Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis op hoge iso-waarden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis op hoge iso-waarden

    Goedendag,
    Hele verhalen lees ik hier over ruis op hoge iso-waarden en dat dat een reden is om een andere camera te kopen. Ik heb zelf een Nikon D50 en daar maak ik best mooie plaatjes mee. Ik vraag me af waarom iedereen toch zo'n hoge iso-waarde nodig heeft? Het geeft niet alleen ruis (al hebben sommige camera's daar inderdaad bijzonder weinig last van), ook je kleurverzadiging en scherpte gaan achteruit. Kortom, de algehele kwaliteit van de opname wordt er niet beter op. Als iemand met een niet al te lichtsterke zoom een hoge iso-waarde nodig heeft, dan kun je toch beter een supergoedkope, maar beregoede 50mm 1.8 nemen? Dat scheelt mooi een aantal stops en kun je lekker op iso 200 fotograferen ipv 800 of 1600. Dat komt de kwaliteit echt ten goede. Je fotografeert dan binnen met een sluitertijd waarbij je zo uit de hand kunt fotograferen zonder flitser. Dus in plaats van in een nieuwe camera te investeren, kun je je geld beter gebruiken om lichtsterk optiek aan te schaffen. Met een lichtsterkte van 1.4-2.8 kun je echt hele leuke dingen doen op iso 200. Pak je dan primes dan krijg je ook nog eens een mooi kwaliteitje en heb je (in de meeste gevallen) helemaal geen nieuwe camera nodig.

    Gr. Harry
    Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

  • #2
    Re: Ruis op hoge iso-waarden

    Dat is allemaal waar in lichtsterke omstandigheden. Maar ik heb al geschoten op concerten met echt weinig licht, en ik kwam er nog niet met ISO 800 en f 1/1.8 (jawel, een 50 mm prime 1.8 op D50).
    Niemand gebruikt hoge ISO- waarden als hij ze niet nodig heeft...

    Comment


    • #3
      Re: Ruis op hoge iso-waarden

      Oorspronkelijk geplaatst door dendro Bekijk bericht
      Met een lichtsterkte van 1.4-2.8 kun je echt hele leuke dingen doen op iso 200. Pak je dan primes dan krijg je ook nog eens een mooi kwaliteitje en heb je (in de meeste gevallen) helemaal geen nieuwe camera nodig.

      Gr. Harry

      Als je tevreden bent met een erg geringe scherpte diepte en een trage sluitertijd is je redenering zeker waar. Maar.......er zal toch wel een reden zijn zeker waarom fabrikanten zoveel moeite doen om erg weinig ruis op hogere isowaardes te bekomen. Vroeger of later zal je wel eens geconfronteerd worden met de beperkingen van je huidig toestel......op die moment weet je ook waarom iedereen graag een toestel heeft met lage ruiswaardes op een hoge isowaarde.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Ruis op hoge iso-waarden

        Aangezien dit niet specifiek over een bepaald type camera gaat, dit topic even verplaatst naar geschikter forum . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Ruis op hoge iso-waarden

          Ik doelde er vooral op dat geen ruis op hoge iso-waarden niet betekent dat de foto dezelfde kwaliteit zal hebben als wanneer hij wordt genomen op iso 100. Dat niet alleen de ruis de kwaliteit bepaalt. Maak maar eens een foto op iso 100 en een op iso 1600. Kijk maar eens naar de kleur en de scherpte, het contrast. De kwaliteit dendert gewoon achteruit. Grijp alleen naar hoge isowaarden als het echt niet anders kan (bijv. concertfotografie). Voorkom zoveel mogelijk die hoge iso-waarden. En overweeg je de aanschaf van een camera die beter presteert op hoge iso-waarden dan die je nu hebt, vraag jezelf dan af of je het echt nodig hebt en of die camera buiten die hoge iso-waarden ook beter presteert. Weinig ruis op hoge iso's bepaalt niet de algehele kwaliteit van de camera...
          Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

          Comment


          • #6
            Re: Ruis op hoge iso-waarden

            Voor mij zijn de problemen die je opnoemt bij hoge iso geen probleem. Als het er op aankomt van een foto maken of er geen maken, dan is de keuze snel gemaakt. En een flits is geen optie voor mij omdat het op dat moment vaak over blinkende voorwerpen gaat (blank metaal, olie etc) op plaatsen waar je amper voor je ogen ziet. Of nog in musea waar statief en flits toch verboden zijn. Dan ben je gewoon blij dat je iets hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Ruis op hoge iso-waarden

              Oorspronkelijk geplaatst door dendro Bekijk bericht
              Ik doelde er vooral op dat geen ruis op hoge iso-waarden niet betekent dat de foto dezelfde kwaliteit zal hebben als wanneer hij wordt genomen op iso 100. Dat niet alleen de ruis de kwaliteit bepaalt. Maak maar eens een foto op iso 100 en een op iso 1600. Kijk maar eens naar de kleur en de scherpte, het contrast. De kwaliteit dendert gewoon achteruit. Grijp alleen naar hoge isowaarden als het echt niet anders kan (bijv. concertfotografie). Voorkom zoveel mogelijk die hoge iso-waarden. En overweeg je de aanschaf van een camera die beter presteert op hoge iso-waarden dan die je nu hebt, vraag jezelf dan af of je het echt nodig hebt en of die camera buiten die hoge iso-waarden ook beter presteert. Weinig ruis op hoge iso's bepaalt niet de algehele kwaliteit van de camera...
              ik snap de relevantie van uw standpunt totaal niet ... om maar 1 voorbeeld te geven .. als ik mijn plantenfotgrafie doe dan wil ik zowel een hoge scherptediepte (omdat ik geen interesse heb voor de "artsy" kant maar wel voor de documentaire) als een relatief hoger sluitertijd omdat ik uit de losse hand moet fotograferen (geen ruimte noch tijd voor statieftoestanden) .. je mag 1x raden hoe ik dat kan oplossen .. juist ja ..

