Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voor alle BD'ers : action resizing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voor alle BD'ers : action resizing

    vanwege de topic resizing voor fotolabo's, heb ik voor alle photoshop gebruikers een reeks actions gemaakt.

    Action "set 3:2" maakt van elk +6MP bestand een perfecte 3:2 voor verdere bewerking (sizing) op 3000x2000px@3OOdpi

    de actions overige spreken voor zichzelf en resizen naar alle gangbare formaten (steeds 300dpi) en naar lager dpi indien je de keuze wil tot behoudt grootte (zakt de dpi) of behoutd dpi (stijgt de grootte).

    Voor zij die het aanbelangen, ik laat het hier staan ...


  • #2
    Phille, jij bent bijna de king of posts, als je'm al niet bent.

    Maar wat ik vooral wil zeggen: je bent niet de king of postcounts, maar vooral wat inhoud betreft.
    Altijd geniet ik van jouw afbeeldingen, en jou technische posts bekoren me altijd weer.

    Jouw posts, samen met die van frans_vdm, de kritische kijk van jacques en luc pappens en van anderen die ik gemakshalve niet vernoem, zorgen er elke keer weer voor dat ik hier een paar boeiende uurtjes per dag doorbreng.

    Bedankt voor die actions Phille!
    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

    Comment


    • #3


      Heb het al uitgeprobeerd zie. Fantastisch, geweldig..

      Bedankt.
      M.
      Can't go to sleep, clowns are going to kill me !
      Olympus E-PL2 + 14-150.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Phille
        Voor zij die het aanbelangen, ik laat het hier staan ...
        Helaas versie 7 only .
        Ik was namelijk benieuwd hoe je het onderscheid tussen horizontale en vertikale orientatie oplost.
        Zelf heb ik een hele hoop afzonderlijke actions die een resample doen naar verschillende formaten (allemaal combinatie van File|Automate|Fit Image met Image|Image Size). Alleen is het probleem dat de oorspronkelijke foto al de correcte aspect ratio moet hebben. En dat krijg ik niet opgelost zonder afzonderlijke actions voor horizontaal en vertikaal te moeten maken. Misschien kan het niet in PS6 en wel in PS7.

        Henk

        Comment


        • #5
          klopt henk, het is basic stuff, gewoon voor een 3:2 landscape, roteren kan evenwel, zonder probleem. Ik wou gewoon een kleine bijdrage leveren die het leven 'ietjes' aangenamer kan maken. Ik besef dat er ook 'uit de boot' zullen vallen, omdat ik me beperk toto PS7, waarvoor sorry ...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Phille
            klopt henk, het is basic stuff, gewoon voor een 3:2 landscape, roteren kan evenwel, zonder probleem. Ik wou gewoon een kleine bijdrage leveren die het leven 'ietjes' aangenamer kan maken. Ik besef dat er ook 'uit de boot' zullen vallen, omdat ik me beperk toto PS7, waarvoor sorry ...
            No problemo . Ik had gewoon effen hoop dat in PS7 je misschien wel orientatie-aware actions kon maken.
            BTW, het leuke aan mijn actions is dat ze wel orientatie-aware zijn. Bij Fit Image geef je immers het max. aantal pixels in horizontale en vertikale richting mee! Moet je zeker eens proberen. Anders wil ik ook wel eens mijn actions packagen en posten als er interesse is.

            Henk

            PS: blijkbaar werken je actions toch in PS6. Ik had namelijk direct rightclick Save gedaan met je link, maar er zat blijkbaar nog een stukske HTML tussen . BTW, eerlijk gezegd is die Set 3:2 niet bruikbaar voor 4:3 originelen. Je rekt namelijk de hele foto uit. En nu zie ik dat je zeker eens die Fit Image moet proberen, want een vertikale foto wordt met jouw resize actions niet correct geresampled .
            Wel stom dat er in PS7 nu nog altijd geen programmeertaaltje beschikbaar is voor Actions, want dan zou je heel gemakkelijk een orientatie-aware action kunnen maken.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Exxosje
              Phille, jij bent bijna de king of posts, als je'm al niet bent.

              Maar wat ik vooral wil zeggen: je bent niet de king of postcounts, maar vooral wat inhoud betreft.
              Altijd geniet ik van jouw afbeeldingen, en jou technische posts bekoren me altijd weer.

              Jouw posts, samen met die van frans_vdm, de kritische kijk van jacques en luc pappens en van anderen die ik gemakshalve niet vernoem, zorgen er elke keer weer voor dat ik hier een paar boeiende uurtjes per dag doorbreng.

              Bedankt voor die actions Phille!
              Ik kan u bijtreden voor de volle 100%
              Luc

              Comment


              • #8
                ik heb wel enkele die rekening houden met de lengte, breedte, maar die zijn enkel tot 1000 pixels en zaten bij een aangekochte action van fred miranda. Je doet daar een resize en of de foto nu portrait of landscape staat, je grootste pixel afm. wordt tot de gevraagde aangepast met behoudt van verhouding.

