)

bouk
20 december 2007, 14:19
reacties op mijn inzendingen vind ik erg fijn, al vind ik het verschil tussen de reacties en kijkers soms wel erg groot, maar ik zou zelf op anderen wat meer reacties kunnen geven, alleen de tijd daarvoor ontbreekt soms.
grt,bouk.

ajuin
20 december 2007, 18:04
En, blij met je 65 antwoorden? :D

ThierryM
20 december 2007, 18:10
..., maar ik zou zelf op anderen wat meer reacties kunnen geven, alleen de tijd daarvoor ontbreekt soms.
grt,bouk.

Ik denk dat je daarover niemand zal horen klagen :clown:

Larah&Bo
20 december 2007, 18:15
_____

MadMax
20 december 2007, 20:16
Jij??? NOG meer reacties??? :eek::D
Als er 1 iemand een rots in de reactiebranding is, ben jij het wel. :D:D:G

Waarvan akte.

En speciaal voor Jo voor wie ik altijd grote bewondering had en nog steeds heb. (ben nog steeds zo blij als een kind hoor :D)

http://www.beautyshoot.nl/fotos/Natuur%20en%20overig/Vogels/001img_5941ps700.jpg

http://www.beautyshoot.nl/fotos/Natuur%20en%20overig/Vogels/003_f2n5726ps700.jpg

http://www.beautyshoot.nl/fotos/Natuur%20en%20overig/Vogels/004_f2n1371ps700.jpg
Het is dat ik het altijd zo verrekte koud had in dat klote bos hahhaa.. maar anders... ;)

Ik schiet nog steeds af en toe hoor, maar liever in de tropen LOL.

Jos Vanhengel
20 december 2007, 21:24
Waarvan akte. ...

:eek: :eek:

Farah
20 december 2007, 21:37
Ik vind het verschrikkelijk dat hier zoveel mensen op het forum zitten en dat je meestal toch maar erg weinig reacties krijgt. Ik post de laatste tijd geregeld iets in "Fotodiscussie Extra" en moet maar tevreden zijn met 3 à 4 reacties...

Ik zit, net als de meeste mensen, op dit forum om bij te leren, maar het aantal reacties stelt me zo goed als altijd teleur. Het doet er voor mij niet toe of de reacties nu lovend zijn of verre van, het belangrijkste is dat je foto's bekeken en becommentarieerd worden door mensen die je iets kunnen bijleren.

MadMax
21 december 2007, 11:06
Ik vind het verschrikkelijk dat hier zoveel mensen op het forum zitten en dat je meestal toch maar erg weinig reacties krijgt. Ik post de laatste tijd geregeld iets in "Fotodiscussie Extra" en moet maar tevreden zijn met 3 à 4 reacties...

Ik zit, net als de meeste mensen, op dit forum om bij te leren, maar het aantal reacties stelt me zo goed als altijd teleur. Het doet er voor mij niet toe of de reacties nu lovend zijn of verre van, het belangrijkste is dat je foto's bekeken en becommentarieerd worden door mensen die je iets kunnen bijleren.

uhuh.. ik kan me deze frustratie ook wel voorstellen. In het begin had ik dat ook. En soms vroeg ik er mensen gewoon om, om even naar te kijken. Dat helpt.

@Jos: Ik bedoelde daar mee, dat ik dat alleen maar kan beamen, dat Bouk een grote steunpilaar is voor deze site.:)

Designed4u
21 december 2007, 11:26
ik geef zelf weinig (of geen) reactie omdat ik vind dat andere dat beter kunnen

bouk
21 december 2007, 14:50
ik geef zelf weinig (of geen) reactie omdat ik vind dat andere dat beter kunnen

hier doe je je zelf toch echt tekort hoor, gezien de opnamen die je tot nu toe hebt ingezonden hier, heb je er namelijk toch aardig kijk op.
grt,bouk.

