Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PSP of PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PSP of PS

    Kan er iemand zeggen hoe je op een eenvoudige manier te donkere foto's lichter maakt? Maar liefst niet te ingewikkeld. Ik heb PSP7 en PS 7.0 maar de laatste is in het engels en dat begrijp ik niet zo goed.

  • #2
    Hallo Act,

    Kan je eens een voorbeeld posten, dan kunnen we beter zien wat je juist bedoelt, immers een zijn vele manieren om een foto lichter te maken, en een oplossing hangt af van de aard van het probleem.
    Saluti,

    Pascal

    Comment


    • #3
      Pascal ik heb ondertussen in PSP "kleuren", aanpassen, en dan helderheid en contrast. Daarmee lukt het al. Ik zal straks eens een vorobeeld posten maar dat is bij mij ingewikkeld moet ik altijd een studie van maken voor ik dat hier kan zetten.
      Mijn probleem is dat ik altijd paniekeer dat ik denk dat ik dat niet ga kunnen.

      Comment


      • #4
        een heel eenvoudige manier in PS :

        open je lagenpalet (WINDOW-->LAYERS)

        kopieer je gehele foto in een nieuwe laag (gewoon de laag naar het 'blaadje met ezelsoor' slepen onderaan in het lagenpalet)

        zet je laagmodus op SCREEN

        voeg je lagen weer samen (LAYER-->FLATTEN IMAGE)
        ---indien je foto nog te donker is, herhaal dan de kopieerprocedure op screenmode---
        ---indien te licht, zet de laagopacity wat minder

        bewaar je bestand

        Stef

        Comment


        • #5
          Hier dan twee voorbeelden zoals ik ze bewerkt heb. Is dat toonbaar zo
          Dit was het origineel
          En dit heb ik ervan gemaakt

          Ik weet niet hoe het komt maar ik heb er op die plaats heel veel die te donker zijn, zo echt donker was het daar precies niet.
          Hier nog twee voorbeelden

          Dit heb ik ervan gemaakt.

          Graag jullie commentaar, voor mij was dit nieuw.

          Comment


          • #6
            Tja, nu valt mijne frank dat dit hier niet op zijn plaats is, maar wel in fotobewerking moest zijn, mensen van de crew, je mag dit gerust verplaatsen hoor.

            Comment


            • #7
              Bij de 2e foto is het vrij goed gelukt act, bij de eerste heb je ALLES lichter gemaakt, dus er zit totaal geen zwart (of bijna zwart) meer in, probeer in PhotoShop eens met image - adjustments -brightness/contrast te spelen...!
              Of anders met image - adjustments - levels

              Comment


              • #8
                Misschien een reden waarom veel van je foto's te donker zijn...
                Als je toestel ingesteld staat op lichtmeting op één punt, dat meisje haar hemdje is wit, dus het toestel vind dat licht, daardoor wordt de rest donkerder. Probeer eens na te gaan of je toestel ook multi spot metering aankan, dan krijg je een gemiddelde belichting en zal het al een stuk beter gaan...?

                Comment


                • #9
                  Tony, ik heb 189 foto's getrokken van die 189 waren er een 30tal die te donker waren, de anderen niet. Ik heb erop gelet dat ik niet mettegenlicht werkte. Ik stond ook niet volledig onder de bomen. Dus ik weet het niet.
                  Ik heb een selectie gemaakt en de probeersels kan je hier vinden:
                  http://act.instantlogic.com
                  Het is nog niet perfect maar woensdag komt er iemand naar hier die mij dat wat beter gaat leren.

                  Comment


                  • #10
                    Hallo Act,

                    1ste foto is idd teveel.
                    Ik heb er even dit van gemaakt ( snel even gedaan, niet afgewerkt):



                    2de is een verbetering, maar let op want je hebt ook al alle structuur uit het hemd genomen omdat het te licht geworden is.
                    Blijven oefenen !
                    Saluti,

                    Pascal

                    Comment


                    • #11
                      Act
                      Pascal heeft gelijk met die 2e, aan de schouder is de foto totaal uitgeblankt! Als die persoon komt om uitleg te geven moet je maar eens vragen hoe je enkel de donkerdere delen kan lichter maken maar toch de lichtste delen niet lichter worden (of toch niet veel)

                      Comment


                      • #12
                        Nr. 2 ook even gedaan, donkere foto als basis:

                        Saluti,

                        Pascal

                        Comment


                        • #13
                          Act, als je info nodig hebt mail me maar !!
                          Saluti,

                          Pascal

                          Comment


                          • #14
                            Pascal, dat zal ik zeker en vast doen.
                            Ik ben inderdaad een beetje kwaad op mezelf omdat ik wel heel mooie foto's heb, maar daar op die plaats zijn die allemaal te donker.
                            En dan moet je weten dat de mama toch wel enkele foto's wilde met haar klarinet en die zijn allemaalte donker.
                            Maar de communie is pas op 8 juni. Ze wonen in Gent, dus zaterdag ga ik terug naar daar en zondag zit ik bij jullie. Zaterdag gaan we bespreken wat we ermee gaan doen. Ik zit al wat te foefelen en te proberen in PSP, dat lukt mij al een beetje PS lukt helemaal niet is te ingewikkeld voor mij.
                            Dus, waarom ik kwaad ben, omdat ik na de uitleg te lezen inderdaad wel wist dat ik kan scherp stellen op iets donker en dan een lichtere foto bekom, maar gewoon vergeten. Ik heb alles op automatisch gezet omdat ik nog niet goed weet hoe ik alles best doe.
                            Nu ga ik wel proberen de foto's uit mijn hoofd te zetten of ik geraak in ruzie met mijn rommel in huis

                            Comment


                            • #15
                              Act, volgende keer flitsen.
                              Ik gebruik altijd mijn flits... invulflits heet dat...
                              Maar met de layers en toonkromme filter van een fotobewerkingsprogramma krijg je 't terug goed... zoals er hier al hebben laten zien.

                              Comment

                              Working...
                              X