Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurbeheer scherm - printer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurbeheer scherm - printer

    Hello,

    Ik zit met een vreemd probleem qua kleurbeheer.

    Een afgedrukte digitale foto bij een fotolabo komt heel realistisch over, zeg maar dezelfde als wat ik zie op het LCD-scherm van mijn Kodak DC 4800 (zal wel later een ander kopen ).

    Jammer genoeg zijn de kleuren van mijn digitale foto's iets donkerder en iets té roodachtig (voornamelijk op menselijke huid) op mijn computermonitor. Nochtans is de monitor van topklasse: Sony, 19-inch en Trinitron beeldbuis.

    Als ik een digitale foto zelf afdruk (Epson Stylus Color 900), is er geen probleem. Maar bij het vergelijken van de gedrukte foto met de foto op het scherm, is er toch aanzienlijke verschil qua helderheid en de kleur op onze huid.

    Alles is dan op reset of fabrieksinstellingen gezet. Niks veranderd

    Het toekennen van een kleurbeheer aan de monitor (daar was er geen standaardmonitorprofiel) helpt ook niks.

    Het probleem ligt zeker bij het scherm of mijn computerinstellingen, daar mijn printer en de fotolabo de enige juiste kleuren weergeven.

    Kunnen jullie me helpen, aub?
    Thanx!

  • #2
    Oh ja, nog vergeten te zeggen dat de monitor in andere omstandigheden (internet, word, BD-albums) uitstekende weergave geeft.....

    Comment


    • #3
      Hoi
      Ik heb het zelfde probleem gehad, ik heb een HP printer.
      Bij mij lag het aan het papier ik gebruik nu HP en Kodak papier en heb nu dit probleem niet meer

      Comment


      • #4
        Originally posted by stamper
        Hoi
        Ik heb het zelfde probleem gehad, ik heb een HP printer.
        Bij mij lag het aan het papier ik gebruik nu HP en Kodak papier en heb nu dit probleem niet meer

        Misschien even off-topic, maar mag ik misschien weten welke HP printer en welk HP- en Kodak papier je gebruikt en welk van die 2 papiersoorten je het best lijkt ?

        Merci.
        Ludovic P.
        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
        BD0118BE

        Comment


        • #5
          Heb misschien de oplossing gevonden voor mijn monitor!

          Toevallig zag ik op de BD-homepage bovenaan rechts een lijn met blokjes die stilaan van wit naar zwart overgaan. De 5 meest rechtse blokken waren volledig zwart, wat me verdacht leek.

          Dan de monitorinstellingen aangepast via een knop op de monitor zelf. Voor kleuren kan ik kiezen uit 4 opties: 9300K (standaard), 5000K, een vierkantje met 3 zwarte stippen erin en een regelbaar schuifbalk gaande van 0 tot 100 (witbalans?) en als laatste sRGB.

          Ik heb dan sRGB gekozen en dan werd alleen het laatste blok van die lijn echt zwart.

          Maar dan is de achtergrond van deze BD-website niet meer 100% zwart, maar donkergrijs (zeg maar 80-85%).

          Dus mijn vraag is nu: welke kleur heeft de achtergrond van dit forum bij jullie? Volledig zwart of donkergrijs?

          Indien het donkergrijs is, heb ik het probleem opgelost!

          Comment


          • #6
            Originally posted by kvdam
            Dus mijn vraag is nu: welke kleur heeft de achtergrond van dit forum bij jullie? Volledig zwart of donkergrijs?

            Indien het donkergrijs is, heb ik het probleem opgelost!
            Ik had dat probleem ook wat die grijswaardenbalkweergave op mijn "budget" monitor betreft en kon helaas mijn monitor niet meer bijvijzen gezien die op zijn uiterste instellingen stond. Dan maar via de videodriverinstellingen gamma/contrast/helderheid aangepast. Nog niet ideaal, maar toch een verbetering. Enfin, gisteren nieuwe monitor besteld (Samsung 959 NF)en ben dus "in zeer blijde verwachting" wat dit betreft.

            Antwoord op je vraag :
            De achtergrondkleuren op de BD homepage zien er bij mij thans zo uit : "donkergrijs met een miniem ietsje bruin in".

            Ludovic P.
            EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
            BD0118BE

            Comment


            • #7
              Thanks Igor!

              Wat was ik toen ik las dat de achtergrondkleur toch niet zwart was! De monitor stond dus de hele tijd (da's 3 jaar...) ni echt goed afgesteld en nochtans op standaardinstellingen...

              Nu heb ik toch terug op 9300K gezet ipv sRGB en de monitor geregeld via helderheid (die was op 31%! <-- standaardinstellingen weeral!), dan maar op 50% gezet. Het resultaat is al veel beter. Het contrast is gebleven op 85%, vermits ik geen referentie heb.

              Hoe kan ik de helderheid en het contrast van mijn monitor exact afregelen, m.a.w. welke referentie moet ik gebruiken?