Jos Vanhengel
21 december 2007, 18:33
@Jos: Ik bedoelde daar mee, dat ik dat alleen maar kan beamen, dat Bouk een grote steunpilaar is voor deze site.:)

Ach zó! :D

d_oracle
21 december 2007, 19:11
't is ook jammer dat er zo'n paar tussen zitten waaronder fotodan (http://forum.belgiumdigital.com/search.php?searchid=2953255), pvphoto (http://forum.belgiumdigital.com/search.php?searchid=2953261) en nog een paar anderen..
die zelf mooie foto's maken,
daar ook wel eens mee in 't hof staan,
regelmatig foto's posten,

maar NOOIT comments geven op andermans foto's...

FestinaLente
21 december 2007, 23:34
...maar NOOIT comments geven op andermans foto's...

Jammer inderdaad, net zo jammer als die mensen die vinden dat bepaalde mensen beter geen commentaar zouden geven... "de beste stuurlui staan aan wal", hoort men dan.

MadMax
22 december 2007, 10:08
@d_oracle: idd jammer want dat zijn toppers.

wie weet in de toekomst joh :)

aerts_bert
22 december 2007, 16:59
Ik krijg ook graag reacties op mijn foto's want dat is uiteindelijk de reden waarom ik ze hier post.

Maar soms heb ik er meer voldoening van als er één iemand reageert waar ik zelf bewondering voor heb (waar ik van vind dat ze heel mooie foto's trekken) dan dat er paar reageren die ik eigenlijk nog niet ken.

Designed4u
22 december 2007, 19:04
Ik krijg ook graag reacties op mijn foto's want dat is uiteindelijk de reden waarom ik ze hier post.

Maar soms heb ik er meer voldoening van als er één iemand reageert waar ik zelf bewondering voor heb (waar ik van vind dat ze heel mooie foto's trekken) dan dat er paar reageren die ik eigenlijk nog niet ken.

dit is te begrijpen, maar langs de andere kant ook weer niet. Je weet nooit wie die onbekende is en wie weet kent hij/zij er wel veel van? ;)

Steco
22 december 2007, 19:24
dit is te begrijpen, maar langs de andere kant ook weer niet. Je weet nooit wie die onbekende is en wie weet kent hij/zij er wel veel van? ;)

Daarom is het leuk om eens naar het werk van elke persoon die goede of slechte kritiek heeft, te kunnen bekijken. Er zijn er die beweren dat het niet nodig is om zelf te posten vooraleer commentaar te geven, wat waar is maar je kan toch al veel opmaken van hoe je commentaar moet interpreteren als je werk hebt gezien van de kritiekgever.

bouk
22 december 2007, 19:55
van commentaar geven leer je zelf heel veel.
tijdens het fotograferen zitten die comments die je zelf geeft toch in je achterhoofd en spelen mee als je zelf een opname maakt.
mijn eerste opname hier op BD, plaatste ik pas na dat ik zelf mee dan 1000 comments had gegeven.
vandaar mijn openingszin.
grt,bouk.

*wim*
22 december 2007, 20:02
Uiteraard krijg ik ook graag comments op mijn foto's, en ik geef ook geregeld comments op anderen.

Ik weet dit vooral te apprecieren omdat ik als fotograaf soms details over het hoofd zie. Bouk en Jörgen hebben daar echt wel een scherp oog voor :G.

Wat me soms verveeld zijn de opmerkingen over de "barbydoll" huid.

Wat veel mensen uit het oog verliezen, is dat het uiteindelijke doel van de foto voor mij de afdruk is op papier.

Vaak gaat het om behoorlijk grote bestanden die dan geresized worden naar 900 pix op de langste zijde op 72 Dpi. Helaas gaat daardoor een pak detail verloren.

Na de tiende opmerking daarover heb ik echt wel gehoord, maar voor de rest ... laat die kritieken maar komen.

MadMax
22 december 2007, 20:21
Het maakt mij totaal niet uit wie er reageert. Echter wel de manier waarop. Soms zijn kritieken heel gegrond en goed onderbouwd. Soms klinken er tonen van jaloezie in door, en soms is het een ooe of ahh, en soms slaat het werkelijk nergens op.

Maar als er minder leuke reacties komen is het soms slikken.
Ik heb (en velen van ons) een behoorlijk brede rug gekregen door alle verschillende comments. Vaak moet je ook een comment laten bezinken als je zelf denkt dat je de winnende plaat van het jaar hebt gemaakt. Als je dezelfde plaat dan nog eens bekijkt de volgende dag, kun je zelf ook wel eens tot de conclusie komen dat ze best wel eens gelijk hebben. Ik heb daardoor geleerd.

