Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shutter lag en scherpstelstijd, Het moment

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shutter lag en scherpstelstijd, Het moment

    Hoi,

    Ik hoop dat ik de juiste technische term gebruik: Shutter lag, dat is toch de tijd die zit tussen het afdrukken van de ontspanknop en het vallen van het licht op de CCD, of niet?

    Ik heb hierbij de volgende bedenking. Een vriendin van mij kocht onlangs de Fuji 602 en het viel mij op dat ze moeilijk 'het moment' kon fotograferen. Een toffe foto moet soms vlug kunnen genomen worden, drukken en pats je hebt het beeld die je wil ...
    Welke digitale toestellen zijn hierin het best?
    Zijn er mensen die dit probleem ook ervaren? Zo ja, hoe lossen jullie dat op?
    Heeft de tijd van scherpstelling daar ook iets mee te maken? Ik vermoed van wel...
    Kortom, ik zou het jammer vinden een digicam aan te schaffen die 'met vertraging' foto's neemt..

    Gr
    Nico
    "Een foto bekijken is als wijn proeven. Het is de proever die beslist of hij goed is."

  • #2
    Originally posted by Nicodemus
    Hoi,

    Ik hoop dat ik de juiste technische term gebruik: Shutter lag, dat is toch de tijd die zit tussen het afdrukken van de ontspanknop en het vallen van het licht op de CCD, of niet?

    Ik heb hierbij de volgende bedenking. Een vriendin van mij kocht onlangs de Fuji 602 en het viel mij op dat ze moeilijk 'het moment' kon fotograferen. Een toffe foto moet soms vlug kunnen genomen worden, drukken en pats je hebt het beeld die je wil ...
    Welke digitale toestellen zijn hierin het best?
    Zijn er mensen die dit probleem ook ervaren? Zo ja, hoe lossen jullie dat op?
    Heeft de tijd van scherpstelling daar ook iets mee te maken? Ik vermoed van wel...
    Kortom, ik zou het jammer vinden een digicam aan te schaffen die 'met vertraging' foto's neemt..
    Dit is best grappig. De 602 is één van de beste in zijn soort wat shutter lag betreft. Maar het probleem zit volgens mij in de tijd die een toestel nodig heeft om scherp te stellen (sommigen beschouwen dit als deel van de shutter lag). Reken op iets tussen een tiende en twee seconden. Hoeveel precies hangt in grote mate af van het beschikbare licht, maar er is volgens mij geen enkele non-SLR die dit "probleem" niet heeft. Je moet ermee leren leven en, zoals ik al zei, de 602 doet het bepaald niet slecht.

    De kunst is te anticiperen: zorgen dat je al gefocust hebt op het moment dat je de foto wil nemen, zodat je alleen nog maar moet afdrukken om de opname te maken. Los van de scherpsteltijd, is de echte vertraging tussen het afdrukken en het maken van de foto doorgaans heel miniem; pakweg een tiende van een seconde. Zo goed als niemand heeft zo'n snelle reactietijd, dus zo'n verschil kan die shutter lag niet maken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Lach nu niet, maar de E-10 en E-20 hebben een zeer korte shutter-lag.

      Wel kan je rustig een kopje koffie gaan drinken bij het wegschrijven, maar kom, dan is de foto al genomen.

      Maar inderdaad, shutter-lag is een gekend probleem bij digitale camera's. Vooral bij het fotograferen van kinderen bv. geb je soms maar een fractie van een seconde om het goede moment vast te leggen...
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        ja er is een verschil tussen shutterlag en scherpstellingstijd !
        die eerste is miniem, de tweede kan inderdaad soms iets te lang zijn om 'het moment' te fotograferen
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          1/10 van een seconde is al meer dan genoeg om net dat moment te missen
          Zeker bij actiefoto's
          jo(han)
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Nicodemus
            Hoi,

            Ik hoop dat ik de juiste technische term gebruik: Shutter lag, dat is toch de tijd die zit tussen het afdrukken van de ontspanknop en het vallen van het licht op de CCD, of niet?

