Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixum, hoeveel DPI ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pixum, hoeveel DPI ?

    Ik heb een paar foto's laten maken bij Pixum van 30*45.
    Donderdag heb ik een mailtje gehad dat ze op de post zijn, ik ben eens benieuwd!
    Mijn foto is 3072*2048 wat neer komt op ongeveer 170 dpi.
    Volgens pixum en andere afdrukcentra moet dit zeker voldoende zijn.
    Heeft er iemand ervaring met een nog grotere afdruk van een 6MP bvb. bij colormailer.
    Wat is het minimum aantal dpi om toch nog een goede foto te hebben ?
    Gert 5D mark III

  • #2
    heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ben wel ook benieuwd naar de reacties hierop.
    mvg,
    Geronimo
    www.geronimosite.net

    Comment


    • #3
      heb bij Colormailer al 2 50*70 besteld
      es aan 100DPI en es aan 150DPI
      no problems

      als ik mijn originele foto's open in PS en een resize wil doen,
      zie ik dat ze altijd in 72DPI staan
      en ik bestel ze zo bij Pixum
      en ook daar no problems
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Ik heb ondertussen nog wat informatie gevonden bij colormailer zelf wat betreft de resolutie, zij hebben een aantal aanbevelingen naar gelang de grootte van de foto:
        We recommend the following resolution to ensure good photo prints :
        - for formats from 10x15cm up to 15x20cm : 220 to 300 dpi
        - for formats from 20x27cm up to 30x45cm : 150 to 220 dpi
        - for formats from 40x60cm up to 50x70cm : 100 to 150 dpi


        Dus als ik met een 3072x2048 een foto van 70x50 laat maken kom ik op ongeveer 114 dpi, wat volgens colormailer nog moet gaan, natuurlijk wanneer zulke kanjer tegen de muur hangt dan sta je daar niet op 10 cm van te kijken

        Er bestaan blijkbaar wat misverstanden wat betreft het aantal dpi dat ingesteld staat in Photoshop.
        Dit is toch alleen maar van belang wanneer je de foto zelf print dacht ik ??
        Verbeter me als ik fout ben:

        1 inch = 2,54 cm => 70cm = 27 inch => 3072 pixels/27 inch = 114 Dots Per Inch

        Ik ga eens een 50*70 laten maken en zal iets posten over het resultaat.



        Gert 5D mark III

        Comment


        • #5
          Gert ik heb mijn 70*50-foto aangeleverd als volgt
          705mm op 508mm
          dat is wat ze verwachten
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            ik denk dat de resolutie waarin je ze stuurt niet veel uitmaakt, omdat je in feite door je bestelling al aangeeft welk formaat je wil. (15x10cm, etc...)
            je aantal pixels blijft toch hetzelfde, hoe je de verhouding tov het 'formaat' instelt, maakt dus niet veel uit. Het is misschien wel aangeraden om het toch te doen, die formaatsinstelling, want het kan altijd dat het labo de gegevens overneemt uit je bestand, en de fout bij jou legt..

            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

            Comment


            • #7
              ik heb pixum onlangs gemaild voor info dit is hun antwoord : voor een 30 x 45 cm poster is minimaal 3000x2000 en optimaal 4320x2880 pixels vereist.

              een logisch gevolg is dat naarmate de afdruk groter wordt, de densiteit afneemt bij een bepaald aantal pixels.

              Nemen we een 6MP voorbeeld bij 3:2 formaat.

              3000x2000 pixels @ 300dpi = 25,40 x 16,93 cm
              @ 250dpi = 30,48 x 20,32 cm
              @ 200dpi = 38,10 x 25,40 cm
              @ 150dpi = 50,80 x 33,70 cm
              @ 100dpi = 76,20 x 50,80 cm

              Omgekeerd kan je ook interpoleren, dus het bestand groter maken om dezelfde resolutie per inch te behouden :

              @ 300 dpi 10,0 x 15,0 cm = 1772 x 1181 px (2,1 MPixels)
              13,0 x 19,5 cm = 2303 x 1535 px (3,5 Mpixels)
              20,0 x 30,0 cm = 3543 x 2362 px (8,3 Mpixels)
              30,0 x 45,0 cm = 5315 x 3543 px (18,8 Mpixels)
              50,0 x 75,0 cm = 8858 x 5906 px (52,3 Mpixels)

              Zo zie je maar dat je een enorme resolutie nodig hebt om grote posters te maken wil je op 300 DPI blijven werken.