In de loop der tijd heb ik me vastgehouden aan mensen waar ik tegenop keek, hun advies gevraagd en mijn eigen weg gevolgd. Maar waar ik erg veel door geleerd heb, is het sturen van mijn platen naar I-stock.
Daar zijn ze ZOOOO verdomde lastig als het gaat om overshoppen, detail, ruis, oversharpening, geen detail in schaduw en enz enz.. dat ik op gegeven moment het bijltje er bij neer wilde gooien.

Ze werken daar met een upload percentage voor 'geslaagde plaatjes'. Ik zat ergens op 50%. Dus 5 van de 10 werden afgekeurd. Dat klinkt laag maar er zijn zelfs mensen die de 25% niet halen.

Intussen zit ik op 76%, en de laatste zending werden alle 19 platen van de 19goedgekeurd. Dus ik hoop mijn oude percentage nog hoger te krijgen echter duurt dat nog even. Dit betekent dat de kwaliteit voor magazines, posters, billboards enz enz dus goed genoeg is.

En als er dan iemand hier op het forum nog durft te roepen dat de huid of het zwart is dichtgelopen bij een 800pix plaatje, krijg ik een kleine glimlach op mijn gezicht. (dit even los van vrij werk en experimenteren in photoshop, maar dat vermeld ik er meestal bij.)

Toch ben ik altijd blij met JUIST deze kleine details, want vaak zie je ze zelf over het hoofd. Dus gewoon lekker verder mieren****** :G:G:G

Jos Vanhengel
23 december 2007, 02:23
... maar je kan toch al veel opmaken van hoe je commentaar moet interpreteren als je werk hebt gezien van de kritiekgever.

Oeioei, dan ziet het er voor mij níét goed uit! :(

... mijn eerste opname hier op BD, plaatste ik pas na dat ik zelf meer dan 1000 comments had gegeven. ...

OEF!! 't Zou tóch nog goed kunnen komen met mij! :o

... Ze werken daar met een upload percentage voor 'geslaagde plaatjes'. Ik zat ergens op 50%. Dus 5 van de 10 werden afgekeurd. ...

Je had het anders moeten schrijven (en bekijken) MadMax. Het leest veel positiever als je geschreven had: "50% werd GOEDgekeurd"! :D

Steco
23 december 2007, 06:54
Intussen zit ik op 76%, en de laatste zending werden alle 19 platen van de 19goedgekeurd. Dus ik hoop mijn oude percentage nog hoger te krijgen echter duurt dat nog even. Dit betekent dat de kwaliteit voor magazines, posters, billboards enz enz dus goed genoeg is.

Naar mijn mening, en ik spreek hier over tijdschrift magazines in het algemeen, ben jij al lang over de kwaliteit van wat in de meeste gepubliceerd wordt. Beroepshalve zie ik er honderd verschillende per dag en kan je verzekeren dat het overgrote deel niet kan tippen aan wat jij hier post.

MadMax
23 december 2007, 09:00
Naar mijn mening, en ik spreek hier over tijdschrift magazines in het algemeen, ben jij al lang over de kwaliteit van wat in de meeste gepubliceerd wordt. Beroepshalve zie ik er honderd verschillende per dag en kan je verzekeren dat het overgrote deel niet kan tippen aan wat jij hier post.

oeh.. die veer in mijn achterste kriebelt wel heel erg :D:o
Hoezo stimulans :) Krijg er nu nog meer zin in. KUn je niet een paar van mijn platen gebruiken hahahah ;)

Maar ik zie het toch anders. Die bladen willen een bepaalde stijl, vooral als het gaat om fashion, en daar kan ik nog lang niet aan tippen. (nu gaat het dus niet om de kwaliteit van de foto, maar om het inhoudelijke.) Mja.. die gasten hebben dan ook wel ff meer budget dan 25 euro per sjoet LOL.

Jos Vanhengel
23 december 2007, 09:13
... Mja.. die gasten hebben dan ook wel ff meer budget dan 25 euro per sjoet LOL.