                ik zal die eens moeten uitlijsten om te kijken welke manier er wordt gebruikt, je kan een action uitlijsten door (denk ik ) CTRL in te drukken bij het saven, dan worden ze in dezelfde dir. als TXT weggeschreven ...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Phille
                  Je doet daar een resize en of de foto nu portrait of landscape staat, je grootste pixel afm. wordt tot de gevraagde aangepast met behoudt van verhouding.
                  't Is dat wat ik bedoelde met die Fit Image. Die functie (onder File|Automate) zorgt ervoor dat hij de foto resamplet (verkleint of vergroot) zodat lengte en breedte vallen binnen het opgegeven aantal pixels, met behoud van Aspect Ratio. Dus met een willekeurige foto, als je Fit Image kiest met zowel hor. als vert. 3000 pixels, krijg je voor een horizontale 3:2 foto 3000x2000 terwijl je bij een vertikale 3:2 foto dan 2000x3000 krijgt. Enorm handig. Het enige wat je dan nog moet doen is in Image Size de DPI op 300 zetten zonder resampling.
                  BTW, ik wist niet dat die Fred Miranda actions betalend waren. Heb ze nog nooit geprobeerd, maar ik kon me niet inbeelden dat daar super-ingewikkelde dingen in zitten. Ik vind Actions nog altijd heel beperkt qua mogelijkheden omdat het niets anders is dan een sequentie van functies zonder enige mogelijkheden van conditionals (nl. sommige acties alleen doen als een bepaalde voorwaarde wel/niet voldaan is) of user input. Op dat vlak is Corel PhotoPaint al ietsje beter, dacht ik, en helemaal het summum is CAL : Cakewalk Application Language (maar dan spreken we natuurlijk niet meer over foto-software). Misschien is er wel meer mogelijk in PhotoShop, maar dan is het in elk geval goed verborgen want heb toch al zitten zoeken.

                  Henk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by clash
                    Originally posted by Exxosje
                    Phille, jij bent bijna de king of posts, als je'm al niet bent.

                    Maar wat ik vooral wil zeggen: je bent niet de king of postcounts, maar vooral wat inhoud betreft.
                    Altijd geniet ik van jouw afbeeldingen, en jou technische posts bekoren me altijd weer.

                    Jouw posts, samen met die van frans_vdm, de kritische kijk van jacques en luc pappens en van anderen die ik gemakshalve niet vernoem, zorgen er elke keer weer voor dat ik hier een paar boeiende uurtjes per dag doorbreng.

                    Bedankt voor die actions Phille!
                    Ik kan u bijtreden voor de volle 100%
                    En doe van ons ook nog eens 100%
                    NoName&Coby
                    Nikon D100,
                    Nikonlenzen: 24-85 f3.5-4.5 AFS G,+ 70-200 f2.8 AFS-VR,+ Nikon AFS 12-24 F4 G DX + FL SB 80dx
                    www.langenacker.nl

                    Comment


                    • #11

                      Ben net eens rap gaan kijken naar www.fredmiranda.com. Wel indrukwekkend hoeveel action sets ze daar aanbieden. Maar de prijs valt toch wel dik tegen ! Bvb. Stair Interpolation $12.50. Er zitten wel tientallen Actions maar die zijn eigenlijk telkens dezelfde voor allerlei combinaties van oriëntatie en eind-formaat (dat bevestigt dus mijn indruk van PS Actions : heel beperkt in flexibiliteit). Dus eigenlijk is het telkens hetzelfde. Zo een action maak ik zelf op 5 minuten tijd hoor...
                      Hmm, hij geeft me wel interessante ideeën. Zal nog wat meer homebrew actions maken dit weekend .

                      Henk

                      Comment


                      • #12
                        Dikke merci, Phille !!

                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Henk, een action is natuurlijk 'slechts' een soort batch van bewerkingen op foto's, maar afhankelijk van wat je ermee doet, is er toch wel flexibiliteit, zelfs naar inhoud van de foto.

                          Bv: stel dat je verschillende foto's (afhankelijk van de inhoud van de foto) afzonderlijk wilt bewerken. Ik heb dat bv toegepast in een action om kleur om te zetten naar zwart-wit. Door in een stap bv de schaduwen (of highlights bv) te selecteren en die vervolgens apart als selectie in een laag te bewerken), zal het resultaat dus aangepast zijn aan de aanwezigheid van schaduwen. Wanneer er géén schaduwen of highlights zijn, zal die stap dus ook niets doen, de selectie is nul. In die zin is er dus wel flexibiteit afhankelijk van de inhoud van de foto zelfs. De flexibiliteit zit dus vaak in de keuze van bewerken, en de manier waarop je die bewerking opzet.

                          Maar: met de hand elke foto apart bewerken precies op wat die ene foto nu net nodig heeft, zal vaak het beste resultaat opleveren.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Erik Mansvelders
                            Bv: stel dat je verschillende foto's (afhankelijk van de inhoud van de foto) afzonderlijk wilt bewerken. Ik heb dat bv toegepast in een action om kleur om te zetten naar zwart-wit. Door in een stap bv de schaduwen (of highlights bv) te selecteren en die vervolgens apart als selectie in een laag te bewerken), zal het resultaat dus aangepast zijn aan de aanwezigheid van schaduwen. Wanneer er géén schaduwen of highlights zijn, zal die stap dus ook niets doen, de selectie is nul. In die zin is er dus wel flexibiteit afhankelijk van de inhoud van de foto zelfs. De flexibiliteit zit dus vaak in de keuze van bewerken, en de manier waarop je die bewerking opzet.
                            Akkoord, maar ik vind dat soort truukjes nogal 'gehack' om het in developers-termen uit te drukken. Doet me een beetje denken aan het programmeren van Universele Remote Controls. Wie dat al eens gedaan heeft, zal wel weten wat ik bedoel.

                            BTW, ondertussen wel ingezien waarom de FM Actions toch wat geld kosten : wellicht zijn ze allemaal heel erg gefinetuned om de beste resultaten op te leveren. Bvb. die Stair Interpolation zal (hopelijk) zodanig zijn stappen doen dat het resultaat het best is. En daar steekt natuurlijk wel een behoorlijke brok trial&error en research achter. Allez, ik hoop het, want anders kan je het dus veel goedkoper zelf doen... Hoedanook ga ik in elk geval eens mijn eigen SI actions maken en hier dan posten...

                            Henk

                            Comment


                            • #15
                              Bedankt Phille voor de action,schitterd idee

                              Comment

                              Working...
                              X