Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom foto's rechthoekig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom foto's rechthoekig?

    Ik zat net in de les fototechnologie en de leerkracht vroeg zich af (samen met de klas) waarom "de mens" vroeger is overgeschakeld van de ronde foto's (deze bevatten meer informatie en uiteindelijk zijn alle lenzen rond).
    Kan iemand mij (of ons) uit deze onwetendheid helpen?

    Groetjes

    Joris

  • #2
    Re: Waarom foto's rechthoekig?

    Moeilijk te zeggen om dat men in het prille begin al met rechthoekige glasplaten is gestart .Later met rolfilm =kleiner en handiger .De echte grond reden ? ik blijf samen met U zoeken!!!
    Zo objectief als mijn objectieven.....
    bd 616 be MVG Jan

    Comment


    • #3
      Re: Waarom foto's rechthoekig?

      probeer maar eens een ronde groepsofoto te maken, je zal heel wat meer lege ruimte hebben dan bij een rechthoekige foto...

      zelfde voor compositie van foto's:
      stel je wil een onderwerp volledig links in beeld, daar heb je gewoon geen plaats omdat de hoogte het niet toelaat
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Waarom foto's rechthoekig?

        Behalve dat het praktischer werkbaar is: naar analogie met de schilderkunst - mensen waren rechthoekige beelden gewoon.

        Comment


        • #5
          Re: Waarom foto's rechthoekig?

          waarom niet rond, lijkt me niet zozeer de vraag.
          vanuit praktische overweging mag dit niet zo handig blijken.

          waar ik meer mee zit, is waarom het vierkante model niet als standaard werd genomen.
          met dat formaat blijk je de voordelen te hebben van beide kampen:
          maximaal benutten van beeldvorming door de lens en handige manier om dragers te maken.

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Waarom foto's rechthoekig?

            zal makkelijker te knippen zijn, minder snijafval
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Waarom foto's rechthoekig?

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              probeer maar eens een ronde groepsofoto te maken, je zal heel wat meer lege ruimte hebben dan bij een rechthoekige foto...

              zelfde voor compositie van foto's:
              stel je wil een onderwerp volledig links in beeld, daar heb je gewoon geen plaats omdat de hoogte het niet toelaat
              Maar je hebt ook meer plaats om je groep in te plaatsen.
              Het is vrij moeilijk om hierover na te denken omdat je volledig rechthoekig denkt. Maar vroeger (in het begin van de fotografie) dacht men helemaal niet rechthoekig, daarom ook de opmerking van MM. Waarom rechthoekig, en niet vierkant (wat toch meer logisch is).

              En we zoeken verder

              Comment


              • #8
                Re: Waarom foto's rechthoekig?

                Komt de negatieffilm niet uit de filmindustrie en zit daar niet de reden van het formaat.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom foto's rechthoekig?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                  Maar vroeger (in het begin van de fotografie) dacht men helemaal niet rechthoekig, daarom ook de opmerking van MM.
                  Euh.. Zoals ik al zei: men dacht bij het begin van de fotografie net wél rechthoekig, vanuit de schilderkunst...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom foto's rechthoekig?

                    Heeft met het kijken te maken ...
                    Kleine test.
                    Kijk voor je uit.
                    Doe één oog dicht
                    Doe daarna dat oog weer open ....
                    Wat merk je, met twee ogen zie je breder dan met één.

                    Ik denk en vermoed sterk dat het rechthoekig beeld intuitief is. Indertijd, toen ik klein was, bestonden er van die kleine fototoestelletjes waar inderdaad ook vierkante foto's mee werden genomen.
                    Als ik die foto's nu bekijk en ik bekijk foto's uit die zelfde omgeving maar rechthoekig, dan is de waardering voor de rechthoekige opname gevoelsmatig. het oogt meer met de realiteit waar we eerder een rechthoekige indruk krijgen van onze omgeving

                    Een wet is er echter niet.
                    Trouwens ronde foto's leiden tot een enorm afvalberg! en ook de economie zal daar zeker in meespelen.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarom foto's rechthoekig?

