Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opslag

    Geachte,

    wie kan mij helpen ben volledig nieuw in het vak
    als ik fotos op slaag in jpeg bestand of in nefraw bestand
    is er verschil tussen deze twee in kwaliteit als ik ga uitvergroten
    of kan ik makkelijk in jpeg bestand fotograferen zonder kwaliteit te verliezen
    nef raw bestand neemt wel veel meer plaats in
    Mijn fototoestel is een nikon d 80
    dank u

  • #2
    Re: opslag

    Op een raw bestand zit minder compressie, en meer kleurinfo. Het uitvoeren van correcties (witbelans e.d.) is beter met raw. Als je enkel gaat afdrukken zonder bewerken kun je net zo goed de beste jpg kwaliteit nemen.
    Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

    Comment


    • #3
      Re: opslag

      Verplaatst naar geschikter forum . . .
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: opslag

        In een raw bestand zit de 'ruwe' data vervat die de camera heeft gecapteerd. Deze bestaat uit 12 tot 14 bits per kleur en het bestand is niet gecomprimeerd. ALLE informatie zit er nog in. Pas bij het omzetten vanuit raw worden de parameters (witbalans, scherpte, curves, saturatie, etc...) die je uitendelijke beeld bepalen ingesteld.

        Een jpeg bevat slechts 8-bit per kleur en is wel gecomprimeerd. Je gooit dus potentieel waardevolle info weg door in jpeg te werken.
        Als je die conversie door de camera laat doen, dan heb je er weinig controle over hoe het precies gebeurt.

        Ik bekijk mijn rawbestanden als negatieven. Mijn archief bestaat volledig uit raw bestanden welke ik 'ontwikkel' naargelang het doel van de foto.
        Zo zal een foto voor het web een jpeg worden maar een foto voor een publicatie of grote afdruk zal een TIFF zijn.

        Gegroet,
        Tom.

        Comment


        • #5
          Re: opslag

          Oorspronkelijk geplaatst door qless Bekijk bericht
          en meer kleurinfo.
          Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
          In een raw bestand zit de 'ruwe' data vervat die de camera heeft gecapteerd. Deze bestaat uit 12 tot 14 bits per kleur
          Beide zijn niet juist. Een RAW bevat juist geen kleurinfo (zeker geen 12 tot 14 bits per kleur); die wordt pas later bij het ontwikkelen berekend.

          Comment

          Working...
          X