Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klasfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klasfoto's

    hallo,
    ik moet voor een school klasfoto's gaan maken en dacht ik ga de raad van andere fotografen vragen.
    nu hoe kan ik dit het beste doen? welke compositie enzo.
    als ik ze ga laten afdrukken welk fotolabo pak ik best? (prijs kwaliteit)
    en hoe kan ik de tekst het beste doen? ik heb een voorbeeldje over wat ik in gedachten had voor de tekst.
    post alsjeblieft je mening.




    Ja ge hebt het goed gezien het zijn de spelers van krc Genk

  • #2
    Ik weet niet welk programma je gebruikt om die tekst te zetten, maar als je daar een beetje schaduw achter plaatst komt die tekst altijd beter tot z'n recht vind ik, nu is da zo plattekes
    Qua compositie zou ik proberen om heel de klas er op te krijgen
    En ik zou er meer dan één van elke klas nemen, want er staat altijd wel iemand net met z'n ogen dicht, en zo heb je keuze uit verschillende hé...!

    Comment


    • #3
      Schaduw zou ik persoonlijk zeker niet achter de tekst zetten, dan gaat het eruit zien als een goedkoop ps-effectje (wat het uiteindelijk ook is). Wat veel beter tot zijn recht komt is een stroke (en dat komt vooral de leesbaarheid ten goede, in tegenstelling tot een schaduw). En een interessanter lettertype... ik kan je Officina Sans en Conduit aanraden

      Comment


      • #4
        Ik weet niet of je qua compositie zoveel mogelijkheden hebt. Misschien een bankje gebruiken voor de achterste rij, en als er 3 rijen zijn de voorste op een stoel of gehurkt. Ervoor zorgen dat de rijen niet recht achter mekaar staan, zodat iedereen minstens vanaf de schouders zichtbaar is. Dat is zo een beetje de standaard, zeker?

        En zoals Tony al zei: genoeg foto's nemen. Er staan er altijd wel een paar met de ogen toe of een andere kant uit te kijken. Zorg dat je genoeg keuze hebt. Weet je of het binnen of buiten zal gebeuren? Flitsfotografie is alweer een heel andere discipline. En als het buiten is, let dan op met de zon, want je krijgt al snel schaduwen in het gezicht.

        De tekst zoals hij op je voorbeeldje staat, valt mij ook een beetje tegen. Ik zou het in ieder geval minder opvallend (kleiner) maken. Misschien de tekst een beetje transparant maken, zodat hij meer wegzinkt in de foto. Of anders met een effectje - ik durf nogal eens "outer glow" te gebruiken in PS.

        Een labo voor je afdrukken kan ik je niet zo meteen aanraden. Ik ben zelf niet zo tevreden over de resultaten van de labo's die ik geprobeerd heb, dus mijn zoektocht is ook nog niet ten einde. Misschien veilig spelen, iets meer betalen en naar een labo in de buurt gaan. Wel op voorhand een paar proefafdrukjes maken, zodat je weet hoe de beelden van jouw camera, bewerkt met jouw pc, eruit komen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Als je binnen moet fotograferen met flits dan zou ik ze zeker niet te dicht tegen een muur plaatsen, om valse schaduwen door het flitslicht te vermijden!

          @ pieter jelle: die effektjes op de tekst is natuurlijk voor een heel groot stuk kwestie van smaak, maar stroke vind ik er toch nog veel goedkoper uit zien

          Comment


          • #6
            ik heb ze even naast elkaar gezet...





            Het is uiteraard je goed recht, maar vind je die met de stroke echt zo goedkoop?

            Comment


            • #7
              stroke vind ik ook beter uitkomen, maar een harde drop shadow die er vlak achter ligt (distance max. 4px, ligt aan de grootte of course) kan ook esthetisch zijn.
              zeker geen 'glow' , aaaargh
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                Originally posted by tom314
                zeker geen 'glow' , aaaargh
                Tja, smaken...
                Ik weet zeker dat ik eender welk "esthetisch" effect met zoveel vakkunde om zeep kan helpen dat je telkens diezelfde reactie krijgt - ook de stroke of drop shadow.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  @ pieter jelle: propere stroke
                  Maar die drop shadow kan ook veel minder hé, dan is die ook beter zelle
                  En je gebruikt voor die drop shadow ineens het oersaaie arial-font ... das vals spelen hé

                  Comment


                  • #10
                    Tony

                    Ik heb hetzelfde lettertype als in het origineel gebruikt
                    en de standaardwaarden voor de schaduw Indien subtiel
                    toegepast zal een schaduw zeker niet misstaan, maar
                    wat ik maar wou aantonen was dat het een overgebruikt
                    effect is, dat er al snel erg saai gaat uitzien als je er
                    niet wat creatief mee omgaat. Net zoals een misbruikte
                    stroke

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pieter jelle
                      Ik heb hetzelfde lettertype als in het origineel gebruikt
                      Ja, maar bij je voorbeeldje van stoke ineens niet meer, welk lettertype is dat trouwens?

                      Comment


                      • #12
                        welk lettertype is dat trouwens?
                        De letters zijn Mercury Italic en de cijfers Conduit ITC Light Italic.

                        Comment

                        Working...
                        X