Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trouwfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trouwfoto's

    het is een heeeeeel moeilijk onderwerp
    cliché's troef
    ik heb nog maar zelden echt originele
    kunstzinnige
    vernieuwende dingen gezien
    kan iemand helpen
    want nu moet ik het zelf doen
    en ben op zoek naar wat documentatie
    tip van sites?

  • #2
    Originally posted by @nneke
    het is een heeeeeel moeilijk onderwerp
    cliché's troef
    ik heb nog maar zelden echt originele
    kunstzinnige
    vernieuwende dingen gezien
    kan iemand helpen
    want nu moet ik het zelf doen
    en ben op zoek naar wat documentatie
    tip van sites?
    Hangt er een beetje van af van wat de trouwers van je verwachten. Om te beginnen kunnen ze niet verwachten dat de resultaten vergelijkbaar gaan zijn met die van een professionele fotograaf waar ze al rap €500 of meer voor gaan moeten betalen (tenzij je er natuurlijk zelf ook voor betaald wordt).
    Spreek indien mogelijk op voorhand met de trouwers eens af wat voor soort foto's ze willen, op welke locatie, etc. Houd er ook rekening mee dat de gebeurtenissen tijdens het huwelijk zelf zo snel gaan dat je al gestresseerd genoeg gaat zijn van alles goed vast te leggen, dat je weinig tijd gaat hebben om na te denken hoe je het zo origineel mogelijk gaat fotograferen . Voor geposeerde foto's kun je dan natuurlijk wel weer de tijd nemen en op voorhand nadenken hoe ze er kunnen uitzien.
    Op het net is alleszins een en ander te vinden. Zoek met Google eens op "Wedding Photography".
    Nog iets : zorg er alleszins voor dat je genoeg geheugenkaartjes bij hebt zodat je zeker niet zonder geheugenruimte uitgerekend wanneer de ringen opgeschoven worden .

    Henk

    PS: houd ook rekening met een hoop werk achteraf, want je gaat gegarandeerd ook een hoop foto's moeten laten afdrukken, mogelijks zelfs op grote formaten.

    Comment


    • #3
      @nneke,

      Een hele verzameling aan poses voor het bruidskoppel kan je vinden door eens naar dit adres te surfen :

      Niet dat het zo heel spectaculaire poses zijn, maar ze kunnen je misschien op ideeën brengen.

      Benny
      ~~ Konica-Minolta 7D, Minolta Dimage 7, Dynax 500 SI, Dynax 505 SI Super ~~

      Comment


      • #4
        Originally posted by Benny
        @nneke,

        Een hele verzameling aan poses voor het bruidskoppel kan je vinden door eens naar dit adres te surfen :

        Niet dat het zo heel spectaculaire poses zijn, maar ze kunnen je misschien op ideeën brengen.

        Benny
        @nneke,

        Mail eens met Giantpat. Hij heeft er net zijn eerste "bruidsreportage" opzitten, en kan je dus zeker vertellen waar je moet op letten, en wat zijn ervaringen waren. Ikzelf vond dat hij het héél goed heeft gedaan. Bovendien is het zo dat een fotograaf zijn beste shots meestal nog in een speciaal jasje giet (sepia, oude fot-look, you name it...). Het totale eindresultaat is voor de "gewone medemens" meestal overdonderend mooi, al is het in feite op zich allemaal heel simpel.

        Nu, Giantpat is iets minder thuis in PhotoShop dan ik, dus ik heb voor hem een 12-tal foto's bewerkt met verschillende technieken, borders, effecten, kaders, enz... de bedoeling was om aan te tonen wat mogelijk is, zodat het bruidspaar kan kiezen wat ze willen. Ze waren zeer enthousiast.

