Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

    Een paar maand geleden heb ik gemerkt dat een magazine 4 van mijn foto's (2 foto's met grootte van 1/3 ve pagina, 2 kleinere) gepubliceerd heeft zonder mijn weten/toestemming/naamsvermelding.

    Nu staat op de site van sofam te lezen:
    BIJ REPRODUCTIE ZONDER VOORAFGAANDE TOESTEMMING
    Wanneer een werk gereproduceerd wordt zonder voorafgaande
    toestemming van de auteur en/of van zijn rechthebbende,
    wordt er een schadevergoeding voorzien van
    200 % van het reproductierecht met een minimum
    van 123,95 EUR per reproductie.
    Betekent dit in mijn geval dan een schadevergoeding van 4 x 123.95€ x 200% ?


    Het is niet mijn bedoeling uit de situatie munt te slaan, maar zou graag weten wat mijn rechten zijn. Na het contacteren van de redactie van het magazine hebben ze, buiten een belofte het na te kijken, niets meer van zich laten horen. Gezien dit inmiddels al anderhalve maand geleden is ...

  • #2
    Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

    Je kan dat id eisen, en voor de rechtbank heb je een goede kans om te winnen, maar mijn aangetekende brieven naar de redactie van een magazine die me dit ook lapte zijn steeds ongeopend teruggekomen .. heb er inmiddels een advokaat opgezet

    Comment


    • #3
      Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
      Je kan dat id eisen, en voor de rechtbank heb je een goede kans om te winnen, maar mijn aangetekende brieven naar de redactie van een magazine die me dit ook lapte zijn steeds ongeopend teruggekomen .. heb er inmiddels een advokaat opgezet
      En hoe moet die schadevergoeding juist berekend worden?? Is dat het minimum reproductierecht van 123,95€ per reproductie, of komt daar nog is de schadevergoeding van 200% bij?



      Wat mij het meeste ergert is dat ze het gingen bekijken en iets laten weten en zelfs de moeite niet doen om er een vervolg aan te geven. Met hun verontschuldigingen was ik al tevreden geweest, maar het afwimpelen vind ik not done.

      Comment


      • #4
        Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

        toine, (en anderen)

        als je lid bent van sofam, dan kun je die bedragen (niet zelf) opeisen,
        maar enkel via tussenkomst van sofam (dus hen op de hoogte brengen
        en hun juristen zorgen voor de afhandeling). je mag bv ook niet
        voorafgaandelijk reeds "iets" hebben proberen te regelen ...

        als je géén lid bent kun je enkel met die bedragen zwaaien,
        maar heb je niet automatisch het "recht" die bedragen op te eisen.
        dus een beetje bluf-poker ...

        sofam behandelt trouwens meestal ook geen inbreuken die
        dateren van vóór je inschrijving ...

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

          Ik vind dit allemaal erg triestig; je materiaal wordt misbruikt voor publicatie en je moet van her naar der lopen, advocaten inschakelen en dergelijke meer om proberen je werk te vrijwaren.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            toine, (en anderen)

            als je lid bent van sofam, dan kun je die bedragen (niet zelf) opeisen,
            maar enkel via tussenkomst van sofam (dus hen op de hoogte brengen
            en hun juristen zorgen voor de afhandeling). je mag bv ook niet
            voorafgaandelijk reeds "iets" hebben proberen te regelen ...

            als je géén lid bent kun je enkel met die bedragen zwaaien,
            maar heb je niet automatisch het "recht" die bedragen op te eisen.
            dus een beetje bluf-poker ...

            sofam behandelt trouwens meestal ook geen inbreuken die
            dateren van vóór je inschrijving ...

            mm
            op hun site staat dat je zelf iets mag regelen mits je hun tarieven toepast

            persoonlijk hecht ik niet zo veel belang aan sofam.. kheb het gevoel dat ze weinig macht hebben... al zal ik ooit nog wel eens lid worden
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Ik vind dit allemaal erg triestig; je materiaal wordt misbruikt voor publicatie en je moet van her naar der lopen, advocaten inschakelen en dergelijke meer om proberen je werk te vrijwaren.
              Zo is het idd en die magazines weten dat maar al te goed...