              Het kan dus blijkbaar voorkomen dat de standaardinstellingen niet altijd goed zijn..... (cfr. automatische witbalans bij 10D na het regelmatig lezen van dit forum )

              Comment


              • #8
                Originally posted by kvdam
                Thanks Igor!

                Wat was ik toen ik las dat de achtergrondkleur toch niet zwart was! De monitor stond dus de hele tijd (da's 3 jaar...) ni echt goed afgesteld en nochtans op standaardinstellingen...

                Nu heb ik toch terug op 9300K gezet ipv sRGB en de monitor geregeld via helderheid (die was op 31%! <-- standaardinstellingen weeral!), dan maar op 50% gezet. Het resultaat is al veel beter. Het contrast is gebleven op 85%, vermits ik geen referentie heb.

                Hoe kan ik de helderheid en het contrast van mijn monitor exact afregelen, m.a.w. welke referentie moet ik gebruiken?

                Het kan dus blijkbaar voorkomen dat de standaardinstellingen niet altijd goed zijn..... (cfr. automatische witbalans bij 10D na het regelmatig lezen van dit forum )
                Alles in de veronderstelling uiteraard dat mijn (bijna afgedankte) monitor thans de kleuren min of meer juist weergeeft...

                Wat betreft die juiste afstelling : ik meen dat als referentie daarvoor grijswaarden-en kleurenkaarten bestaan (Kodak) die je bij de goede fotografiezaak kunt kopen.

                Ludovic P.
                EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                BD0118BE

                Comment


                • #9
                  kvdam, je moet absoluut je monitor calibreren alvorens je ook maar een beetje accuraat met een digitale doca wil omspringen !! Zelfs al gebruiken we allen het sRGB profiel want een browser is niet in staat om kleurmanagement te begrijpen, dus sRGB is de meest benaderende manier om iets te tonen aan anderen zonder veel afwijkingen.

                  1) zet op je monitor de kleurwarmte op 6500 Kelvin
                  2) download Wiziwyg van Praxisoft
                  3) claibreer je monitor zoals wordt voorgesteld met de wizzard.
                  4) bewaar je profiel (bv trinitron desktop)

                  Als je dat gedaan hebt, dan benader je zo goed mogelijk de realiteit.
                  Heb je photoshop geïnstalleerd, dan kan je in je control panel van je O.S. ook Adobe Gamma vinden, ook een calibratie mogelijkheid, maar Wiziwyg verdient mijn voorkeur en is applicatie onafhankelijk te installeren.

                  Deze tols werken als volgt, als je windows boot, dan wordt deze tool opgestart via je 'startmenu -> Programs -> startup' folder en je profiel wordt geïnitialiseerd ...

                  Succes

                  Comment


                  • #10
                    Heel veel bedankt, Phille!

                    't Kwam er nooit bij me op dat ik de monitor moest calibreren daar ze een topmodel is en op standaardinstellingen staat (oeps, stond!).

                    Wiziwyg geïnstalleerd en de monitor aangepast, eerst via helderheid en contrast en dan de 3 kleuren RGB apart. Nu komen al mijn digitale foto's véél beter tot zijn recht! Lichter en vooral minder rood op de huid, wat me nogal stoorde

                    Als laatste test, de digitale foto's van de fotolabo nog vergeleken met die op mijn scherm --> picobello!

                    Comment


                    • #11
                      blij te horen dat het vruchten afwerpt.

                      Comment


                      • #12
                        Oef, toch die topic teruggevonden.
                        Ik heb ook die software die hierboven aangehaald is gedownload in een poging het scherm en printer te calibreren. Daarvoor is echter een IT8 kleuren kaart vereist. Ik heb nu reeds verschillende fotozaken gedaan, maar nergens kunnen ze me aan zo een kaart helpen.
                        Weten jullie waar ik zo een kaart zou kunnen vinden?

                        Comment


                        • #13
                          Ik weet dat ze bij Brenner in Duitsland een soort kleurenkaarten verkopen (althans zo staat in hun kataloog) voor kalibratie monitor/printer, maar of dat IT8 is weet ik niet. (www.alles-foto.de)

                          Ludovic P.
                          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                          BD0118BE

                          Comment


                          • #14
                            Zat met hetzelfde probleem. Maar kies bij het begin calibratie via het scherm (niet printer of scanner). Daarna "zonder calorimeter" selecteren. Dan kun je het beeldscherm calibreren aan de hand van enkele eenvoudige tests die je zelf moet doen. Het resultaat zal wel in de buurt zijn van het "ideale".

                            Groetjes,
                            Kurt
                            Originally posted by CDirk
                            Oef, toch die topic teruggevonden.
                            Ik heb ook die software die hierboven aangehaald is gedownload in een poging het scherm en printer te calibreren. Daarvoor is echter een IT8 kleuren kaart vereist. Ik heb nu reeds verschillende fotozaken gedaan, maar nergens kunnen ze me aan zo een kaart helpen.
                            Weten jullie waar ik zo een kaart zou kunnen vinden?

                            Comment


                            • #15
                              Zal dat eens proberen. Maar zou toch ook eens willen proberen om zo de printer te calibreren.

                              Comment

                              Working...
                              X