        Als je wil, neem dan na je shoot contact met me op, en ik toon je wel enkele truukjes in PhotoShop.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          @nneke,
          Wat doe je jezelf aan. Ongeveer het meest lastige onderwerp om te fotograferen. Zelf stappen wij op 3 mei a.s. in het bootje en hebben er ongeveer een half jaar over gedaan voordat wij een fotograaf vonden die begreep wat wij willen en waarmee het goed klikt. Die twee voorwaarden heb je dus al nodig om ons inziens een geslaagde reportage te krijgen. Wat wij zelf erg belangrijk vinden is dat de reportage een goede indruk geeft van de dag en niet een standaardreportage is met statische foto's van alleen het paar en de VIP's. Pesoonlijk vinden wij dat je in de reportage de dag weer moet kunnen beleven, maar dit is uiteraard - zoals gezegd - heel persoonlijk. Als voorbeeld hebben wij genomen een fotograaf in Haarlem. Check: www.spontanefotografie.nl. Maar er zijn ook andere goede voorbeelden te vinden, zoek vooral in de foto's van andere fotografen op bruidspagina's. Check bijvoorbeeld: www.trouwen.pagina.nl (met veel links naar andere bruidssites) of www.trouw-fotografen.pagina.nl. (let op er zit ook veel kaf tussen het koren!) Spontanere foto's vindt je ook bij www.trouwreportage.com. Ik wens je heel veel succes.
          Nikon CP 5700 / 2 x Apacer 256 Mb / blijf oefenen.

          Comment


          • #6
            Ikzelf ken niets van trouwfotografie, laat staan van fotografie in het algemeen maar ik herinner me wel nog de fantastisch mooie foto's van jaco een hele tijd geleden (http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=9637). Misschien kan je hier ook wat inspiratie opdoen ...
            :: http://www.dpix.be ::

            Comment


            • #7
              @nneke,

              bezint eer ge begint, dat is inderdaad een gouden tip. Zoals Jochen al heeft aangehaald heb ik er mijn eerste "trouw" opzitten. Ik ben gevraagd door een collega die mijn site een aantal keren bezocht had en die dus een beetje een beeld had van de mogelijkheden. Eerst heb ik vriendelijk bedankt omdat ik er eerlijk gezegd serieus schrik voor had. Het is namelijk een 1-malige gebeurtenis (alez hopelijk toch) en als je de mist ingaat zijn die mensen daar serieus de dupe van. Ik had wel voorgesteld om samen met een andere fotograaf te komen maar ze hadden niemand anders en bleven aandringen dus uiteindelijk ben ik toch gezwicht.
              Waar je technisch moet op letten is dat je materiaal in orde is, je genoeg geheugen en vooral ook batterijen bij hebt, je op tijd van geheugen en/of batterijen verwisselt (bijvoorbeeld voor belangrijke momenten zoals de kus en de ringen enz ... beter een keer te veel of te vroeg veranderen dan te laat zijn op een belangrijk moment), je toch al wel let op compositie en vooral dat je genoeg foto's neemt. Je moet er natuurlijk wel de tijd voor hebben/krijgen. Bij mij ging het er vrij stressy aan toe zodat ik voor een aantal (traditionele) shots (buitenkomen van de familie bij de bruid thuis, poseren met zijn ouders, haar ouders, de grootouders, je weet wel) echt te weinig tijd heb gekregen om een aantal shots te maken van 1zelfde situatie. Als je dan thuiskomt zie je bijvoorbeeld dat er juist iemand zijn/haar ogen dichtdeed ofzo en dat zijn "fouten" die niet meer te veranderen zijn. Zo zijn er nog tal van tips hoor ...
              Wat betreft de foto's zelf, tja dat is inderdaad zo dat je een beetje moet afspreken met het paar wat voor soort foto's ze willen. Ik ben ook en voorstander van "de reportage techniek" met andere woorden, aan de hand van de foto's kan je zo terug door de dag wandelen en alles herbeleven. Naast de "verplichte" poses neem je ook genoeg "tussendoor" foto's van grappige situaties of andere mensen die in het gevolg meelopen, dat is achteraf enorm leuk omdat het paar zelf daar op dat moment waarschijnlijk niet veel tijd voor heeft gehad om dat te zien of mee te beleven.
              Je kan natuurlijk niet rond de echt pose foto's en dat is echt wel en onderwerp apart. Je hebt de traditionele "park"fotos maar tegenwoordig moet het allemaal origineel zijn (in een luchtballon, in een oude fabriek en ja, waarom niet onder water?). Vooraf afspreken is wederom de boodschap.
              Het werk achteraf mag je inderdaad zeker niet onderschatten. Ik had 362 foto's genomen en om die achteraf allemaal te processen dat is niet om te lachen hoor (met dank aan Jochen voor de speciale PS trics). En wilt het paar een echt fotoboek of is digitaal genoeg? Wie gaat de afdrukken verzorgen? ...

