Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste indrukken D10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste indrukken D10

    Mijn bestelde lenzen zijn nog niet toegekomen maar heb een lensje gekocht via de koopjeskrant, een canon 50mm f1.8 II voor een prikje.
    -Toestel trekt ongelooflijk scherp
    -stelt scherp op een fractie van een seconde
    -geeft heel mooie en realistische kleuren weer
    -shutterlag is miniem (precies onbestaande zelfs)
    -viewfinder is heel praktisch, helder en scherp
    -bediening is ongelooflijk handig,alles zit waar het moet zitten en instellingen zijn op een mum van tijd veranderd
    -ruis is onbestaande of in sommige gevallen heel miniem
    -je tekt een foto en je moet dus gewoon niet wachten om de volgende te trekken, kan in drive mode tot 3foto's per sec nemen in een reeks van 9
    -servo scherpstelling is fantastisch, blijft alles netjes volgen zonder te verpinken

    nu toch een beetje minpunten die naar voor komen

    -automatische instellingen trekken op niets(klinkt grof maar 't is zo), het toestel overbelicht heel sterk(maar aan de andere kant koop je dit toestel niet om op auto te trekken)
    -automatische witbalans is niet slecht maar nu ook niet uitmuntend
    -ik denk ook dat ik me een vaste kinesist zal mogen aanvragen, als je een hele namiddag met dat ding rond je nek loopt, heb je risico op hernia(ofwel loop ik hier binnen een jaar met een stierennek rond).

    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

  • #2
    laat ne keer wat zien, Frederick...
    (een jpg-file zegt meer dan 10 word-documenten)
    Groeten
    Eddy

    Comment


    • #3
      ik denk ook dat ik me een vaste kinesist zal mogen aanvragen, als je een hele namiddag met dat ding rond je nek loopt, heb je risico op hernia(ofwel loop ik hier binnen een jaar met een stierennek rond).
      dan moet je er nog eens een batterygrip en een 50-500 aanhangen, en als dat niet genoeg is zet er dan ook nog een externe flits op ...

      Giant Pat
      Do or Do Not - There is no try ...
      www.giantpat.be

      Comment


      • #4

        GRRRR..... TIEN DEE, TIEN DEE, TIEN DEE... en dat voor iemand die er dan nog ene heeft

        Henk

        Comment


        • #5
          Je gaat hier ons nog een beetje lekker maken !

          Maar kom, nuttige info van een amateur lees ik liever dan de specificaties van Canon of zelfs Dpreview of Steve...

          Hoeveel moet je dan precies onderbelichten ?

          Zou het toestel met een 50 mm zwaarder wegen dan 1 kg ?
          Dat is toch het minimum hoor, denk ik; de E-20 woog ook al zoiets..

          Tja en dan nog eens een 50-500mm.... Tinne kan er van meespreken !
          ”Dans la vie Il faut ętre bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Originally posted by fredericrom
            -automatische witbalans is niet slecht maar nu ook niet uitmuntend
            Automatische witbalans is op alle camera's wellicht even slecht. Het is namelijk een puur wiskundig algoritme waarbij er van uit gegaan wordt dat de gemiddelde kleur van de getrokken scene neutraal grijs is (sterke vereenvoudiging, maar da's basically het principe). Als je dus iets fotografeert waarin een bepaalde kleur sterk doorweegt, gaat je WB er gegarandeerd dik naast zitten. Ik gebruik in elk geval nooit Auto-WB want het werkt meer niet dan wel.

            Da's dan toch al 1 minpuntje minder voor je toestel

            Henk

            Comment


            • #7
              Die overbelichting, kan dat niet te maken hebben met het feit dat je een nogal lichtsterke lens gebruikt ? (1.8 is toch al vrij lichtsterk dacht ik toch) Of zit ik er hier volkomen naast ?

