Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke primes voor een reiskit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke primes voor een reiskit?

    Alhoewel dit voor middenformaat is zou ik toch de vraag hier willen stellen omdat ik niet direct een ander forum ken en de vraag ook algemeen genoeg is. Heb de brandpuntsafstanden mar naar 35mm omgezet.

    Omdat ik na al die jaren van zooms etc terug naar primes overstap zit ik met het probleem van welke brandpuntsafstanden meenemen zodat:
    - je zo weinig mogelijk moet mezeulen
    - je toch zoveel mogelijk bereik hebt

    Als ik door mijn oude foto's ga dan kom ik op 40-60% die genomen zijn binnen (kerken, kastelen, musea), 20-30% buiten in de stad en de rest zijn close-up van voorwerpen en landschappen. Hier en daar eens een close-up van een detail, nooit portretten. Het zal dus voornamelijk een groothoek gebeuren zijn.

    Een eerste idee was 28/44/66 (herrekend van 120 naar 35mm). Maar ik vrees dat het verschil tussen 28 en 44 niet van die aard gaat zijn dat wisselen de moeite is. Dan is een 24 misschien beter. Of zou het interessanter zijn om ipv de 44 voor een 50 te nemen? Maar met een 50-66 combinatie is die 66 dan weer aan de korte kant... Tijd om alle combinaties uit te proberen is er niet en ze allemaal aanschaffen is ook niet de bedoeling.

    Zijn er hier die soortgelijke foto's maken op vakantie en met primes werken die hun set eens willen voorleggen en waarom ze die conbinatie gekozen hebben?

  • #2
    Re: welke primes voor een reiskit?

    Als je medium formaat bedoeld veronderstel ik dat je 6x6 bedoelt.
    Beste reislens is een lichte groothoek (MF) 50mm als bv een Zeiss 50mm distagon (+/- 35mm in kleinbeeld) voor Hasselblad/Rollei. Als je meer binnenopnamen doet is een iets grotere beeldhoek wat beter. Hier ben je beter af met een 40mm distagon (+/- 28mm kleinbeeld) .
    Ikzelf schiet alleen 6x9 middenformaat (op reis dan), met een 65mm (+/- 28mm kleinbeeld). Doe wel meer landschap dan binnenopnamen.

    -M-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: welke primes voor een reiskit?

      Inderdaad, het is voor 6x6. Ik heb een 50mm maar vind die maar weinig breder dan de standaard 80mm. Vandaar mijn probleem. Een 45mm is nog vlot te vinden maar ik vrees dat dat ofwel veel te wijd gaat worden ofwel niet genog verschil.

      Ik dacht trouwens ook dat een 50mm eerder een 28mm was dan een 35mm? Of heb ik een probleem omdat na 25 jaar alles nu vierkant is ipv rechthoeking?

      Comment


      • #4
        Re: welke primes voor een reiskit?

        Tja, de 50 mm zal eerder rond de 32mm kleinbeeld effectief liggen ende 40 rond de 26mm . Twas maar om te vergelijken. Dus: de 50mm :-)
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment

        Working...
        X