Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D100, ... - eerste ervaringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D100, ... - eerste ervaringen

    Na een kleine twee maand "werken" met een Nikon D100/Nikkor 80-200 mm 1:2.8D wil ik graag volgende ervaringen kwijt:
    1. tot nu toe uitsluitend actiefoto's (WK badminton, ...) genomen op vnl. 800 ASA en volauto in sporthallen. Niet evident om blijkbaar dé foto te trekken. Heb er enkele die "geslaagd" zijn (als ik het aandurf, post ik ze wel eens).
    2. heb ondertussen geprofiteerd om zowat alle programma's om foto's te catalogeren uit te testen (zowel PC/Mac). Voor PC is de keuze tamelijk makkelijk: IMatch. Reden: kan zowat alles, is shareware en maker speelt heel kort op de bal. Voor Mac: iView Media Pro.
    3. Er is blijkbaar veel vraag achter "vorming"; zowel op gebied van Photoshop als fotografie. Omdat veel opleidingen ofwel niet bestaan, ofwel te duur zijn, ofwel maanden op voorhand vol zitten, blijven veel mensen nu in de kou staan. Eén van de oplossingen is momenteel BelgiumDigital, maar zou het niet mooi zijn, moest er per provincie een club zijn die op regelmatige basis cursussen geeft... (ik weet waarover ik het heb, heb ooit de gebruikersclub WordPerfect opgericht en wij hebben met het grootste plezier mensen geholpen...)
    4. Op heel veel forums is het steeds maar ik, ik, ik... Veel mensen durven geen foto's posten omdat deze genadeloos gekraakt worden. Als de foto slecht is, is hij slecht natuurlijk. Het doet me dan ook plezier dat een Belgisch forum hierop een uitzondering is. Heb hier zowat alle forums al doorgelopen en meestal is het leuk, to-the-point, ...
    5. Zal maar stoppen met leuteren en verder foto's nemen. Vol houden, heren en dames!!!
    Website: http://www.d-eye.be

  • #2
    Originally posted by James Joyce
    5. Zal maar stoppen met leuteren en verder foto's nemen. Vol houden, heren en dames!!!
    LOL James Joyce.
    Dat heb ik ook een paar keer gedacht toen ik jouw boek "Ulysses" aan het lezen was.

    Ik dacht trouwens dat jij al 50 jaar dood was?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Hoi James, en vertel ons nu ook eens iets over de D100 zelve, we zijn benieuwd ...

      Comment


      • #4
        Hallo James,

        Idd, blijven volhouden en...probeer eens de "stream of consciousness" in de fotografie over te brengen
        Saluti,

        Pascal

        Comment


        • #5
          OK Phille,

          Wat meer eerste echte foto-ervaringen met de D100.

          1. Omdat ik een F100 had met, voor mij de beste lens die er bestaat (80-200/1:2.8D), zeker qua prijs/kwaliteit en ik deze lens ABSOLUUT wou behouden, was de keuze snel gemaakt. Wat winkels afgelopen in België maar kostprijs lag toch wat hoog (ongeveer 3000 EUR). Heb em tenslotte in NL via internet gekocht voor ongeveer 2500 EUR.
          2. RAW/Tiff; heb hiermee wat geëxperimenteerd maar omdat ik momenteel een CF-kaart heb van 256 MB is de keuze al snel gemaakt. RAW is het beste maar mijn inziens enkel interessant wanneer je echt topkwaliteit wil en heel veel tijd hebt om aan die workflow te werken.
          3. Je beseft echt niet dat je met een digitale camera aan het werken bent. Geeft echt het gevoel dat je "gewoon" bezig bent.
          4. Heb in diverse nieuwsgroepen gelezen dat de camera "onderbelicht". Er zijn er nogal wat die dan een custom curve opladen. Omdat dit zeer subjectief is en ik waarschijnlijk teveel groen in mijn ogen heb van Ierland blijf ik hier voorlopig met mijn tengels af...
          5. Foto's op 800 ISO zijn zeer goed, ook op 1600 vallen ze nogal mee. Heb ooit muziekconcerten gedaan met een Kodak T-Max 3x00 ASA dus een beetje ruis stoort me niet.
          6. Dat 'thuiskomflitsertje' vind ik gewoon tof. Ben momenteel nog aan het sparen voor de SB-80 DX (maar eerst waarschijnlijk zoom 24-120 AS-S VR). Dit kleinood stelt je, zonder echte flitser, veelal in staat om nog net die foto te nemen (ok geen pro flitsfotografie).
          7. Minpunten? Tja, ne mens moet toch over iets kunnen zagen... Absoluut het beschermkapje van o.a. de USB aansluiting. Benieuwd hoe lang dit het gaat uithouden. Verder spijtig dat er geen firewire is (maar ja...) of USB2. Waar ik me momenteel nog het meeste aan erger zijn die "digitale" lenzen waarmee Nikon op de proppen komt. Enkel goed voor digitaal en qua prijs/kwaliteit maar zozo.
          8. Ben aan een eigen site bezig met daarop o.a. ervaringen i.v.m. dit toestel daarmee moet ik hier niet zo'n lange epistels schrijven maar ja, als notoir schrijver...
          9. Voor de niet D100-mensen: jullie hebben ook een goed toestel! Heb nu al van vele apparaten foto's gezien en als ze goed gefotografeerd zijn, zijn ze gewoon goed. Ga dus voor wat jij belangrijk vindt en doe niet mee aan de techno-wedloop!!!
          Website: http://www.d-eye.be

