Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schaduwen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schaduwen

    Ik ga straks foto's nemen van een communicant. Ik heb ergens gelezen om met een isomoplaat te werken om de schaduwen weg te werken. Ondertussen weet ik al hoe het moet, maar is dit altijd nodig of alleen als er erge zon is?
    Zoals vandaag bv is het niet zonnig, heeft het dan nut van dit te doen of is het overdreven?
    Het probleem is dat ik wel binnen een half uur vertrek.
    Dus als iemand dit weet en wilt antwoorden, heel hard bedankt.

  • #2
    Hallo Act,

    Een "reflectiescherm" is altijd handig om bv. het gezicht wat op te helderen.
    Dat hoeft niet zo groot te zijn en kan ook zonder zon zijn diensten bewijzen.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      probeer gewoon de reflecties van de meeste lichtsterke aanwezigheid op te vangen, dat kan ook de binnenverlichting, een raam of zo zijn.
      Houdt wel rekening met de witbalans, die zal lichtelijk beïnvloed worden.

      Zeer mooi is ook het werken met twee flashen, waarbij je licht invult aan de donkere kant ...

      Comment


      • #4
        Phille, ik ga buiten foto's trekken. Het zijn geen studiofoto's.
        Wat de witbalans betreft, daarvoor moet ik passen. Ik weet dat ik dat kan met mijn toestel, maar ben bang om te experimenteren en dan alles naar de knoppen te helpen. Ik kan natuurlijk wel proberen hé?
        Ik laat nog weten hoe het geworden is.
        Althans bedankt voor het vroege antwoord van jullie twee.
        Ik neem mijn isomoplaat dus mee Is wel een grote

        Comment


        • #5
          k weet dat ik dat kan met mijn toestel, maar ben bang om te experimenteren en dan alles naar de knoppen te helpen
          je neemt toch je isomoplaat mee, je kan dan toch je witbalans mooi afstellen op die plaat, infeite als digitale fotograaf zou je een klein (plastic, metaals, ...) wit plaatje moeten in je zak steken, dan kan je overal gewoon je witbalans afstellen
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6

            je neemt toch je isomoplaat mee, je kan dan toch je witbalans mooi afstellen op die plaat, infeite als digitale fotograaf zou je een klein (plastic, metaals, ...) wit plaatje moeten in je zak steken, dan kan je overal gewoon je witbalans afstellen
            niet juist hoor...de enige correcte waarde om je witbalans af te stellen is een 18%-grijskaart. Kan je kopen in een fotowinkel en wordt best in de donker bewaard omdat hij anders al snel zou kunnen vergelen...

            Stef

            Comment


            • #7
              niet helemaal stef, sommige digitale camera's zijn specifiek ingeregeld op wit als referentie (dat staat dan meestal ook specifiek in de handleiding aangegeven, als het een goede handleiding is ).

              In beide gevallen zul je overigens redelijk goed resultaat halen, dus ook met een grijze kaart op een op wit ingeregelde camera. In elk geval meestal veel beter dan de automatische witbalans, maar dat zal dus per camera en situatie verschillen (hoe goed de auto witbalans is).

              Maar veel digitale camera's zijn specifiek ingeregeld op wit; voor analoge lichtmeting geldt voor zover ik weet altijd 18% grijs.

              Comment


              • #8
                Ik denk dat er een beetje verwarring is in deze topic tussen lichtmeten en een kleurbalans maken. Het is correct dat een lichtmeter geijkt is op 18% grijs, dus als je een exacte lichtmeting wil doen doe je dat best op een zo'n grijskaart waar Stef het eerder over had, heb je nu zo geen kaart gebruik je best de binnenzijde van je hand of in sommige gevallen is de grond ook een aardig alternatief. Een correcte kleurbalans maken aan de hand van het gereflecteerde licht doe je met digitale camera's, video of foto dus altijd door de camera te richten op een wit vlak waarop het licht reflecteerd en dan manueel een witbalans door de camera laten maken. Anders zal de camera altijd automatisch een gemiddelde berekenen uit het gereflecteerde licht dat op de ccd valt vandaar dat er nogal wat post's zijn met blauw, rood of eender welke kleurzweem.

                @Act als zo'n isomoplaat te omslachtig is om mee te nemen bestaat er zoiets als Lastolite. Dat zijn opvouwbare ronde reflectiepanelen verkrijgbaar in goud, zilver, wit en zelfs transparante kleur (voor diffusie) Er bestaan verschillende diameters in zoals de populaire 56 cm en 106 cm. Die dingen zijn altijd aan twee zijden bruikbaar, bv aan één zijde zilverkleurig voor een hardere lichtreflectie en aan de andere zijde goudkleurig voor een warmere lichtreflectie, beter voor warme huidtinten. Die dingen zijn best betaalbaar, zo tussen 16 en 49 euro afhankelijk van de diameter. Je krijgt er een zak bij zodat het scherm opgevouwd makkelijk meegenomen kan worden en eens ter plaatse vouw je dat open. Het probleem is dat je die dingen niet makkelijk kan vinden in de fotohandel maar met wat zoekwerk kom je er wel aan. En anders weet ik wel waar je ze kan bestellen. Succes
                Luc "iKKe"
                http://www.jip.be/luc

                Comment

                Working...
                X