                      Allee zeg.

                      1. De randen van je beeld/glas zijn het slechts, hoe goed je lens ook is. Daarom blijf je best van je randen weg.

                      2. De kost; veel oppervlak van een filmpje wordt belicht. Stel je voor hoeveel een filmpje zou kosten als je er telkens maar een rondje op belicht. Er zou veel oppervlak verloren gaan voor niets. Zelfde is doorgetrokken naar de sensor; weet je wat een ronde sensor zou kosten om te produceren?

                      3. De kijkhoek van de mens. Ons dubbel zicht (2 ogen vooraan) betekent dat we 't beste zien op een vlak dat niet zo hoog is als het breed is. Over de juiste verhouding is nog veel discutie, maar waarom denk je dat de filmwereld evolueert naar 70mm en de PC's naar cinematic displays?

                      4. Compositie. Er zijn vele studies gewijd aan dit onderwerp. Begin maar met "gulden snedes" te maken in een circel.

                      Moeten er nog redenen zijn?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarom foto's rechthoekig?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TooT Bekijk bericht
                        Moeten er nog redenen zijn?
                        Nee hoor, het is niet zo dat je mij moet overtuigen. Ik vroeg me gewoon af (samen met mijn docent) waarom het nu net was dat we die ronde foto's verlaten hadden.
                        En ik dacht, ik vraag eens op het forum wat de mensen er daar van denken
                        Bij deze is mijn (en Jos) zijn vraag dus opgelost.

                        Bedankt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarom foto's rechthoekig?

                          Hebben we ronde foto's wel verlaten? Om die vraag te beantwoorden moet je eerst weten of er echt ronde foto's gemaakt zijn. En wel bewust zo gemaakt zijn, niet omdat er gewoon groter papier gebruikt is om de volledige cirkel wast te leggen en kijken hoe goed/slecht de lens is. Meestal kwamen de negatieven van glasplaten (komt ook steeds in rechthoekig formaat) of papier (ook altijd rechthoekig).

                          Vergeet ook niet dat film voor +99% op basis van zilverzouten is. Duur spul op zich. Als je dan nog eens niet alles van het oppervlak gebruikt wordt het nog duurder. Zoals dikwijls: volg het geld, daar zit de oplossing? Dus een rechthoekige basis zo volledig mogelijk gebruiken.

                          Langs de andere kant moet in de beginjaren van de fotografie het vierkante negatief met ronde cirkel praktisch geweest zijn om het negatief te behandelen tijdens ontwikkelen.

                          Over vierkant formaat zit ik tegenwoordig ook wel eens te denken. Ben overgestapt op 6x6 en het "voelt niet lekker". Langs de ene kant enkel gewoonte van jaren rechthoekig te denken. Langs de andere kant zit er aan zo'n vierkante foto vaak heel veel ballast en die zit dan meestal boven en/of onder. Veel lucht en grond is niet zo boeiend. Zodat als je die weglaat je terug op rechthoekig uitkomt...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarom foto's rechthoekig?

                            Het gezichtsveld van de mens is ovaal :
                            ongeveer 140° horizontaal en 80° verticaal.
                            = verhouding van 1.75 op 1

                            net als (ongeveer) het 16/9 formaat

                            vanwaar dan de andere rechthoekige formaten zoals bv. 4/3 of een 18x24 print heeft waarschijnlijk een historisch-technische reden. Of waren de mensen toen minder "breeddenkend" ?
                            Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarom foto's rechthoekig?

                              Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                              Behalve dat het praktischer werkbaar is: naar analogie met de schilderkunst - mensen waren rechthoekige beelden gewoon.
                              Inderdaad, de vroege fotografie is zeer sterk beïnvloed door de schilderkunst en zen stromingen. Veel foto's uit die periode doen ook sterk denken aan schilderijen. Zowel qua compositie en onderwerp als op technisch vlak.
                              Joris, als student fotografie zou je dit toch moeten weten uit de lessen fotogeschiedenis, of lette je toen misschien niet zo goed op?

                              Comment

                              Working...
                              X