          Comment


          • #6
            bedankt voor je eerste bevindingen. ik treed je gedeeltelijk bij wat NEF versus JPEG betreft, bijna alle postings hier gemaakt zijn in JPEG getrokken, hoogste kwaliteit/resolutie, ikzelf werk ook met een aangepaste curve als ik in JPG schiet.

            Ik ondervind niet echt een nadeel als het aankomt op de 'ondergelichting' en heel af en toe voeg ik achtyeraf wat contrast toe, verder soms een beetje aanscherpen.

            ikzelf werk ook bijna uitsluitend op 'hard' sharpening als ik in Jpg werk, als ik NEF werk, geen cutom curve, en sharpening gewoon op auto ...

            Eerlijk gezegd, in NEF behoudt je toch wel meer detail dan in JPEG, maar voor de dagelijkse shoots geeft dat geen enkel probleem, ik heb al portretten gemaakt, uitvergroot tot 30x45 cm die in pjeg geschoten waren en die zien er super uit.

            Desondanks geef NEF je meer speelruimte, maar inderdaad, je moet veel meer tijd in postprocessing investeren, maar het loont soms toch de moeite, ik heb al een paar vergelijken gemaakt, en bv bij bepaalde macrofotografie zie je toch duidleijk meer detail...

            De SB80DX staat ook op m'n lijst, maar wederom voor het dagelijkse werk doet de interne DTTL flitser behoorlijk zijn werk, uiteraard met schadumaftekening ...

            tenslotte enkele tips :

            voorzie in je budget zeker de MBD100 grip/batterijhouder. Een accesoire die ik de eerste dag ha moeten kopen.

            Voorzie ook een extra batterij, de D100 teert enorm lang op een EL-3 maar ik heb steeds reserve bij ;-)

            ik heb een sandisk firewire kaarlezer gekocht (99 €) en die slikt de microdrive van 1GB zonder aarzelen, ik haal die ganse 1GB op 2 minuten naar m'n harde schijf, want idd USB is traag, zeker als je wat bij elkaar schiet, ik gebruik de USB enkel voor remote custom curves op te laden of bij noodzaak op verplaatsing indien het moet.

            Succes met je toestel, binnenkort graag wat pics

            Comment


            • #7

              Ivm NEF. De reden waarom ik steeds NEF gebruik is eigenlijk uit gemak en zekerheid. Ik had toevallig eens op een avond zowel NEF als JPG getrokken. Door m.i. een bug in het toestel trok het contrast op niets (zie hieronder) en was de witbalans er serieus naast. De NEFs kon ik op 1-2-3 redden in Nikon Capture. De JPGs waren voor mij total loss (al zou een PhotoShop kenner er misschien ook wel dezelfde correcties kunnen op doen hebben).
              Qua onderbelichting valt dat bij mij nogal mee eigenlijk. Toegegeven, als een foto niet goed zit qua belichting is het 9 keer op 10 dat hij onderbelicht is, maar ook dan is dat rap rechtgetrokken in NC.
              Zoals Philippe ook zegt is die battery grip wel heel leuk (al was het maar doordat het er direct indrukwekkender uitziet ) als je vaak in portrait trekt, maar dat zul je misschien wel al weten van je F100. Al bij al is die MB-D100 echter belachelijk duur voor wat het maar is dus zou ik toch eerst gaan voor een flits (heb zelf een SB-28DX). En ja, zoals Philippe, zou ik zeker een afzonderlijke cardreader aanraden. Die kosten bijna niets meer en je moet niet telkens met je hele fototoestel naar je PC hollen (dat USB-deurtje is bij mij nog maar 1 keer opengegaan : om te zien wat erachter verborgen zit ).