              Comment


              • #8
                Re: Ruis op hoge iso-waarden

                ben er zelf achter gekomen, dat een juiste instelling van je parameters ook een hoop ruis scheelt.
                dus niet alleen het verhogen van de ISO is de oorzaak, ook verkeerd ingestelde parameters.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Ruis op hoge iso-waarden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Voor mij zijn de problemen die je opnoemt bij hoge iso geen probleem. Als het er op aankomt van een foto maken of er geen maken, dan is de keuze snel gemaakt. En een flits is geen optie voor mij omdat het op dat moment vaak over blinkende voorwerpen gaat (blank metaal, olie etc) op plaatsen waar je amper voor je ogen ziet. Of nog in musea waar statief en flits toch verboden zijn. Dan ben je gewoon blij dat je iets hebt.
                  Het verschil tussen niets of iets hebben van minder dan topkwaliteit hebben is voor mij het verschil tussen iets of niets.
                  Er zijn natuurlijk tal van takken van fotografie en soms is niet zo'n hoge kwaliteit gevraagd, vandaar dat de meningen ook verdeeld zullen zijn.
                  Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruis op hoge iso-waarden

                    Met een lichtsterke lens kom je er ook niet altijd, voor sommige foto's heb je ook voldoende scherptediepte nodig, en als er dan weinig licht is, dan is de enige oplossing de iso verhogen. Bij stilstaande onderwerpen kan je dan een statief gebruiken, maar vandaag heb ik op het eind van de cyclo-cross toch nog een tijdje op iso 1600 gewerkt. Er is dan wel wat meer ruis, en de details verminderen ook wel wat, maar met de nieuwe camera's (hier is dat de Canon EOS 40D, maar de 20D doet het ook nog heel goed) heb je dan nog steeds voldoende detail en niet teveel ruis om er toch nog een vrij grote afdruk van te maken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruis op hoge iso-waarden

                      Nogal een eenvoudige redenering die TS hier ontplooit, en waarschijnlijk vanuit de eigen beleving van fotografie. maar zoals verschillende mensen hier terecht opmerken, de redenering van TS gaat maar op in bepaalde takken van fotografie.
                      Ik schiet vrijwel uitsluitend op 500mm, en gesteld dat ik het zou kunnen betalen, ik zie me nog met een 500mm 1.8 op een aanhangwagen rondhossen
                      Om maar te zeggen dat de redenering van TS een nogal simplistische stelling is.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ruis op hoge iso-waarden

                        Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die niet zonder die hoge iso's kunnen.
                        Aan de andere kant is er gewoon een prestigewedstrijd aan de gang tussen Canon en Nikon. Ik hoop dat mensen hierdoor niet gaan denken dat een camera met weinig ruis op hoge iso-waarden ook automatisch beter is, want dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De algehele beeldkwaliteit kan best slechter zijn. Daarom, iets verder kijken dan ruis op hoge iso-waarden...
                        Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ruis op hoge iso-waarden

                          Oorspronkelijk geplaatst door dendro Bekijk bericht
                          Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die niet zonder die hoge iso's kunnen.
                          Aan de andere kant is er gewoon een prestigewedstrijd aan de gang tussen Canon en Nikon. Ik hoop dat mensen hierdoor niet gaan denken dat een camera met weinig ruis op hoge iso-waarden ook automatisch beter is, want dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De algehele beeldkwaliteit kan best slechter zijn. Daarom, iets verder kijken dan ruis op hoge iso-waarden...
                          Sorry maar ik val niet voor uw redenering

                          Die prestigewedstrijd bestaat enkel in de geesten van vermoeide fotografen. De techniek van sensorfabrikatie verbetert gewoon en camera bouwers maken daar gewoon gebruik van (soms wel misbruik?) gewoon omdat consumenten vragen naar dit soort product ..
                          Het concept verschilt IMHO in niets van de fabrikatie van films met hoge gevoeligheid in "pre-historische" tijden
                          Waarom een, tot nu toe "hypothetische", sensor met eenzelfde, globale ruisfactor op zowel 100 als op bvb 3200ISO een slechtere beeldkwaliteit zou produceren op 3200 is, minstens electronisch gezien, zeer twijfelachtig zeker als de analoge electronica een knip voor de neus waard is

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ruis op hoge iso-waarden

                            Test het zelf maar eens uit.
                            Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ruis op hoge iso-waarden

                              wat moet er uitgetest worden ? dat de huidige sensoren op 200iso meer ruis produceren dan op 100 ???

                              Comment

                              Working...
                              X