              Ik heb hetzelfde gehad met een D30, die ik ben wezen testen. Alle foto's die ik bij wijze van test had genomen waren overbelicht.
              Ik was redelijk teleurgesteld, maar na een beetje zoekwerk kwam ik tot de vaststelling dat ik 1 of 2 stops had overbelicht (tijdens het spelen met de knopjes ...) en dit verder niet meer had teruggezet. (vergeten in mijn opwinding )

              Comment


              • #8
                De overbelichting denk ik ook dat met je 1.8 te maken heeft... en geloof me... na een tijdje werken met de 10D merk je wel dat er suuuuuuuuperveel voordelen zijn aan de 10D...

                Groetjes,
                Lexieke

                PS: proficiat met je aankoop
                .:www.shadowarts.be:.

                Comment


                • #9
                  overbelichting zal nu nizet zozeer te maken hebben met de 1.8, de meeste foto's zijn getrokken tussen f4 en f8 en een paar op f16, maar het probleem is toch al snel van de baan als je je EV op -0.5 of zelfs -1.0 zet (-1.5 is teveel van het goede).

                  ik ben nu volop bezig met het toestel aan het testen op vanalles en nog wat, maar dit zijn allen testfoto's niet echt mooi om naar te kijken maar ze vertellen u wel iets over het toestel, zodra ik het ding goed onder de knie heb komen er foto's van op BD.

                  ps : kwestie van af punten heb ik het ook op manueel het middelst genomen, lijkt zo wel het makkelijkst te werken.
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                  Comment


                  • #10
                    Ik ben ook wel benieuwd. Heb vandaag de grootvader van de 10D (D30)gekocht. (heb genoeg aan 3MP en het budget liet niet meer toe wegens aankoop van een ander huis)

                    Ga hem voorlopig gebruiken met een Sigma 28-105 F2.8~4 lens en een Sigma 70-300 F4~5.6 DL Super Macro. (meer kan er voor de moment niet af)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by fredericrom
                      overbelichting zal nu nizet zozeer te maken hebben met de 1.8, de meeste foto's zijn getrokken tussen f4 en f8 en een paar op f16, maar het probleem is toch al snel van de baan als je je EV op -0.5 of zelfs -1.0 zet (-1.5 is teveel van het goede).
                      Frederic, vergeet niet dat de lichtmeting gebeurt met het diafragma wijd open. Je camera meet het invallend licht, en berekent daaruit sluitertijd en/of diafragmasluiting.
                      Als er dus overbelichting is, is dat omdat hij bij de meting de scene te donker inschat en daardoor diafragma/sluitertijd combinatie te ruim zet, en de sensor dus te veel belicht wordt. Of je dan F1.8, F4, of F32 neemt maakt dan niets meer uit. Behalve wanneer de lens geen correcte diafragma-opening zou instellen volgens wat de camera hem vertelt. Maar dan is dat een lens-probleem en heb eerlijk gezegd nog nooit over een dergelijk probleem gehoord (behalve dan bij oude lenzen met een versleten diafragma-mechanisme).

                      FWIW,

                      Henk

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by giantpat

                        dan moet je er nog eens een batterygrip en een 50-500 aanhangen, en als dat niet genoeg is zet er dan ook nog een externe flits op ...

                        Giant Pat
                        de batterygrip, is dat da grote stuk dat je vanonder D10 moet vastzetten, zodat hij lijkt op een D30 of D60? ik neem aan dat dit voor extra batterij zorgt?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kvdam
                          Originally posted by giantpat

                          dan moet je er nog eens een batterygrip en een 50-500 aanhangen, en als dat niet genoeg is zet er dan ook nog een externe flits op ...

                          Giant Pat
                          de batterygrip, is dat da grote stuk dat je vanonder D10 moet vastzetten, zodat hij lijkt op een D30 of D60? ik neem aan dat dit voor extra batterij zorgt?
                          Lol... nie slecht omschreven...