              Henk

              PS: Philippe, heb jij ook het probleempje van die MB-D100 dat hij blijkbaar niet muurvast zit en er dus wat speling is ? Op DPReview beweren sommigen dat je met wat vijlwerk het probleem kunt verhelpen, maar daar durf ik me voorlopig niet aan wagen. Constructies met papier en karton tussen grip en body waren bij mij een fiasco.

              Comment


              • #8
                Na 9 maanden gebruik kan ik ook wat meegeven over mijn ervaringen. Voor de D100 had ik een F80 en dat is dezelfde basis. Zelfde wieltjes, viewer enz. Na 1 uurtje had ik alles reeds doorlopen. Ik werk nu enkel nog in raw en de beelden worden via capture 3.5 verwerkt. Alle geselecteerde beelden passeren deze workflow.
                Ik heb wel de custom kurve uitgetest en die werkt uitstekend in .jpg maar is totaal overbodig als je in raw werkt. In raw heb je zeker meer speling, zeker als je veel experimenteel fotografie doet. Voor familie shots is dit niet altijd nodig, maar die maken bij mij slechts een heel klein deel uit van de opnames. Ook worden heel veel opnames gemaakt als studio opstelling direct verbonden op de PC. Zo worden de macro opnames veelal gemaakt. Bij deze opstelling gaan de beelden direct naar de hardeschijf en worden alle instellingen gedaan op het PC scherm en het toestel is aangesloten op een netadapter. Ik heb 2 batterijen die ik afwisselend gebruik, de reserve zit altijd geladen in mijn tas. De opslag is een 1Gb microdrive en die komt zelden uit het toestel, normaal worden de beelden via de USB overgebracht, enkel als het snel moet gaan worden ze nu op de nieuwe Aldi PC direct ingeladen. De Aldi PC is echter intern ook via USB verbonden waardoor de transfertsnelheid ook nogal laag is (22 min voor 1 Gb). In de toekomst voorzie ik een of andere xdrive omdat ik die ook ga nodig hebben als ik op reis ga. De nodige opslag voor 1 reis van 14 dagen wordt op 30 Gb geschat.

                Met 1 microdrive en raw format zit je een beetje krap. Vandaar dat er een 2de microdrive geplant is. De xdrive heeft echter voorrang.
                Ik ga geen flash kaartjes kopen. Verleden week heb ik testen gedaan om zo snel mogelijk 256 Mb vol te schieten, eens op de microdrive en eens op de 256 Mb ultra flash kaart van sandisk. Beiden waren exact even snel. Ik kon 25 foto's maken in RAW in 2min34"
                Het stroomverbruik is helemaal geen probleem. Nog nooit te kort gehad met 2 sets bat.


                Het hoofdstuk stof op de CCD is een ander probleem. Als je heel veel de lenzen verwisseld krijg je stof. Maar schrik je niet af en leert de procedure voor het reinigen. Vooral gevaarlijk zijn de tussenringen. Dit is logisch omdat er zoveer holle ruimte aanwezig is waar stof kan verzamelen. Hou het geheel netjes.

                Als flash gebruik is veel de SB-80DX, een pracht van een flash met eindeloze mogelijkheden. Ik gebruik ze ook heel veel als slave als ik meerdere flash's gebruik.
                Voor macro gaan echter alle types ook deze van €20 zoals een van mijn vivitars. De belangrijkste voordelen zijn waar je DTTL nodig hebt of bij meerdere als slave. Ik heb daarvoor ook een extra flash interface gemaakt zoals reeds eerder in een van mijn topics beschreven en die gebruik ik enorm veel voor de studio opstellingen.
                Ik heb een kleine kamer boven, als studio ingericht waar een AMD XP1600 PC staat en 180Gb disk, beneden staat mijn bureau met de P4 2.6GHz PC en 120 Gb schijf, een labtop verzorgd mijn internet en lokaal netwerk.

                Voor heel speciale highspeed opnames beschik ik over een zelfbouw module zodat ik vliegende kogels en ontploffende ballonnen kan opnemen. De D100 is voor mij een uitzonderlijk aangenaam toestel waarbij ik nog nooit het gevoel had iets niet te kunnen uitvoeren door beperkingen vanwege het toestel.
                Maar ja, gewone shots worden hier minder genomen....

