Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focal Length Multiplier - EOS 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focal Length Multiplier - EOS 10D

    Hi, bij het surfen ben ik op dit zéér cool forum terechtgekomen! Dit is dus mijn allereerste post

    Ik heb met interesse alles gevolgd ivm Canon EOS 10D, dus ook die verwarring rond de 1.6x focal length multiplier. Om te checken of ik het goed begrepen heb (da's dus jullie taak! ), mijn volgende opmerkingen:

    * 50 mm @ F4 bij 10d geeft exact hetzelfde beeld (zelfde DOF, FOV, belichting, perspectief, enz...) als een 80 mm @ F6.4 bij een conventionele 35mm SLR. Afstand tot het object blijft zelfde.

    * bij eenzelfde budget voor lenzen (bvb. 500 €), haal je kwalitatief betere resultaten op tele bij 10d dan bij SLR. Vb. : 500mm bij 10d is equivalent aan 800mm bij SLR. Het laatste bestaat niet (?), of vertoont teveel aberraties.

    * bij wide-angle geldt het omgekeerde: om 24mm (35mm equivalent) te bekomen bij 10d moet je een lens hebben van 15mm, wat duurder is of kwalitatief minder is.

    Als jullie lenzen kopen voor 10D, houden jullie rekening met die 1.6x focal length multiplier? De populaire 28-135mm is dan eigenlijk 45-215mm. Klopt dit?

    Graag reactie

  • #2
    Originally posted by kvdam
    * 50 mm @ F4 bij 10d geeft exact hetzelfde beeld (zelfde DOF, FOV, belichting, perspectief, enz...) als een 80 mm @ F6.4 bij een conventionele 35mm SLR. Afstand tot het object blijft zelfde.
    Kleine correctie : NIET dezelfde belichting. In krek dezelfde situatie zal je zien dat de SLR op 80mm@F6.4 1.6x minder licht binnenkrijgt dan de DSLR op 50mm@F4 en bijgevolg zijn sluitertijd bij automatische meting ook ruwweg 1.6x langer zal zetten.
    In die zin zou je kunnen argumenteren dat mijn stelling dat het beeld exact hetzelfde is, niet 100% klopt. Op de SLR ga je immers iets meer bewegingsonscherpte hebben omdat de sluiter langer openblijft. Wanneer er niets beweegt, heb je echter dus wel krek hetzelfde beeld.

    Henk

    Comment


    • #3
      Hallo kvadam,

      Kijk eens op de site zelf (link BD-logo bovenaan).
      Kies kinks in het menu voor BD crew albums en kies Canon 10D of D60.
      Daar staan genoeg foto's met de Sigma 50-500mm op 500mm (of het equivalent van 800mm).
      Bestudeer het resultaat en geef je mening eens .
      BTW, welkom hier ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Hallo Jaja,

        Heb het vliegtuigalbum (canon eos 10d) van nabij gekeken, in het bijzonder foto's getrokken met 500mm. Heel knap gedaan, zou ik zeggen!

        Ik veronderstel dat het maken van die foto's met een gewone SLR een héél dure zaak is door het gebruik van een super telelens? Dus die 1.6x factor is hier in het voordeel van 10d?

        Comment


        • #5
          Hallo kvdam,

          Een digitale SLR heeft bij tele inderdaad voordeel door de 1.6 factor ...
          Een 500mm wordt dan een "800mm" ... en groothoek is het dus omgekeerd.
          Maar je kan dus perfect "800mm" telefoto's maken.

          Jaja

          Originally posted by kvdam
          Hallo Jaja,

          Heb het vliegtuigalbum (canon eos 10d) van nabij gekeken, in het bijzonder foto's getrokken met 500mm. Heel knap gedaan, zou ik zeggen!

          Ik veronderstel dat het maken van die foto's met een gewone SLR een héél dure zaak is door het gebruik van een super telelens? Dus die 1.6x factor is hier in het voordeel van 10d?
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment

          Working...
          X