Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

    Groot was mijn verbazing toen ik gisteren op een regionale TV-zender een
    reclamespot zag die vollledig beeldvullend werd ingeleid en uitgeleid door een
    foto die ik gemaakt had voor een BD challenge en waarvan de (verkleinde)
    versie dus enkel op deze site gepubliceerd werd. Het gebruik is nooit gevraagd
    geweest en een naamsvermelding is er ook niet.
    Of de in de TV-spot gebruikte foto hier gedownload werd of elders weet ik
    niet. De spot is gedurende minstens 17u elk halfuur te zien. Of de spot al
    langer loopt of na gisteren nog zal lopen, is nog af te wachten.

    Een vriendelijk BD-lid had mij in het verleden al eens het gebruik van een
    aangepaste versie van de foto gemeld voor een reclamefolder van een lokaal
    warenhuis. Na wat zoekwerk bleek die firma de foto via Google gevonden te
    hebben op een Nederlandse site (een adviesbureau of zo iets). Die heeft de
    foto op mijn verzoek onmiddellijk verwijderd en beweerde de foto ergens op
    een stocksite gevonden te hebben. Ik heb er gezocht maar, zoals was te
    verwachten , niet gevonden... en daar is het dan maar bij gebleven.

    Nu werd de foto dus weer gebruikt en vraag ik mij af wat ik kan doen ? Een
    lokaal reclamefoldertje totdaaraantoe maar een continu herhaalde TV-spot
    (weliswaar op een regionale zender)
    Ik ben niet aangesloten bij een of andere belangenorganisatie en ben maar een hobbyfotograaf.

    Kan ik toch iets doen of is het sop de kool niet waard ?


    Ik heb op dit publiek forum bewust de namen van de firma's of zenders weggelaten.
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

  • #2
    Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

    Een commerciele spot op tv is denk ik wel de moeite waard om eventjes bij Sofam langs te lopen.

    Eerst zou ik de spot een opnemen en daarna contact opnemen met de adverteerder.
    desnoods kan je een minnelijke schikking treffen.
    Willen ze niet dan sofam inschakelen.

    Ik weet niet hoeveel het lidmaatschap bij Sofam kost maar dat ga je er zeker terug uithalen denk ik.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

      Je kan sowieso al eens contact opnemen met de zender en laten weten dat zij ongevraagd jouw beeldmateriaal gebruiken. Indien ze niet reageren of alles proberen af te wimpelen, stuur je een aangetekend schrijven met daarin de vermelding dat je wil dat die foto niet meer gebruikt wordt.
      Je kan dan ondertussen even contact opnemen met sabam en daar raad vragen.

      Er zullen hier nog wel reakties verschijnen waar je antwoorden in vind voor je probleem

      mvg

      Comment


      • #4
        Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

        Je kunt natuurlijk ook de spot opnemen en op elk familiefeestje laten zien: 'Kijk... en dat is nu eens een foto van mij...' :-)
        www.YourConcertShots.com

        Comment


        • #5
          Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

          Ik heb er de SOFAM tarievengids even bijgenomen.

          Voor reproductie van een visueel werk in een reclamespot op één TV-zender en/of in een bioscoop, gedurende een periode van minder dan 1 week wordt een basistarief van 666,38 euro gehanteerd.

          Ik geloof dat het iets van een 145 euro kost (eenmalig) om lid te zijn van SOFAM.

          Ik zou er toch een ernstige babbel met de zender over voeren. Zij zijn verantwoordelijk (ze kunnen eventueel de verantwoordelijkheid naar derden verhalen indien ze een degelijk contract hebben met de mogelijke externe producent van die spot, maar daar heb jij geen uitstaans mee).

          Je hoeft daar geen professionele fotograaf voor te zijn. Auteursrecht en elementaire beleefdheid gelden ook ten aanzien van hobbyisten.
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

            Ik zou hen toch ook wel eens een aangetekend briefje schrijven.

            Comment


            • #7
              Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

              Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
              Je kunt natuurlijk ook de spot opnemen en op elk familiefeestje laten zien: 'Kijk... en dat is nu eens een foto van mij...' :-)
              Dat zou een instelling kunnen zijn, maar in mijn ogen toch de foute. Eigenlijk zeg je dan "kijk ze hebben zijn foto gestolen om zelf geld ermee te verdienen". Niet iets om trots op te zijn. Ook promoot je het feit dat diefstal van amateurs ok is.

              Stuur *geen* brief zolang je niet alles hebt uitgezocht. Stuur ze pas een brief waar ook een factuur bij zit. Pas dan zullen ze er wakker van liggen. Doe je dat niet dan krijg je een "mea-culpa" brief terug, maar flikken ze het de volgende keer weer bij jou of een ander. De kans dat de eigenaar er achter komt is namelijk vrij klein en daar spelen vele media bedrijven op in.

              Comment


              • #8
                Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                Ik heb er de SOFAM tarievengids even bijgenomen.

                Voor reproductie van een visueel werk in een reclamespot op één TV-zender en/of in een bioscoop, gedurende een periode van minder dan 1 week wordt een basistarief van 666,38 euro gehanteerd.

                Ik geloof dat het iets van een 145 euro kost (eenmalig) om lid te zijn van SOFAM.

                Ik zou er toch een ernstige babbel met de zender over voeren. Zij zijn verantwoordelijk (ze kunnen eventueel de verantwoordelijkheid naar derden verhalen indien ze een degelijk contract hebben met de mogelijke externe producent van die spot, maar daar heb jij geen uitstaans mee).