                James,
                Wat photoshop betreft, ik denk dat je gewoon aan de slag moet gaan. in het begin gaat het traag maar na een poosje ga je snel de waarde leren kennen van het programma. Je hebt niet alles in eenmaal nodig en na een poosje ga je vanzelf dieper en dieper. Als het toch hobby is zou ik zeker niet veel geld geven aan dure opleidingen maar gewoon leren. Zo heb ik het ook gedaan en zo jong ben ik nu ook weer niet.

                En phille, ik zou graag eens horen wat je meerwaarde voor de MBD100 handgrip is. Ik werk bijna altijd op statief, batterij is geen probleem en vertikaal neem ik zelden foto's omdat die niet passen in mijn expo flow ( passepartous met prints op 20x30).


                Groetjes
                Frans

                Comment


                • #9
                  heerlijk deze topic !!
                  eindelijk komt er eens wat uitwisseling los !

                  over de MBD100
                  Wel ik moet zeggen dat ik geen nare ervaring ondervind van mogelijke speling die me stoort ??? Ik heb die dingen ook gelezen dus toen ik 'em kocht wou ik het eerst even aanvoelen op de body, want idd de prijs is vrij hoog en dus ga ik er zeker niet aan vijlen, maar bij mij zit ie muurvast

                  sinds ik de grip gebruik, kan ik niet meer zonder, zalig een verticale ontsluiterknop bij portretten, en je hebt de main/sub dials ook direct in de buurt. ik steek er gelijk een tweede batterij in en heb nog twee reserves, dus met 4 batt. kan ik EINDELOOS verder, ik kan dus ook gerust tijdens een shoot de camera op laten staan, met 2 batterijen kom ik ongeveer 900 foto's ver waarbij langdurig aanstaan, image preview (altijd) en viewer (alles aan) ook nog gemakkelijk 15% flashwerk zit (onboard).

                  over NEF versus JPG

                  Ik treed iedereen direct bij als het op detail en speling aankomt, NEF is gewoon beter, maar iedereen is het blijkbaar eens dat bij NEF meer workflow gepaard gaat, toch is dit aan te raden als je enkele shots wil gaan gebruiken voor belangrijk werk.

                  ALhoewel 90% van mijn postings in JPG zijn, voldoet JPG prima voor casual shooting, meer nog, zoals eerder vermeld, ik heb er reeds knappe vergrotingen van laten maken, en in JPG is een custom curve een welkome verademing, in NEF gebruik ik dat ook nooit, dan kan in N.C. 3.51 alles toch worden bijgetrokken (-/+ 2EV)

                  Stof
                  Ik werk dus met een setje Kenko's tussenringen en bemerk ook stillaan dat stof gemakkelijker vat krijgt, maar de ringen doen goed hun werk, ik ben er zeer tevreden van.
                  Alleen, ik begrijp nog steeds niet hoe ik best tewerk ga voor de CCD cleaning, tot hiertoe ben ik een keer als volgt tewerk gegaan, ik zet de D100 in manueel, bulb, en met de lensopening naar mij toe, druk ik de ontspanner in, de spiegel klapt weg, ik zie de sensor (filter?) en blaas zachtjes met een rubber balgje zonder borstel een aantal keren dicht bij het oppervlak. ik laat de sluiter los en delete de fel overbelichte foto.
                  ik ben me ervan bewust dat dit waarschijnlijk niet de beste benadering is, dus hoor ik graag (eventueel met foto's) hoe het wel moet, ik geef toe dat dit me toch wat beangstigt.

                  opslag

                  Hier ook twee 1GB microdrives, met steeds één in de camera, tot hiertoe was mijn grootste shoot 300 foto's in jpg wat bijna een volle GB is, maar de tweede disk is steeds bij de hand. Ik ondervind totaal geen probleem met snelhied, met de noise reduction uit, heb ik een buffer van 6/7 beelden en bij een sluitertijd van + 1/2000 haal je 3fr/sec en ik moet zeggen dat voor mij snelheid, wegschrijven, enz... allemaal vlug genoeg gaat.

