Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotolabo's, hoe doet u het ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotolabo's, hoe doet u het ...

    Mss een interessante topic aanmaken om workflows uit te wisselen ivm met de labo's en de resultaten. Zo kunnen we er allemaal iets uit leren en van profiteren.

    Als je deze topic wil/kan beantwoorden, probeer dan mss te antwoorden op vragen zoals :

    - met welk labo werk je ?
    - welke formaten druk je af ?
    - op welke resolutie (dpi on pixel afmetingen) stuur je je foto's binnen ?
    - ben je tevreden v.d. kwaliteit ?
    - benadert de kleur en gamma (warmte, scherpte, etc...) je origineel ?
    - heb je tips ivm een bepaald labo ?
    - heb je vragen omtrent een bepaald proces ?

    Philippe

  • #2
    Tot hiertoe werkte ik enkel met www.pixum.nl
    Mbt de prijs kan ik alleen maar tevreden zijn, ik hou wel rekening met de 2,5 euro verzendkosten, dus voor 3 foto's doe ik geen bestelling, ik laat ze wat samenkomen, anders print ik thuis.

    Persoonlijk zijn bij mij de kleuren wat warmer en gesatureerder dan hoe ik ze instuur. Vergelijk het zowat met de Kadac chrome films in de 35mm film. Een aangename warme tint, ook huidskleuren zijn wat 'voller' van kleur.

    Persoonlijk zou ik de tinten liever een tikkeltje getrouwer willen, zodat ik zelf bepaal wanneer saturatie en/of warmte mag/kan.
    Ook in de groene tinten zie je dit.

    Daarom denk ik er ook aan een ICM profiel te laten maken voor dit labo, want voor de rest ben ik zeer tevreden met de resultaten, eenmaal zulk profiel, kan je een softproofing doen in photoshop, zo vergelijk je je origineel en de softproofing (zoals ie er zal uitzien na druk) en kan je dus wat aanpassingen doen.

    voor 20x30 formaat lever ik 2000x3000 pixels af aan 300dpi met een jpg setting van 'max 10' in ps als ik de foto bewaar. Bestanden zijn dan ong. 2MB groot.

    voor 10x15 formaat 1182x1772@300dpi en voor 13x19,5 zijn ze 1535x2303@300dpi.

    Ik kies steeds bij het bestellen voor 'DPO uitschakelen' zodat ze zelf geen kleurmanagement doen maar de bestanden inladen zoals aangeleverd, belangrijk als je zelf controle wil houden.

    Comment


    • #3
      interessante topic Phille - die ga ik in het oog houden
      Do or Do Not - There is no try ...
      www.giantpat.be

      Comment


      • #4
        Phille, wat bedoel je met 'ICM profiel laten maken voor dit labo'? Hoe/waar kun je dit laten maken???

        greetz
        My Flickr

        Comment


        • #5
          het meeste dat ik hierover gevonden heb :

          - http://www.drycreekphoto.com/
          - http://www.computer-darkroom.com/ps7-colour/ps7_1.htm
          - http://www.computer-darkroom.com/ps7..._print_mac.htm

          Comment


          • #6
            Er zijn al paar topics over geweest hier zo af en toe en dit is een website over het onderwerp : http://www.digitalefoto.be/
            Maar het kan geen kwaad natuurlijk er weer eens over te beginnen

            Comment


            • #7
              Originally posted by marjo
              Er zijn al paar topics over geweest hier zo af en toe en dit is een website over het onderwerp : http://www.digitalefoto.be/
              Maar het kan geen kwaad natuurlijk er weer eens over te beginnen
              mja, die site, kweet zo niet hoor
              Fujiprint en Prestoprint zijn identiek, maar toch krijgen ze een andere kwotering....
              mvg,
              Dieter

              Comment


              • #8
                Ik zit al verder te zoeken ook want dacht dat paar maanden geleden iemand hier bezig was met iets dergelijks opzetten

                Comment


                • #9
                  Originally posted by marjo
                  Ik zit al verder te zoeken ook want dacht dat paar maanden geleden iemand hier bezig was met iets dergelijks opzetten
                  ik heb het ondertussen gevonden:


                  Wegens gebrek aan belangstelling (zie bezoekersaantallen), heb ik besloten om dit arbeidsintensieve werk niet verder te zetten

                  als ik eens tijd heb, zal ik misschien wat ineensteken




                  mvg,
                  Dieter

                  Comment


                  • #10
                    Labo: Colormailer - vroeger Spector geprobeerd maar te duur.

