Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BD Fotoschool vs Fotodiscussie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BD Fotoschool vs Fotodiscussie

    Blijkbaar is ook de nieuwe opzet van de BD Fotoschool geen succes gebleken. Deelnemers zenden geen foto/beoordeling in, verwittigen niet, er wordt niet verder gediscuteerd over de beoordelingen,... Kortom, weinig interesse ondanks het grote aantal inschrijvingen. Dit wekt veel frustraties op bij zowel de deelnemers als de organisator.
    Mensen die er wel voor de volle 100% aan willen deelnemen moeten hierdoor ook maanden wachten voor ze aan de beurt zijn. Zo kunnen diegene die nu inschrijven pas deelnemen in april...

    Een van de oorzaken van de geringe interesse ligt aan de zeer beperkte feedback die men krijgt over zijn foto. Dit heb ik als deelnemer van de eerste groep (MRT07) zelf ondervonden en is mij door verschillende andere deelnemers bevestigd. Je zend je foto in, deze wordt op een bepaalde datum online gezet waarna de andere deelnemers hem moeten beoordelen. Er wordt niet verder gediscuteerd over de foto's, er is geen plaats om vragen te stellen (foto's staan op andere site dan BD-forum), de deelnemers (beginners) worden enkel door elkaar beoordeeld zonder feedback van de organisator (deze verzamelt enkel de foto's/beoordelingen en zet ze online),...

    Als ik dan het subforum "Fotodiscussie" bekijk zie ik dat deze dezelfde opzet heeft. Met het verschil dat er wel plaats is voor uitgebreide feedback, plaats om zelf vragen te stellen,… en het belangrijkste: waar oplossingen worden aangeboden en onjuistheden worden rechtgezet door de meer gevorderde fotografen. Enige nadeel hier is dat men niet volgens opdracht werkt, maar zelf zijn thema kiest…

    In de nieuwe forumstructuur is er een subforum "Beginnershoek" voorzien. Is het dan geen goed idee om de “fotoschool” hier in onder te brengen met volgende opzet:
    1. Maandelijks wordt er een sticky topic aangemaakt met een opdracht (bv: “Opdracht 1/2007 – Silhouetten”).
    2. BD’ers die willen meedoen maken een foto die voldoet aan de opdracht en posten die in een nieuw topic (bv: “Opdracht 1/2007 – <nicknaam>”) onder Beginnershoek – Fotoschool (eventueel gebruikmakend van een template met bv titel, exif gegevens, een kleine uitleg,…).
    3. Beoordeling van de foto gebeurt dan volledig analoog aan de regels van fotodiscussie.
    Zo los je een pak problemen op die zich nu voordoen bij de huidige opzet van de fotoschool. Men is vrij om deel te nemen, geen wachttijden, je hebt altijd wel een paar enkelingen met “meer” verstand van fotografie die reageren om de beginners te wijzen op hun “fouten” (zowel in maken van de foto als in hun commentaren erop),…

    Is het een nadeel dat je de inzendingen en commentaren op andere deelnemers ziet voor het einde van de maand? Neen, doe een google search over het onderwerp en je vindt massa's voorbeeldfoto's. Nu kan je tenminste leren uit de "fouten" van een ander het beter doen...

    Levert dit meer werk op voor de moderatoren? Denk het niet, in plaats van een willekeurige foto te plaatsen in “Beginnershoek” heeft men dan de kans om doelgericht een foto te maken waarbij een paar moeilijkheden overwonnen moeten worden en deze te plaatsen. (Voor zij die denken van wel, PM naar de TS en je hebt er een mod bij )


    Jullie gedacht hierover?
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

  • #2
    Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

    Mijn gedacht is dat jouw voorstel eigenlijk bijna identiek is aan de challenge die hier op het forum loopt (en waar een mod voor gezocht wordt) met dit verschil:
    in de challenge mag je geen zware bewerkingen uitvoeren op je foto en iedereen krijgt hetzelfde kader rond de foto terwijl in de fotoschool je naast het onderwerp ook nog een opdracht krijgt om een bepaalde bewerking uit te voeren.