                  AF

                  Hangt af van verschillende factoren, maar met een snelle lens is de AF van de D100 heerlijk. Ik weet dat er een F5 en D1X AF systeem is dat nog accurater werkt, doch ik heb reeds op Zolder wat foto's gaan nemen en ben zeker tevreden met de AF. Heel af en toe 'hunt' hij, maar dan zijn de omstandigheden extreem, en het hangt dus ook van de gebruikte lens af. Meestal is de AF zo snel dat ik zelfs twijfel of het reeds ok is

                  Scherpte

                  Een goede lens, geen camerabeweging en alles is prima. bij Jpg werk ik wel met de sharpening op 'hard' bij NEF op 'auto'. Tips hier zijn nog steeds welkom. Ik bemerk in NEF duidelijk meer scherpte dan bij jpg en moet toegeven dat de rendering en software voor jpg compressie hier bij Canon beter is, maar in NEF ligt het verhaal anders.

                  Wat me hier ook opviel bij enkele macro's is dat een foto in NEF in N.C. 3.51 veel meer detail oplevert, en bij export naar PS7 verlies ik detail, zelfd in TIFF ?? Is hiervoor een verklaring. Kan je zonder verlies een foto in N.C. exporteren naar PS7 ... Trouwens een print uit N.C. (met mijn canon printer) is scherper dan een print van een tiff uit PS7 met de fred miranda I.S. pro.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Phille
                    sinds ik de grip gebruik, kan ik niet meer zonder, zalig een verticale ontsluiterknop bij portretten, en je hebt de main/sub dials ook direct in de buurt. ik steek er gelijk een tweede batterij in en heb nog twee reserves, dus met 4 batt. kan ik EINDELOOS verder, ik kan dus ook gerust tijdens een shoot de camera op laten staan, met 2 batterijen kom ik ongeveer 900 foto's ver waarbij langdurig aanstaan, image preview (altijd) en viewer (alles aan) ook nog gemakkelijk 15% flashwerk zit (onboard).
                    4 batterijen ? Dat is wel heel extreem.
                    Ik heb er 2 maar laat ze nooit beide in de grip zitten, gezien ze tegelijk gebruikt worden. Maw als je dan zonder power zit, is het wel ineens direct gedaan. Maar ja, met 4 batterijen los je dat natuurlijk ook op .
                    Ivm toestel laten aanstaan, lijkt mij dat zelfs een must. Een van de vervelende kantjes van de D100 is dat als je hem afzet hij de nog niet geflushte foto's gewoon weggooit ! Is me in het begin een paar keer overkomen omdat ik de Coolpix-reflex had van het toestel zo snel mogelijk terug uit te zetten om ook maar geen seconde battery-power te verspillen .

                    Originally posted by Phille
                    Stof
                    Alleen, ik begrijp nog steeds niet hoe ik best tewerk ga voor de CCD cleaning, tot hiertoe ben ik een keer als volgt tewerk gegaan, ik zet de D100 in manueel, bulb, en met de lensopening naar mij toe, druk ik de ontspanner in, de spiegel klapt weg, ik zie de sensor (filter?) en blaas zachtjes met een rubber balgje zonder borstel een aantal keren dicht bij het oppervlak. ik laat de sluiter los en delete de fel overbelichte foto.
                    Ik heb mij toch voor alle zekerheid de (ook weer fel overpriced) net-adaptor gekocht hoor. Ik mag er niet aan denken per ongeluk de shutter los te laten terwijl je in het sensorhuis aan het prutsen bent.
                    Ik heb de mijne nog niet zelf moeten kuisen, maar ik denk toch van voor de sensor-swab achtige approach te gaan. Heb overigens eens nagevraagd bij Nikon België en daar doen ze het ook op die manier.

                    Henk

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Phille
                      Wat me hier ook opviel bij enkele macro's is dat een foto in NEF in N.C. 3.51 veel meer detail oplevert, en bij export naar PS7 verlies ik detail, zelfd in TIFF ?? Is hiervoor een verklaring. Kan je zonder verlies een foto in N.C. exporteren naar PS7 ... Trouwens een print uit N.C. (met mijn canon printer) is scherper dan een print van een tiff uit PS7 met de fred miranda I.S. pro.
                      Ik heb weinig informatie om mij op te baseren, maar zou het te maken kunnen hebben met het feit dat je van meer naar minder bits converteert als je uit NC naar TIFF gaat? Hoeveel bits kleur heb je in een NEF file? En naar wat voor TIFF save je (8/16bits)?

