Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewegingsonscherpte ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewegingsonscherpte ?

    Bij het uittesten van mijn nieuwe D80 lijken sommige foto's last te hebben van bewegingsonscherpte (denk ik toch)
    Het regeltje brandpuntsafstand/sluitersnelheid heb ik goed in het oog gehouden (zelfs met een ruime speling bvb 1/160 ipv 1/100 - met 85mm objectief)
    En toch niet (haar)scherp

    Enig idee waaraan dit kan liggen ? Objectief tekent bij sommige dan weer wél haarscherp, dus oorzaak kan daar niet liggen

    Hoe absoluut is dat regeltje trouwens?

    Testen is gedaan op 100 % beeldgrootte en meer, niks aan de hand bij gewoon gebruik en resizen
    Ook moet ik erbij vermelden dat er een MD80 opzit en ik dit extra gewicht/gevoel nog niet volledig gewoon ben
    Last edited by mexicano; 24 september 2007, 15:27.
    Canikon 40D - D200, D300

  • #2
    Re: Bewegingsonscherpte ?

    dat "regeltje" is zo goed als je hand stil kan zitten .. maar vergeet niet dat er verschillende soorten bewegingsonscherpte zijn: camera-movement en subject-movement. ben je zeker dat het bewegingsonscherpte betreft en niet gewoon verkeerd scherpgesteld (bv. door back-focus)

    zet eens een meetlat onder een hoek van 45° op een tafel en zet je cam op statief, en naam dan eens een foto waar je met één scherpstelpunt scherp stelt op bv. 20 cm .. en dan kijk je of de scherpe zone 1/3 voor en 2/3 achter die "20 cm" staat. Is dit niet het geval, dna moet je je lens/body callibreren .. en dat kan je enkel zelf doen op de duurdere bodies à la 1DMKIII, anders moet je ze binnen doen en laten afstellen, in de hoop dat je met al je lenzen dezelfde fout zou hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Bewegingsonscherpte ?

      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
      zet eens een meetlat onder een hoek van 45° op een tafel en zet je cam op statief, en naam dan eens een foto waar je met één scherpstelpunt scherp stelt op bv. 20 cm .. en dan kijk je of de scherpe zone 1/3 voor en 2/3 achter die "20 cm" staat. Is dit niet het geval, dna moet je je lens/body callibreren ..
      Zie http://www.vanwalree.com/optics/misconceptions.html punt 2.

      Comment


      • #4
        Re: Bewegingsonscherpte ?

        Even een klein testje (wel niet volgens de regels van de kunst, maar moet toch een beeld geven) - scherpgesteld ter hoogte van de 21
        (uit de vrije hand)


        (Uitvergrote) 100% crop - Nikkor 85mm 1.8, F2, 1/640
        Standaardverscherping in C1 en 10% Smart in BDSizer

        Wijst dus in de richting van bewegingsonscherpte (deze hier is wel degelijk scherp genoeg vind ik)
        Last edited by mexicano; 27 september 2007, 20:34.
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Bewegingsonscherpte ?

          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
          Even een klein testje (wel niet volgens de regels van de kunst, maar moet toch een beeld geven) - scherpgesteld ter hoogte van de 21
          (uit de vrije hand)


          100% crop - Nikkor 85mm 1.8, F2, 1/640
          Standaardverscherping in C1 en 10% Smart in BDSizer

          Wijst dus in de richting van bewegingsonscherpte (deze hier is wel degelijk scherp genoeg vind ik)
          ik zie geen bewegingsonscherpte hoor.
          probeer eens je diafragma nog wat dichter te draaien naar 2.8 of nog kleiner
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Bewegingsonscherpte ?

            De scherpte ligt meer voor de 21.

            Comment


            • #7
              Re: Bewegingsonscherpte ?

              Ik geef Pol gelijk - de scherpte ligt rond 20.5 cm.

              Probeer toch eens te werken met een kleiner diafragma (f5.6 bvb) en een snelheid van minstens 1/125e.
              De scherpte moet dan echt top zijn bij die 85mm.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Bewegingsonscherpte ?

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Ik geef Pol gelijk - de scherpte ligt rond 20.5 cm.

