Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

te centraal ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • te centraal ?

    Heel vaak lees ik bij commentaar op foto s: mooie foto maar die man,olifant,bloem,trap etc etc. staat te centraal . Moet tikkie naar rechts of (bij commentaar op zelfde foto) meer naar links. Meestal vind ik het zelf ook mooier in een compositie als iets niet in het midden staat maar het lijkt wel een ongeschreven wet die onmiddellijk wordt afgestraft als iemand zich er niet aan houdt. Ik moet me af en toe in houden om niet alleen daarom er tegen in te gaan
    Hoe denken andere forumleden hierover vraag ik me af
    Marjo ( die zelf kleine afwijking naar links heeft )

  • #2
    sommige dingen zijn wel mooi centraal, maar het is een reflex om iets centraal te zetten, met als gevolg een hele serie dezelfde foto's..

    kijk maar eens bij willekeurige mensen hun reisfoto's, geen monument of het staat centraal in beeld, dikwijls met partner of allebei ervoor.. en dat dan 4x36 keer ofzo.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      Originally posted by marjo
      Meestal vind ik het zelf ook mooier in een compositie als iets niet in het midden staat maar het lijkt wel een ongeschreven wet die onmiddellijk wordt afgestraft als iemand zich er niet aan houdt.
      Het is geen ongeschreven wet. Er is de zogenaamde regel van derden, die beschrijft dat je een foto met 2 horizontale en 2 vertikale lijnen mooi in 9 stukjes kunt verdelen. De 4 snijpunten van die lijnen (dus op 1/3 afstand van de randen) zouden meest geschikt zijn om daar aandachtspunten van je foto te leggen (bvb een dorpje in een landschapsfoto).
      Zoals steeds : regels zijn er om te overtreden en sommige foto's zijn dan ook beter als je juist de basisregels van de fotografie aan je laars lapt.
      Voor beginners zijn die regels echter ideaal om de basisprincipes onder de knie te krijgen en de typische beginners-fouten te vermijden.

      Henk

      Comment


      • #4
        Oh dat wist ik niet henk, interessant om te weten ! vooral omdat ik zelf een beginner ben

        Comment


        • #5
          Het hangt ook een beetje van het onderwerp af. Centraal gepositioneerde onderwerpen geven vaak een heel statische indruk. Dat kan leuk zijn als je een heel symmetrische foto wil maken, maar als je het onderwerp meer naar de ene of andere rand van de foto brengt, kan je wat meer beweging en diepte creëren. Soms wil je dat dan weer vermijden.

          Trouwens, de "rule of thirds" geldt ook in verticale richting hé. Een horizon die een stukje hoger of lager dan het midden staat, mist ook zijn effect niet. Zo leg je meer klemtoon op bv. de lucht of op op de voorgrond van een landschapsfoto.

          Het is, zoals Henk al zei, een goeie regel om je aan vast te klampen in het begin, maar die je ook bewust kan doorbreken als je het nodig vindt. Het moet vooral een bewuste keuze zijn. Als je dat punt bereikt hebt, kan je stellen dat je al goed nadenkt over compositie en niet zomaar een kiekje schiet. Dat is wat Tom ook bedoelde, denk ik.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6

            Bwaa, niks van aantrekken. Mannen dragen toch ook links of rechts en niet in het midden?

            Frank

            Comment


            • #7
              Meestal vind ik het zelf ook mooier in een compositie als iets niet in het midden staat maar het lijkt wel een ongeschreven wet die onmiddellijk wordt afgestraft als iemand zich er niet aan houdt. Ik moet me af en toe in houden om niet alleen daarom er tegen in te gaan
              Wel Henk heeft het meeste al gezegd.

              Onmiddelijk afstraffen is misschien een iets te straffe uitspraak. Sommige foto's zijn beter als het onderwerp centraal wordt geplaatst en andere (een meerderheid) als het niet centraal staat. En dan is er nog kwestie de smaak en daar valt niet over te dicutteren.

              Ik zeg dit zelf ook regelmatig, maar niet om het af te breken. ik zeg dan gewoon mijn mening en daar kan je akkoord mee gaan of niet.
              Als niemand iets zegt en iemand blijft altijd alles in het midden plaatsen dan lijkt me dat ook niet ideaal.
              Groetjes,
              Arvid


              Reis- en fotowebsite

              Comment


              • #8
                Da s nou toevallig , op fotoarchief en demo s heeft Lightyear net een watertoren gepost die heel mooi staat centraal

