Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uw foto’s laten opbrengen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uw foto’s laten opbrengen

    Recent heb ik contact opgenomen met de nieuwe beeldbank Arterra omdat mijn beeldmateriaal - waar ik best fier op ben - daar maar "ligt te liggen". Mijn vroegere pogingen om bij een serieuze beeldbank binnen te geraken draaiden op niets uit omdat die mannen alles al hadden en mijn beestige foto’s en landschappen van de Kalmthoutse Heide precies geen indruk maakten . Bij Arterra ben ik wel onmiddellijk aanvaard, omdat dit agentschap van scratch begint en alle "alledaagse" beeldjes nog best kan gebruiken. Vandaar deze tip voor diegenen die in bijberoep een serieuze euro willen bijverdienen met hun fotografie, want het is hét moment om een voet tussen de deur te krijgen.

    Ze zijn geïnteresseerd in beeldmateriaal uit de natuur-, milieu-, buitensport-, recreatie- en reissector. Enfin, je moet maar eens rondneuzen op www.arterra.be waar je ook verdere informatie en de voorwaarden kan aanvragen.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

  • #2
    Re: Uw foto’s laten opbrengen

    Wat bedoel je met een serieuze euro?

    Comment


    • #3
      Re: Uw foto’s laten opbrengen

      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
      Wat bedoel je met een serieuze euro?
      Als je weet dat ze de sofam tarieven als richtlijn gebuiken voor verkoop en weet dat je als fotograaf 50% krijgt van dat bedrag iedere keer dat je foto verkocht wordt. Vind ik dit toch een serieuze vergoeding. Daarenboven werken ze reeds met verschillende fulltime profs en die mensen laten hun beeldmateriaal heus niet verkopen voor een appel en een ei.
      Last edited by photogRAF; 11 december 2007, 22:14.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: Uw foto’s laten opbrengen

        En als je weet dat je bij shutterstock voor één € een foto koopt zou je gek moeten zijn om ergens anders één foto te kopen voor veel meer en waar ze nog eens veel minder keus hebben...

        Ik zou zeggen, blijf verder dromen over die serieuze € die je zal verdienen...
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Uw foto’s laten opbrengen

          Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Ik zou zeggen, blijf verder dromen over die serieuze € die je zal verdienen...
          Zo negatief Lieven...

          Nja, een serieuze € is dan ook relatief... Ik meen dat "een eurootje" meepikken, eerder op zijn plaats zal zijn als totaal gegeven.

          Ook nog een beetje relativeren, als je wat verder kijkt op hun site...
          Arterra is steeds op zoek naar nieuw beeldmateriaal...Arterra voert een scherp beleid wat betreft het aannemen van beeldmateriaal en nieuwe fotografen. Hierbij wordt steeds gelet op de technische kwaliteit alsook op de creatieve inbreng. Dat het beeldmateriaal technisch van uitmuntende kwaliteit moet zijn is uiteraard vanzelfsprekend, maar van even groot belang is "het-net-even-anders-gevoel", dat ietsje extra dat de beelden het louter didactische doet overstijgen.
          Er zijn dus wel degelijk kwaliteitseisen, en dit zal niet besteed zijn aan de meeste amateurfotografen.

          Hoe dan ook photoGRAF, veel suc6 met de stap die je ondernam... het weze je gegund een centje bij te verdienen met je hobby .

          Comment


          • #6
            Re: Uw foto’s laten opbrengen

            Denk je aanvullend beeldmateriaal te kunnen leveren aan Arterra, stuur ons dan een CD met 50-100 lage-resolutiebeelden (72 dpi - Jpeg kwaliteit 10 - 1000 pixels grootste zijde) op ter evaluatie.
            Jammer dat de foto's per CD opgestuurd moeten worden... Waarom niet uploaden......
            Photoshop en The Gimp voor beginners

            Comment


            • #7
              Re: Uw foto’s laten opbrengen

              72 dpi
              Ze hebben in ieder geval veel verstand van digitale fotografie.

              Comment


              • #8
                Re: Uw foto’s laten opbrengen

                @ Lieven: Je kan het als fotograaf ook anders bekijken, waarom bij shutterstock als je daar twee maal niets krijgt voor je beeldmateriaal. Het aantal beelden dat arterra on-line heeft is nog niet groot, maar dat is wel het moment dat je als fotograaf mee op de kar moet springen, een beeldbank die al tienduizenden beelden heeft zal nog nieuwe fotografen toelaten als dit echt een meerwaarde is voor het aanbod.