              Al vrees ik voor het magazine in kwestie dat ze er niet zo makkelijk vanaf gaan komen, met de juiste mensen in de kennissenkring
              De aanhouder wint, is het niet

              Comment


              • #8
                Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

                Oorspronkelijk geplaatst door Toine Bekijk bericht
                En hoe moet die schadevergoeding juist berekend worden?? Is dat het minimum reproductierecht van 123,95€ per reproductie, of komt daar nog is de schadevergoeding van 200% bij?

                Iemand die hier uitsluitsel over kan brengen? Hoe dit juist te berekenen?

                Comment


                • #9
                  Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

                  Ook als particulier heb je auteursrecht en mag je een schadevergoeding vragen ! laat je vooral niet in de doeken doen. Bel een advokaat en vraag advies, eerste gesprek is toch gratis, en dan beslis je of je dit al dan niet wilt hard maken.

                  ik zou gewoon verwijzen naar de tarieven van Sofam, aangezien dit een "officieel tarief" is .. de rechter zal dat heel vermoedelijk volgen. Je moet vooral bewijsmateriaal van de inbreuk verzamelen, en een ingebrekestelling sturen. vanaf de datum van ingebrekestelling heb je ook recht op gerechtelijke intresten op het hoofdbedrag

                  Ze weten heel goed dat als het zover komt ze moeten betalen, maar proberen door de boot zo lang mogelijk af te houden te bekomen dat jij opgeeft.

                  Als de aangetekende brieven (die je al dan niet met hulp van een advokaat hebt opgesteld) "ongelezen" terugkomen, bewaar ze dan ongeopend (een aangetekende zending wordt geacht 3 dagen na verzending te zijn toegekomen, het niet afhalen van de zending is in nadeel tegenpartij), en schakel een advokaat in, die zal de schadevergoeding voor u berekenen, (incl. intresten) en ervoor zorgen dat de kosten die je verder maakt ook (deels) op de tegenpartij kunnen verhaald worden. na ingebrekestelling volgt de dagvaarding. de tegenpartij is in uw geval een zelfstandige, en dus kan je bijkomende kosten eisen om o.a. je advokaat mee te betalen. Je advokaat regelt dt wel voor je

                  btw, de prijs van een foto hangt af van de oplage en formaat van de foto .. 't kan zijn dat je meer moet vragen dan dat minimum dat je vermelde.
                  Last edited by Visio; 10 september 2007, 23:09.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

                    Voor alle duidelijkheid: Sofam hanteert tarieven (reproductierecht) afhankelijk van de grootte van de foto en het type tijdschrift (oplage e.d.). Die prijs kan je nu dubbel opvragen (200%), met een minimum van ongeveer 124 euro per foto. Dus niet 200% x 4 x 123.95, maar minimum 4 x 123.95 en mogelijk ook meer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Inbreuk auteursrechten - tarieven Sofam

                      @ All: Bedankt voor de adviezen

                      Na anderhalve maand heb ik eindelijk bericht gekregen van het betreffende magazine waarin ze zich excuseren voor het voorval. Ze hebben de foto's aangereikt gekregen van een van hun medewerkers die hen verzekerde dat ze het materiaal mochten gebruiken... Kort gezegd: ze wimpelen de verantwoordelijkheid af op een medewerker.

                      Nu weet ik dat in het arbeidsrecht de wg nog altijd de eindverantwoordelijkheid draagt, dus zo makkelijk komen ze er niet vanaf.

                      Ik doe de heren een voorstel tot minnelijke schikking, met in acht neming van de Sofam-tarieven. Als ze hier niet op in gaan zal de juridische carrousel zijn werk moeten doen.

                      Triestig toch hoe je moet vechten om je rechten toebedeeld te krijgen.

                      Comment

                      Working...
                      X