            Ik heb hierbij de volgende bedenking. Een vriendin van mij kocht onlangs de Fuji 602 en het viel mij op dat ze moeilijk 'het moment' kon fotograferen. Een toffe foto moet soms vlug kunnen genomen worden, drukken en pats je hebt het beeld die je wil ...
            Welke digitale toestellen zijn hierin het best?
            Zijn er mensen die dit probleem ook ervaren? Zo ja, hoe lossen jullie dat op?
            Heeft de tijd van scherpstelling daar ook iets mee te maken? Ik vermoed van wel...
            Kortom, ik zou het jammer vinden een digicam aan te schaffen die 'met vertraging' foto's neemt..

            Gr
            Nico
            Hoi Nico,

            Voor mij was de korte shutterlag van de 602Z (rond de 70 milli seconden meen ik ergens gelezen te hebben) juist de reden om deze camera aan te schaffen en ik moet zeggen, ik ben er niet in teleurgesteld. Ook het scherpstellen vind ik redelijk snel met deze camera, maar ik zorg meestal dat ik eerst scherpstel, dan de ontspanknop half ingedrukt houd en pas afdruk als ik denk dat het moment daar is. De meeste foto's die ik maak zijn van de kinderen, die zitten niet echt stil , maar het percentage scherp is gestegen van pak em beet 50% met de Olympus 2040 tot boven 90% met de Fuji bij dezelfde werkwijze.

            Groeten, Eric
            Groeten, Eric

            Nikon Coolpix 8800
            Fuji S602 Zoom

            Comment


            • #7
              Je kan het makkelijk oplossen door gewoon vantevoren scherp te stellen (knop half indrukken) of handmatig te focussen. Het is niet zozeer een gebrek van de camera maar een gerbrek van degene die de foto maakt maar niet zo goedmet zijn of haar toestel kan omgaan.

              Als iedereen nu eens de tijd nam om even handleiding te lezen dan zouden we al een stuk verder zijn. Daar staat dit fenomeen vrijwel altijd uitvoerig beschreven.
              <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

              Comment


              • #8
                ik verbaasde me eerst ook over de originele post omdat ik de snelheid van mijn s602z niet snel terugzie bij camera's van dezelfde prijsklasse (niet-slr dus),

                maar idd, met de scherpsteltijd erbij is het idd mogelijk om 'het moment' toch nog te missen.
                Ik gebruik steeds de manuele focus (knop opzij), focus en schiet erop los. Het sleutelwoord is dus 'anticiperen'. Een kind dat rare capriolen uithaalt in je buurt; focussen en klaar zijn. De eerste rare streek mis je misschien nog omdat je oog er dan pas op valt, maar de rest niet meer als je deze methode toepast. Een keer scherpstellen en zolang het onderwerp zich op dezelfde afstand bevindt, kan je blijven klikken. Ook handig: de 5-foto-burst-mode.
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

                Comment


                • #9
                  Heb geen last van de shutter lag bij de S602z, maar je moet wel de mogelijkheden van je toestel benutten hé! Ontspanknop half indrukken is scherpstellen, die kan je dan vasthouden tot het moment er is ... je kan ook 5-in-a-row gebruiken en op voorhand al beginnen foto's maken en lossen als het moment net gepasseerd is, het toestel schrijft dan de laatste 5 weg ... je kan ook manueel op voorhand scherpstellen, dan gaat het helemaal snel!!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jo
                    1/10 van een seconde is al meer dan genoeg om net dat moment te missen
                    Zeker bij actiefoto's
                    Dat heet dus anticipatie, Jo(han). Zie posts van Johnny, Tom en Tony.
                    Als je dat niet hebt, zal zelfs de snelste AF ter wereld je niet helpen om goeie actiefoto's te maken.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Is het correct te denken dat je met een analoog toestel hetzelfde probleem hebt ivm scherpstelling maar dat je daar die 1/10 van een seconde niet verliest bij het indrukken van de ontspanknop?
                      "Een foto bekijken is als wijn proeven. Het is de proever die beslist of hij goed is."

                      Comment


                      • #12
                        Tja ook ik heb nu niet bepaald problemen met de shutterlag van de 602. Scherpstelling duurt natuurlijk vaak wel iets langer waardoor je dan wel iets kan missen maar dat hangt meer af van waar, wat en wanneer je iets wil fotograferen.