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                72 dpi Ze hebben in ieder geval veel verstand van digitale fotografie.
                Die 72dpi beelden moeten enkel dienen ter evaluatie van de beelden.
                Eens je beelden aanvaard zijn dien je deze aan te leveren met een hoge resolutie, iets waar een uitgever iets mee kan doen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
                Jammer dat de foto's per CD opgestuurd moeten worden... Waarom niet uploaden......
                Ik denk niet dat het handig is om beelden te gaan uploaden als dit ongecomprimeerde tiff file's zijn op 300dpi.

                @FestinaLente: Bedankt
                Last edited by photogRAF; 13 december 2007, 12:27.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Uw foto’s laten opbrengen

                  Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                  Die 72dpi beelden moeten enkel dienen ter evaluatie van de beelden.
                  Eens je beelden aanvaard zijn dien je deze aan te leveren met een hoge resolutie, iets waar een uitgever iets mee kan doen.
                  Het is hier al heel vaak ter sprake gekomen: digitale beelden die je moet opsturen hebben geen dpi, m.a.w. het maakt niet uit of ze als 1 of 10000 dpi aangemerkt zijn. Alleen het aantal pixels (l x b) bepaalt de kwaliteit.

                  Het feit dat ze deze basiskennis niet hebben, zegt mij al veel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uw foto’s laten opbrengen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Het is hier al heel vaak ter sprake gekomen: digitale beelden die je moet opsturen hebben geen dpi, m.a.w. het maakt niet uit of ze als 1 of 10000 dpi aangemerkt zijn. Alleen het aantal pixels (l x b) bepaalt de kwaliteit.

                    Het feit dat ze deze basiskennis niet hebben, zegt mij al veel.
                    Allez, ik zal nog iets duidelijker zijn ter controle beelden opsturen 1000pixels, 72dpi jpeg kwaliteit 10.
                    Daarna:
                    Aanleveren van beeldmateriaal
                    - Uitsluitend digitaal beeldmateriaal van digitale camera’s (minimum 6 megapixels) of ingescande dia’s (minimum A4-formaat).
                    - Resolutie: 300 dpi
                    - Kleurinstelling: Adobe RGB (1998).
                    - Contrast en kleuren aanpassen met mate.
                    - Beelden checken op stofjes en krassen (eerst beeld vergroten tot op pixelniveau).
                    - In te vullen in de IPTC-velden (zie “File” > “File info” bij Photoshop)
                    · Titel (die exact overeenkomt met de naam van het betreffende Photoshop bestand)
                    · Naam fotograaf
                    · Een korte omschrijving (+ Latijnse naam voor dieren en planten) inclusief plaats en eventueel “captive” als het om gevangen dieren gaat.
                    - Als laatste stap het beeld omzetten naar 8 bits/kleurkanaal (zie “Image” > “Mode” > “8 bits/channel” in Photoshop)
                    - Opslaan als Tiff of eventueel als Jpeg 12 (hoogste kwaliteit)
                    !!!! OPGELET !!!!
                    - Niet opslaan als sRGB (uitsluitend Adobe RGB1998 gebruiken)
                    - Bij opslaan als Tiff, geen LZW compressie noch andere compressie toepassen)
                    - Niet verscherpen.
                    - Geen interpolatie (d.w.z. sterke uitsnedes uitvergroten naar A4 of A3-formaat)
                    - Geen randen rond de foto’s noch handtekeningen of watermerken toevoegen.
                    - Bij herkenbare, poserende personen is het aangeraden een model release te laten invullen.
                    Iets waar een uitgever iets mee kan doen dus.
                    Last edited by photogRAF; 13 december 2007, 12:28.
                    Vriendelijke groeten,Raf

                    www.rafvandenbogaert.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uw foto’s laten opbrengen

                      Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                      Allez, ik zal nog iets duidelijker zijn ter controle beelden opsturen 1000pixels, 72dpi jpeg kwaliteit 10.
                      Daarna:
                      Het is niet zo dat ik van mening ga veranderen door al die informatie die je over nu me uitstort, he. Het gaat mij slechts om die niet ter zake doende 72 dpi. Ik vind het verbazend dat bedrijven die professioneel met fotografie bezig zijn zulke niet ter zake doende onzinvoorwaarden stellen.