              Wat is nu de betere methode ? Wel, ik heb ze beide aan een test onderworpen, want een labo moet een bepaalde densiteit hebben voor goede afdrukken, in het geval pixum draait het bij een 30 x 45 cm poster om :

              ideaal : 4320x2880 pixels @ 244 dpi = 30 x 45 cm
              nominaal : 3000x2000 pixels @ 169,3 dpi = 30 x 45 cm

              Je ziet dat de kwaliteit van de poster hier afhangt van de densiteit die aan 244 DPI beter zal zijn.

              Wat doe je nu best, wel, ik laat het jullie weten, ik heb eenzelfde foto laten afmaken aan 3000x2000, dus wat uit mijn camera komt aan 169 dpi en ik heb diezelfde foto vergroot met www.fredmiranda.com zijn speciaal SIpro plugin die in zeer kleine stapjes stair interpolation doorvoert met een USM om het formaat te vergroten.
              In beide gevallen verlies je aan kwaliteit en gegevens, in geval 1 blijft je negatief (als we het zo kunnen noemen) origineel maar is de resolutie op afdruk het kleinst, in het tweede geval vergroot je de resolutie maar door een software truuk.

              Ik ben zeer benieuwd en ik hoor toch veel lof over de fredmiranda techniek.

              Ik hoop dat we hier weer wat wijzer zijn



              Comment


              • #8
                @phille, ik ben heel benieuwd naat je resultaat met de interpolatie van FredMiranda.
                Ik zal afwachten hoe mijn 30x45 foto's zijn aan 170dpi, toch interessant om dit de volgende keer ook eens te proberen.
                Allesinds bedankt aan iedereen om jullie ervaring hier te posten, ik heb hier op BD al veel aan de weet gekomen !
                Gert 5D mark III

                Comment


                • #9
                  Ik heb vandaag 3 posters gekregen van Pixum en ben heel tevreden over de prijs/kwaliteit. Ik ken vooralsnog geen andere service die posters van 30*45 afdrukt voor minder dan 6€.
                  De prints zijn net als bij colormailer op Agfa Premium digital fotopapier.
                  Wat kwaliteit zie ik geen verschil met prints die ik eerder liet maken bij colormailer.

                  Heb de foto's gewoon doorgestuurd zoals ze uit de camera kwamen (Canon 10D, dus 6MP) op een kleine correctie van de levels na.

                  Heb meteen ook 10 gratis afdrukken op 10*15 laten maken en ook daarvan is de kwaliteit dezelfde als bij colormailer.

                  Enkel jammer dat het zo een omslachtige bedoeling is... alle foto's moeten eerst in een webalbum geplaatst worden .
                  Christian D.

                  Comment


                  • #10
                    tja, dat heeft ook voordelen, je krijgt 200 MB webspace die je kan gebruiken.

                    je hoeft echter geen album te maken, alleen de inbox daar blijven de fotos slechts 21 dagen in staan. Dus als het enkel is om ze te laten maken, gewoon uploaden en je kan vanuit je inbox de bestelling aanmaken.

                    ikzelf gebruik hun stukje software om offline de uload klaar te zetten en dan gaat alles in één keer.

                    Ik zeg ook steeds dat ze hun optimalisatieproces moeten uitschakelen omdat ik de optimalisatie zelf in PS doe.

                    Ik denk ervover om een pixum profiel te laten creëren, voor zeer accuraat werk.

                    voetnoot: mijn bestelling is voor de eerste keer niet compleet toegekomen, de 30x45's onbraken, heb gemaild, krijg ter comp. een ganse bestelling opnieuw, ben wachtende ...

                    Comment

                    Working...
                    X