Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoveel werk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoveel werk

    ik vraag me af of jullie, stel dat je bv 50 fotos gemaakt hebt, al die fotos dan bewerken tot het helemaal goed is?
    want ik heb nu al zoveel werk aan 1 foto
    doen jullie dat dan bij al (in dit vb) die 50 fotos?????
    Panasonic dmc fz28

  • #2
    Als ik een 50-tal foto's gemaakt heb :
    -dan heb ik er al een paar op het toestel zelf gedelete
    -dan zet ik ze over op de computer en bekjk ze, en sneuvelen er
    nog een paar.
    -eerst nog dit : ik denk dat ik niet trek zoals een digitale fotograaf maar eerder nog steeds zoals dat vroeger analoog gebeurde, eerst goed kijken, instellen, en dan trekken...
    -degenen die erover schieten hou ik nog wel bij. Slechts een deel ervan probeer ik wat te bewerken, croppen enz.om ze te verbeteren.
    -ik denk zo ongeveer op de 50 foto's dat ik er dan een 20 bewerk., dat is dan meestal croppen, of wat oplichten.
    En ik denk dat dit een hoog gemiddelde is, benieuwd wat anderen hiervan zeggen.

    Alles hangt er natuurlijk ook vanaf met wat ik bezig geweest ben. Ik heb eens "panningfoto's" van overvliegende vogels getrokken : die heb ik allemaal gedeleted, zelfs niet bijgehouden laat staan, bewerkt

    Comment


    • #3
      Originally posted by skank
      ik vraag me af of jullie, stel dat je bv 50 fotos gemaakt hebt, al die fotos dan bewerken tot het helemaal goed is?
      want ik heb nu al zoveel werk aan 1 foto
      doen jullie dat dan bij al (in dit vb) die 50 fotos?????
      Hangt er een beetje van af wat je met die foto's wil gaan doen he. Des te belangrijker de foto's, des te meer tijd steek je erin.
      Hoe ik momenteel tewerk ga :
      * selectie maken van alle foto's (ik gooi momenteel typisch ongeveer de helft weg).
      * elke overblijvende foto indien nodig nog wat corrigeren qua belichting, scherpte en witbalans.
      * alle foto's converteren naar JPG (ik trek puur RAW).
      * dan indien nodig sommige foto's nog wat croppen in PS.
      * finally : alles op CD (alle originele RAWs gecomprimeerd + de finale JPG selectie).
      Dat zijn de stappen die ik doe na elke fotoshoot, en het gaat vrij snel (max. 1 minuut per foto of zo).

      Als er foto's afgedrukt moeten worden, bekijk ik ze nog eens extra qua kleur en contrast (omdat ik laat afdrukken zonder correcties), en laat er dan een PS Action op los om naar 300dpi te resamplen.
      Opnieuw, hoe belangrijker (en groter) de afdruk, hoe meer tijd ik er nog in steek om hem goed te krijgen. Na een tijd word je overigens ook wel handiger in het corrigeren en gaat alles veel vlotter (of misschien ben ik gewoon minder kieskeurig geworden ).
      Tot slot : probeer ook steeds upfront je foto zo goed mogelijk te hebben zodat je achteraf nog zo weinig mogelijk moet corrigeren.

      Henk

      Comment


      • #4
        ik bewerk mijn foto's niet snel.. soms crop ik ze en soms is het nodig om ze recht te trekken, maar belichting, witbalans en saturatie enz. aanpassen doe ik bijna nooit!

        Daarna zet ik ook zowel de originelen als "de finals" op een cd.
        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

        Comment


        • #5
          Mijn werkflow is net als die van henkvw, enkel is de output in .tif ipv .jpg
          Afdrukken ook op 300 dpi, geen correctie of resize meer door de frontier machine.
          ( op de achterkant van de foto komt de code NNNN 2) waarbij N = neutral en mode 2 = geen resize.
          Op de CD komen altijd 2 directory's voor, eentje onder tif en eentje onder nef (raw).
          Op deze manier heb je een behoorlijke backup en nog alle mogelijkheden om achteraf uw resultaat te vergelijken met je origineel (raw = negatief).
          Ik toon NOOIT een onbewerkte foto.

          groetjes
          Frans

          Comment

          Working...
          X