                Probeer toch eens te werken met een kleiner diafragma (f5.6 bvb) en een snelheid van minstens 1/125e.
                De scherpte moet dan echt top zijn bij die 85mm.
                Zoals eigenlijk al vermeld bij het begin is die scherpte meestal top
                Alleen af en toe gaat het grondig mis

                Wat die foto met de meetlat betreft, gaat het om het slechtste resultaat van een reeksje van drie (foto's zijn wel uit de vrije hand genomen)
                Deze morgen nog eens geprobeerd op de kern van een orchidee en ditmaal zonder problemen (ttz 2 goede opnames en 1 rats er naast, waarschijnlijk door verkeerd focussen)
                Zou die AF dan zo gevoelig zijn ?
                Last edited by mexicano; 25 september 2007, 08:27.
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Bewegingsonscherpte ?

                  Mogelijke uitleg ?

                  If you're shooting a subject that is smaller than the sensor, you may well have difficulty maintaining focus on the subject if a higher contrast object is sharing the sensor. Since the underlying sensor is significantly larger than the visible AF bracket, the subject could actually be larger than the bracket and the AF system still could be fooled by higher contrast objects sharing the sensor.

                  A good example of this might be a portrait shot. You might think your camera is focusing on a person's eye, when in fact the eye and ear are both under the sensor. If the ear has more light on it than the eye...guess which will be in focus? Yes, the ear! Do you see why some may feel that their camera has a backfocus issue, when in fact it is working as designed.

                  By careful testing, you will find out whether your viewfinder brackets are centered well within the actual AF sensors, or are more to the left or right (or up and down). By knowing this, you can adjust your focus techniques to match the "personality" of your unique camera.
                  Last edited by mexicano; 25 september 2007, 12:19.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewegingsonscherpte ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Ik geef Pol gelijk - de scherpte ligt rond 20.5 cm.

                    Probeer toch eens te werken met een kleiner diafragma (f5.6 bvb) en een snelheid van minstens 1/125e.
                    De scherpte moet dan echt top zijn bij die 85mm.
                    idd; brandpuntsafstand x cropfactor = minimum, dus 85 x 1.6 =+/-130ste en je diafragma echt wel pak dichter draaien anders blijft ie soft op zon grote openingen.

                    Probeer de foto eens met flits, dan bevries je het en weet je direct of het aan je hand ligt of niet

                    Glenn
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewegingsonscherpte ?


                      (Met flits - (uitvergrote) 100% crop, ISO 800, F4, 1/60)

                      en ééntje op F8

                      Last edited by mexicano; 27 september 2007, 20:35. Reden: foto toegevoegd
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bewegingsonscherpte ?

                        Bovenstaande crops kun je moeilijk soft noemen en toch blijft het probleem zich verder stellen (bij ong. 1 opname op 5, de andere hebben een vergelijkbare kwaliteit, zelfs op F2-2.8)
                        Onscherpte zit meestal in de ver-weg-zone, maar ook hier heb resultaten die wél goed zijn
                        Ik blijf zoeken...

                        Tussen haakjes, met onscherp bedoel ik dat ze slechts het niveau halen van goedkope lensjes, geen hopeloze gevallen dus...
                        Maar dit is wel een 85mm 1.8
                        Last edited by mexicano; 27 september 2007, 20:36.
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bewegingsonscherpte ?

                          Probleem opgelost blijft de vraag waarom dit eigenlijk gebeurt
                          Erop uitgetrokken met statief met dit als resultaat


                          (vergeet niet dat dit een uitvergrote 100% crop is, gepresenteerd op 750 pixels)

                          Dus geen front- of backfocus of andere miserie; het totaalbeeld bespaar ik jullie (absoluut niet mooi, enkel om grondig te testen bedoeld)
                          (Mag imo nog scherper, maar ik ben toch al tevreden gesteld ivm AF)
                          Last edited by mexicano; 27 september 2007, 20:37.
                          Canikon 40D - D200, D300

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bewegingsonscherpte ?

                            voor een beter volgen van deze draad; "Flikker" Flickr er eens uit, want ik zie geen fl...
                            Groets, Gerhard
                            Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bewegingsonscherpte ?

                              Probleem is opgelost, dus sommige fotokes op Flickr zijn verwijderd
                              Thread mag trouwens gesloten worden
                              Canikon 40D - D200, D300

                              Comment

                              Working...
                              X