Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nemen voor eerste communie...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nemen voor eerste communie...

    Hallo,

    ik zit met een vraag waar ik zelf niet direct een antwoord op weet, maar hier zal wel genoeg kennis aanwezig zijn...

    Ik zou voor de eerste communicant van mijn vriendin haar nicht foto's nemen.
    Dus voor de uitnodigingen, kaartjes, mis, feest,... Nu ben ik eigenlijk enkel een amateur fotograaf en dus niet geregistreerd of dergelijke.
    Ik hoeverre mag ik dan eigenlijk foto's trekken voor deze mensen? Ik zou ook wel op de kaartjes ergens mijn naam willen zetten, want ik ben nogal trots op het werk dat ik lever.
    Maar mag dit? Ik word niet betaald, is eigenlijk een vriendendienst onder familie, maar aangezien deze officieel nog niet 'mijn' familie is ???

    Heeft iemand ervaringen hiermee?

    En dan als tweede vraag erbij: Hoe kan ik mezelf laten registreren als fotograaf? Ik heb geen opleidingen genoten en puur al mijn kennis uit boeken en het internet gehaald, maar ik wil verder...
    Heeft iemand een idee waar in West-Vlaanderen ik een avond opleiding fotografie kan volgen die ook geldig is om mij daarna te laten registreren als fotograaf???

    Alvast bedankt voor enig antwoord,

    Nick
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

  • #2
    Ik neem aan dat je het volgende antwoord wellicht had verwacht, en niet meteen wil horen, maar toch... Waarom wil je per se je naam erop? Omdat het dan "professioneel" lijkt? Ik heb ook net een kleine reportage gedaan voor communie-drukwerk van een collega. Wat ik belangrijk vind, is dat ze er zelf tevreden over zijn. De mond-aan-mond reclame zorgt er wel voor dat andere mensen mij aanspreken voor gelijkaardige dingen. Nadeel is misschien dat je op deze manier er geen bijberoep van kan maken, maar mijn bedoeling is nog altijd om er plezier aan te beleven, niet om er iets mee bij te verdienen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Zolang je er niet voor betaald wordt is er niets aan de hand en bent U volledig in regel.

      Comment


      • #4
        ben volledig akkoord met bovenstaande... ik zet bij bepaalde kaartjes ook mijn naam (alias) derbij... gewoon omdat dit wel leuk kan zijn, en geboortekaartjes en dergelijke hebben toch ook altijd een icoontje of symboolke achteraan ... ben het zo gewoon en merendeel van de mensen vinden dit wel leuk.
        ik doe dit ook niet voor het geld, gewoon om anderen te helpen, en uit te leggen hoe ze het zelf kunnen doen.
        ik heb ook al vele jaren het gevoel dat ik ergens mijn beroep gemist heb, en misschien start ik ooit wel eens met een bijberoep, ... maar dat is voor later en misschien komt het er ook nooit van.. ik weet dat roeselare, kortrijk en gent cursussen geven over digitale fotografie, maar als je daarna een bewijs krijgt zodat je registratie kunt aanvragen om fotograaf te zijn... ik weet het niet... dnek eignlijk van niet... de opleiding die dit wel kan bieden, is over een tijdsspanne van 3 jaar denk ik, maar daar zie je echt alles (van naald tot draad) ( of van lens tot foto)... ze gaan er volledig de analoge toer op, je hebt een analoog toestel nodig, donkere kamer.. enz... kostprijs is geen lachertje, dus daarom laat ik het maar zoals het is... we hebben onze kennis op het digitale, we werken met pc'kes. we hebben het analoge niet meer nodig... (de kennis wel, de toestellen niet).. waarom dus al de hassle ...

        ik snap waar je heen wilt infernoken, ik zat op hetzelfde pad... maar ja, je diensten verlenen aan anderen en geen geld vragen, dat zal de fiscus niet geloven (net zoals gaan helpen bij de bouw van een huis, als je geen familie bent, dan is dat niet toegestaan... mits dit op voorhand duidelijk te maken, en dan nog)...
        het blijft een dilemma, over het algemeen ben je naast de wet bezig, maar zolang het dichte familie is... het blijft moelijk niewaar...

        misschien komen er nog inputs van andere kanten, ben wel benieuwd..