                      Misschien is het gewoon een kleurgamut-kwestie. Als een NEF niet binnen de grenzen van de RGB gamut blijft (?) dan moet er bij het saven naar TIFF of JPEG een hermapping van de kleuren gebeuren, en daarbij zal informatie verloren gaan, dus mogelijk ook bepaalde details. Maar als we op dit terrein komen, speelt ook de specifieke gamut van je monitor mee, en dan wordt het een stuk complexer, omdat je ook het NEF beeld bekijkt zoals je monitor het kan weergeven.

                      Ik heb in het verleden wel eens wat geschreven aan een handleiding voor color management software, maar ik ben hier zeker geen specialist in. Ik geef je enkel wat stof tot nadenken en verdere discussie.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Wat me hier ook opviel bij enkele macro's is dat een foto in NEF in N.C. 3.51 veel meer detail oplevert, en bij export naar PS7 verlies ik detail, zelfd in TIFF ?? Is hiervoor een verklaring. Kan je zonder verlies een foto in N.C. exporteren naar PS7 ... Trouwens een print uit N.C. (met mijn canon printer) is scherper dan een print van een tiff uit PS7 met de fred miranda I.S. pro.
                        Dit vind ik niet normaal. De output van capture 3.51 kun je direct maken naar 8 of 16bit tif. Daarvoor moet je de plugin van photoshop niet gebruiken. Uitzonderlijk ga ik eens in 16bit als er heel veel bewerkingen zullen gebeuren maar niet voor normaal werk. Ik heb nog nooit een degradatie gezien bij de tif uitvoering. Zoals pgordebeke ook vermeld moet je wel rekening houden dat met het kleurbeheer sommige zaken kunnen wijzigen. Ik gebruik de Barco calibrator monitor 21", de hoogste klasse waar het scherm binnen heel nauwe grenzen gecalibreerd is samen met de juiste kleurprofielen. Nee, dit probleem heb ik nog niet gezien.
                        Alleen, ik begrijp nog steeds niet hoe ik best tewerk ga voor de CCD cleaning, tot hiertoe ben ik een keer als volgt tewerk gegaan, ik zet de D100 in manueel, bulb, en met de lensopening naar mij toe, druk ik de ontspanner in, de spiegel klapt weg, ik zie de sensor (filter?) en blaas zachtjes met een rubber balgje zonder borstel een aantal keren dicht bij het oppervlak. ik laat de sluiter los en delete de fel overbelichte foto.
                        ik ben me ervan bewust dat dit waarschijnlijk niet de beste benadering is, dus hoor ik graag (eventueel met foto's) hoe het wel moet, ik geef toe dat dit me toch wat beangstigt.
                        Normaal moet je de netadaptor hiervoor gebruiken. Er is een speciale mode voorzien waarbij de CCD niet onder spanning komt tijdens het reinigen. Ik denk niet dat jou methode aan te raden is phille....

                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          ik heb een sandisk firewire kaarlezer gekocht (99 €) en die slikt de microdrive van 1GB zonder aarzelen, ik haal die ganse 1GB op 2 minuten naar m'n harde schijf
                          Phille,
                          Dit moet je even uitleggen... Ik had waarden gezien van een review van de microdrive waar de read snelheid 3.4 Mb/sec bedraagd. Als je dit uitrekend 1024/3.4 = 301 sec of 5 min dan begrijp ik niet hoe je dat in 2 min kunt doen.
                          Anderzijds heb ik gezien dat er waarschijndelijk 2 types zijn waarbij het toerental verschillend zijn maar ook de prijs. Die zouden mogelijks sneller lezen, maar als je de uwe ook van bij ac-foto gehaald hebt dan denk ik dat we dezelfde hebben. Als dit werkelijk in 2 min gaat dan is het de moeite om toch die firewire cardreader aan te schaffen.
                          Frans

                          Comment


                          • #14
                            da's moeilijk Frans, bij benadering is dit 2 minuten, zeker geen 5, ik heb m'n microdrives tweedehands gekocht, werkte eerst met een CF256MB van m'n G2 die ik achteraf heb verkocht. In elk geval, het is zéér makkelijk werken, de D100 blijf in de tas, enkel de microdrive gaat uit de body in de lezer, en de snelheid waarmee 9MB files overgepompt worden is SUPER !!

                            Comment


                            • #15
                              even gebenchmarkt Henk, vandaag een volle microdrive volgeschoten met Jpg's van de hoogste kwaliteit, overgeladen naar m'n harde schijf in 3 minuten en 4 seconden, nu kent ge de juiste cijfers via de Sandisk Firewire.

                              Comment

                              Working...
                              X