Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips Karting fotograferen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips Karting fotograferen.

    Er is me gevraagd om zaterdag mee foto's te gaan nemen van indoorkarting.
    Aangezien ik nog maar pas bezig ben met fotografie had ik graag wat tips gehad.
    Betreffende: sluitertijd, diafragma en hoe te flitsen.
    Het zou daar gaan in: http://www.cargo-karting.be/index.htm

    Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

  • #2
    Re: Tips Karting fotograferen.

    Ben ook nog maar pas bezig met fotografie maar ik denk dat met uw materiaal het geen probleem kan zijn om daar enkele mooie plaatjes te schieten.

    Indoor is wel geen makkelijke opdracht aangezien je moeilijk kunt inschatten hoe het licht gaat daar zal zijn (die zalen zijn soms frem donker) dus zomaar getallen op sluitertijd en diafragma zetten is moeilijk

    ik zou beginnen met iso op 800 of hoger te zetten (met een D40 is dat normaal geen probleem ivm ruis) en dan wat experimenteren met diafragama en sluitertijd. Afhankelijk van hoeveel beweging en scherptediepte je in je foto's wil brengen.
    Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

    Comment


    • #3
      Re: Tips Karting fotograferen.

      Flitsen op 2de gordijn, en zet die iso maar niet te hoog, laat je flits maar werken

      Comment


      • #4
        Re: Tips Karting fotograferen.

        @ Cassie
        Dat mijn materiaal het aan zou kunnen ben ik ook zeker van.
        Maar het materiaal is maar zo goed als de persoon erachter he.

        @Lennert
        Ik ben nog maar pas bezig met fotografie dus flitsen op het 2e gordijn is nieuw voor mij.
        Kun je me kort uitleggen hoe het werkt of waar ik de uitleg vindt ?
        Alvast bedankt voor de tip.
        Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

        Comment


        • #5
          Re: Tips Karting fotograferen.

          Het menu van de 40D ken ik niet, maar ergens moet je je persoonlijke voorkeuze (C.fn) kunnen regelen in je menu. Daar moet je eens zoeken voor: Sluiter synchronisatie, daar kies je voor: 2e gordijn sync.
          Dan krijg je een soort "panning" effect..

          Ter illustratie:
          1ste gordijn

          2de gordijn


          Als je een externe camera gebruikt zal deze instelling waarschijnlijk daar te vinden zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Tips Karting fotograferen.

            Niet flitsen, of tweede gordijn.

            Probeer dit: ISO800, sluitertijdvoorkeuze op 1/60, 70-200 IS stand op '2', AF op AI-SERVO, en in het centrum van een bocht gaan staan en meepannen.

            Het voordeel van in een bocht te gaan staan is dat de kart relatief lange tijd op ongeveer eenzelfde afstand van je camera blijft, waardoor de focus makkelijker loopt. Gebruik misschien je centrumfocuspunt en herkadreer achteraf. Alhoewel je indoor zit gaat je diafragma vrij open staan.

            Afhankelijk van de kleur van de ondergrond (donkere asfalt?) ga je moeten compenseren, tenzij je in RAW trekt en "expose to the right" kunt toepassen.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Tips Karting fotograferen.

              @GrooveBird
              Merci voor de tip.

              @ alle lezers
              Jullie mogen ook tips posten he.

              Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

              Comment


              • #8
                Re: Tips Karting fotograferen.

                Een andere manier is de zoekfunctie op het forum loslaten en dan zien wat de exif-gegevens van de foto's zijn.
                Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

                Comment


                • #9
                  Re: Tips Karting fotograferen.

                  EXIF alleen zegt niet veel. Dat hangt allemaal van de situatie af. Beter is weten waarom.
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips Karting fotograferen.

                    De lichtmeting op wat kan ik die het best instellen ?
                    Ik zou Spot meting denken.
                    Omdat het onderwerp toch het belangrijkste is in het beeld.
                    En ook omdat de omgeving donker is.
                    Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips Karting fotograferen.

                      Als je denkt je spot dan op alle momenten op 't onderwerp te kunnen plaatsen...

                      Denk erook aan dat spotmeting wil zeggen "je spot op 18% grijs mikken", en dan nog zul je moeten compenseren. Een gele helm of een zwarte overal maakt direct een andere lichtmeting.

                      Ik denk dat 'evaluative' op zich niet slecht is, mits kleine compensatie.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips Karting fotograferen.

                        ik ben samen met Nivek karting gaan "shooten"......
                        Bij mij is het alleszins NIET meegevallen.....
                        Ik heb een 400 tal fotos gemaakt, in alle mogelijke standen, en met de 430 EXen flits van kodak........
                        Ik moet eigelijk concluderen, dat de fotos met de flits van mijn 350 eigelijk nog de beste eruit zijn.....

                        Ik had op voorhand ettelijke stukken gelezen, over de EV waarde eventueel aan te passen en zo, maar dat lijkt dan precies toch makkelijker op papier, dan in de realiteit....

                        Het zal wel aan het manneke achter fototoestel liggen, maar voor mij is het alleszins niet meegevallen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips Karting fotograferen.

                          @Harre

                          Zoals ik al eerder aanhaalde is het idd het manneke achter de camera die het moet doen he.
                          Maar alle begin is moeilijk en het waren dan nog eens lastige omstandigheden ook.
                          Ik ben er toch weeral wat wijzer uitgeworden.
                          De 580 EX II is een prachtige flitser maar met lege batterijen ben je er niks mee.
                          Ik heb ook te laat gezien dat je de interne flitser op het 2e gordijn kan instellen.
                          Dat weten we dus weeral voor de volgende keer.
                          Leren doe je met vallen en opstaan zeker he.

                          Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips Karting fotograferen.

                            we zouden is op "shoot" moette gaan zonder prestatiedruk denk ik.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips Karting fotograferen.

                              Geen slecht idee. Misschien ben ik dan wel van de partij.


                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X