    Comment


    • #3
      Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

      Er is toch wel een duidelijk verschil met de challenge en mijn voorstel. De challange is een wedstrijd een geen "leerproces" (toch niet de oorspronkelijke bedoeling ervan), het niveau van de challange ligt stukken hoger en het is daar niet de bedoeling om de poster op zijn fouten te wijzen en hem te vertellen hoe hij het beter had kunnen doen... daar dient fotodiscussie voor, vandaar dit voorstel om de BD fotoschool te integreren in het forum... De instapdrempel voor de challenge ligt ook een stuk hoger dan die voor fotodiscussie/fotoschool...

      Dan zou je Fotodiscussie en showcase ook identiek aan de challange kunnen noemen, men post een foto, krijgt er commentaar op en uit de inzendingen worden er iedere week een paar gekozen die in de HoF verschijnen en na een strengere selectie ook in het BoF verschijnen...

      (voor de fotoschool opdrachten mogen er ook geen ingrijpende bewerkingen op de originele foto plaatsvinden)
      Last edited by Steven_V; 25 oktober 2007, 14:37. Reden: typefoutjes en verdere duiding
      Nikon D80 / Sony DSC-H5

      Comment


      • #4
        Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

        Hierna kopie tekst uit de challenge rules
        "Naast het toekennen van een cijfer is het mogelijk commentaar (of vragen) bij een foto te plaatsen. Ook voor deze commentaren geldt dat ze in de ‘geest van BD’ dienen te worden opgesteld."

        "De challenge is een leuke manier om bij te leren in digitale fotografie. Deze Challenge is door en voor de forumleden gerealiseerd en we verwachten dan ook een respectvolle deelname en behandeling ervan."

        Dus jawel er mag commentaar gegeven worden en de poster kan reageren.

        Klopt dat niet elke fotoschool opdracht een bewerking als opdracht heeft maar je moet wel twee foto's inleveren

        Comment


        • #5
          Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

          Was nog druk bezig met mijn vorige post te editen en lees nu net je antwoord...

          Ik zeg toch nergens dat er geen commentaar mag of kan geleverd worden bij de challenge (veel wordt er alleszins niet gegeven...)
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

          Comment


          • #6
            Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

            Nice move Steven_V ...

            Is Erik van deze post op de hoogte gesteld?
            Hij kan dit forumonderdeel nl niet bezoeken ...

            Verder, geen feedback van de organisator -> is nooit de opzet geweest van de FS omdat daar diverse redenen voor zijn

            Overigens is er wel degelijk de kans om verder te discussiëren op het forum enkel wordt dit niet gedaan maar dit ligt niet aan de FS maar aan de deelnemers. Iedereen heeft toegang tot de foto's en de commentaren, het zijn gewoon vrij toegankelijke links.

            Iedereen is altijd vrij geweest om mee te doen, enkel 1 restrictie en dat is dat de anderen pas mogen posten nadat de opdracht door de deelnemers afgerond is.

            En tot slot ....
            Waarom deze topic niet gestart op het open forum? Daar loopt er al een discussie en de opzet van de FS is een initiatief van Erik en heeft helemaal niets van doen met de VZW en de VZW heeft helemaal niets van doen met de FS.

            Gr. X.

            Comment


            • #7
              Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

              Ik ben er van overtuigd Xarder dat jij Erik hiervan op de hoogte houdt...

              Feedback van de FS? Staat nergens vermeld dat dit NIET gegeven wordt en veel van de deelnemers gingen ervanuit dat dit wel zo zou zijn, je gaat toch naar school om iets van de meester te leren??? Anders kan je net zo goed in fotodiscussie posten...

              Het is inderdaad mogelijk om via het forum verder te discuteren, maar hoe doe je dat? Foto staat op een andere site dan het forum en er is slechts 1 thread om 10 verschillende foto's te bespreken.

              In de FS regels staat:
              Elke maand krijgen tien deelnemers van de FS een bepaalde foto-opdracht.
              Nergens staat er vermeld dat je vrij kan deelnemen...
              En van de beloofde aanpassingen:
              Voor diegenen die aan een maandopdracht van de fotoschool willen meedoen, als ze niet ingedeeld zijn, wordt elke 1e van de maand volgend op een maandopdracht een aparte topic geopend waarin de forumleden de opdracht kunnen uitvoeren en bespreken.
              heb ik nog steeds niets gezien...

              Ik start deze topic in het VZW Only gedeelte omdat hier (heb ze nog niet op het algemeen forum gevonden) de nieuwe forumrichtlijnen gepost en besproken worden. Mijn voorstel heeft betrekking op de nieuwe structuur...