Met zo'n pré-historische prijzen kom je natuurlijk nooit aan de bak. :D :clown: :D

Ik ken er hier eentje die duurder is. :p

Designed4u
23 december 2007, 09:56
van commentaar geven leer je zelf heel veel.
tijdens het fotograferen zitten die comments die je zelf geeft toch in je achterhoofd en spelen mee als je zelf een opname maakt.
mijn eerste opname hier op BD, plaatste ik pas na dat ik zelf mee dan 1000 comments had gegeven.
vandaar mijn openingszin.
grt,bouk.

het is inderdaad zo dat wanneer ik foto's bekijk bv in fotodiscussie ik met bepaalde gevoelens zit, maar dit wil toch niet zeggen dat je het dan juist hebt? of vind je dat je gewoon alles moet zeggen wat in je opkomt? op het gevoel dus?

Steco
23 december 2007, 10:10
het is inderdaad zo dat wanneer ik foto's bekijk bv in fotodiscussie ik met bepaalde gevoelens zit, maar dit wil toch niet zeggen dat je het dan juist hebt? of vind je dat je gewoon alles moet zeggen wat in je opkomt? op het gevoel dus?

Bingo........Bouk zegt altijd zijn mening, wat ik respecteer. Dat wil ook niet zeggen dat ik vind dat hij het aan het juiste eind heeft.

@Mad max: Ben je al een in een krantewinkel binnen gestapt en beginnen kijken naar de covers? Ik krijg er in elk geval de kriebels van. Deze week had ik nog een royaltyblad in mijn handen. Ik dacht te beginnen wenen maar dat zou geen gezicht geweest zijn:D:D:D:D.

Designed4u
23 december 2007, 10:13
Bingo........Bouk zegt altijd zijn mening, wat ik respecteer. Dat wil ook niet zeggen dat ik vind dat hij het aan het juiste eind heeft.

daar heb je wel gelijk in :) allé, we zullen het er dan maar af en toe eens op wagen zeker? ;)

dyafani
23 december 2007, 10:18
Wel, goed onderbouwde reacties met aanwijzingen en tips zijn zeer
interessant, zowel om te krijgen als om te geven.
Zoals reeds gezegd je leert telkens wat bij.
Er bestaan natuurlijk verschillende smaken en dit kan wel tot botsende
beoordelingen leiden; wat op zich ook heel normaal is.

Wat nu echter belangrijker is:
Er wordt zéér veel gepost op BD, alles gaat zo vlug, dat een post dikwijls
na een paar uur reeds op de tweede bladzijde staat. ( de vergeetput )
Ik weet niet of de vernieuwde site hier soelaas zal brengen.
Toch is dit het grootste euvel op BD.
Volgens mij zal er nog meer in subcategoriën moeten verdeeld worden.
Trouwens voor wanneer is de nieuwe site?

bouk
23 december 2007, 12:02
niet mee eens dat een bladzijde verder de (vergeetput) is.
bekijk zelf alle nieuwe inzendingen, ook al staan ze op de derde bladzijde, gewoon een kwestie van belangstelling
weet dat het soms snel gaat als er veel inzendingen zijn, dus moet je af en toe even terug bladeren hè.
grt,bouk.

MadMax
23 december 2007, 20:42

@Mad max: Ben je al een in een krantewinkel binnen gestapt en beginnen kijken naar de covers? Ik krijg er in elk geval de kriebels van. Deze week had ik nog een royaltyblad in mijn handen. Ik dacht te beginnen wenen maar dat zou geen gezicht geweest zijn:D:D:D:D.

yea.. ik knipper ook wel eens met mijn ogen, maar ja.. die jongens zijn toch al binnen bij de bladen.. en dat is al heel wat.

The photographer
24 december 2007, 12:14
Ik denk dat iedereen die hier een foto post wel een reactie verwacht ...

Ik heb hier al redelijk wat foto's geplaatst en ofwel krijg je helemaal geen reactie en als je er wel eentje krijgt dan zijn ze dikwijls brute commentaar of commentaar die helemaal op niets trekt ...

iedereen verdient hier het nodige respect.

MadMax
24 december 2007, 13:49
iedereen verdient hier het nodige respect.

