Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bracketing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bracketing

    Ik las in Phille zijn topic over de belichtingsstops het woord bracketing, nu is mijn vraag wat is dit eigenlijk?
    Heb de vraag hier gepost om Phille zijn topic niet te 'vervuilen' met deze vraag.

    Groeten,
    Kristof

  • #2
    Originally posted by kristof_dc
    Ik las in Phille zijn topic over de belichtingsstops het woord bracketing, nu is mijn vraag wat is dit eigenlijk?
    Heb de vraag hier gepost om Phille zijn topic niet te 'vervuilen' met deze vraag.
    Bracketing betekent dat je een foto meerdere keren neemt met verschillende instellingen. Meest courant is belichting : je neemt bvb 5 foto's, ene met belichting zoals de camera hem berekent, 2 met minder belichting (bvb -0.5EV en -1EV) en 2 met meer belichting (bvb +0.5EV en +1EV). Dit garandeert dat uiteindelijk wel 1 van die foto's goed belicht zal zijn. Dit doe je typisch in situaties met moeilijk licht waar je verwacht dat de camera de belichting verkeerd zal berekenen. Met digitaal heb je bovendien het voordeel dat je op de LCD direct kunt kijken of de belichting een beetje snor zit en kun je dan nog aanpassingen doen. Bij film kan dat niet, en daar is bracketing dan ook een vrij belangrijke techniek.
    Bracketing hoeft overigens niet louter voor belichting. Je kan bvb ook bracketen met witbalans als je niet goed weet hoe het omgevingslicht juist gekleurd is.
    Tot slot : sommige toestellen hebben een auto-bracketing feature. Je zegt dan gewoon wat de 'sprong' is die je telkens wil maken en hij zal dan bvb 3 opeenvolgende foto's met -1EV, 0EV (dus normaal) en +1EV maken. Is m.i. wel een gevaarlijke feature, want als je die vergeet terug af te zetten gaat hij bij de volgende foto's blijven bracketen en ga je dus foto's onder- en overbelichten zonder dat je het beseft. Altijd goed oppassen dus.
    Nog een tipje voor de D100 bracketeers (en wellicht ook op andere toestellen toepasbaar) : je kan 3-photo bracketing ook gebruiken om puur naar onder of puur naar boven te bracketen. Wil je bvb -1EV, -0.5EV, 0EV bracketen, dan stel je EV Compensation in op -0.5V en doe je een 3/0.5EV bracket.

    Henk

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je uitleg Henk.

      Groeten,
      Kristof

      Comment


      • #4
        Over bracketing gesproken. Ik kwam hier het volgende tegen:

        Download HD animated, 3D People live wallpapers and add them to your phone screen quickly and easily. ✅Get your wallpaper for free!


        iemand dit al toegepast?

        en die onderste techniek lijkt me ook de moeite. high shadows met
        low lights...

        De rest van de site is trouwens ook zeer intressant..

        Mvg,
        M.
        Can't go to sleep, clowns are going to kill me !
        Olympus E-PL2 + 14-150.

        Comment


        • #5
          Merci voor de link maestro, als ik eens terug wat meer tijd heb ga ik het eens uitproberen.

          Groeten,
          Kristof

          Comment

          Working...
          X