Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

    Tja,

    dat goed materiaal alleen niet voldoende is om fantastische foto's te maken heb ik gisteren opnieuw mogen ondervinden.

    De feiten: verjaardagsfeestje van éénjarig nichtje. U kent dat wel.
    De camera: 2dehandse D50 met gloednieuwe 18-200 VR.
    De parameters: wat gespeeld met 800 en 1600 ASA, een pak foto's met flits en zonder flits genomen, wat gespeeld met de flitsintensiteit enzoverder. Met nieuw speelgoed moet je spelen. En het geeft ook een goeie reden om niet al te veel te moeten babbelen met al die "ouw meekes".

    De resultaten: de meeste foto's die zonder flits genomen zijn, zijn nét niet scherp, ondanks de hoge ASA en de VR. Wel hatelijk dat ze NET niet scherp zijn. Anders gezegd: ze zijn BIJNA goed maar toch echt niet bruikbaar.

    Conclusie 1 : binnenshuis toch maar beter zoveel mogelijk flits gebruiken want de sluitertijden zijn té lang om bewegingsonscherpte - en je eigen gebibber - te vermijden. Zeker als je wat inzoomt.

    Conclusie 2 : Vééééééééééééél oefenen en alle mogelijke parameters uitproberen zoals leren werken met de scherpstellingsvelden, de lichtmetingsvelden en de geforceerde over- en onderbelichting van foto's met en zonder flits.

    Conclusie 3 : ik moet dringend stoppen met werken want ik heb tijd te kort om goed te leren fotograferen.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

    Haha, het is heel herkenbaar hoor maar met veel oefenen, lezen en kijken naar andermans werk kom je er wel
    Met puntje 3 ga ik overigens helemaal akkoord.
    Album: http://www.flickr.com/photos/zinno01/

    Comment


    • #3
      Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

      Tip :laat die voor u niet toonbare ook niet zien aan de familie , enkel deze waar uzelf 100 procent achter staat ,en de rest moet u nog bewerken zegt u maar ,het zal u zeker goed bekomen (eigen ervaaring)
      Zo objectief als mijn objectieven.....
      bd 616 be MVG Jan

      Comment


      • #4
        Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

        ha,

        maar zo "ervaren" ben ik al : ik toon enkel waar ik volledig tevreden over ben. Van 't feestje van gisteren gaan dat er maw niet al te veel zijn
        Know what you know, and don't know what you don't know.

        Comment


        • #5
          Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
          De resultaten: de meeste foto's die zonder flits genomen zijn, zijn nét niet scherp, ondanks de hoge ASA en de VR.
          voor zover ik weet zijn ASA (of ISO) en scherpte niet direct aan elkaar gekoppeld maar ik ken dat gevoel van NET niet scherp genoeg te zijn.

          blijven proberen is inderdaad de boodschap en wat conclusie 3 betreft, kom ik volledig in... ik heb ook tijd te kort
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

            Conclusie 4: 50/1.8 aanschaffen, dat kan weer niet na conclusie 3, dus even omdraaien.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
              voor zover ik weet zijn ASA (of ISO) en scherpte niet direct aan elkaar gekoppeld
              tuurlijk niet, maar ik dacht door hoge ASA te kiezen voldoende licht te kunnen vang en om voldoende korte sluitertijden te hebben om zo mijn eigen gebibber op te vangen. Niet dus.
              Know what you know, and don't know what you don't know.

              Comment


              • #8
                Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Conclusie 4: 50/1.8 aanschaffen, dat kan weer niet na conclusie 3, dus even omdraaien.
                Maar mijn dametje moet nog even wennen aan de aanschaf van mijn DSLR.

                En aangezien ik deze week ook nog een nieuwe achterband en kettingset moet hebben, gaat mijn rekening daar ook niet mee kunnen lachen.
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                  tuurlijk niet, maar ik dacht door hoge ASA te kiezen voldoende licht te kunnen vang en om voldoende korte sluitertijden te hebben om zo mijn eigen gebibber op te vangen. Niet dus.
                  wie zegt dat onscherpte door JOUW gebibber wordt veroorzaakt?

                  wat ik wil zeggen : verjaardagsfeestje binnen met beperkt licht en veel bewegende onderwerpen zijn niet de meest ideale omstandigheden om foto's te nemen VR is handig maar verwacht er geen wonderen van.

                  maar ja, je bent weer een ervaring rijker he... door te proberen, leert men.

                  @ hjanssen : ik zou nogal lenzen moeten kopen als ik elke keer conclusies moest nemen maar ok : 50mm 1.8 is zijn (weinige) euro's zeker waard
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                    Die 50/1.8 is eigenlijk wel een quasi verplicht objectief he
                    Album: http://www.flickr.com/photos/zinno01/

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door zinno01 Bekijk bericht
                      Die 50/1.8 is eigenlijk wel een quasi verplicht objectief he
                      waarom staat die dan nog niet in je sig?

                      ik heb hem ook maar gebruik hem te weinig... heb een 18-50 2.8 van Sigma die meestal wel voldoet. moet ook nog wennen aan vast brandpunt denk ik...
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                        Ben niet echt akkoord met puntje 1, flitsen altijd proberen te vermijden.
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                          Omdat ik hetzelfde type vrouw als Muug heb
                          soit, het objectief en een 430ex zijn gepland voor eind dit jaar
                          Album: http://www.flickr.com/photos/zinno01/

                          Comment


                          • #14
                            Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Ben niet echt akkoord met puntje 1, flitsen altijd proberen te vermijden.
                            yeah, ik weet het, 'k heb ook een bloedhekel aan geflits. Niet leuk voor de mensen en niet leuk op de foto's.
                            Know what you know, and don't know what you don't know.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lichtelijk teleurgesteld maar wel leerrijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door zinno01 Bekijk bericht
                              Omdat ik hetzelfde type vrouw als Muug heb
                              soit, het objectief en een 430ex zijn gepland voor eind dit jaar
                              na ja, da's een toegestaan excuus want ik gebruik dat ook voortdurend
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X