        alvast de groeten

        baldie

        Comment


        • #5
          infernoken,

          ik ben 2 weken geleden een trouw gaan fotograferen maar heb op geen enkele foto mijn naam gezet hoor. Langs de ene kant kan je zeggen dat wanneer iemand je betaalt, het werk zijn/haar eigendom wordt en dus dat gedoe met die naamzetting niet van toepassing is. Natuurlijk is dit niet altijd waar want er zijn fotografen die de negatieven niet afgeven zodat je altijd bij hun terecht moet voor bijmaken van foto's of vergrotingen. Persoonlijk vind ik dat niet zo netjes maar tja, wie ben ik hee ...
          Ik ben werkzaam in de IT sector en daar heb je ook fenomenen zoals het bijhouden van sourcecodes en dergelijke en ik denk wel dat daar enige vergelijking mogelijk is maar misschien zijn dat zaken die je vooraf duidelijk moet afspreken en vastleggen.
          Heb je natuurlijk te maken met het verlenen van vrienden-/familiediensten dan kan je misschien stellen dat jij gratis het werk doet en als tegenprestatie dan je naam wordt vermeld as een soort reclame, zeker als je er een (bij)beoep van wilt maken.
          Ik ben wel akkoord met pgordebeke met de vermedling van "mond-aan-mond" reclame. Dat is nog altijd de beste hoor. Fotografen heb je genoeg maar wat je eigenlijk wilt bij zo'n dingen zijn betrouwbare referenties, liefst van personen die je persoonlijk kent. Als die dan zeggen dat jij als fotograaf zeer goed werk geleverd hebt komen die wel vanzelf bij jou terecht. Het duurt eventjes maar dat is iets dat stilletjesaan groeit tot je op de duur geen tijd meer hebt voor iets anders (geloof me ik spreek uit IT-ervaring).

          Dus ik stel voor - doe gewoon verder en dan komt de rest wel vanzelf. Wat betreft het zelfstandig gebeuren van fotograaf weet ik niet of je eventueel vestigingsgetuigschriften en bepaalde diploma's nodig hebt om het beroep te kunnen uitoefenen. Me dunkt als je enkele gerichte searches doet op het net dat je daar wel wat over vind. Bel anders eens naar het handelsregister van je provincie, zij zullen jouw die info ook wel kunnen geven.

          mvg,
          Giant Pat
          Do or Do Not - There is no try ...
          www.giantpat.be

          Comment


          • #6
            Originally posted by giantpat
            infernoken,

            ik ben 2 weken geleden een trouw gaan fotograferen maar heb op geen enkele foto mijn naam gezet hoor. Langs de ene kant kan je zeggen dat wanneer iemand je betaalt, het werk zijn/haar eigendom wordt en dus dat gedoe met die naamzetting niet van toepassing is. Natuurlijk is dit niet altijd waar want er zijn fotografen die de negatieven niet afgeven zodat je altijd bij hun terecht moet voor bijmaken van foto's of vergrotingen. Persoonlijk vind ik dat niet zo netjes maar tja, wie ben ik hee ...
            Ik ben werkzaam in de IT sector en daar heb je ook fenomenen zoals het bijhouden van sourcecodes en dergelijke en ik denk wel dat daar enige vergelijking mogelijk is maar misschien zijn dat zaken die je vooraf duidelijk moet afspreken en vastleggen.
            Heb je natuurlijk te maken met het verlenen van vrienden-/familiediensten dan kan je misschien stellen dat jij gratis het werk doet en als tegenprestatie dan je naam wordt vermeld as een soort reclame, zeker als je er een (bij)beoep van wilt maken.
            Ik ben wel akkoord met pgordebeke met de vermedling van "mond-aan-mond" reclame. Dat is nog altijd de beste hoor. Fotografen heb je genoeg maar wat je eigenlijk wilt bij zo'n dingen zijn betrouwbare referenties, liefst van personen die je persoonlijk kent. Als die dan zeggen dat jij als fotograaf zeer goed werk geleverd hebt komen die wel vanzelf bij jou terecht. Het duurt eventjes maar dat is iets dat stilletjesaan groeit tot je op de duur geen tijd meer hebt voor iets anders (geloof me ik spreek uit IT-ervaring).

            Dus ik stel voor - doe gewoon verder en dan komt de rest wel vanzelf. Wat betreft het zelfstandig gebeuren van fotograaf weet ik niet of je eventueel vestigingsgetuigschriften en bepaalde diploma's nodig hebt om het beroep te kunnen uitoefenen. Me dunkt als je enkele gerichte searches doet op het net dat je daar wel wat over vind. Bel anders eens naar het handelsregister van je provincie, zij zullen jouw die info ook wel kunnen geven.

            mvg,
            Giant Pat

            Ik moet GiantPat gelijk geven: ik heb enkele foto's van deze trouw voor hem bewerkt, maar heb er geen moment aan gedacht om er mijn logo op te zetten. Dat zou storen, en de pics zijn te persoonlijk. Moest ik de bruidegom of communiekant (dju hoe schrijf je dat) zijn, dan zou ik het zelf ook een "intrusion of privacy" vinden, mocht de fotograaf er zijn "handtekening" onder zetten. Neenee, doe je werk goed, en de "mond aan mond" reclame komt vanzelf. That's all that matters...
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Hey,

              ik zal mij inderdaad weerhouden om er een logootje of iets dergelijks op te plaatsen... Zoals ik het nu merk weet de 'halve' familie al wat voor foto's ik kan trekken en bewerken ...
              Dus wat betreft die mond aan mond reclame hebben jullie zeker gelijk.

              Voor die opleiding zal ik nog eens informeren. Terug naar de analoge wereld met alle investeringen zie ik totaal niet zitten. Ik voel me perfect comfortabel met het digitale en zal hier ook blijven...
              Anders eens kijken voor een goede cursus en de voor die registratie zal ik nu eens kijken wat echt de vereisten zijn...

              Merci,
              Nick
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment

              Working...
              X