Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat bewaren na fotobewerking?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat bewaren na fotobewerking?

    Meestal fotografeer ik in RAW, daarna bewerk ik m'n foto's en uiteindelijk sla ik een JPEG op die ik ergens kan gebruiken. Maar slaan jullie ook nog op in PSD of een ander formaat? Of hou je alleen het originele en de bewerkte JPEG bij?
    Hoe doen jullie het?

  • #2
    Re: Wat bewaren na fotobewerking?

    Ik hou altijd de RAW, waar ik niets aan verander.
    Na een bewerking op een raw copy bewaar ik ook het psd bestand.
    Na het bewerken verklein ik dan de foto meestal tot 900px langste zijde en sla hem op als jpg om te bekijken op mijn scherm.

    Dus van 1 afgewerkte (bewerkte) foto heb ik 3 exemplaren:
    - origineel RAW
    - PSD bestand
    - verkleinde jpg
    Mvg. Renzowoef
    Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

    Comment


    • #3
      Re: Wat bewaren na fotobewerking?

      Oorspronkelijk geplaatst door renzowoef Bekijk bericht
      Ik hou altijd de RAW, waar ik niets aan verander.
      Na een bewerking op een raw copy bewaar ik ook het psd bestand.
      Na het bewerken verklein ik dan de foto meestal tot 900px langste zijde en sla hem op als jpg om te bekijken op mijn scherm.

      Dus van 1 afgewerkte (bewerkte) foto heb ik 3 exemplaren:
      - origineel RAW
      - PSD bestand
      - verkleinde jpg
      Ik sluit mij hier bij aan, het PSD bestand gebruik ik altijd wanneer ik een ander formaat nodig heb.
      http://www.digi-shape.nl/

      Comment


      • #4
        Re: Wat bewaren na fotobewerking?

        Ik bewaar de RAW+XMP files en een grote JPEG. Als ik weer opnieuw iets met de foto wil doen, dan begin ik weer met de laatste versie van de RAW, wil ik helemaal opnieuw beginnen, dan haal ik even de XMP file weg en is alles weer zoals uit het toestel.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Wat bewaren na fotobewerking?

          Oorspronkelijk geplaatst door renzowoef Bekijk bericht
          - origineel RAW
          - PSD bestand
          - verkleinde jpg
          Idem.

          Comment


          • #6
            Re: Wat bewaren na fotobewerking?

            Klinkt logisch,
            welk media gebruiken jullie als backup ?
            CD / DVD / tape / NAS server / ... ?
            Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

            Comment


            • #7
              Re: Wat bewaren na fotobewerking?

              Hd + Hd + Hd

              Comment


              • #8
                Re: Wat bewaren na fotobewerking?

                Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                Klinkt logisch,
                welk media gebruiken jullie als backup ?
                CD / DVD / tape / NAS server / ... ?

                Hd in pc + een backup van alle foto's op een externe HD
                + een copy van de belangerijkste foto's op een externe hd die bij mijn ouders ligt ( in geval van brand, ben je anders alles kwijt )
                Mvg. Renzowoef
                Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                Comment


                • #9
                  Re: Wat bewaren na fotobewerking?

                  Externe HD en NAS en ik denk over een online opslag voor de definitieve back-ups.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat bewaren na fotobewerking?

                    Ik trek altijd in RAW + JPEG, zo kan ik zien aan de hand van de JPEG-foto welke foto in RAW ik moet openen (dezelfde nummer).

                    Na de bewerking hou ik de originele JPEG + RAW foto en slaag ik de bewerkte foto in JPEG op + in PSD (voor nabewerkingen) apart op.

                    Dus eigenlijk heb ik 4 bestanden op het einde.

                    Grtz

                    PS.: Wat betekent eigenlijk dat XMP-file eigenlijk? SNap er niets van en toch komt het er altijd opnieuw bij .
                    If it doesn't break you, it makes you stronger!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat bewaren na fotobewerking?

                      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat bewaren na fotobewerking?

                        Enkel raw en het eindresultaat. Alles staat op raid-5 op de pc, externe HD die op het werk ligt en CD/DVD voor de reizen zodat die eventueel ergens anders eens bekeken kunnen worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat bewaren na fotobewerking?

                          Oorspronkelijk geplaatst door rvandenacker Bekijk bericht
                          Ik trek altijd in RAW + JPEG, zo kan ik zien aan de hand van de JPEG-foto welke foto in RAW ik moet openen (dezelfde nummer).
                          Ik doe dat nooit en zie gewoon de foto's in NEF in Bridge of ACDSee

                          Oorspronkelijk geplaatst door rvandenacker Bekijk bericht
                          PS.: Wat betekent eigenlijk dat XMP-file eigenlijk? SNap er niets van en toch komt het er altijd opnieuw bij .
                          In de XMP-file staan de wijzigen die aan je RAW-file aanbrengt.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat bewaren na fotobewerking?

                            Oorspronkelijk geplaatst door rvandenacker Bekijk bericht
                            Ik trek altijd in RAW + JPEG, zo kan ik zien aan de hand van de JPEG-foto welke foto in RAW ik moet openen (dezelfde nummer).
                            btw; in je RAW file zit ook een kleine resolutie jpeg... Dus ik snap niet waarom jij RAW-JPG gebruikt om de JPG als opzoeking te gebruikenn... (Het is maar om free storage te sparen hé )
                            -=- Light is the key...

                            Comment

                            Working...
                            X