                Je hoeft daar geen professionele fotograaf voor te zijn. Auteursrecht en elementaire beleefdheid gelden ook ten aanzien van hobbyisten.
                Dit bedrag wordt nog eens verdubbeld wanneer zonder u toestemming gebruik gemaakt is van uw eigendom.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                  Niet dat ik je bewering in twijfel trek, maar ben je wel zéker dat het jouw foto is? Kan niemand anders diezelfde foto genomen hebben? Hoe is men aan jouw foto geraakt? Je zegt immers dat die enkel in verkleinde versie op BD gepost is. Dat zul je wél moeten kunnen bewijzen als het tot een claim komt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                    Iedereen alvast bedankt voor de reacties


                    De tarieven van Sofam heb ik ook gezien, maar naar ik ergens gelezen heb komen daar ook nog heel wat administratieve kosten bij. En van het vermelde basistarief gaat nog een percentage af aangezien het regionaal is. Wat ik ook (nog) niet weet is of de spot eenmalig is of enkele dagen/weken loopt. Dat heeft ook een invloed op het basistarief...
                    Bovendien ben je niet op 1-2-3 lid van Sofam (SABAM lijkt me in mijn geval zelfs uitgesloten). Dat duurt een tijdje, dus kan je al niets beginnen voor je aangesloten bent ?

                    Sofam wordt vaak aangehaald in dit verband maar heeft er hier eigenlijk iemand echt ervaring met hen ?


                    @rsted : dat is idd een leuke optie, maar wat als op een dag diezelfde foto ongevraagd gebruikt wordt in een campagne van een organisatie met minder leuke bedoelingen of fraaie ideeën ... ?


                    @hazevet : ik was ook van het idee van niet holderdebolder zo maar iets te sturen of te beginnen. "We hebben de foto op internet gevonden en we wisten niet dat we die niet mochten gebruiken want het stond er niet bij" is immers een snel en makkelijk (en reeds gehoord) excuus ...


                    @hvr : Je mag er 200, wat zeg ik 300% zeker van zijn dat het mijn foto is. Op internet bestaan er verschillende varianten op hetzelfde thema maar niemand kan exact dezelfde foto gemaakt hebben met exact dezelfde attributen (het is trouwens een binnenopname)... ik heb trouwens de grote originele kleurenversie ervan (hier stond geen kleurenversie) + nog wat varianten qua invalshoek die NIEMAND anders heeft ... dus wat dat betreft hebben ze zeker geen poot om op te staan...
                    Last edited by filipo; 21 augustus 2007, 12:58.
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                      @hvr : Je mag er 200, wat zeg ik 300% zeker van zijn dat het mijn foto is. Op internet bestaan er verschillende varianten op hetzelfde thema maar niemand kan exact dezelfde foto gemaakt hebben met exact dezelfde attributen (het is trouwens een binnenopname)... ik heb trouwens de grote originele kleurenversie ervan (hier stond geen kleurenversie) + nog wat varianten qua invalshoek die NIEMAND anders heeft ... dus wat dat betreft hebben ze zeker geen poot om op te staan...
                      Ok, maar hoe is men aan die foto gekomen? Staat die versie die ze gebruikt hebben op 't net of heb je die al eens aan iemand gegeven? Ik vraag dat omdat ik ook soms vragen krijg van 'liefhebbers' om een foto te krijgen voor 'persoonlijk' gebruik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                        @hans : dat zou ik ook heel graag weten waar ze hem precies gevonden hebben.

                        Ik heb hem zeker niet aan kennissen gegeven. De foto is (was) enkel hier in de challenge en op mijn hardeschijf terug te vinden.

                        Bij die reclamefolder was het zo dat als je bepaalde trefwoorden ingaf in Google-images je mijn foto vond, weliswaar met een aangepaste kleurtoon en op een andere site. De maker van die site heeft de foto onmiddellijk verwijderd maar kon maar een zwakke uitleg geven over de oorsprong van de file...
                        En hoewel ze enkel over een 800*600-versie beschikten was het drukwerk zeker ok en als ik me niet vergis is die resolutie ook ok voor TV ?

                        De vraag waar ik dus (nog) niet kan op antwoorden is of zij hem hier gevonden hebben of op een andere site die hem hier ooit gedownload heeft.
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                          @hans : dat zou ik ook heel graag weten waar ze hem precies gevonden hebben.

                          Ik heb hem zeker niet aan kennissen gegeven. De foto is (was) enkel hier in de challenge en op mijn hardeschijf terug te vinden.

                          Bij die reclamefolder was het zo dat als je bepaalde trefwoorden ingaf in Google-images je mijn foto vond, weliswaar met een aangepaste kleurtoon en op een andere site. De maker van die site heeft de foto onmiddellijk verwijderd maar kon maar een zwakke uitleg geven over de oorsprong van de file...
                          En hoewel ze enkel over een 800*600-versie beschikten was het drukwerk zeker ok en als ik me niet vergis is die resolutie ook ok voor TV ?

                          De vraag waar ik dus (nog) niet kan op antwoorden is of zij hem hier gevonden hebben of op een andere site die hem hier ooit gedownload heeft.
                          Men is zeker in staat een 800 versie te bewerken en op te blazen voor drukwerk met een aanvaardbare kwaliteit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                            Dit kan toch wel tellen. Uiteindelijk zullen we nog verplicht worden om een duidelijk copyright door de foto's te zetten.
                            BD0808BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                              Je kunt 2 dingen doen: Er helemaal voor gaan en proberen je recht te halen of rustig achterover leunen en lekker je ego laten strelen omdat ze nou juist jouw foto hebben gekozen. Eigenlijk om de zelfde reden als waarom je hem destijds in de Challenge hebt gezet.

                              Ik ben overigens wel nieuwsgierig om welke foto het gaat.
                              Last edited by Willem.; 21 augustus 2007, 18:16. Reden: Nieuwsgierig naar de beruchte foto.
                              Ik ben er klaar mee.

                              Comment

                              Working...
                              X