Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rode spots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rode spots

    hallo,
    iedere fotograaf van live optredens zal wel beamen dat veel rood licht het moeilijk maakt om een goede foto te maken.
    Hoe lossen jullie dit op?
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

  • #2
    Re: rode spots

    Ik ben echt benieuwd naar de antwoorden, ik heb deze vraag hier ook al gesteld en ik ben nog niet veel wijzer geworden...

    Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

    Comment


    • #3
      Re: rode spots

      Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
      Ik ben echt benieuwd naar de antwoorden, ik heb deze vraag hier ook al gesteld en ik ben nog niet veel wijzer geworden...

      Erwin
      enige antwoord dat ik eens gekregen heb van beroepsfotograaf is werken met indirekte flits.
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

      Comment


      • #4
        Re: rode spots

        Vloeken en wachten.
        En als het écht niet anders gaat proberen te corrigeren in Photoshop.
        Als laatste redmiddel eventueel converteren naar zwart/wit.
        Indirect flitsen kan, in kleinere zalen waar de regels niet zo streng zijn. Maar zelfs indirect flitsen is nefast voor de 'sfeer' van de foto.
        www.YourConcertShots.com

        Comment


        • #5
          Re: rode spots

          Liefst niet flitsen als er ook andere fotografen zijn (die niet flitsen). Niet is zo irritant als foto's die verknoeid worden door flitsers van een ander.
          En idd, zoals gezegd, wachten en foefelen in PS
          Canon 40D en nog wat rommel waarmee ik nog moet leren werken....

          Comment


          • #6
            Re: rode spots

            Probleem gehad op een schoolfeest verleden jaar, was echt een ramp, geen enkel wit licht en de meest gebruikte spots waren rood.

            Foto's waren een ramp, als je iets van kleur wou moest je lichtjes overbelichten, daarna in fotoshop het rode kanaal naar beneden gehaald.

            Flink wat ruis, maar kleuren vielen dan wel nog mee. (allé, het stak ook niet zo nauw)

            Comment


            • #7
              Re: rode spots

              in een overwegend rode omgeving is het raadzaam om een blauwfilter op je lens te draaien. In photoshop kan je eventueel de witbalans wat aanpassen.
              Of in de RGB kanalen wat veranderingen aanbrengen, en dan voornamelijk in het blauwe kanaal, omdat dit slechts weinig aanwezig is in een rode omgeving.

              Comment


              • #8
                Re: rode spots

                Een beetje rondsnuffelen op deze site en er gaat een hele wereld voor jou open.
                Zo staat er op de voorpagina van BD een koppeling naar de tips voor concertfotografie van Sugarman.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: rode spots

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Een beetje rondsnuffelen op deze site en er gaat een hele wereld voor jou open.
                  Zo staat er op de voorpagina van BD een koppeling naar de tips voor concertfotografie van Sugarman.
                  Je geeft wel de tip naar de tekst maar heb je hem zelf al wel gelezen?
                  Ik had deze tekst al gelezen EN afgedrukt maar ik kan in heel de tekst geen echte verwijzing vinden wat je moet doen als er teveel rood licht aanwezig is !

                  Zou een UV-IR blok filter (B+W 486 ) kunnen helpen ??

                  Greetz

                  Erwin
                  Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                  http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                  Comment


                  • #10
                    Re: rode spots

                    In nabewerking de saturatie/lichtsterke van het rode kanaal terugschroeven, en de rest wat meer benadrukken kan helpen. Nuja, heb ooit eens een opdracht gehad voor de avondschool met als thema rood, daar kwamen die opnames wel goed van pas

                    Comment


                    • #11
                      Re: rode spots

                      Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                      Je geeft wel de tip naar de tekst maar heb je hem zelf al wel gelezen? Ik had deze tekst al gelezen EN afgedrukt maar ik kan in heel de tekst geen echte verwijzing vinden wat je moet doen als er teveel rood licht aanwezig is! Greetz Erwin
                      't Is nooit goed!

                      Ja, ik heb die tekst al eens gelezen, maar dat moet "just ná den oorlog" geweest zijn. Concertfotografie staat namelijk nog niet op mijn programma. Mijn Trabant is daarvoor waarschijnlijk helemaal niet geschikt.

                      Als je nu eens op de Evenementen-verdieping gaat kijken en je ziet daar een geslaagde rood-licht-foto, onthoud dan de naam van de poster.
                      Je schrijft een vriendelijke en beleefde e-mail en je stuurt die naar de persoon in kwestie. Zou die antwoorden, denk je?
                      Een 'nee' heb je altijd, een 'ja' kan je krijgen.

                      Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Darth_Stijn of Concertfoto, zelden op deze etage komen. Die hebben wel andere katjes te geselen.
                      Een e-mailtje is dan de kortste en snelste weg, dacht ik.

                      Sommige mensen trekken hun plan, anderen wachten totdat het hen op een presenteerblaadje wordt aangeboden.
                      Last edited by Jos Vanhengel; 10 november 2007, 04:43.
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: rode spots

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                        't Is nooit goed!

                        Ja, ik heb die tekst al eens gelezen, maar dat moet "just ná den oorlog" geweest zijn. Concertfotografie staat namelijk nog niet op mijn programma. Mijn Trabant is daarvoor waarschijnlijk helemaal niet geschikt.

                        Als je nu eens op de Evenementen-verdieping gaat kijken en je ziet daar een geslaagde rood-licht-foto, onthoud dan de naam van de poster.
                        Je schrijft een vriendelijke en beleefde e-mail en je stuurt die naar de persoon in kwestie. Zou die antwoorden, denk je?
                        Een 'nee' heb je altijd, een 'ja' kan je krijgen.

                        Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Darth_Stijn of Concertfoto, zelden op deze etage komen. Die hebben wel andere katjes te geselen.
                        Een e-mailtje is dan de kortste en snelste weg, dacht ik.

                        Sommige mensen trekken hun plan, anderen wachten totdat het hen op een presenteerblaadje wordt aangeboden.
                        Sorry Jos voor mijn misschien nogal bitsige reactie maar ik heb me al rot gezocht achter een oplossing voor dit probleem en ik vind de oplossing maar niet.
                        Ik begin zo stilletjes aan gaan te denken dat er gewoon geen oplossing voor bestaat .
                        het valt mij heel dikwijls op dat de rode spots vooral gebruikt worden op kleinere podiums. Op grotere concerten zie je dat toch minder heb ik de indruk.

                        Erwin
                        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                        Comment

                        Working...
                        X