                Comment


                • #9
                  Hallo marjo,

                  De regel van henk geeft in ieder geval een leidraad, vooral bij landschapfotografie. Evenwel gaat dit, zoals je wel zal vermoeden, niet altijd op.
                  Centrale positionering hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, echter besef wel dat wanneer je iets pil centraal plaatst, je minder mogelijkheden hebt om de uiteinden (links en rechts) een interessante betekenis te geven, waardoor je dikwijls in een statische foto vervalt.
                  De leidraad zou echter moeten zijn: kijk, ik heb hier een rechthoek, hoe kan ik daar op de beste en meest interessante manier een beeld in vormen. Dit kan met aandachtspunt(en) en met leegte zijn, eventueel met een "dubbele", "onderliggende" of "beklemtonende" laag van informatie, alles afhankelijk van wat je met de foto wil uitdrukken.
                  Wanneer je alles te centraal plaatst vind je dikwijls niet meer de creativiteit om de rest op te vullen, vandaar de regel.
                  Maar nogmaals, probeer het beeld zo interessant mogelijk te maken, centraal of niet.
                  Saluti,

                  Pascal

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by henkvw
                    Originally posted by marjo
                    Meestal vind ik het zelf ook mooier in een compositie als iets niet in het midden staat maar het lijkt wel een ongeschreven wet die onmiddellijk wordt afgestraft als iemand zich er niet aan houdt.
                    Het is geen ongeschreven wet. Er is de zogenaamde regel van derden, die beschrijft dat je een foto met 2 horizontale en 2 vertikale lijnen mooi in 9 stukjes kunt verdelen. De 4 snijpunten van die lijnen (dus op 1/3 afstand van de randen) zouden meest geschikt zijn om daar aandachtspunten van je foto te leggen (bvb een dorpje in een landschapsfoto).
                    Zoals steeds : regels zijn er om te overtreden en sommige foto's zijn dan ook beter als je juist de basisregels van de fotografie aan je laars lapt.
                    Voor beginners zijn die regels echter ideaal om de basisprincipes onder de knie te krijgen en de typische beginners-fouten te vermijden.

                    Henk


                    Is dit dan de gulden snede?(of zoiets)
                    Nikon D70 Kit - SB600 - Sigma 135-400
                    www.D-Noizz.be
                    wim.proot@gmail.com

                    Comment


                    • #11
                      Ja, dat is inderdaad een benadering van daarvan. De Gulden Snede krijg je als je bv. een lijnstuk zodanig in twee ongelijke stukken verdeelt dat de verhouding tussen het kleinste en het grootste stuk precies gelijk is aan de verhouding tussen het grootste en het hele lijnstuk. Als je dat uitrekent dan is die verhouding 0,618 dus bij benadering 2/3.

                      Die verhouding wordt al sinds de oudheid als 'mooi' ervaren en vindt je dan ook heel vaak terug bv. in de architectuur.

                      Frans

                      Originally posted by WP
                      Is dit dan de gulden snede?(of zoiets)

                      Comment


                      • #12
                        Aaaa mijn wiskunde komt hier weer naar boven, al die logaritmes, noo

                        Ik heb nog zo'n fotografie boekje en daar hechten ze veel belang aan de gulden snede, maar gewoon het symmetrisch aspect doorbreken is volgens hen ook een goede zet(bijvoorbeeld een boom centraal met een manneke die links leunt tegen de boom is dan wel weer goed)
                        Dit geldt niet voor mooie symmetrische gebouwen als bijvoorbeeld de eifeltoren.
                        (Deze zaken zijn wel wat er in het boekje staat, ik zeg niet dat dit noodzakelijk is voor een goede foto)
                        Godspeed You, Black Emperor!

                        Comment


                        • #13
                          Die 1/3-2/3 regel vind ik in principe oerstom, omdat dat ook maar iemands mening is, en iedereen is verschillend. Je moet gewoon afwisselen in je kadrage en kijken wat er het beste zou kunnen zijn!
                          Als je op iedere foto alles op 1/3 van de linkerkant zet, dan zien je foto's er toch ook allemaal hetzelfde uit!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tony smeT
                            Die 1/3-2/3 regel vind ik in principe oerstom, omdat dat ook maar iemands mening is, en iedereen is verschillend. Je moet gewoon afwisselen in je kadrage en kijken wat er het beste zou kunnen zijn!
                            Als je op iedere foto alles op 1/3 van de linkerkant zet, dan zien je foto's er toch ook allemaal hetzelfde uit!
                            Die regel van derden is het resultaat van decennia lange ervaringen van fotografen, en zeker niet de mening van een enkeling die dacht eens iets interessants uit te vinden. Ze oerstom noemen is dan ook wel een beetje kortzichtig. En nogmaals, het is een vuistregel, en vuistregels zijn nu eenmaal maar richtlijnen die KUNNEN helpen om dit of dat goed te krijgen. Zo bestaan er in alle disciplines van kunst, wetenschap, sport, etc... duizenden vuistregels die het gevolg zijn van eeuwen ervaring.

                            Henk

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by henkvw
                              Ze oerstom noemen is dan ook wel een beetje kortzichtig.
                              Dat was meer een reaktie op het feit dat sommige mensen hier een foto die centraal geplaatst is direkt beginnen afbreken met die 1/3-2/3e regel

                              Comment

                              Working...
                              X