                      PS: die 300 dpi-eis is net zo onzinnig (behalve dan voor ingescande beelden).
                      Last edited by Leonidas; 13 december 2007, 13:06.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uw foto’s laten opbrengen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Het is niet zo dat ik van mening ga veranderen door al die informatie die je over nu me uitstort, he. Het gaat mij slechts om die niet ter zake doende 72 dpi. Ik vind het verbazend dat bedrijven die professioneel met fotografie bezig zijn zulke niet ter zake doende onzinvoorwaarden stellen.

                        PS: die 300 dpi-eis is net zo onzinnig (behalve dan voor ingescande beelden).
                        Je hoeft ook niet van mening te veranderen, je zal het wel weten hoe het in elkaar zit met beeldformaten, resolutie ed.
                        Maar het is gemakkelijk om langs de zijlijn te staan roepen dat dit en dat niet goed is.
                        Wat ik wel weet is dat zij op gebied van beeldkwaliteit vragen wat door de uitgevers gevraagd wordt. Dus ik heb er vertrouwen in dat Arterra een goede keuze is als beeldbank om mijn beelden te plaatsen.
                        Vriendelijke groeten,Raf

                        www.rafvandenbogaert.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uw foto’s laten opbrengen

                          Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                          Je hoeft ook niet van mening te veranderen, je zal het wel weten hoe het in elkaar zit met beeldformaten, resolutie ed.
                          Maar het is gemakkelijk om langs de zijlijn te staan roepen dat dit en dat niet goed is.
                          Wat ik wel weet is dat zij op gebied van beeldkwaliteit vragen wat door de uitgevers gevraagd wordt. Dus ik heb er vertrouwen in dat Arterra een goede keuze is als beeldbank om mijn beelden te plaatsen.
                          Je schijnt de essentie van mijn opmerking niet te (willen) begrijpen. Ik vind het best dat je tevreden over ze bent maar ik blijf van mening dat ze een onzinnige eis stellen. Als die eis van uitgevers komt dan wordt dat niet minder onzinnig, maar dan zou ik van zo'n bedrijf als Arterra verwachten dat ze dat aan hun opdrachtgevers (kunnen) uitleggen.

                          Door op deze manier te laten weten dat ze het niet begrijpen stoten ze misschien wel potentiele klanten af.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uw foto’s laten opbrengen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Je schijnt de essentie van mijn opmerking niet te (willen) begrijpen. Ik vind het best dat je tevreden over ze bent maar ik blijf van mening dat ze een onzinnige eis stellen. Als die eis van uitgevers komt dan wordt dat niet minder onzinnig, maar dan zou ik van zo'n bedrijf als Arterra verwachten dat ze dat aan hun opdrachtgevers (kunnen) uitleggen.

                            Door op deze manier te laten weten dat ze het niet begrijpen stoten ze misschien wel potentiele klanten af.
                            There are 10 types of people on this planet. Those that understand binary and those that don't.

                            Ik begrijp je best, je moet mij heus niet uitleggen dat de resolutie moet bekeken worden in functie van...
                            Maar om zo uit het niets te beweren dat zij op basis hiervan niet goed bezig zijn en de zaak af te breken, dat vind ik jammer.
                            Ik zou zeggen neem eens contact op met arterra misschien kan je iets positiefs inbrengen, ik heb je foto's eens bekeken en daartussen zitten er zeker een heel aantal die binnen het door hen gevraagde doelgebied vallen.
                            Vriendelijke groeten,Raf

                            www.rafvandenbogaert.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uw foto’s laten opbrengen

                              Een digitale foto bestaat uit pixels en nooit uit dots, een digitaal beeld in een bepaald aantal dpi's vragen is sowiso al onmogenlijk. Je kan wel een beeld vragen in x-aantal ppi om het te gaan printen (de pixels worden pas dots als ze geprint worden) maar dan heeft het nog weinig zin als er geen formaat gevraagd wordt.
                              Zo kan ik gemakkelijk een beeld van een 1-megapixelcamera op 300ppi zetten (zonder te interpoleren), het fromaat van de foto is dan waarschijnlijk wel héél klein.

                              Comment

                              Working...
                              X