                    Formaten: Alles van 10x15 tot 30x45 - met de 10D zal ik ook wel eens een 50x70 doen.

                    Resolutie: Heb ik nog niet zo bij stilgestaan. In principe haal ik bij 30x40 nog altijd 180dpi met een 6MP (geïnterpoleerd) uit mijn Fuji, en 130dpi met de 3MP file. Je mag rekenen dat de technologie van vandaag met 120dpi afdrukken kan maken zonder zichtbaar kwaliteitsverlies - althans dat is wat ik al vaker te horen gekregen heb. Met andere woorden: ik heb nog nooit de noodzaak gezien om alles naar 300dpi op te blazen. Dat maakt de upload alleen maar (veel) langer. Voor 10x15 of 11x15 afdrukken stuur ik 1600x1200 door. Dat is 266dpi, wat normaal gezien voor drukwerk ook volstaat (maar men neemt meestal 300).

                    Kwaliteit: De afdruk op zich is zeker goed; glanzend, maar niet te, en op Agfa Prestige gedrukt.

                    Ten opzichte van origineel: Hier knelt het schoentje. Mijn eerste afdrukken misten contrast en hadden een geelachtige zweem. Op basis van een gescande afdruk en een origineel bestand heb ik een actie gemaakt die deze afwijkingen vrij goed corrigeert. Het is een extra stap die behoorlijk werkt, maar het blijft een extra stap. Bij Colormailer beweren ze dat ze het bestand afdrukken zoals ze het ontvangen, maar ik merk bv. aan de haren van een persoon dat er verscherping wordt toegepast, wat niet wenselijk is aangezien ik dat zelf op voorhand doe. Ik heb Colormailer mijn bevindingen en voorbeeldfoto's doorgemaild met het voorstel om dit samen van dichtbij te bekijken, maar ik kreeg als antwoord dat ze nog nooit klachten gehad hadden i.v.m. kleurzweem en dat de overgrote meerderheid tevreden was over hun afdrukken. Natuurlijk zijn ze dat; ze weten niet beter. Colormailer drukt bv. voor Kruidvat, waar je voor geen geld je foto's kan laten afdrukken en dus weinig of niks verwacht. Ik weet wanneer ik afgewimpeld word.

                    Waarom blijf ik daar afdrukken? De prijs is goed, ze leveren vrij snel en ze hebben wellicht de grootste keuze aan afdrukformaten. De kleurcorrectie kan ik zelf op voorhand doen. Ik moet wel zeggen dat jouw vragen over color management mij aan het denken gezet hebben. Misschien moet ik een afdrukcentrale zoeken die echt helemaal niks aan mijn foto probeert te "optimaliseren".

                    Ik was geen control freak, maar ik zou het kunnen worden. Tenslotte kan mijn HP970 van minder dan 300 euro afdrukken wat er op mijn monitor staat, terwijl hun labo van een paar honderdduizend euro er niet in slaagt. Maar ja, zij gaan ervan uit dat ik niks van color management ken en dat mijn monitor van 99 euro* slecht gecalibreerd is. Dat ik met Spector dit probleem niet had, daar hadden ze geen uitleg voor.