              Je ziet, er komt HEEL wat bij kijken, hopelijk ben je een beetje geholpen met mijn uitleg hier. Je kan me altijd mailen voor meer info en ik kan je ook wel wat laten zien als je dat wenst ...

              mvg,
              Giant Pat
              Do or Do Not - There is no try ...
              www.giantpat.be

              Comment


              • #8
                bedankt voor de reacties
                ik had het eigenlijk niet over de techniek
                fotografie is een ambacht he
                techniek leer je
                punt
                daar hoef je niet van wakker te liggen
                das techniek
                meer niet
                inspiratie is iets anders
                is er ook nooit te weinig
                alleen voor zo een onderwerp is het wel goed
                er op voorhand eens over na te denken
                best tip was
                http://www.trouwreportage.com
                echt
                nuja, zik zal mijn best doen
                en stuur jullie wel nog iets
                dank u wel

                Comment


                • #9
                  Ik heb er ook mijn eerste digitale trouw opzitten, uit noodzaak gedaan, omdat ik me verplicht voelde tegenover de vrienden.
                  Ik heb het gratis gedaan, het koppel was tevreden. Als het even kan hoeft het voor mij niet meer.
                  Mag ik even vragen met welk toestel je werkt.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by giantpat
                    @nneke,

                    bezint eer ge begint, dat is inderdaad een gouden tip. Zoals Jochen al heeft aangehaald heb ik er mijn eerste "trouw" opzitten. Ik ben gevraagd door een collega die mijn site een aantal keren bezocht had en die dus een beetje een beeld had van de mogelijkheden. Eerst heb ik vriendelijk bedankt omdat ik er eerlijk gezegd serieus schrik voor had. Het is namelijk een 1-malige gebeurtenis (alez hopelijk toch) en als je de mist ingaat zijn die mensen daar serieus de dupe van. Ik had wel voorgesteld om samen met een andere fotograaf te komen maar ze hadden niemand anders en bleven aandringen dus uiteindelijk ben ik toch gezwicht.
                    Waar je technisch moet op letten is dat je materiaal in orde is, je genoeg geheugen en vooral ook batterijen bij hebt, je op tijd van geheugen en/of batterijen verwisselt (bijvoorbeeld voor belangrijke momenten zoals de kus en de ringen enz ... beter een keer te veel of te vroeg veranderen dan te laat zijn op een belangrijk moment), je toch al wel let op compositie en vooral dat je genoeg foto's neemt. Je moet er natuurlijk wel de tijd voor hebben/krijgen. Bij mij ging het er vrij stressy aan toe zodat ik voor een aantal (traditionele) shots (buitenkomen van de familie bij de bruid thuis, poseren met zijn ouders, haar ouders, de grootouders, je weet wel) echt te weinig tijd heb gekregen om een aantal shots te maken van 1zelfde situatie. Als je dan thuiskomt zie je bijvoorbeeld dat er juist iemand zijn/haar ogen dichtdeed ofzo en dat zijn "fouten" die niet meer te veranderen zijn. Zo zijn er nog tal van tips hoor ...
                    Wat betreft de foto's zelf, tja dat is inderdaad zo dat je een beetje moet afspreken met het paar wat voor soort foto's ze willen. Ik ben ook en voorstander van "de reportage techniek" met andere woorden, aan de hand van de foto's kan je zo terug door de dag wandelen en alles herbeleven. Naast de "verplichte" poses neem je ook genoeg "tussendoor" foto's van grappige situaties of andere mensen die in het gevolg meelopen, dat is achteraf enorm leuk omdat het paar zelf daar op dat moment waarschijnlijk niet veel tijd voor heeft gehad om dat te zien of mee te beleven.
                    Je kan natuurlijk niet rond de echt pose foto's en dat is echt wel en onderwerp apart. Je hebt de traditionele "park"fotos maar tegenwoordig moet het allemaal origineel zijn (in een luchtballon, in een oude fabriek en ja, waarom niet onder water?). Vooraf afspreken is wederom de boodschap.
                    Het werk achteraf mag je inderdaad zeker niet onderschatten. Ik had 362 foto's genomen en om die achteraf allemaal te processen dat is niet om te lachen hoor (met dank aan Jochen voor de speciale PS trics). En wilt het paar een echt fotoboek of is digitaal genoeg? Wie gaat de afdrukken verzorgen? ...