                          Bij mij hangt er vanaf zaterdag een grip onder en een flitske op... ben al volop aan 't fitnessen
                          Luc

                          Comment


                          • #14
                            alvast veel succes ermee.
                            groeten, Luc

                            Comment


                            • #15
                              Hallo fredericrom,

                              Hier mijn (be)(op)merkingen ...


                              Originally posted by fredericrom
                              Mijn bestelde lenzen zijn nog niet toegekomen maar heb een lensje gekocht via de koopjeskrant, een canon 50mm f1.8 II voor een prikje.
                              -Toestel trekt ongelooflijk scherp
                              Is niet enkel afhankelijk van het toestel - ook de lens speelt een zeer grote rol. Die 50mm f1.8 is één van de "scherpste" lenzen die Canon heeft ...

                              -stelt scherp op een fractie van een seconde
                              Volledig mee akkoord. Zelfs in het bijna duister is scherpstellen geen probleem - zelfs zonder AF hulplicht

                              -geeft heel mooie en realistische kleuren weer
                              Is een beetje een persoonlijke voorkeur denk ik. De Nikon(s) gaan meer naar het blauwe (koel)/cyaan, de Canons hebben wat "warmere" kleuren.

                              -shutterlag is miniem (precies onbestaande zelfs)
                              Shutterlag? Welke shutterlag?

                              -viewfinder is heel praktisch, helder en scherp
                              Klopt - zelfs voor "brildragers" perfect te gebruiken ...

                              -bediening is ongelooflijk handig,alles zit waar het moet zitten en instellingen zijn op een mum van tijd veranderd
                              Klopt - zeker nu ze er een extra knopje ISO bijgezet hebben (niet bij de D60). Enkel niet vergeten het "grote wiel" te "enablen"

                              -ruis is onbestaande of in sommige gevallen heel miniem
                              Tot en met ISO400 ruisvrij, vanaf ISO800 begin je toch ruis te merken hoor. Maar prima waarden voor ISO800 ...

                              -je tekt een foto en je moet dus gewoon niet wachten om de volgende te trekken, kan in drive mode tot 3foto's per sec nemen in een reeks van 9
                              In single-mode kan je bijna onbeperkt schieten - geen 3 foto's per seconde, maar elke seconde eentje - en dat tot je "sluitervinger" kramp begint te krijgen

                              -servo scherpstelling is fantastisch, blijft alles netjes volgen zonder te verpinken
                              En dat zelfs bij "zich naar je toe" bewegende voorwerpen ...

                              nu toch een beetje minpunten die naar voor komen

                              -automatische instellingen trekken op niets(klinkt grof maar 't is zo), het toestel overbelicht heel sterk(maar aan de andere kant koop je dit toestel niet om op auto te trekken)
                              Wat bedoel je met "automatische instellingen"?
                              Ik denk de "niet creatieve zone" en daar reken ik P-mode niet bij.
                              Ik gebruik erg vaak P-mode met de mogelijkheid om sluitersnelheid of diafragma aan te passen ... en die voldoet perfect.
                              Wat betreft de overbelichting, die heb ik ook. Bij de Sigma tele's gebruik ik bijna steeds EV-1.0 (sluitertijd nog korter ), de Sigma 17-35mm zit net goed en voor de Canon 28-135mm is het soms EV-0.5 of EV+0.5 ...


                              -automatische witbalans is niet slecht maar nu ook niet uitmuntend
                              Heb ik weinig of geen klachten over. Soms is er de neiging tot iets "warmere" kleuren, maar meestal is de autowb vrij accuraat ...

                              -ik denk ook dat ik me een vaste kinesist zal mogen aanvragen, als je een hele namiddag met dat ding rond je nek loopt, heb je risico op hernia(ofwel loop ik hier binnen een jaar met een stierennek rond).
                              Oei oei oei ... En daar KAN nog zoveel gewicht bijkomen ...

                              Jaja

                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X