Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting

    Gisteren zijn we naar de olmense zoo geweest, een aanrader trouwens.
    Ik had mijn G3 mee om met dat stralende weer wat foto's te nemen. Dat laatste viel eerlijk gezegd niet zo goed mee.
    Als ik donkerkleurige dieren (beer, kameel) wou fotograferen zat ik met overbelichte stukken van de omgeving en te donkere delen van de dieren door de sterke schaduw.
    Ik heb vooral mijn sluitertijd aangepast maar echt goed kreeg ik het niet.
    Ik heb wat voorbeelden van foto's met de exif erbij.

    http://users.pandora.be/cypho/110_1069.JPG
    iso 100 - focal lenght 28,81mm - 1/500 sec - F3,5 - autofocus - whitebalans: daylight - Metering Mode: Evaluative

    http://users.pandora.be/cypho/111_1190.JPG
    iso 50 - focal lenght 23,00mm - 1/1000 sec - F3,2 - autofocus - whitebalans: daylight - Metering Mode: Evaluative - EV -0,3

    http://users.pandora.be/cypho/112_1219.JPG
    iso 100 - focal lenght 28,81mm - 1/200 sec - F4,5 - autofocus - whitebalans: daylight - Metering Mode: Evaluative - EV -0,3

    Kan iemand me wat raad geven om dit in de toekomst te verhinderen ?
    Alvast bedankt !!!
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

  • #2
    Originally posted by cypho
    Kan iemand me wat raad geven om dit in de toekomst te verhinderen ?
    Alvast bedankt !!!
    Je verhaal is het perfecte voorbeeld van waarin stralend weer behoorlijk kan tegenvallen om foto's te nemen. Bij hoge contrasten ga je immers moeten kiezen :
    * de donkere stukken goed belicht, maar dan schiet er van de heldere delen wellicht nog alleen een witte vlek over.
    * de heldere stukken goed belicht, maar dan schiet er van de schaduwen nog alleen een zwarte vlek over.
    * belichting ergens tussenin, maar dan is er wellicht niets belicht zoals je het echt wou.
    Het is dus een kwestie van keuzes en compromissen. Er bestaat ook een techniek om 2 verschillend belichte foto's op elkaar te leggen en zo zowel licht als schaduw goed te krijgen, maar dat gaat eigenlijk alleen met landschappen + statief.
    BTW, dit probleem is algemeen in de fotografie, zelfs in klassieke film-fotografie.

    Henk

    Comment


    • #3

      PS: nog effen aan toevoegen dat invulflitsen ook veel kan verhelpen. Hierbij ga je de schaduwpartij ook fel gaan verlichten door flits te gebruiken, zelfs al is het klaarlichte dag.

      Henk

      Comment


      • #4
        Originally posted by henkvw
        BTW, dit probleem is algemeen in de fotografie, zelfs in klassieke film-fotografie.
        Ja, maar bij digitaal heb je relatief weinig speelruimte in de belichting, waardoor het eigenlijk een groter probleem is. De nieuwste generatie Fuji SuperCCD's waarvan nog geen enkele op de markt is bij mijn weten, zou daar een mouw aan passen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Akkoord met Henk, een licht bewolkte dag om plaatjes te schieten is beter. Moet je beslist die zonnige dag toch foto's maken dan heb je nog de optie om even te wachten tot er een wolk langskomt, of de dieren zich verplaatsen naar de schaduw. Een half uurtje wachten kan vaak een wereld van verschil maken.

          Is dit geen oplossing, kies dan voor onderbelichting (-1 of -1,5) zodat je later in Photoshop de donker partijen nog wat kan oplichten. In tegenstelling met de wit "gebrande" stukken kan je daar nog best wel wat beeldinformatie uithalen.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            zoals hombre al zegt, in het sterke zonlicht gebruik ik ook meestal -1 to zelfs -2 (laatste alleen maar uitzonderlijk).
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #7
              Dit is inderdaad, zoals henk het uitlegt, een goedweer-probleem. Hard zonlicht met hoge contrasten.
              Cypho, je paste een sluitertijdcompensatie toe maar op je G3 kan je ook een belichtingscompensatie toepassen in bijna elke modus. Werk je bvb. op een bepaald moment in sluitertijdvoorkeuze kan je door de omniselector naar boven te drukken de belichting tot één stop onder of boven instellen in stappen van 1/3 stop.
              Er is ook mogelijkheid om in bepaalde gevallen je toestel zo in te stellen dat het bij één druk op de knop drie foto's neemt met verschillende compensatie's. Je kunt ook op dezelfde wijze werken met het scherptepunt.
              Natuurlijk zal dit je probleem van gisteren niet oplossen.
              fredje.

              Comment

              Working...
              X