Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dia's inscannen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dia's inscannen?

    Hebben jaren erg veel dia's getrokken van verre reizen.
    Zou deze honderden (!) dia's op een of andere manier willen inscannen.
    Welke scanner is hiervoor het meest geschikt? Kwaliteit boven prijs.
    Wat mag ik verwachten van het eindresultaat?

    Groet
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: dia's inscannen?

    Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
    Hebben jaren erg veel dia's getrokken van verre reizen.
    Zou deze honderden (!) dia's op een of andere manier willen inscannen.
    Welke scanner is hiervoor het meest geschikt? Kwaliteit boven prijs.
    Wat mag ik verwachten van het eindresultaat?

    Groet
    Uren, dagen, weken en maanden scannen

    Ik gebruik de Canoscan FS 4000 US. Het resultaat is soms heel goed, soms minder. Een beetje zoeken, afhankelijk van filmtype... maar altijd tijdrovend

    Comment


    • #3
      Re: dia's inscannen?

      Ja, uren scannen lijkt me gezien de snelheid van dit toestel....
      Heb ik het juist als je ingekaderde dia's ook kan inscannen? (of moeten ze eruit?)
      Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit?

      Bedankt alvast!
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #4
        Re: dia's inscannen?

        Ik heb de Dimage Scan Dual IV. Daarmee kun je de dia's met raampjes inscannen, dat heeft niet direct invloed op de kwaliteit. Maar ik haal ze toch uit de raampjes zodat je dan HEEL de dia kunt inscannen.
        Maar het is tijdrovend: tegen maximale kwaliteit en met elke dia afgestoft en apart belicht (dus geen batch) haal ik hooguit 12-14 dia's per uur, vaak minder. Leuk is anders en het resultaat is toch minder dan een foto gemaakt met een digitale reflexcamera.

        Comment


        • #5
          Re: dia's inscannen?

          kies er eerst de beste uit
          steek je dia's al zeker in een (nipt) masker
          scan in op een optimale resolutie (niet belachelijk hoog of belachelijk laag)

          ik zou niet streven naar alle een hoge kwantiteit maar naar een hoge kwaliteit
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: dia's inscannen?

            Nikon Supercoolscan 5000 zijn prijs waard? (een 1200 euro)
            Gaat schijnbaar erg snel.... en heeft adaptor voor 50 dia's per keer (wel 400 euro extra ).
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

            Comment


            • #7
              Re: dia's inscannen?

              Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
              Nikon Supercoolscan 5000 zijn prijs waard? (een 1200 euro)
              Gaat schijnbaar erg snel.... en heeft adaptor voor 50 dia's per keer (wel 400 euro extra ).

              Geen gemakkelijke vraag.
              Ik heb de Nikon LS 50 en die is kwalitatief evenwaardig aan de 5000. Chasseur d'Images testte beide toestellen een paar geleden naast elkaar.
              Kwaliteit was hetzelfde enkel was de LS 5000 dubbel zo snel.
              Blijft evenwel de snelheid en het gebruiksgemak van een adapter.
              Bij een LS 50 haal je zo'n 12 à 18 dia's (ingekaderd) na elkaar. In een betere dag haal ik zo'n 100 dia's binnen. Bij een LS 5000zal dit aantal waarschijnlijk bijna het dubbele zijn, maar zoals iemand als zei: verkies kwaliteit boven kwaliteit. Je kan alle dia's scannen, maar ik zou er persoonlijk enkel de betere uitnemen. Weet dat een gemiddelde scan uitdraait op zo'n 65 MB opslagruimte! Je zal ongetwijfeld heel veel vrije opslagruimte moeten hebben.
              Indien je tijd hebt zou ik opteren voor de LS-50, de prijs is de helft van de LS-5000.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: dia's inscannen?