                        En nicodemus de analoge toestellen hebben ook shutterlag hoor. En ook zij moeten scherpstellen. Het zal daar dus ook afhangen van het toestel. Over het algemeen gezien zijn analoge toestellen wel nog steeds sneller dan digitale op het gebied van shutterlag.

                        Maar als je zeker wil zijn dat je het moment niet mist heb je met de 602 wel een uitstekend toestel. Doe wat Tony smet zegt gebruik die last 5 optie die op de 602 zit. Hiermee mis je nooit het moment dat je wil hebben. En je hebt geluk want er zijn maar 2 toestellen op de markt die dat kunnen en je hebt er 1 van. Perfect is het systeem niet maar niemand kan beter garanderen dat je het moment niet zult missen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nicodemus
                          Is het correct te denken dat je met een analoog toestel hetzelfde probleem hebt ivm scherpstelling maar dat je daar die 1/10 van een seconde niet verliest bij het indrukken van de ontspanknop?
                          Inderdaad. Meer zelfs, bij een SLR en DSLR hangt het bovendien enorm af van welke lens je op je toestel zitten hebt. Een lens met eigen interne motor (AFS/USM/HSM) gaat typisch enorm snel focussen. Een zware tele zonder motor gaat typisch vrij traag focussen. En met een MF lens is die tijd zelfs oneindig lang, want je moet zelf scherpstellen .
                          Zoals anderen hier ook al gezegd hebben (maar blijkbaar lezen sommigen het niet...dus wellicht dit ook niet ) : dit is GEEN shutterlag. Shutterlag is de tijd die verloren gaat tussen scherpstellen en effectief nemen van de foto. Vroeger was dit effectief een probleem. Zo kan die bij mijn Coolpix 950 oplopen tot een halve seconde. Bij de huidige toestellen zou shutterlag toch te verwaarlozen moeten zijn, denk ik.

                          Henk

                          Comment


                          • #14
                            op voorhand AF'en, allemaal goed en wel
                            maar dat werkt enkel als 't onderwerp dan juist op die afstand zit, anders geen scherpe foto
                            en bij actiefoto's zit 't onderwerp ni stil he
                            zit dus voortdurend op andere afstanden
                            dus maar halve oplossing vind ik
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Dirtyharry71
                              op voorhand AF'en, allemaal goed en wel
                              maar dat werkt enkel als 't onderwerp dan juist op die afstand zit, anders geen scherpe foto
                              en bij actiefoto's zit 't onderwerp ni stil he
                              zit dus voortdurend op andere afstanden
                              dus maar halve oplossing vind ik
                              Je verwoordt het slecht, denk ik. Met AF (auto-focus) ga je per definitie scherpstellen op de juiste afstand, want je 'mikt' naar je onderwerp en je toestel zorgt ervoor dat dat onderwerp dan scherp is.
                              Met actiefoto's (of beter: bewegende onderwerpen) is AF inderdaad maar de helft van de oplossing. De ontbrekende helft daar is de Continu mode (vs Single) bij AF. Die zorgt er namelijk voor dat het toestel constant het onderwerp probeert scherp te houden. Uiteraard is dat niet feilloos en kan qua nauwkeurigheid nogal verschillen van camera tot camera. Bovendien verbruik je zo meer energie van je batterijen.
                              Op dat vlak hebben geavanceerde toestellen overigens wel extra mogelijkheden. Zo hebben DSLRs meerdere focus-punten. Zelfs wanneer je een bepaald focus-punt gekozen hebben (bvb het centrale) dan nog kan je dergelijke camera zodanig het onderwerp laten volgen dat wanneer het het centrale focuspunt verlaat en in één van de andere focuspunten terechtkomt (het onderwerp staat dus niet meer centraal op de foto) de camera blijft scherpstellen op dat onderwerp. Zoiets helpt natuurlijk ook om een willekeurig bewegend onderwerp (bvb spelend kind) scherp vast te leggen.

                              Henk

                              Comment

                              Working...
                              X