Amen :G

Fredder
24 december 2007, 17:54
Ik denk dat het toch de bedoeling van een forum is om een soort dialoog te creëren tussen de verschillende leden.

Het is dan ook vaak jammer om posts te zien met 500 hits en geen een reactie.

Reacties zijn altijd leuk, zolang ze binnen de perken van het aanvaardbare zijn. Een scheld tirade over een foto omdat het niet jouw ding is, is zinloos.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk te reageren.

Xander
25 december 2007, 19:10
Reacties krijgen op een geposte foto is voor mij belangrijk als toetssteen versus de mening van anderen en ook wel een beetje voor de, naar ik denk, gewoon menselijke behoefte naar bevestiging. Ik denk dat dat wel voor iedereen zo'n beetje het geval is, waarom zouden we anders uberhaupt de moeite doen om hier foto's te plaatsen.
In die zin is het streven naar een foto in de HOF, een natuurlijke verlenging.
Immers dit is uiteindelijk de ultieme bevestiging dat je goed bezig bent in de ogen van het "kritische" publiek.
In die zin is een korte vermelding dat iemand mijn foto mooi vind, in dank aanvaard. Indien hij er ook nog bij vermeld waarom hij hem goed vind, dan is dat voor mij een extra meerwaarde. Indien iemand mijn foto minder goed of slecht vind, dan is dit eveneens geaprecieerd. Nog meer als hij er bij vermeld waarom en de max als hij ook nog de moeite doet om uit te leggen hoe dat ik het beter zou kunnen doen. Ga ik de eventueel gegeven adviezen dan blindelings toepassen...natuurlijk niet. Maar ze zullen gegarandeerd gewikt en gewogen worden en heel vaak uitgeprobeerd om te zien of ik ze uberhaupt kan toepassen op mijn soort fotografie en stijl.
Wie graag ontvangt, moet zorgen ook te kunnen geven, dus probeer ik ook mijn steentje bij te dragen in het reageren op andermans foto's. Aangezien ik echter alleen wat natuurfotografie betreft (en aanverwante macro) enige kennis van zaken heb, zullen mijn reacties dus ook hoofzakelijk zijn terug te vinden in het forum DIEREN en dan nog vnl. alleen indien het over natuurfoto's gaat. Ik heb helaas ook niet de tijd om gans dit forum te volgen, dus ook de algemene onderwerpen lees ik slechts sporadisch en selectief. (Deze reactie is eigenlijk een uitzondering :clown: ). Ik heb deze draad wel helemaal gelezen en ben daardoor tot het besef gekomen dat ik FD en FD+ eigenlijk wat meer aandacht had moeten schenken. Mede ook door enkele recentelijk ontvangen PB's over hoe ik bepaalde beelden heb gerealiseerd, ben ik tot het besef gekomen dat reacties op postings in deze fora, voor de posters nog veel belangrijker zijn en indien ik iemand kan helpen, althans waar het natuurfotografie betreft, dit met graagte zal doen. Dit is dan ook gelijk mijn goede voornemen voor 2008 :D
Tot slot van dit lange epistel, nog even over de manier van kritiek geven. Ik probeer zelf zoveel mogelijk de motivatie bij door mij gegeven opmerkingen te vermelden (hoewel dit in showcase niet echt verplicht is) indien ik denk dat dit een meerwaarde kan betekenen. Wanneer het positieve kritiek is, dan is dit gemakkelijk. Wanneer ik de foto minder goed vind, dan is dit laatste niet altijd het geval. Ik besef tenvolle dat je met de beperkingen van het geschreven woord op een publiek forum, gemakkelijk mensen kunt kwetsen, dus ben ik extra voorzichtig met wat en hoe ik dingen zeg en probeer zo veel mogelijk toch nog een positiefs iets in de foto te vinden (is soms niet gemakkelijk) dat ik kan vermelden. Beetje om de bittere pil te vergulden als het ware. Of dit de goede manier is...of dat het beter is om ronduit en onverbloemd (in beschaafde taal uiteraard) je mening te geven...?
Wat vinden jullie hiervan?

