Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

    Ik had vanmiddag een gesprek met mijn dealer.
    Ging o.a over de prijs van fotoquelle ( was € 1479 is nu inmiddels €1599 )
    Met de adviesprijzen van Nikon in het achterhoofd wordt de verleiding om je camera in het buitenland te kopen wel groter.
    Mijn dealer vertelde mij dat men bezig is grijze import aan te pakken en wel op de volgende manier.

    Stel je koopt een camera of lens in Verwegistan en je gaat deze ter reparatie aanbieden. Men kijkt dan naar het serie nummer. Komt deze niet voor in de database van Nikon Europe/Nederland dan vraagt men de gegevens op bij de douane of deze lens wel ingeklaard is.
    Is dit niet het geval dan volgt in beslag name.
    Dan wordt het uiteindelijk dus toch nog een hele dure camera of lens.

  • #2
    Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

    Lijkt mij toch een cowboy verhaal. Denk dat alleen de politie, gerecht en douane iets in beslag kunnen nemen.
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

      Lijkt mij vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat een camerahersteller een verlengstuk wordt van de ambtelijke danwel rechterlijke macht. In geval van een serienummer dat bekend staat als gestolen zou het nog kunnen dat hiervan melding wordt gemaakt, dat zou ik nog kunnen billijken.
      Nikon spul

      Comment


      • #4
        Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

        Op zich hebben ze wel een punt, je hebt er geen belasting over betaald en het product ook niet ingevoerd in Nederland. Dat ben je dus wel strafbaar...

        Comment


        • #5
          Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rick Bekijk bericht
          dan vraagt men de gegevens op bij de douane of deze lens wel ingeklaard is.
          En de douane houdt alle serienummers bij van alles wat ze ooit ingeklaard hebben ?
          Dat moet nogal een bestand zijn zeg .
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            En de douane houdt alle serienummers bij van alles wat ze ooit ingeklaard hebben ?
            Dat moet nogal een bestand zijn zeg .
            zou men daar al over computers beschikken ??

            Comment


            • #7
              Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rick Bekijk bericht
              Mijn dealer vertelde mij dat men bezig is grijze import aan te pakken en wel op de volgende manier.
              Snel een andere dealer zoeken dus. Wat een onbetrouwbaar figuur.

              Comment


              • #8
                Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                Wat verstaat men onder "Grijze import" ?

                Als ik, als in BE gedomicilieerd (EU-)burger, een toestel aankoop in NL, waarom zou dat niet kunnen ?

                Hadden we binnen de EU geen "vrij verkeer van personen goederen en diensten" ?

                Zelfs aan de huidige brandstofprijzen, kan je er ruim aan overhouden.
                Enkel de wettelijke garantiebepalingen verschillen tussen BE (2j) & NL (1j).

                GRTZ from Belgium... the sunshine state...
                Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                Comment


                • #9
                  Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                  Hadden we binnen de EU geen "vrij verkeer van personen goederen en diensten" ?
                  Zeker, maar TS bedoelt waarschijnlijk dat er handelaars zijn die hun spullen uit bv. Azië laten komen...
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                    Het gaat dan inderdaad om artikelen buiten de EU.

                    Waarom zou ik een andere dealer moeten kiezen.De beste man is betrouwbaar en hoe je het ook wend of keert, Nikon en vele andere bedrijven hebben formeel wel gelijk.Dat wij daarvoor gen..... worden staat hier even buiten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Zeker, maar TS bedoelt waarschijnlijk dat er handelaars zijn die hun spullen uit bv. Azië laten komen...
                      Nee, de TS heeft het over zaken die je zelf uit het buitenland haalt. En dat heeft weinig met grijze import te maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door a90 Bekijk bericht
                        Lijkt mij vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat een camerahersteller een verlengstuk wordt van de ambtelijke danwel rechterlijke macht. In geval van een serienummer dat bekend staat als gestolen zou het nog kunnen dat hiervan melding wordt gemaakt, dat zou ik nog kunnen billijken.
                        De praktijk is absoluut niet nieuw ... toen "invoer" nog een belangrijk facet was van de verkoop van goederen (zo'n 40 jaar terug ) toen werden alle "Loewe Opta" toestellen (radio,tv, hi-fi) die normaal ingevoerd waren voorzien van een loden zegel binnenin net zoals de kasten van gas en electriciteit "gelood" zijn. Elk toestel dat voor herstelling aangeboden werd en geen loden zegel bevatte werd consekwent geweigerd.

                        Nu is er vrij verkeer van diensten en goederen binnen de EU Gemeenschap maar een controle op serienummers gevolgd door een officieele klacht is een koud kunstje .. en geloof maar dat de douane u maar al te graag in dekraag zal vatten, ze hebben toch verklaard dat ze de strijd tegen "illegaal" spul nog harder zullen aanpakken ... ?
                        Lijkt misschien een cowboyverhaal maar als iemand beslist om de wet naar de letter toe te passen ben je misschien nog niet zalig ...
                        (en ik weet waarover ik het heb, probeer maar eens, zelfs ongewild en onbewust, te zondigen tegen de CITES regelgeving, zelfs al drijf je geen handel in beschermde soorten )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rick Bekijk bericht
                          Waarom zou ik een andere dealer moeten kiezen.De beste man is betrouwbaar
                          Ok, als je in sprookjes gelooft zal hij wel betrouwbaar zijn.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rick Bekijk bericht
                          en hoe je het ook wend of keert, Nikon en vele andere bedrijven hebben formeel wel gelijk.Dat wij daarvoor gen..... worden staat hier even buiten.
                          Het probleem is dat Nikon dit natuurlijk helemaal niet op deze manier gaat aanpakken. Het verhaal slaat echt nergens op. Het enige dat ze kunnen doen is garantie weigeren (wat Canon bij camera's doet: in de US aangeschafte camera's hebben bijv. hier geen garantie) maar Nikon of welk ander bedrijf dan ook kan nooit jouw eigendommen zomaar in beslag nemen. Punt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                            Ik zou niet weten waarom ik in sprookjes moet gaan geloven, dat heeft niks met de betrouwbaarheid van iemand te maken.
                            Kennelijk geloof jij nog wel in sprookjes.

                            Ik heb nergens gezegd dat Nikon die spullen in beslag neemt. Dat doet de overheid dan. Nikon kan wel vragen waar je die lens gekocht hebt en als dat in het buitenland is dat je dan de juiste papieren moet tonen.
                            Kun je dat niet dan geeft Nikon het misschien wel uit handen.
                            Dat is helemaal niet vergezocht en het komt al helemaal niet voor in Hans en Grietje

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grijze import, bij reparatie in beslag name ?

                              TS bedoelt waarschijnlijk dat er handelaars zijn die hun spullen uit bv. Azië laten komen...
                              Dat doet Canon en Nikon toch iedere dag ?
                              Of zijn er fabricage-faciliteiten in Europa of USA ?

                              Als een handelaar-verdeler-verkoper zijn goederen illegaal importeert, zonder invoerrechten, BTW, heffingen, taksen, .... dan heet dat een SMOKKELAAR met SMOKKELWAAR

                              Ik kan me niet inbeelden dat er bv.namaak D3 of D300 toestellen op de markt zijn of komen.

                              De vraag blijft natuurlijk : waarom zo grote prijsverschillen tussen de "westerse" landen. Zelfs een realtief groot prijsverschil tussen BE & NL ?
                              Of voor sommige fotografie-goederen met Duitsland.
                              Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                              Comment

                              Working...
                              X