Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fototoestel op telescoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fototoestel op telescoop

    Een kennis van me is een fervent natuurliefhebber en trekt regelmatig richting "moeder" om diertjes en dieren te bekijken met een telescoop/verrekijker.
    Nu begint hij ook een intresse te ontwikkelen in fotografie en zou hij beide graag combineren,
    maar omdat de vele mogelijkheden en redelijk hoge prijzen van het glas hem wat afschrikken stel ik voor hem deze vragen :

    * Is het mogelijk om een digitaal toestel op een telescoop te monteren en zo foto's te maken?
    * Hebben deze foto's een goede kwaliteit? (ik ken het merk, niet maar zijn kijker is alvast van degelijke kwaliteit)
    * Kennen jullie nog andere technische aspecten waar rekening mee dient gehouden te worden?

  • #2
    Re: fototoestel op telescoop

    dat kan en wordt algemeen digiscoping genoemd

    grotere merken kijkers zoals swarovski enz hebben speciale adapters om reflexen op hun kijkers te monteren

    linkje
    Website

    Comment


    • #3
      Re: fototoestel op telescoop

      Dit interesseert me ook zeer erg. Ik heb hier nog een Meade telescoop staan ( D=50 mm, F=600 mm) met zon- en maanfilters en het zou veel mogelijkheden opleveren als ik die op mijn 400D zou kunnen monteren, maar ik had er geen idee van hoe daaraan te beginnen ...
      Als ik het goed begrijp dan zijn die zaken van Swarovski toch geen tussenstukken maar volledige kijkers, niet ?
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #4
        Re: fototoestel op telescoop

        Zag een tijdje terug bij de vogelkijkhut aan de Oostevaardersplassen inderdaad iemand met een joekel van een telescoop met daaraan gekoppelt een compactcamera. Wist niet dat het ook met een spiegelreflex kon, zal wel een paar centen kosten

        Comment


        • #5
          Re: fototoestel op telescoop

          Hey juppekes

          Ik zal dit draadje ook eens volgen

          Mss dat dit ook past voor mijn Canon G7
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: fototoestel op telescoop

            dé referentie op dit gebied is De Putter in Brugge. Kijk maar eens op : www.sightsofnature.com en welke kwaliteit er haalbaar is met een telescoop annex digitale camera.

            Comment


            • #7
              Re: fototoestel op telescoop

              Ik heb onderussen gevonden dat zowat elk merk van reflexcamera op een veldkijker gemonteerd kan worden.
              Swarovski is (zoals de naam al doet vermoeden) van een heel andere prijsklasse dan de meeste merken.
              Blijkbaar kan men al vanaf zo'n 600€ een degelijke kijker aanschaffen.
              Het enige dat ik nergens kan terugvinden is een vergelijking in millimeters.
              Hoe verhouden de millimeters van een kijker zich ten opzichte van een dslr?
              Ik neem aan dat 80mm voor een kijker toch wat meer bereik biedt dan een 80mm lens. Hoe zit dat precies?

              Comment


              • #8
                Re: fototoestel op telescoop

                Hallo ;

                Ik zou ook wel best willen weten hoe de verhouding met milimeters is dan dit met een telescoop voor op een digitaal fototoestel .
                Bezit een Sigma 300-800mm zoomlens die stillaan begint te wegen , zou hierbij mogelijk kunnen overschakelen naar een telescoop maar weet echter niet of er telescopen bestaan die nog een grotere afstand dan 800mm kunnen bereiken en dit liefst met doorkijk mogelijkheid (niet onder bepaalde hoek) .

                Mvg,
                Steve Billast .

                Comment


                • #9
                  Re: fototoestel op telescoop

                  Er zijn 2 manieren voor digicoping. Je kan gebruik maken van een digitale compact of via speciale adapter ook van digitale reflex. De kwaliteit is uiteraard een pak minder en je verliest ook erg veel licht F11 bij reflex camera. Ook om een digitale compact te monteren op een telescoop bestaan er ook adapters, die op het lensje schroeven. Bovendien moet je echt wel een goeie telescoop hebben, type Swarovski, Leica, Zeiss.

                  Ik werkte vroeger met een Leica telecoop en een Nickon Coolpix 995 met speciale adapter op een 20X of 30X oculair.

                  Hoe verhouden de millimeters van een kijker zich ten opzichte van een dslr?
                  Ik neem aan dat 80mm voor een kijker toch wat meer bereik biedt dan een 80mm lens. Hoe zit dat precies?
                  Een reflex wordt op de telecoop gemonteerd via adapter die rechtreeks op de camera past. Je sluit hem dus aan waar je normaal gezien de lens aansluit. Je hebt dus bijgevolg geen 80mm lens meer. Bij digitale compactjes op een telescoop heb je wel nog de zoomfactor van je camera.

                  weet echter niet of er telescopen bestaan die nog een grotere afstand dan 800mm kunnen bereiken
                  Zowieso zal je met digiscoping afstanden veel groter dan 800mm bereiken. 500mm komt overeen met ongeveer 10x, bij digiscoping zit je vaak op vergrotingen van 40x en meer, dus das ruim 2000mm. Natuurlijk moet je het hele boeltje zo stabiel mogelijk kunnen houden, daarom komt het vaak dat een digiscope foto de "echte" scherpte mist.

                  Voor voorbeelden: http://www.digiscooppix.nl/ Een beeld forum met enkel digiscope beelden.
                  Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: fototoestel op telescoop

                    Ikzelf digiscoop wel eens met een Nikon Fieldscope 80, een adapter en een gewoon digitaal compacttoestel Nikon Coolpix 7900, een zeer goedkoop alternatief voor een supertelelens...
                    Enkele summiere voorbeeldjes (kan wel beter, maar deed nog niet zo hard mijn best, anderen zijn reeds vermaard in het "digiscopen") hier: http://blog.myspace.com/index.cfm?fu...ogID=366873543
                    Trouwens als iemand geïnteresseerd is in mijn adapter, ik verkoop hem (nog maar enkele maanden oud), ik stap binnenkort de wereld binnen van de digitale spiegelreflexcamera's.

                    Comment

                    Working...
                    X