Oef, nu ik dit even nalees hoop ik dat mijn proza toch nog ietofwat verteerbaar is, maar besluit om hem toch ongewijzigd te posten omdat hij aansluit bij talloze vorige postings

Mvg

noa
25 december 2007, 20:04
Geweldig onderwerp, maar ik ga niet alles lezen wegens geen tijd.
Het is volgens mij belangrijker reactie te krijgen dan wat voor soort reactie.
Zelfs als het een negatieve reactie is, je foto is dan toch bekeken nietwaar?
Het is allemaal zeer moeilijk. Ik ging weg van een forum omdat er te weinig gepost werd, te weinig reacties waren. Ik kwam terecht op een forum waar op een halve dag 300 nieuwe posts waren en daar verzoop ik.
Ik doe niet eens moeite om hier foto's te posten, ik verdien mijn brood met fotografie, ik zit niet stil dus zal ik wel goed zijn. Toch maak ik fouten en bekijk ik achteraf soms foto's met ongelovige ogen, wat?? zo slecht??
Goh ja, ik leer nog steeds bij, gelukkig maar, want was is er nog leuk aan perfect zijn?
Een bakker die het meest geweldige brood maakt, maar geen interesse heeft om na 20 jaar eens gebakjes te gaan doen omdat hij bang is dat zijn gebakjes gaan mislukken, is een watje.
Fotografie is in beweging, altijd geweest en zal het altijd zijn. In fotografie heb je modetendenzen zoals in alles.
Ik geloof niet in slechte foto's. Een foto is slecht als ze totaal onscherp is, totaal foute compo en niets wil zeggen. Maar verder zijn er weinig slechte foto's. Een foto kan voor mij waardevol zijn, ook al mist ze iets van scherpte of staat er een stuk poot niet op.
Sommige mensen zijn echt muggenzifters, hebben altijd wel wat aan te merken. Geloof niet dat zij perfect zijn, integendeel.
Een foto is kunst, iedereen ervaart dat op zijn manier, ik vind de schilderijen van Rubens afschuwelijk, moet ik ze mooi vinden omdat duizende mensen ze mooi vinden?

MadMax
26 december 2007, 00:38
@Noa en Xander

Dank voor jullie bijdrage. Een lap teks maar wel plezant om te lezen ;)

En ook jullie hebben gelijk :D:G

@Xander: zal daar meteen even een nieuwe topic over aanmaken, HOF en mijn vragen en bedenkingen. ;)
Als we dan toch aan het kletsen zijn :D

antoine200
27 december 2007, 11:23
Als alle bezoekers bij dit topic hun tijd hadden besteed om eens een reactie te geven bij geplaatste foto's dan was dit topic overbodig.
mvgr
antoine200

lut
27 december 2007, 11:33
Zelfde gedacht, maar elders geschreven (http://forum.belgiumdigital.com/showpost.php?p=1689721&postcount=60). (Laatste alinea ;) )

FestinaLente
27 december 2007, 11:57
Als alle bezoekers bij dit topic hun tijd hadden besteed om eens een reactie te geven bij geplaatste foto's dan was dit topic overbodig.
mvgr
antoine200

Zelfde gedacht, maar elders geschreven (http://forum.belgiumdigital.com/showpost.php?p=1689721&postcount=60). (Laatste alinea ;) )

Zijn jullie nu niet aan 't zondigen tegen jullie eigen principes. :p:clown:

Sorry, maar het moet niet altijd foto's kijken zijn. Het mag ook al eens "zeveren" over foto's kijken zijn.
Ongetwijfeld zijn jullie bij de mensen die hier 't meeste foto's bekijken. Ik probeer er her en der ook al eens één te bekijken, maar soms is het een beetje ontmoedigend.
Ik snap iedere beginner in fotodiscussie dat hij ZIJN eigen plaatjes wil beoordeeld zien, maar heel vaak zie je dan een ganse resem dezelfde plaatjes, waar je enkel en alleen dezelfde comments op kan geven. Je krijgt een overload aan foto's met vaak hetzelfde probleem en op diezelfde manier krijg je reacties van mensen die zeggen dat ze weinig reacties krijgen...
Eigenlijk zitten we hier een beetje in een vicieuze cirkel. Het éne brengt het andere mee.