                    Je ziet, er komt HEEL wat bij kijken, hopelijk ben je een beetje geholpen met mijn uitleg hier. Je kan me altijd mailen voor meer info en ik kan je ook wel wat laten zien als je dat wenst ...

                    mvg,
                    Giant Pat

                    @nneke,

                    Hier zijn een aantal voorbeelden van de GiantPat zijn pics die ik heb bewerkt. Dit is maar een beperkte selectie, maar je ziet: technieken genoeg om zelfs de meest gewone foto in een speciaal jasje te gieten...









                    Opgelet; deze pics zijn serieus verkleind, dus enkele effecten komen niet echt tot hun recht (bvb; de 2e foto heeft een "old linen" effect, & is dan op een houten frame geplaatst, maar je ziet het niet goed...)
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb ook pas mijn eerste trouwfoto's gemaakt. Het 'happy-couple' had ook een professionele fotograaf ingehuurd. Het zijn goede vrienden van me en haddden me gevraagd foto's te trekken op receptie en dergelijke ; wanneer de fotograaf er niet meer was. Maar ik heb hen voorgesteld om alles te trekken. Dus in de kerk ent stadshuis liepen er 2 pipo's rond die foto's trokken. De fotograaf in kwestie has er wel niet happy mee, maar so what. Ik heb wel geprobeerd zo veel mogelijk uit zijn weg te lopen.

                      En nu ik mijn foto's bekijk heb ik volgende fouten gemaakt :
                      (en dus misschien een tip voor jou)
                      - te weinig close-ups van Bruid en Bruidegom
                      - te weinig foto's van directe familieleden

                      Ik heb een Coolpix 5000 (met externe flash) en om als enige fotograaf te fungeren had ik toch niet aangedaan. Ik heb een extra batterij, en die heb je al snel nodig als je veel foto's na mekaar neemt. Blijkbaar zijn je batterijen sneller leeg als je veel foto's neemt op korte tijd : hetgeen je moet doen bij nen trouw. Ook het saven van een pic naar disk duurt even... een snellere kaart zou in mijn geval wel een oplossing zijn (ik heb een 1GB Microdrive : en vind die toch vrij traag! iemand dezelde ervaring ? die meegeshipte 32 MB is veeeel sneller) Door deze 'vertragingen' had ik toch niet alles op foto !

                      Maar ik deed het als vriendendienst... en had hun gewaarschuwd (dat ik geen prof fotograaf ben)! Maar het zeker interessant , EN LEERRIJK .


                      Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
                      Canon IXUS 800IS
                      Lidnummer: BD0152BE |
                      http://tomvandenberk.be

                      Comment


                      • #12
                        Jochen,

                        Welk is dat lettertype dat je gebruikt in foto 3 ?

                        Vind ik wel knap : en zou dat dus ook willen gebruiken .

                        Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
                        Canon IXUS 800IS
                        Lidnummer: BD0152BE |
                        http://tomvandenberk.be

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by sjarel
                          Jochen,

                          Welk is dat lettertype dat je gebruikt in foto 3 ?

                          Vind ik wel knap : en zou dat dus ook willen gebruiken .


                          "Turbayne" dacht ik... te vinden op 1000000 sites...
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #14
                            smaken verschillen
                            ik hou niet zo van bewerkingen nadien
                            toen ik zei dat ik iets nieuws wou
                            bedoelde ik nier een speciale kader
                            maar iets een beetje minder melig
                            analoog of digitaal
                            dat maakt weinig verschil tegenwoordig
                            tenzij je met een 16 inch camera werkt
                            maar goed
                            wie doet dat? op een trouw
                            de vraag is: moet je alles in beeld brengen?
                            de ringen, de familie?
                            en hoeveel foto's moet een goede trouwalbum bevatten?
                            waarom trekt iedereen in zwart wit?
                            shepia?
                            ik ben eerder op zoek naar een andere benadering: kleur, kusntig, bewogen, lomo, polariod of zo
                            alle het moet kunnen
                            denk ik
                            of niet?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by @nneke
                              smaken verschillen
                              ik ben eerder op zoek naar een andere benadering: kleur, kusntig, bewogen, lomo, polariod of zo
                              alle het moet kunnen
                              denk ik
                              of niet?
                              @nneke, ik heb net snel je website gezien, en me dunkt ben je allesbehalve een beginner. Dus misschien dan ook het moment om zelf wat ideeën te bedenken en uit te voeren .

                              Henk

                              Comment

                              Working...
                              X