                    * for the record: dit was een ironische opmerking - mijn monitor is wel degelijk iets waard en is behoorlijk gecalibreerd

                    "Tips": Als ik mijn boterham zou moeten verdienen met fotografie, dan zou ik zeker niet bij Colormailer afdrukken. Ik denk dat het dan beter is om een Fuji Frontier of Agfa labo in je buurt te zoeken, een deal te sluiten met de uitbater en de bestanden gewoon binnen te brengen op cd of zip. Je moet ze dan wel zelf afleveren en ophalen, maar gezien het persoonlijk contact heb je wel invloed op het verwerkingsproces.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hoehel
                      Originally posted by marjo
                      Er zijn al paar topics over geweest hier zo af en toe en dit is een website over het onderwerp : http://www.digitalefoto.be/
                      Maar het kan geen kwaad natuurlijk er weer eens over te beginnen
                      mja, die site, kweet zo niet hoor
                      Fujiprint en Prestoprint zijn identiek, maar toch krijgen ze een andere kwotering....
                      Even wat uitleg hierover. De kwoteringen die op onze site staan komen gedeeltelijk onze eigen testen en gedeeltelijk uit de kwoteringen die andere gebruikers ons toezenden. Daardoor is het perfekt mogelijk dat voor twee diensten die gebruik maken van het zelfde afdruklabo (bv. Fujiprint en Prestoprint) maar gebruik maken van andere afleverpunten er toch andere kwoteringen komen afhankelijk van de ervarinen die gebruikers hadden met deze fotoservice.
                      Met vriendelijke groeten,
                      Patrick
                      www.digitale-foto.com
                      info@digitale-foto.com

                      Comment


                      • #12
                        Ik geloof dat er weinig zijn die zo een goed fotolab hebben als ik.....

                        Mijn fotolab is de fotowinkel in het dorp. Deze man heeft net zoals velen anderen een frontier 370. Samen met die man heb ik verleden jaar heel wat testen gemaakt om foto's af te drukken. In tegenstelling tot de andere labs heb ik hier een unieke afspraak waarbij ik de foto's aanlever zodat hij NOOIT enige correctie of resize mag/moet doen. Daarom moet ik de foto's in het juiste formaat zetten, anders wordt dat door het lab gedaan en daarvan komen de meeste problemen, dan is het formaat anders, is er een rand, is de verhouding niet juist en wat weet ik allemaal.

                        De reden ligt in het feit dat de machines in een bepaalde vaste resolutie werken. Voor de frontier 370 is dat heel simpel, de resolutie is gewoon 300 dpi, ttz voor iedere afstand van 25.4 mm moeten er 300 pixels aangeboden worden.

                        De gebruikte formaten worden afgeleid van inch maten, dus de breedte van de rollen.
                        Het formaat 10x15 is eigenlijk 4x6 inch, gevolg, het aantal pixels die hiervoor nodig zijn is 4x300 op 6x300 of 1200x1800 pixels. Om nu een foto te laten afdrukken moet je eerst het formaat in inch hebben. Zo heb ik enkele formaten die ik geregeld gebruik nl:
                        4x6 .inch .... 101,6 x 152.4 .... genaamd 10x15 ..... pixels 1200x1800
                        5x7 .inch .... 127,0 x 177,8 .... genaamd 13x18 ..... pixels 1500x2100
                        6x8 .inch .... 152,4 x 203,2 .... genaamd 15x20 ..... pixels 1800x2400
                        8x12 inch .... 203,2 x 304,8 .... genaamd 20x30 ..... pixels 2400x3600
                        10x15inch .... 254,4 x 381,0 .... genaamd 25x38 ..... pixels 3000x4500

                        Ik zorg er bijgevolg voor dat mijn aangeleverde files altijd 300 dpi hebben. Hieruit volgt dat je de foto moet zelf resizen naar je gewenste formaat. Per foto afmeting ligt het aantal toegeleverde pixels VAST!

                        Door deze overeenkomst moet de fotograaf in het lab nog enkel mijn files vanaf de CDROM overlezen naar de frontier en afdrukken. Alle files staan altijd ongecomprimeerd in tif of bmp formaat op de CD. Omdat ik zelf het kleurbeheer juist gedaan heb, ttz de frontier mag geen processing meer uitvoeren behalve zijn eigen output profile, heb ik 100 % de garantie dat de kleuren zullen zijn zoals ik ze bij mij zie op mijn gekalibreede monitor. De fotograaf heeft ook geen extra werk aan mijn foto's en daardoor heb ik dan ook een behoorlijke goede prijs die veel lager is dan alle mogelijke huis printers. De foto's zijn kleur vast en water bestendig, iets dat velen vergeten van een eigen afdruk.

