Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpte

    beste,
    ik ben pas in contact gekomen met belgiumdigital en maar 'n kleine periode langer met digitale fotografie. ik heb mezelf een olympus c-4000 zoom aangeschaft en ben er totnogtoe tevreden over. ik heb wel 'n probleem; vele van mijn foto's zijn 'bewogen'. Hoofdoorzaak ben ikzelf allicht. Ik heb de sluitertijd verkort in de manuele functie en dan betert het uiteraard, maar dat is niet aangewezen in elke situatie (nacht etc..). Als het aan mij ligt, welke zijn dan de beste technieken om je fototoestel vast te houden bij het fotograferen? Dicht tegen je lichaam, ver van je lichaam, armen tegen je lichaam.. ? Of is er nog 'n andere reden?
    ik heb ook een statief gekocht en dan lukt alles natuurlijk, maar hoe zit het bij jullie? gebruiken jullie vaak 'n statief? alvast bedankt!

  • #2
    Als je over nachtfotografie spreekt dan zal je zeker dat statief moeten bovenhalen! Geen mens die nog scherpe foto's trekt met een sluitertijd van enkele seconden (of meer)
    Armen ver van je lichaam houden lijkt me zeker niet handig...
    Misschien druk je de ontspanknop de brut in, je moet dat zachtjes aan doen (als de situatie het toelaat natuurlijk)
    Je kan ook de plaatselijke infrastruktuur proberen gebruiken ... tegen een paal leunen, op een leuning leunen, enz.

    Comment


    • #3
      ligt er natuurlijk ook aan hoever je inzoomt, hoe meer je inzoomt hoe moeilijker het word om je beeld stabiel te houden, in slechte lichtomstandigheden is het dan zeker omzeep.
      met je elleboog op ies leunen geeft natuurlijk ook altijd een pak extra stabiliteit.
      en hier op deze link http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis1/basis.htm zal je heel goede tips vinden, het is de absolute basis maar je moet van ergens beginnen.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        als je cursussen of manuals van pro's leest, is dat een van de eerste basislessen: gebruik in 90% van je foto's een statief !

        Eerlijkheidshalve denk ik dat 'weinigen' dat doen, een statief wordt nog steeds als een sleur gezien, maar ik spreek uit ervaring, je maakt er de mooiste foto's mee, al gebruik ik het zeker geen 90% van de tijd

        uiteraard zijn een goede houding, steun, enz... al pluspunten, en toch best een aanvaardbare sluitertijd, ik zou daarop blijven oefenen en met snelheden experimenteren.

        Mvg

        Comment


        • #5
          Je vraag doet me ineens denken aan boogschutters ed. Ik dacht dat die uitademden en dan het shot lossen. Wie weet hept dat wel.
          Groeten,
          Ronald
          http://fotografie.jouwweb.nl/

          Comment


          • #6
            Originally posted by maturin
            Je vraag doet me ineens denken aan boogschutters ed. Ik dacht dat die uitademden en dan het shot lossen. Wie weet hept dat wel.
            Natuurlijk helpt dat!!

            Comment


            • #7
              Hi Jake,

              Ikzelf heb ook mijn eerste digitale camera onlangs gekocht en het is ook een C-4000 geworden.

              Ik ben ook nog maar een beginneling maar onscherpe foto's heb ik toch wel zelden hoor met dit toestel.

              Zou het kunnen zijn dat jij de ontspanknop in één keer indrukt? Je moet nl. eerst tot halverwege drukken zodat het toestel de tijd heeft om scherp te stellen; en dan pas mag je doordrukken..

              Groeten,
              550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
              http://www.photos-by-gianni.be

              Comment


              • #8
                Dank u allen voor alle info. Blijkbaar heert er hier een mooie en gezonde sfeer van collegialiteit. Idd, het systeem van de half ingedrukte ontspanknop moet 'k beter hanteren. En m'n statief 'n keertje meer gebruiken, zeker in deze beginperiode. bedankt!

                Comment


                • #9
                  Zo weinig mogelijk bewegen tijdens een foto?
                  => Beginners houden hun toestel meestal al verkeerd vast, ze houden met hun rechterhand de rechterkant vast en met hun linkerhand de linkerkant. Om met een vastere hand te trekken moet je het toestel anders vasthouden, rechterhand aan de grip (tenzij de grip links is) en het linkerhand niet opzij, maar onder de lens! Maak een U-vorm met je duim en je wijsvinger, natuurlijk met de handpalm naar binnen anders trek je een foto van je ringsvinger en pink. Druk uw ellebogen tegen uw lijf en maak gebruik van de optische zoeker ipv het LCD-scherm. Zet met uw linkerbeen een halve stap vooruit voor de stabiliteit. Adem eens diep in en uit alvorens u het plaatje schiet.