              Edit: Ik kom hier met een voorstel met een oplossing voor een probleem. Staat het je niet aan, vertel dan waarom en help meezoeken naar oplossing waarin iedereen zich kan vinden...
              Last edited by Steven_V; 25 oktober 2007, 19:01.
              Nikon D80 / Sony DSC-H5

              Comment


              • #8
                Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                mooi voorstel!!!
                FF Photography.be

                Mijn Flickr account ...

                Comment


                • #9
                  Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                  Inderdaad hou ik Erik wel op de hoogte maar beter had het geweest als je dat zelf had gedaan

                  Over de opzet van de fotoschool loopt al een topic dus waarom dan hier opnieuw gestart.
                  De foto's staan op een andere site omdat ze dan anoniem blijven. Iedereen kan op de links klikken, die foto's blijven staan, worden niet verwijderd. dit kan niet gezegd worden van vele foto's hier op het forum.

                  Kun je me aangeven waar staat dat feedback door de FS WEL gegeven wordt? De opzet van de fotoschool staat duidelijk en helder beschreven. Als mensen niet lezen maar simpelweg inschrijven .... tja, dat probleem is al langer bekend, ligt dat dan aan de schrijver of aan de lezer ...

                  Van de beloofde aanpassingen ....
                  Er zijn geen beloofde aanpassingen, simpelweg omdat die niet nodig waren omdat die mogelijkheid al bestaat zolang als de FS al op dit forum staat.

                  Jouw discussie heeft betrekking op aanpassing van de FS en dat valt nog altijd onder de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer Erik Mansvelders. Verder zie aan het begin van deze reply.

                  Gr. X.

                  Comment


                  • #10
                    Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                    Heb jij een beter voorstel om de huidige problemen in het hoofd te bieden? Ik hoor het graag...

                    Als de discussie hier niet op zijn plaats is, zal dit door een moderator wel verplaats worden.

                    ...die foto's blijven staan, worden niet verwijderd.
                    Graag een link naar de fotos van de opdrachten van maart 2007 tot en met oktober 2007? Post dit dan best in het Fotoschool subforum want de betreffende topics met de links zijn allemaal verwijderd

                    Xarder; ik ga hier niet discuteren over wat wel en wat niet in de opzet staat. Feit is dat de nieuwe opzet op dezelfde problemen stuit als de oude. Mijn voorstel heeft betrekking op de NIEUWE forumstructuur en NIET op de huidige. De fotoschool maakt hier deel van uit en de uiteindelijke verantwoordelijk ligt nog altijd bij de forumleiding, zij beheren dit forum...
                    Nikon D80 / Sony DSC-H5

                    Comment


                    • #11
                      Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                      Klein detail Steven... De Fotoschool moet natuurlijk voldoen aan de regels van BD (kortom in de geest van BD gebeuren), maar de verantwoordelijke hiervoor is Erik Mansvelders zelf.

                      Aangezien hij hier niet kan reageren (en dat is wel vreemd, want Erik is toch de initiatiefnemer en eindverantwoordelijke voor de FS) lijkt het mij gepast dat ik het topic verplaats naar een forumonderdeel waar hij wel in kan reageren. En aangezien niet iedereen het Fotoschoolforumonderdeel leest, verplaats ik deze naar Algemeen.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment


                      • #12
                        Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                        Geen probleem JLP, bedankt voor het verplaatsen.
                        Nikon D80 / Sony DSC-H5

                        Comment


                        • #13
                          Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                          Steven, de forumleiding beheert idd dit forum maar niet de opzet van de FS zolang die onder leiding staat van Erik Mansvelders.

                          Over de "verdwenen" albums .....
                          kwestie van even verder kijken



                          Weergave : dropdownmenu afgelopen jaar kiezen en voila, kun je tevens lezen waarom er van voor die periode idd geen albums meer te vinden zijn


                          Wat is eigenlijk je werkelijke doel Steven, de FS overnemen?


                          Gr. X.
                          Last edited by Xarder; 25 oktober 2007, 22:59. Reden: emoticon aangepast

                          Comment


                          • #14
                            Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                            En zo leert men inderdaad weer bij

                            Bedankt voor tip
                            Nikon D80 / Sony DSC-H5

                            Comment


                            • #15
                              Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                              Graag gedaan

                              Maar waarom geef je geen antwoord op mijn vraag?

                              Gr. X.

                              Comment

                              Working...
                              X