                        En ik mag s'morgen mijn CD in de bus werpen als ik vertrek naar mijn werk, s'avonds om 18H00 liggen die altijd klaar. Als het heel dringend dan mag ik doorstappen naar het lab en enkele minuten wachten tot ze klaar zijn. Dit laaste mag geen algemene regel zijn natuurlijk.

                        Het hoop dat nu niet iedereen naar mijn gemeente verhuist .

                        En ja ik heb een heel tevreden man...

                        Groetjes
                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          Eens kijken, ik heb al wel eens wat geprobeerd aan afdrukcentrales en ga deze niet allemaal opnoemen.
                          Waar ik persoonlijk goede resultaten mee heb is Fujicolor al was het maar dat je ook grotere formaten kan laten afdrukken al moet je dan de digitale files wel binnenbrengen bij je fotoboer op cd-r of dergelijken. Wel vragen om het via de vakafwerking te processen en zo heb ik al knappe 50x70 prints laten maken.
                          Gewoonlijk ga ik voor 10x15 en 20x30 prints wat ik standaard aanlever op het juiste formaat in 300 dpi en kleurgecorrigeerd naar eigen smaak wat erg bevalt. De prints komen steeds terug zoals ik het bedoeld heb en zijn kwalitatief erg goed en erg betaalbaar.
                          Als ik eens uit de band wil springen en iets speciaals nodig heb ga ik wel eens naar een professioneel vaklabo in Antwerpen omdat je daar speciale dingen of formaten kan laten printen maar daar betaal je dan ook voor. De kwaliteit is daar wel altijd perfect, de prijs is dat voor hen ook.
                          Wat me altijd blijft verbazen is dat jpeg artefacts in prints steeds minder zijn dan op je monitor maar daar zul je mij niet over horen klagen.
                          Luc "iKKe"
                          http://www.jip.be/luc

                          Comment


                          • #14
                            luc, ik denk dat dit logisch is, als je een foto op je monitor bekijkt op volle grootte san doe je dit aan 72 dpi. (of 90 als je in een hogere resolutie kijkt).

                            4t labo verwerkt aan 300dpi en dat maakt dat alles 4 x beter ligt kwa resolutie dus ook de foutjes ... (daarom vergelijk ik altijd een print zodat ik ongeveer een idee krijg van de kwaliteit, maar dat is relatief)

                            Comment


                            • #15
                              Frans, dat is hetgeen ik in een andere topic dus ook wou aantonen, dat die drukcentrales aan 300dpi werken. Bij Pixum heeft men toch blijkbaar een soort van instapkwalitiet (minimaal) en een optimale (300dpi) dus zij zullen de kwaliteit toch weten te koppelen aan de resolutie die men aanbiedt, ik denk dat dit bewust gedaan is om toch 20x30 prints te kunnen aanbieden aan 2MP bezitters.

                              Persoonlijk ben ik zeer onder de indruk van een 12x8 inch (20x30cm) als ik een bestand binnenlever van 3000x2000 pixels. Ik haal daar dus ook maar 254dpi ipv de 300, ik ga voor de proef volgende keer is een chart of testafdruk meeleveren waarbij ik de twee werkmethodes test, zijnde een print 2400x3600 pixels (12x8" @300dpi) en eentje van 2000x3000 pixels(origineel 12x8" @254dpi) en de zaak dan nauwkeurig vergelijken.

                              waar het mij om te doen is, is het testen of de interpolatie binnen PS (SIpro van fred miranda) beter of aanvaardbaarder is dan de blowup in een labomachine ...(of omgekeerd)

                              Comment

                              Working...
                              X