Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND-filter G3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND-filter G3

    Zijn er mensen die mij kunnen uitleggen waarvoor de ND-filter op mijn G3, kan gebruikt worden?
    als verklaring staat er in her handboek;
    -Helderheid verminderen
    -kleiner diafragma en een langere sluitertijd dan normaal.
    Is dit dan bedoeld om bij mooi weer een mooie blauwe hemel te krijgen, of heb ik het niet begrepen?
    Ik vertrek bijna op vakantie naar de z n en heb geen filters op mijn toestel.
    Mischien dat er iemand nog tips kan geven voor fotograferen in (hopelijk)
    zonnige oorden.
    Bedankt,
    Laiko

    Canon Powershot G3

  • #2
    Wel Laiko, zoals je zelf zei dient de ND-filter om de helderheid (dus de hoeveelheid licht die op de ccd komt) te verminderen.

    Een voorbeeldje:



    Om het effect van beweging te hebben, moet je een lange sluitertijd hebben (toch minstens 1/25e of minder). Voor deze foto heb ik de ND-filter opgezet en een zo klein mogelijk diafragma ingesteld zodat de sluitertijd zo lang mogelijk is (bij deze foto 1/25e en f8). Indien deze ND-filter toen niet opstond, was de foto ongelooflijk overbelicht geweest.

    Ook voor studiofotografie wordt deze filter soms gebruikt wegens de grote hoeveelheid licht die studioflitsen voortbrengen. Voor meer info, zie ook onderaan http://www.dpreview.com/reviews/canong3/page13.asp
    :: http://www.dpix.be ::

    Comment


    • #3
      Nog een voorbeeldje Laico.
      Om beweging in de wieken te krijgen gebruikte ik hier een sluitertijd van 1/30 sec. Met dergelijke lange sluitertijd in zonnig weer moet je toestel een zeer klein diafragma gaan nemen hetgeen de G3 niet heeft. Kleinste opening is F8. De ND filter laat je echter toe het binnenvallende licht te dempen met drie stops. Dit maakte dus deze opname toch nog mogelijk.
      Groetjes, fredje
      PS Zulke vragen mag je posten in camera's en accessoire's denk ik.

      Comment


      • #4
        Dus een zonnebrilletje voor mijn G3 .
        Bedankt voor de verklaring.
        PS: 2 mooie foto's..ik hoop er ook zo binnen een week te plaatsen
        Canon Powershot G3

        Comment

        Working...
        X