                Ook ik scan met de Nikon coolscan 5000 regelmatig dia's in als er me naar gevraagd word door redactie's van Aquarium en terrarium maandbladen.
                Van deze Nikon 5000 ben ik tevreden, niet zeeeeer tevreden want er is wel wat contrast toename, zeer lichte tinten worden snel spierwit (uitgebrand dus ), en donkere tinten worden snel pekzwart.
                Als u in het bezit bent van een oude diaprojector ( in okazie amper nog 15 a 25 € ) en u heeft ook nog een 50 of 100 mm macrolens dan is goedkoop dia's digitaliseren geen probleem meer, met uw gewone 50 mm lens met een tussenring die 1 op 1 geeft gaat het ook goed, ho! ja, u mag ook geen 2 linkerhanden hebben.
                Op dergelijke manier copier ik al mijn dias, zet ze dan op een CD of USB stick, bezorg ze aan enkele Aqua - Terrarium redacties, en wensen ze perfecte beelden dan vragen ze maar naar de dias die ik hen met plezier toestuur.
                De op deze manier met mij Nikon met 105 mm. macrolens gecopierde dia's zijn zeer goed van kwaliteit om te bekijken op het scherm van computer en TV.
                Voor mensen die niet meer wensen een ideale manier om goedkoop en snel hun dia's te copieren, ik doe er zo 3 per minuut
                Mijn zelf gemaakte copierapp. kunt u nu vinden onder de rubriek Test, een digitaal beeld van een visje gemaakt met het zelfgemaakte app. vind u bij Discussie.

                Broken-wing
                Last edited by Broken-Wing; 9 november 2007, 15:32. Reden: Joystick moet USB stick zijn

                Comment


                • #9
                  Re: dia's inscannen?

                  En de Minolta Dimage 5400 II ? Die haalt volgens bepaalde tests dezelfde kwaliteit als de Nikon LS50 (de Dimage heeft zelfs een hogere resolutie). Maar ik kan op het net niet direct een verkoper in België vinden
                  Iemand daar ervaring mee (met het toestel / verkooppunten) ?
                  Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: dia's inscannen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
                    En de Minolta Dimage 5400 II ? Die haalt volgens bepaalde tests dezelfde kwaliteit als de Nikon LS50 (de Dimage heeft zelfs een hogere resolutie). Maar ik kan op het net niet direct een verkoper in België vinden
                    Iemand daar ervaring mee (met het toestel / verkooppunten) ?
                    Niemand ?
                    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: dia's inscannen?

                      Ik zit ook met een groot aantal dia's die ik zou willen scannen.

                      Mijn Nikon coolscan II heeft het zonet begeven.

                      Nu ben ik op zoek naar een nieuwe scanner die goeie kwaliteit biedt en ook snelheid, of batch scanning.
                      Ik kwam het volgende tegen, maar heb geen idee van de kwaliteit:
                      De Reflecta 5000, waar je een diamagazijn in kan steken en alles automatisch laten verlopen



                      Iemand een idee of dit een goeie scanner is?

                      Comment


                      • #12
                        Re: dia's inscannen?

                        Aha, toch een review gevonden op een duitse site, met gelukkig ook engelse versies van hun reviews. Er staan trouwens nog veel andere filmscanners op gereviewed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: dia's inscannen?

                          Verdikke, dat lijkt me handig ! Kan je ineens het magazijn insteken en laat maar lopen ... Ik wist zelfs niet dat zoiets bestond.
                          Heeft er niemand ervaring met dit toestel ? Want dit interesseert me wel heel erg ! Nu viel me wel op dat de resolutie 3200 op 3200 is, en die 'pro' versie (de RPS-7200) is 7200 op 7200, maar heeft die mogelijkheid niet tot het monteren van een diamagazijn.
                          Graag verdere tips/ervaringen met dergelijke toestellen

                          Mercikes !

                          Ronny
                          Last edited by fotomanneke; 27 november 2007, 20:48.
                          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: dia's inscannen?

                            Op die duitse site staat een review. Blijkbaar is het toch niet ideaal. Scant vrij traag, resolutie is niet zo heel goed en het lukte blijkbaar nooit een hele lader erdoor te sturen zonder dat hij bleef vasthangen.

                            Spijtig, want dat zou anders wel een heel handig ding zijn.

                            Nikon heeft ook zoiets. Bij de Nikon LS5000 kan je een magazijn voor 50 dia's kopen die je automatisch kan laten scannen. Maar wel erg duur.

                            Comment


                            • #15
                              Re: dia's inscannen?

                              Ik gebruik regelmatig de Coolscan 5000 maar niet met de standaard Nikon software... Vuescan vind ik handiger, sneller en ultracompact... werkt perfect met 750 scanners en ik heb er ook betere scankwaliteit van dan de standaard Nikon software... Vuescan werkt trouwens perfect onder Vista ook, dat kan je niet zeggen van Nikon Scan...
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                              Comment

                              Working...
                              X