Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestemming tot gebruik van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toestemming tot gebruik van foto's

    Een oude kennis van op school vroeg mij vandaag of hij enkele foto's van mijn reis mag gebruiken voor een persconferentie binnenkort. Het gaat over landschapsfoto's. De foto's zouden ter ondersteuning zijn van een persvoorstelling van een nieuwe huisstijl (ik laat het bedrijf waar het over gaat in het midden). Mijn naam zal wel niet vermeld kunnen worden hiervoor.

    Enerzijds ben ik geflatteerd, maar zijn er risico's aan het geven van toestemming voor éénmalig gebruik? Aangezien het op korte termijn nodig is, vrees ik ervoor dat ik schriftelijk iets zal kunnen laten ondertekenen. Ik wil natuurlijk vermijden dat ik nu mondeling (of via email) toestemming geef voor éénmalig gebruik tijdens die voorstelling, en dat mijn foto's dan later voor andere dingen hergebruikt worden, zonder dat ik daar iets tegen kan doen (omdat ik eerder toestemming gegeven heb voor gebruik).

    Weet hier iemand iets meer over?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Toestemming tot gebruik van foto's

    Hoi Rasper


    Wil je alles weten over wat en hoe je je foto's kan aanbieden en wat je rechten en plichten zijn ,lees eens even op www.sofam.be ,daar staat alles geschreven .

    Hopelijk heb je er wat aan ,maar is wel een officiele website van en voor auteursrechtelijkbelang .

    Met vriendelijke groeten ,

    Ardesign.
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

    Comment


    • #3
      Re: Toestemming tot gebruik van foto's

      Ik denk dat ik mijn antwoord gevonden heb.

      Mondeling kan er blijkbaar ook overééngekomen worden waarvoor je je foto ter beschikking stelt, maar schriftelijk bewijs is natuurlijk altijd beter om discussies te vermijden.

      Verder zie ik het zo:
      Als auteur ben ik beschermd. Gebruikt de persoon in kwestie mijn foto voor andere doeleinden, zonder dat ik daar expliciet toestemming voor gegeven heb, dan heeft hij problemen en niet ik. Ik moet dan natuurlijk wel te weten komen dat hij hem voor iets gebruikt heeft, maar uiteindelijk kan iederéén achter mijn rug die foto's gebruiken.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Toestemming tot gebruik van foto's

        Ik zelf zou het zo stellen.

        Ik weet niet hoe goed je die "oude kennis van op school" nog kent of nog mee omgaat maar:

        Foto's met naamsvermelding gebruiken en een vriendendienst, niks voor vragen.

        Als er geen naamsvermelding bij kan maar nog steeds een vriendendienst dan contractje opstellen dat de foto's alleen voor deze keer en met dat doel gebruikt mogen worden.

        Als het geen vriendendienst betreft ( jullie zien elkaar nouwelijks ) dan contract opstellen en een vergoeding vragen welke redelijk is een niet met sofamtarieven gaan zwaaien.
        Gewoon een redelijke vergoeding voor de foto's waar jij en hij tevreden mee zijn.

        Sofam tarieven zou ik alleen gebruiken aan bedrijven die de foto's gebruiken in de verkoop of er enige winst uit willen halen.
        Reclame is ook indirecte winst he

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Toestemming tot gebruik van foto's

          Waarom al dat gedoe?
          Kan je die foto's niet gewoon geven? Zoals gezegd, je blijft gewoon auteur van de foto's en je kan er nadien nog mee doen wat je wil.
          Als je hier een bijverdienste ruikt, dat ligt anders natuurlijk... maar dan zitten we ook niet meer in de context van een vriendendienst.

          Comment


          • #6
            Re: Toestemming tot gebruik van foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
            Waarom al dat gedoe?
            Kan je die foto's niet gewoon geven? Zoals gezegd, je blijft gewoon auteur van de foto's en je kan er nadien nog mee doen wat je wil.
            Als je hier een bijverdienste ruikt, dat ligt anders natuurlijk... maar dan zitten we ook niet meer in de context van een vriendendienst.
            Akkoord, maar voor een vriendendienst vind ik toch dat mijn naam er mag bij vermeld worden. Dat is toch niet teveel gevraagd?
            Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
            BD0993BE
            Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

            Comment


            • #7
              Re: Toestemming tot gebruik van foto's

              Ik zie het momenteel gewoon als iets éénmaligs, waar ik op zich geen probleem mee heb. Ik hoef er dus ook niet voor vergoed te worden. Voor het geld doe ik het ook helemaal niet, fotografie.

              Moest het regelmatig gebeuren dat foto's van mij gebruikt worden, zou ik wel durven denken in de richting van een vergoeding. Het enige wat ik nu niet graag zou hebben is dat mijn foto's ergens opduiken in een magazine of website, waarbij ze deel uitmaken van het ontwerp en dus direct geld opgeleverd hebben voor de persoon die ze buiten mijn toestemming daarvoor gebruikt hebben.

              Maar daar gaat het hier dus niet om, het gaat om een éénmalig gebruik van 1 of 2 foto's ter ondersteuning van een presentatie. Dat mijn naam daar dan niet bij staat vind ik ook niet zo belangerijk, want niemand zal mijn naam opmerken of onthouden uit die presentatie. Het zou natuurlijk leuk zijn voor mezelf, maar ik zie niet onmiddellijk in dat ik daardoor erkenning ga krijgen. Moest een foto van mij ergens in een magazine gebruikt worden (wat herbekeken kan worden), dan zou ik wel weer graag mijn naam erbij zien staan.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Toestemming tot gebruik van foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
                Akkoord, maar voor een vriendendienst vind ik toch dat mijn naam er mag bij vermeld worden. Dat is toch niet teveel gevraagd?
                Zie mijn reactie.

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment

                Working...
                X