                  Op deze manier hebt u het minste kans op beweging van de toestel, als u het LCD scherm gebruikt als zoeker dan zijn je armen verder van je lichaam en dan beweeg je veel meer. Natuurlijk als de lens van je toestel binnenin het toestel zit kan je de u-vorm-techniek niet toepassen

                  Tegen een muur of een paal leunen kan nooit kwaad om stiller te staan. Of ga eens op 1 knie zitten en gebruik de andere knie om uw arm (optische zoeker) of het toestel (LCD scherm) op te zetten, geeft soms een leuk standpunt en minder beweging.

                  Gebruik een statief indien mogelijk.

                  niet echt verbandhoudend met scherpte maar eerder met slechte belichting door het toestel verkeerd vast te houden, als je het toestel verticaal wilt houden voor een foto draai het toestel dan altijd zo dat de ingebouwde flitser boven de lens zit! (als de flitser rechts van de lens zit, draai je dus tegen de klok in)
                  Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                  Comment


                  • #10
                    heeft er nog iemand zulke tips als hierboven? ik beschouw mezelf nl. ook nog steeds als een beginner, iets bijleren kan nooit kwaad
                    Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by maturin
                      Je vraag doet me ineens denken aan boogschutters ed. Ik dacht dat die uitademden en dan het shot lossen. Wie weet hept dat wel.
                      Hei! Zoiets heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me wel het proberen waard (kost niks hé ) ... er zou waarheid kunnen insteken!
                      Sam greetzzzzzzz U
                      -------------------------------------------
                      Never apologize for showing feeling.
                      When you do so, you apologize for the truth.
                      -------------------------------------------
                      Canon Stuff

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sammeke
                        Originally posted by maturin
                        Je vraag doet me ineens denken aan boogschutters ed. Ik dacht dat die uitademden en dan het shot lossen. Wie weet hept dat wel.
                        Hei! Zoiets heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me wel het proberen waard (kost niks hé ) ... er zou waarheid kunnen insteken!
                        Het werkt echt hoor. Eerst ontspannen, dan stevig inademen, klein beetje weer uitademen, adem inhouden en afdrukken. Zorg wel dat je eerst al de compositie gemaakt hebt en gefocust hebt, anders kom je in ademnood.

                        Ik heb op die manier toch 3/4 goeie resultaten bij één tot anderhalve stop tragere sluitertijden dan "gebruikelijk". 1/10 of 1/8 bij 35mm (equivalent) lukt bijvoorbeeld vrij aardig.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Sammeke
                          Hei! Zoiets heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me wel het proberen waard (kost niks hé ) ... er zou waarheid kunnen insteken!
                          Is ook de waarheid hoor. Is overigens een techniek bij alle schietsporten (heb zelf nog pistoolschieten beoefend).

                          Henk

                          Comment


                          • #14
                            Wat ook leuk werkt is de burstfunctie van je toestel gebruiken (als die er een heeft). De eerste foto heeft nog "last" van het indrukken van de ontspanner (trekkerfout bij pistoolschieten), maar de volgende fotos niet meer. Hierbij moet je je toestel verder natuurlijk wel stilhouden.
                            Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kaveman
                              Wat ook leuk werkt is de burstfunctie van je toestel gebruiken (als die er een heeft). De eerste foto heeft nog "last" van het indrukken van de ontspanner (trekkerfout bij pistoolschieten), maar de volgende fotos niet meer. Hierbij moet je je toestel verder natuurlijk wel stilhouden.
                              Nogal een bizarre werkwijze, maar als het helpt, des te beter... Wat dan wel beter werkt, denk ik, is Mirror Lock-Up. Feature bij de D100 die er voor zorgt dat de foto iets later genomen wordt zodat de vibraties ontstaan door het opklappen van de spiegel de kans krijgen eerst uit te sterven. Vooral bedoeld bij gebruik met statief.
                              Als je dat in normale omstandigheden gebruikt krijg je zelf ook de kans het toestel te stabiliseren nadat je het knoppeke indrukte . Dan verspil je niet al die foto's uit jouw methode.

                              Effen serieus nu : het is vooral een kwestie van innerlijke rust en ontspanning. De ademhaling is daarbij inderdaad heel belangrijk. Wat ook belangrijk is, is om rustig de drukkracht op de ontspannerknop te laten toenemen ipv die knop in te rammen. Laat gewoon rustig je vinger zakken (dus door toenemende druk) tot de foto genomen wordt.
                              Overigens nog een tip uit de boekskes : zet je benen lichtjes uit elkaar, en druk je ellebogen tegen je lichaam aan.

                              Henk

                              Comment

                              Working...
                              X