Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude vintage camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude vintage camera

    heb vandaag op een lokale rommelmarkt een oude russiche camera gekocht
    nu probeer ik daar iets meer over te weten te komen maar internet helpt me niet verder ,

    ik ben er wel uit dat het een russische is (heb de originele doos nog)
    en het gaat (denk ik) om het merk (omegateken)omo


    ...zal morgen enkele foto's online zetten van het toestel en de doos

  • #2
    Re: oude vintage camera

    Zonder plaatje is het natuurlijk niet eenvoudig, maar het zou een Lomo Smena zijn (of een andere modelletje van de Lomo Smena serie). Wat voor film gaat er in, 35mm? 120 rolfilm?

    Comment


    • #3
      Re: oude vintage camera

      Ga hier eens kijken:



      Als die "omega" zo'n scherpe punt is boven de "OMO" in een kader (afgerond boven en onder) en er is nog een punt of ander teken aan de top van de punt dan is het een Lomo.

      Comment


      • #4
        Re: oude vintage camera

        Laat eens een foto zien van de camera.
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: oude vintage camera

          alvast bedankt voor de reactie's hoewel het zeker niet gemakkelijk zijn aangezien ik nog niet zoveel info had gegeven , maar het is geen zoals op de 2 links , het is eerder een toestel a la hasselblad (beste manier om het te omschrijven , het gaat dus om een model dat er op lijkt , maar dan met 2 "lenzen" )

          aangezien ik vandaag nogal erg laat pas thuis ben zullen de foto's er pas morgen op komen staan

          update:

          het lijk het best op zo een toestel


          Edit mod JLP: De foto is achter deze link gezet, aangezien de foto door een ander gemaakt is.

          en het gaat dus waarschijnlijk om een lubitel , nu nog weten welke
          Last edited by JLP; 17 oktober 2007, 22:38.

          Comment


          • #6
            Re: oude vintage camera

            Gomz lubitel 166 - 6x6cm

            Wel speciaal...moet eentje geweest zijn voor de russische markt. Meestal staat er dus lubitel .
            Ik hoop dat je er niet te veel voor betaald hebt...prijzen van deze dingen liggen heel laag.
            Dit mag u niet weerhouden om hier mooie foto's mee te maken. Ik zou zeggen ...experimenteren maar, en weldra gaan we jou eerste lubitel foto's zien.

            PS: je moet maar eens kijken op het toxpose forum, je kan er veel vinden over lubitel en andere exoten: http://www.toxpose.com

            Grt,
            JanMetDePet
            Last edited by JanMetDePet; 16 oktober 2007, 08:26.
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: oude vintage camera

              Precies, een lubitel 166 universal... zie o.a. CommieCameras. Leuk speelgoed maar ik zou er geen hoge kwaliteit van verwachten. Als je met dit soort camera's aan het stoeien gaat kom je opeens dingen tegen die je nooit verwachten zou (als in: ander scherpstelpunt resulteert in minder licht => correctie nodig ). Maar leuk is het wel (wordt het niet eens tijd om een analoge MF meeting te organiseren?).

              Comment


              • #8
                Re: oude vintage camera

                Zijn 2 versies: 166 en 166 universal

                166: 6x6, gemaakt van 1976 tot 1986 ongeveer 90000 stuks
                166 universal: 6x4.5, gemaakt van 1983 tot 1993 ongeveer 400000 stuks

                "Authentic guide to russian and soviet cameras" Princelle

                Comment


                • #9
                  Re: oude vintage camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door noah Bekijk bericht

                  update:

                  het lijk het best op zo een toestel

                  en het gaat dus waarschijnlijk om een lubitel , nu nog weten welke
                  maar na veel rondvragen en goed bestuderen van het boekje (dank aan goede kennis die russisch kan spreken / lezen ) gaat het dus om een lubitel 2 , zijn deze qua kwaliteit beter of juist slechter dan de 166 reeks ?

                  en ik heb er 18€ voor betaald , valt dit mee of is dat er over ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: oude vintage camera

                    Eind jaren zeventig heb ik me een nieuwe Lubitel 2 gekocht, als jonge gast was mijn budget toen niet zo groot. Ik betaalde er 700 bef voor. Twee jaar later ruilde ik deze camera voor een elektrische gitaar. In 1984 kocht ik me terug een nieuwe Lubitel , toen de 166, aan 1400 frank. Maar nu was er van kwaliteit geen sprake meer. In tegenstelling met de 2 was de 166 puur plastic en ook van plastic kwaliteit. De Lubitel 2 , althans de camera die ik bezat, was een zeer scherpe en voor dat geld een prima Mediumformaat camera.
                    Al kon hij niet tippen aan de Mamiya's die erna volgden. Maar die kosten dan ook weer een veelvoud van de Lubitel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: oude vintage camera

                      Ja, voor 18 Euro kan je toch niet "ge*****" zijn .
                      Gewoon foto's nemen daarmee...wij wachten.
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: oude vintage camera

                        ben ik zeker van plan , strax even langs de focilux gaan voor film, iemand trouwens enig idee hoeveel het zou kosten om deze te laten ontwikkelen aangezien ik hier thuis niet zo direct een doka bij de hand heb

                        Comment


                        • #13
                          Re: oude vintage camera

                          is te zien bij wie je dat laat doen eh

                          ik heb een tijdje in elsene gewerkt en ik stak mijn zwart-wit foto's bij een professioneel bedrijf binnen. Die rekenden tot 5 euro en meer per foto, maar hij was wel perfect op contrast gebracht, en subliem belicht en zo meer. Daar kreeg je echt waar voor je geld.

                          Het adres:

                          Le Labo sprl
                          rue de l'arbre benit 62
                          1050 Elsene
                          02/513.35.30
                          le.labo.nb@brutele.be
                          Know what you know, and don't know what you don't know.

                          Comment


                          • #14
                            Re: oude vintage camera

                            Voor 18 euro kan je er niet aan gezien zijn als de lenzen tenminste geen schimmel hebben, de sluiter werkt en de lenzen nog gelijklopen. Gewoon een rolletje insteken en proberen.

                            Ik betaal ongeveer 9-10 euro voor ontwikkeling + afdruk 10x10 voor een rolletje 120 kleuren film. Wel een week wachten...

                            Hier staat ook wat uitleg over het gebruik in engels (onderaan, manual). Misschien gaat dat wat beter dan russisch: http://cameras.alfredklomp.com/lubitel2/

                            Comment


                            • #15
                              Re: oude vintage camera

                              Je krijgt er ook gewone 35mm filmpjes in hoor.

                              Eens leuk om mee te experimenteren:

                              Comment

                              Working...
                              X